Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lente

lente

03-09-2009 om 11:28

Wat kan ipv suiker in zelfgemaakte limonadesiroop?

Bij gebrek aan limonadesiroop zonder conserveringsmiddelen ben ik begonnen met zelf maken. Heb een prima recept voor oa citroen/sinaasappelsiroop alleen gaat daar een enorme berg suiker in. Nu vinden we de siroop veel te zoet maar de suiker functioneert in deze hoeveelheid ook als conserveringsmiddel. Als de verhouding anders wordt (dus minder suiker) vervalt dat conserverende aspect en bederft de siroop vrij snel. Alternatief zou honing zijn maar dat vindt Lentezoon echt niet lekker (en ik zelf ook niet zo).
Spul als Marmello (gebruikt bij jam maken) is in dit geval geen alternatief want dat werkt bindend/verdikkend en dat is niet de bedoeling bij limonadesiroop.
Voor de duidelijkheid de ingredienten: 9 citroenen (ong. 400ml sap), 3dl water, 1kg suiker en 15gr citroenzuur.
Het citroenzuur is volgens mij niet voldoende voor de conserverende werking maar ik word graag tegengesproken in dit geval!
Ik heb me sufgegoogled maar kom er niet uit dus klop ik maar bij dit geweldige forum aan.
Oja, ik wil de siroop ongeveer een maand goed kunnen houden in de koelkast. Invriezen kan ook, weet ik, maar weer gedoe, heb het liever in een fles zodat Lentezoon zelf kan pakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

03-09-2009 om 11:38

Als het om de smaak gaat

dan kun je er toch gewoon meer citroenzuur bij doen?

Mijk

Dixap? gembersiroop? ahornsiroop?

zitten volgens mij geen conserveringsmiddelen in? Anders even bij biologische supermakrt langs of refomrhuis?

Helen

Helen

03-09-2009 om 12:08

(die al lang geen 30 meer is...)

off topic maar toch...

mar

mar

03-09-2009 om 12:32

Pasteuriseren?

Volgens mij kun je de boel ook pasteuriseren, in een weckketel of in de oven. Ik geloof 100 of 150 graden C, flessen in een laag water zetten en een half uurtje erin.

Laminaat

Laminaat

03-09-2009 om 20:45

Meer citroenen

Lente,

Hou van het recept suiker en water hetzelfde en doe er meer citroen en citroenzuur in. Dan hou je genoeg smaak, maar minder zoet, als je de siroop aanlengt tot gewenste zoetheid.
Laminaat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.