Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen

Ellen

26-08-2009 om 15:02

Wat koop je wel en niet biologisch?

Wij eten steeds meer biologisch en zijn zoekende naar een betaalbare manier. We zijn bijvoorbeeld minder vlees gaan eten (om de dag) maar dan wel biologisch. Groente kopen we zo mogelijk biologisch wat in de aanbieding is, dat volgt dan meteen de seizoenen. Melkproducten kopen we gedeeltelijk bio. Vanwege diëten in het gezin kopen we veel gewone kruidenierswaren ook biologisch. Ook maken we veel meer zelf en dan met basisingrediënten i.p.v. mixen enzo.

Naar aanleiding van wasdraadje ben ik om milieu- en financiële redenen juist gestopt met ecologisch waspoeder en gebruik nu een minimale hoeveelheid goedkoop gewoon waspoeder op een lage temperatuur. Dat is nog even wennen maar ik geloof werkelijk dat het zelfs qua milieu een verstandige keus is, ik krijg de was nu gewoon goed schoon op lage temperatuur. De wasdroger gebruik ik veel minder. Verzorgingsproducten koop ik wel zoveel mogelijk biologisch of van Weleda, en dan voornamelijk omdat ik over mijn nek ga van synthetische parfums.

Nu ben ik een beetje aan het nadenken over de keuzes. Als ik stinkend rijk was kocht ik gewoon bijna alles in de Natuurwinkel, ook omdat de pure smaken ons goed bevallen. Maar dat kan bruin niet trekken, we moeten keuzes maken. Welken dingen kopen jullie wel en niet biologisch, en welke afwegingen maken jullie daarbij?

Ellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

26-08-2009 om 15:55

Wij doen de boodschappen meestal bij AH en als er van hetgeen we nodig hebben een biologische variant is dan kopen we die. Vlees niet altijd, ligt een beetje aan de prijs ervan en het aanbod is daarin ook best beperkt.

De Natuurwinkel kom ik graag maar is net te ver weg en ook duurder dan de AH producten vaak.

Rosalinde

Rosalinde

26-08-2009 om 16:53

Ellen

Wij hebben een aantal jaar zo'n beetje volledig biologisch gegeten,maar er mee gestopt omdat het voor ons financieel niet op te brengen was.Hoewel mijn voorkeur er zeker bij ligt.Vlees eten we maar twee keer per week.
De lidl is volgens mij wel betrouwbaar als er bio opstaat.De lidl komt er ook met zijn gewone groenten goed uit,het minste gif gebruik.
De lidl heeft ook bio aardappelen,en dan niet bio,maar goede vangst vis,veel beter voor de vissen dus.
Zelf zou ik graag vooral vlees bio eten.Is er misschien een biologische markt bij jullie in de buurt? Kan ook schelen.
Ik lees met interesse mee...

Yta Chalne

Yta Chalne

26-08-2009 om 16:59

Wel en niet

Wel: rijst, pasta, groenten, crackers, jam, aardappels, koekjes, meel, koffie, drinkyoghurt, boter, melk, olie.
Niet: kant-en-klaar brood, dieetvoeding, aanmaaksiroop, wasmiddel, shampoo/zeep.
Soms: vlees, fruit, kruiden, thee, wijn.

Beetje een mix die afhangt van wie er boodschappen doet, waar we boodschappen doen, dieetwensen en wat er hier graag gegeten/gedronken wordt.

Anna3

Anna3

26-08-2009 om 20:30

Vlees

Ik koop vooral biologisch vlees, omdat ik diervriendelijkheid heel erg belangrijk vind. En de producten die ik speciaal voor onze dreumes koop zijn vaker biologisch. Bij zuivel en groenten (en ook bij vlees) ben ik er eerlijk gezegd niet zo van overtuigd dat biologisch lekkerder of gezonder is, de onderzoeksresultaten zijn niet altijd overtuigend.

margje van dijk

margje van dijk

26-08-2009 om 23:16

Onze keus

Wel: vlees, groente, fruit, zuivel (behalve kaas), aardappelen, honing, koffie, thee, eieren, schoonmaakmiddelen (behalve voor de WC), wasmiddel (Klok), meel (ook voor broodbakmachine), wijn.

Niet: duo penotti, hagelslag (wel 'fair trade'), pindakaas, gewone kaas, wc-eend, brood (aanvullend), overige (sterke) drank, soms aanvullende groente (last-minute, of als de bio-voorraad op is), make-up.

Overigens is de voorkeur niet door geld ingegeven, maar gewoon of het bevalt. Ik vind biologische wc-middel gewoon niet goed, de wc blijft stinken. En ik vind biologische chocola ontzettend vies, en pindakaas te olie-achtig, en zo heb ik overal wel wat bij te zeuren.

