Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilma

Wilma

17-05-2009 om 14:45

Wat komt er allemaal bij kijken als je een konijn wil?

Héél misschien willen we een konijn. Ikzelf ben erg allergisch, dus 't moet een beest zijn voor buiten. Maar dat schijnt te kunnen. Man en kinderen maken samen het hok schoon. Voeren en drinken geven enzo doen ze ook.

Wat moet je hebben, wat is handig, wie heeft zelf een konijn en kan tips geven ?? Of wat is handig te weten of wat zijn de nadelen??

Kortom, ik weet (omdat ik allergisch ben) NIKS van konijnen, maar vindt het op zich prima om een dier te hebben (voor buiten). Weer eens iets anders dan twee goudvisjes.

Alvast bedankt!!

Groetjes,
Wilma (nu even alvast met de kinderen kijken bij een kennis die pas een jong konijntje heeft gekregen).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

17-05-2009 om 15:15

Wilma

Zorg in elk geval voor een groot hok, waar je konijn konijn kan zijn! Maw. het beestje moet kunnen rennen en graven, en eigenlijk moet je er 2 nemen, eentje alleen is zielig. Wij hebben een redelijk grote ren, (de grond eerst een eind uitgegraven, wanden bekleed met gaas, daarna volgestort met zand) ze maken naar hartelust hele gangenstelsels. Via een trapje kunnen ze in een verhoogd nachthok komen. Een konijn heeft elke dag hooi en water nodig, naast het voer. Zo nu en dan wat groenvoer of bijv takken van de wilg of fruitbomen, die knagen ze heerlijk af, ik geef ze ook soms een oude harde boterham. Bedenk dat ze ook verzorging nodig hebben als je op vakantie bent. Konijnen kunnen best oud worden, een jaar of 12 is geen uitzondering, dus je koopt ze niet voor 'even'. Wij hebben al een jaar of 20 konijnen, terwijl ik er ook allergisch voor ben.

Wilma

Wilma

17-05-2009 om 16:21

Twee vrouwtjes

Ben terug van de kennis, maar helaas, ze had de twee konijntjes nog niet. Wel 't hok en we hebben 't even erover gehad. Twee vrouwtjes zou een betere combi zijn dan twee mannetjes? En mannetjes maken een grotere zooi met plassen (spetteren). Verder inderdaad twéé en een hok dat groot genoeg is. We hebben genoeg gras dat ze ook op 't gras zouden kunnen. Eventueel met zo'n niet-vaste ren of hoe heet dat.

Reina, bekommer jij je dan verder ook niet om de konijnen, dus met verschonen van het hok ofzo? Doet me goed te horen dat iemand die allergisch is ze ook heeft.

Staan ze bij jullie hier in de winter ook buiten trouwens ??

Bedankt alvast voor jullie tips. Ik hoop uiteraard op nog meer info.

Groetjes,
WIlma

Hier komt er binnenkort eentje

Hoi Wilma,

Wij zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de komst van ons meisje Ik heb veel gehad aan de site bunnybunch.nl Er staan tips staan op die site en als je vragen hebt krijg je altijd antwoord. Ik ben al zoveel wijzer geworden en ben er ook uit dat we over een paar maandjes zeker een tweede konijntje erbij gaan nemen omdat dat beter voor ons meisje zal zijn.

Vandaag hebben we alle benodigdheden verder gekocht voordat ze komt en nu is het nog wachten op het buitenhok wat binnenkort geleverd gaat worden.

Lees goed de bunnybunch site door en dan gaat het vast goed komen.

Groetjes,

Biancka

Wilma

Wilma

17-05-2009 om 17:59

Wat heb je allemaal, biancka?

Leuk zeg, wat heb je allemaal gekocht?? Hier heeft zoon (van tien) net een heel boekje uitgelezen over Hoe Verzorg Ik Een Konijn. En dat terwijl hij geen fanatieke lezer is, zó leuk vinden ze 't dat 't misschien nu eindelijk mag.

'k Zag bij de buren van die kennis dat hun konijn op een stuk van het terras is, afgesloten stuk dus. Hij kán z'n hok in, maar doet dat eigenlijk alleen maar als ie eten wil, verder zit ie buiten, slaapt ook buiten. Zag er wel koddig uit, dat had ik nog nooit gezien.