Margje

Mickey Vonk

Mickey Vonk

27-08-2009 om 12:23

Welke winkels in de buurt....

Hoi allemaal,
Wij kopen zoveel mogelijk biologisch en/of fair trade en hoe meer ik lees over troep in je spullen, hoe meer ik bio probeer in te passen (in ons budget).
Maar... iedere vakantie merk ik weer: het scheelt heel veel welke winkels je in de buurt hebt. Ik koop bij de Dirk bijv. bio halfvolle melk voor 0,77, heel wat minder dan de 1,10 die ik op vakantie kwijt was.
Je moet ook geluk hebben met een grote natuurvoedingswinkel in je buurt, dan heb je behoorlijke keus en aanbiedingen (bijv 10,50 voor een kilo jonge kaas - is weer goedkoper dan de biokaas in de Dirk).
Op de markt hier is er geregeld bio te koop bij de gewone groentenkraam voor weinig (of Max havelaar bananen voor 1euro/1,50 per kilo). Soms heeft de AH iets net weer goedkoper bio, soms de Liddl (bio aardappelen zijn daar goedkoop) en uien en cherrytomaatjes zijn bij de Plus weer goedkoop. (Tja, ik fiets heel wat af, betaal soms wat meer voor m'n gemak, maar... ik hoef ook niet meer naar een sportcentrum...)
Gewone wasmiddelen kan mijn zoon niet tegen en ik gebruik sinds kort wasnoot. In noot-versie heel goedkoop (1 hoeveelheid kun je twee keer 40 graden mee wassen en dan nog 1x 60), maar voor je gemak ook in flessen (iets duurder, maar zuinig in gebruik - vergelijk de hoeveelheid wasbeurten die aangegeven staan op de verpakking - en ja, die kwam ik op vakantie in de middle of niks ook niet tegen: dan moet je dus wel weer een grotere natuurvoedingswinkel hebben).
Woon je zelf in de middle of niks dan kun je 1x in de zoveel tijd naar een grotere winkel een eind verderop rijden en dan een grote voorraad inslaan - moet je wel op de houdbaarheidsdatum letten, maar als je van tevoren aangeeft dat je meer wilt van dezelfde soort kun je vaak korting krijgen.

Waar kun je nou eens nalezen...

hoeveel beter 'biologisch' nou echt is...zowel voor jezelf, als voor het milieu?

Ik heb er namelijk altijd mijn vraagtekens bij.

Las ik hier nou laatst niet ergens iets over biologische boontjes uit Kenia of zo?

Nou, die zijn vast heel onbespoten, dus goed voor jezelf, maar ecologische-voetstap-wise is die vliegreis vanuit Kenia natuurlijk niet zo'n aanrader.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens gelezen dat het qua energie slimmer is spullen in te vliegen uit een land waar ze in de open lucht groeien, dan om het uit een nederlandse kas te halen.

Waarom eten jullie biologisch? En hoe (en hoe gedetailleerd) pluizen jullie uit of het echt de optimale keuze is?

Persoonlijk ga ik voor vlees van de keurslager, en groente van de groenteboer. Dat is kraakvers, en komt meestal uit de buurt. Is niet voorgesneden of verpakt in een zak met gas (groente) of al bevroren geweest of met conserveringsspul behandeld of volgespoten met water of erger (vlees). En het scheelt me heel wat verpakkingsafval (bij de groenteboer vul ik gewoon mijn krat met losse spullen)

Ik koop zo weinig mogelijk prefab spul (de beruchte pakjes en mixen) en vermijd alles wat light is (al die nepingredienten) of waar vanalles aan is toegevoegd 9zelfs al zijn het vitaminen, mineralen of wat dan ook). ik eet liever 'gewoon' gevarieerd.

Ik wil absoluut niet zeggen dat 'mijn' manier de beste is, maar ik denk wel dat we als gezin met 'mijn' benadering redelijk gezond, en milieutechnisch verantwoord bezig zijn qua voedsel. En (niet te vergeten) natuurlijk LEKKER! (want idd, sommige biologische dingen zijn gewoon (zoals margje al zei) vies. Laatst nog een hele doos (gekregen) biologische bonbons in de vuilnisbak gemikt. ook zonde. maar zooo vies. Yek!)

Biologisch=beter

Ik heb er ook zo m'n vraagtekens bij, net als IngridT. Kijk, dat mijn eigen gekweekte rucola, kruiden en aardbeien beter zijn voor het milieu, daar kan ik zo'n beetje voor instaan, maar er rücksichtlos vanuit gaan dat dit voor elk biologisch product geldt? Dacht het niet. Over het punt: lekker....ik heb nog even na moeten denken of ik zo blij wordt van een Zweeds biologisch ontbijt. Zou ik eens moeten uittesten. Mijn gevoel zegt met dat ons weekendontbijt met gebakken eieren, schwarzwalder schincken en goudse kaas met een stevige plak zelfgebakken witbrood er toch beter in gaat.
Overigens, heb ik hier nog biologische rode wijn in aanbieding (yuk).