Groetjes en ja, die site gaf zij me ook, ik zal er zo eens op kijken,

Wilma

Al aangeschaft

Hoi Wilma,

Het volgende hebben wij allemaal al aangeschaft:

- buitenhok (zooplus.nl hebben ze nu mooie aanbiedingen maar op marktplaats worden er ook genoeg aangeboden)
- vervoersbak (hou er rekening mee dat de meeste konijnen niet ingeënt zijn en dat dat 2x per jaar moet gebeuren)
- wilgetakkenbal (konijnen zijn gek op wilgetakken om op te knagen)
- hooi (dit eten ze)
- hooibal (hier doen we het hooi in, dan moeten ze spelenderwijs moeite doen voor hun eten)
- stro
- zaagsel
- drinkflesje
- bix (merk science selective)
- stenen etensbakje voor bix
- tunnel van hout (weer iets om op te knagen & mee te spelen in de buitenren)
- lekkers (gedroogde bietjes & wortels)

en volgens mij waren we er zo wel. We moeten nu nog een borsteltje aanschaffen en dan zijn we er klaar voor

Groetjes,

Biancka

Hier

Een groot hok buiten. Een soort grote kippenren waar ze ook naar boven kunnen voor rust en slapen. Niet in de grond gegraven helaas. Maar een tip. Konijnen zijn hele nette dieren, zet in de hoek van het hok een pan of schaal neer met kattengrind en je zult zien dat ze netjes op de pan hun behoefte doen. Heel gemakkelijk met schoonmaken.
Wij hadden er twee, nu na 8½ jaar is er 1 overleden en is de andere helaas alleen. Een jonge erbij zetten werd ons sterk afgeraden. Wij hadden twee vrouwtjes. Ze mag regelmatig los lopen, alleen gaat ze regelmatig op bezoek bij de buren en dat vinden we minder. Nu ook met mijn groente/kruidentuin, is ze erg dol op. Ondertussen is ze bijna 9 en nog erg fit. Elke dag vers water, iets te knagen (geen steen, doet ze niet mee, zonde van het geld) en wisselend konijnenvoer of brood of stub (kettingpol) of vers gras geplukt.
Gr. Rymcke

reina

reina

18-05-2009 om 11:28

Wilma

het hok verschonen doe ik niet ( we hebben ook kippen, ook hun nachthok kan ik niet schoon maken, wat vervelend nou ), aaien, voeren etc is voor mij geen probleem, juist omdat het buiten is. En ja, ze kunnen prima buiten in de winter, hoe koud het ook is, ze lopen in hun buitenren, alleen als het erg nat is vluchten ze hun nachthok in (en als ze ergens van schrikken)

Wilma

Wilma

22-05-2009 om 13:45

We gaan zo kijken!

Bij iemand die er veel verstand van heeft en ze ook fokt. Hij heeft een nestje waar die kennis van me ook twee konijntjes van krijgt. Toevallig had ie net vanmorgen er een stel weggebracht, die gaan dan naar de dierenwinkel (alwaar ze het dubbele kosten, maar goed).

Dus dan horen we wel hoe en wat ...

Oh, daar komen dek inderne, wat zullen ze blij zijn .

Groetjes, Wilma (en ik ben heel blij hier met de tips en ervaringsverhalen !! )

Wilma

Wilma

24-05-2009 om 19:23

Jahoor, twee vrouwtjes,

een witte en een bruine. Ze mogen vijf juni worden opgehaald, deze man wilde ze niet voordat ze vijf of zes weken bij de moeder zijn meegeven, prima. Dus ik ga eens rondneuzen voor een hok.

Groetjes,
Wilma

milla

milla

25-05-2009 om 11:12

Konijnenberg

wij hebben onze konijnen van de konijneberg. Op hun site staat ook veel info. Ze vangen gedumpte konijntjes op en verzorgen ze tot ze een nieuw huis hebben. Op de site staan ook de konijnen die ze op dit moment hebben. In principe leveren ze alleen dames en heren samen, maar alleen heren die niet meer kunnen "rammelen".

Leuke site om eens te kijen als je een konijn wilt nemen.

Onze konijnen lopen zoveel mogelijk los in de tuin. wij hebben de mazzel dat dat kan. Dat kost me zo nu en dan wel een plant, met name in het voorjaar, maar loslopende konijnen in de tuin is erg gezellig.

Milla

Wilma

Wilma

02-06-2009 om 14:47

Nog drie nachtjes!

En dan kunnen we ze gaan halen. Hoe is 't bij jou, Biancka? Ben jij dat ook op 't forum van een of andere nieuwe konijnensite (ben effe de naam kwijt waar ik dat gezien had), dat je onlangs een tweede hebt gehaald?? Hoe is dat gegaan??

't Konijn van m'n dochtertje komt Sophietje te heten, mijn zoon van tien is nog druk aan het denken ('t is een spierwitte, maar Witje is niet zo origineel, iemand nog een leuke suggestie? We hebben al een Wiebel en een Bunny in de konijnenvriendenkring, dus die vallen af).

We hebben trouwens wel al een hok, nu nog een ren zodat ze bij mooi weer op 't gras kunnen. Leuk, ik verheug me er al op, een huisdier, tjonge ...

Groetjes,

Wilma

Christa.

Christa.

02-06-2009 om 18:45

Wilma

Saartje heeft een pikzwart knijnevrouwtje die ze Freddie genoemd heeft Mijn rooie kater heet Sjakie, een van onze honden heet Moos, mijn parelhagedis heet Carel en onze baardagaampjes heten Rebel en Trouble.....
Inspiratie opgedaan? ;o) Veel Knijne(n?)plezier :o)
Christa.

Tirza G.

Tirza G.

02-06-2009 om 22:27

Kat

De witte kat van mijn ouders heette Accu. Naar de "witte-kat"-batterijen. Ik ken een cavia die Kliko heet. Ook leuk

Tirza

Bastet

Bastet

03-06-2009 om 07:36

En als variatie

Als het een meisje is,de witte: Blanca.
Groetjes,Bastet

Wat dacht je van,

Mevrouw /Meneer de Wit?
of juist,Mevrouw /meneer de Bruin?

Naam voor een witte

Dame Blanche, Morlock, Peroxide, Domding ?

Haha genista

Domding, die is leuk!!
Mijn kinderen krijgen over een week of 6 konijntjes en ik hoop nu toch wel heel erg dat er een witte bij zit...

Met dank aan urbanus

... die zijn witte hondje "onzen Blakkie" noemde, wellicht is dat nog een idee?

Polly Shearman

Polly Shearman

03-06-2009 om 21:05

Helemaal ot

ik lees steeds: "wie komt er allemaal kijken als ik een konijn wil"

whahahahah

Naam

mijn nichtje kreeg een konijn toen ze twee werd,ze zag het beest en riep blij: een haasje!!
vanaf dat moment was dat zijn naam: Haasje.

Klaartje

Klaartje

04-06-2009 om 08:33

Naam

Hoi,

Mijn kinderen hadden vroeger ook een konijn en mijn toen 3jarige zoon noemde hem "poes".

Miranthe

Ja dat kan wel maar ik vind een wit "blond" konijn met de naam domding (dom blondje) leuker dan een zwart konijn.

Ik heb maar half meegelezen, maarre

onze off-white poes heet Blondie. Wat vind je daarvan??

Ingrid

Vera*

Vera*

04-06-2009 om 12:20

Origineel

Mijn witte konijn heette gewoon Witje.

Vera

Wilma schreef zelf al: "'t is een spierwitte, maar Witje is niet zo origineel, iemand nog een leuke suggestie?"

Maar

Je kunt er natuurlijk altijd Sneeuwwitje van maken Iets heel anders: ik heb ook een spierwit konijn gekend dat Mercedes heette.

joos

joos

05-06-2009 om 09:07

Die van ons

een witte en een bruine heten Nijn & Co. Ik was steeds van plan om daar een heel mooi bordje van te maken. Helaas is de witte inmiddels overleden en hebben we een asielzoekertje binnengekregen. Deze is zelf de tuin in komen lopen. We hebben briefjes in de buurt rondgebracht, toen is hij opgehaald (we weten niet door wie, iemand heeft het konijn zelf uit het hok gehaald toen wij er niet waren). Een paar weken later kwam hij weer aanlopen en nu woont 'ie al meer dan een jaar bij ons. Die heeft de uiterst originele naam Flapper gekregen, omdat hij zulke lieve flapoortjes heeft.

Wilma

Wilma

05-06-2009 om 14:17

Polly

'k Moet de rest van de reacties nog lezen, maar ik moest even erg lachen om jouw leesmisverstand )).

Wilma

Wilma

Wilma

05-06-2009 om 14:22

Dat wordt haasten dadelijk

om zoon dit nog te gaan laten lezen. Kan ie misschien nog iets anders ervan maken. Sneeuwwitje hadden wij ook al bedacht, maar dat vond hij met z'n tien jaar niet zo leuk om te roepen in de tuin (beetje stoer is ie dus toch wel).

We hebben nu ook nog in de race Junior.

Dadelijk na school gaan we ze halen, leuk leuk leuk, dochter blijft nog bij de naam Sophietje voor d'r bruine, ben benieuwd wat zoon voor naam gaat kiezen. Allemaal bedankt voor jullie uiterst zinvolle bijdragen!

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

05-06-2009 om 14:23

Ingridt (totaal ot)

Ik kan je draadje niet meer vinden, heeft je oudste nou de verwegschool gekozen of de dichtbijschool?? Ben ik al een tijdje benieuwd naar en kon ik even nergens vinden.

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.