Rosalinde

Rosalinde

27-08-2009 om 16:11

Tja

Ik heb geen bewijzen,maar geloof wel dat biologisch beter is,er zitten zeker in vlees,koekjes,e.d minder toevoegingen.Ik zal zo eens kijken of ik er iets over kan vinden.
Maar voor het milieu is dichter bij denk ik beter,dus bio uit het land waar je woont.Ik bestelde veel bij een site via internet,en daar kon je ook bij elk product zien waar het vandaan kwam,dat was wel handig.
Groente krijgt ook meer de kans om op eigen kracht te groeien,en sommige dingen zijn (vind ik) echt lekkerder.
Zelf zou ik wel blij worden van een Zweeds ontbijtje..

Rosalinde

Rosalinde

27-08-2009 om 16:24

Wat info

Hier is het een en ander te vinden over de verschillen tussen bio en gewoon vlees.

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Vlees

Puck2

Puck2

27-08-2009 om 16:26

Eens met silone

Tja, ik weet ook niet of biologisch altijd beter is. Soms is het idd wel lekkerder maar soms proef je ook geen verschil. Vorig jaar heb ik aan een smakkpanel megedaan om het verschil tussen gangbare en biologische melk te testen. Testresultaat: geen enkel verschil aan te tonen. Neem daarbij het dierenwelzijn, ook dan is een biologisch dier niet altijd beter af. Een biologisch dier mag maar beperkt behandeld worden met bijv. antibiotica. Een reguliere koe met uierontsteking is dan in mijn opinie met een a.b.-behandeling beter af dan biologische koe die die behandeling niet krijgt (zelf diverse borstontstekingen gehad en je wilt niet weten hoe graag je dan een kuurtje wilt hebben).
Ik hink dus een beetje op 2 gedachten wat biologische levensmiddelen betreft. Daar komt bij dat ik voor biologische levensmiddelen niet hier in het dorp terecht kan, op zijn minst 20 km enkele reis moet reizen. Ik zie mij niet met 10 kg aardappelen en nog groente en fruit op de fiets gaan dus moet ik milieuvervuilend met de auto mijn biologisch eten halen. Ook al zo tegenstrijdig.

Rafelkap

Rafelkap

27-08-2009 om 17:29

Sinds

mijn tante een keer op de markt de vrouw van de biologische winkel groot zag inkopen, heb ik zo mijn twijfels, er moet natuurlijk ook geld verdiend worden
Wij eten vlees van de biologische slager (om de hoek)- als het aan mij lag aten we maar 2 keer per week vlees, maar mijn man kan niet zonder Groente halen we op de markt (kwaliteit vergeleken met supermarktgroente)- en bvk van het seizoen, verder biolgische melk en biologische produkten van ah als dat zo uitkomt. Geen pakjes/zakjes-voer.
Ik vind het wel allemaal heel goed, al dat biologische, maar je moet niet doorslaan

Yta Chalne

Yta Chalne

27-08-2009 om 20:39

Beter

Ik weet dat er nog geen hard bewijs is over de superioriteit van biologisch eten. Toch eten wij veel biologisch. De productie houdt beter rekening met mens en milieu (en dieren), minder gebruik van proceshulpstoffen, bestrijdingsmiddelen, minder stress bij dieren.
Ik hecht nog meer aan fair trade keurmerken. Dat smaakt mij echt beter.
Verder eten wij vooral de dingen die we heel lekker vinden. Dat zijn vaak bio dingen die echt veel en veel lekkerder zijn dan hun niet-bio alternatieven, maar ook gerust andersom.

Lou

Lou

28-08-2009 om 00:05

Uien, aardappels, champignons

Van een biologisch boer hoorde ik ooit dat het verschil tussen eco en gangbaar vooral groot is bij uien, aardappels en champignons. Dan hebben we het over het landbouwgif. Die dingen koop ik inderdaad altijd biologisch, en verder: eieren, vlees voor zover de AH het verkoopt, en wat de AH nog meer verkoopt. Groene winkels zijn dun gezaaid hier, vandaar. Ik zou wel alle schoonmaakmiddelen biologisch willen hebben, jammer dat AH die niet heeft.

groet,

Lou

Lekkerder dan wat?

Ik hoor hier mensen roepen dat ze biologisch kopen omdat het lekkerder is dan 'gewoon' ('zelfs de kinderen proeven het verschil')

Vergelijken jullie dan bio vlees en groente met supermarktspul?

Dat vind ik eerlijk gezegd maar half eerlijk.

ik haal; het meeste vlees bij de slager, en groente bij de groenteboer, en hoewel die niet roepen dat ze biologisch zijn is 'hun' eten echt veeeeel lekkerder dan dat van de supermarktspul. Echt waar. Als ik appels bij de supermarkt haal dan ropen de kinderen meestal meteen dat ze 'nergens naar smaken'. en over het vlees zullen we het maar helemaal niet hebben. Als je een keer spekjes hebt uitgebakken van mijn slager, wil je nooit meer iets van de AH. En als ik slagersgehakt uitbak dan komt er geen druppel vocht uit. Zal ik over een biefstukje of een echte malse runderlap maar helemaal niet beginnen.

Dus als je biplogisch vooral voor de lekker koopt (als het om groenten fruit en vlees gaat) kun je net zo goed naar de slager of groenteboer gaan. denkl ik dat je waartschijnlijk ook nog eens meer 'local' spul krijgt, en waarschijnlijk verser (vlees van mijn slager heeft nog nooit een vriesvak gezien als ik het koop)

Ingrid

maan.

maan.

28-08-2009 om 11:38

Uien

Laatst kocht ik biologische uien, eigenlijk vooral omdat het een kleiner netje was dan de 'gewone' uien en ik niet zoveel uien gebruik; weggooien vind ik dan zo zonde.

Ik ben er niet bewust mee bezig, wel probeer ik minder vlees op tafel te zetten, regelmatig een vegetarisch dagje (wens van oudste dochter), en ik probeer mijn afval te beperken dus niet teveel aardappels schillen en niet teveel voorraden in huis.

Rosalinde

Rosalinde

28-08-2009 om 16:54

Lekkerder dan...

Ik vergelijk het met eten in de supermarkt.
En ja dat zal anders zijn,daar heb je gelijk in.
Overigens zijn de prijzen bij mijn bio (keur)slager gelijk aan de keur slager in het dorp hier.
Maar voor mij is niet alleen de smaak belangrijk,meer nog de toevoegingen en het gif gebruik.

amk

amk

29-08-2009 om 22:00

Koeien en antibiotica

gaan prima samen in de biologische veehouderij. Het enige dat niet mag is preventieve antibiotica. Maar als een koe een fikse uierontsteking heeft die met natuurgeneesmiddelen niet overgaat, mag er in overleg met de dierenarts gewoon antibiotica gegeven worden.

Kijk maar eens op de site van skal, daar kun je alle eisen terug vinden.

Enige tijd geleden heb ik ze de vraag gesteld tot waar het verschil zit met de klasieke veehouderij. Dat blijkt te zijn tot de laadklep van de veewagen. Voordeel van een biologische koe of varken is wel dat het vooraan in de rij staat bij het slachthuis. Dat scheelt namelijk schoonmaken. Want biologisch vlees mag niet gemengd met klassiek vlees, terwijl het andersom geen probleem is. Ze krijgen in het slachthuis dezelfde behandeling.

amk

amk

29-08-2009 om 22:04

Wasmiddel

zelft gebruik ik geen ecover wasmiddel maar klok-eco ook gecertificeerd maar wast prima zonder rare luchtjes. En gewoon bij de gemiddelde super te krijgen.

Waar ik zelf verzot op ben is de biologische pindakaas van de AH. Maar ik mag ook graag de alcoholvrije pina colada van Voelkel drinken.

Ik wissel wel eens wat ik waar koop en of het dan wel of niet biologisch is. Maar vlees is wel altijd biologisch. Verder ook de melk, maar helaas is dat niet in halve litertjes te krijgen bij de gewone supermarkten. En alleen mijn dochter drinkt melk op de dagen dat ze hier is. Bij elkaar zo'n liter per week, als ze hier het weekend dan ook is. Anders hebben we aan een halfje genoeg. En dan gaat weggooien toch boven biologisch, want ik doe het vooral om verspilling te vermeiden.

Prulletje

Prulletje

30-08-2009 om 17:44

Amk

Bij Albert Heijn hebben ze nu wel melk in halve liters!

Prulletje

amk

amk

30-08-2009 om 20:46

Prulletje

ik zal eens gaan kijken, want de ah bij mij in de buurt heeft nauwelijks biologische producten, dan moet ik echt naar de andere kant van de stad fietsen. Dat is iets dat ik wel 1x per week wil doen, maar niet alleen voor een pakje melk. Ik zal morgen eens zien of ze het hebben. Bedankt voor de tip.

mar-ank

mar-ank

04-09-2009 om 17:42

Moestuin

Zelf koop ik zuivel, eieren, jam altijd biologisch en andere dingen af en toe (als de portemonnee het toe laat). Vlees eten we maximaal 3 keer per week, verder vis (en dan wel de goede) en vleesvervangers.
En verder hebben we een moestuin, dus groot deel van het jaar onze eigen (biologische) groenten en fruit; leuk en gezond!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.