Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teresa

Teresa

30-12-2009 om 15:09

Wat kan ik van mijn hulp vragen?

Hallo,

Ik heb een huishoudelijke hulp gevonden die binnenkort komt kennismaken. Nu is de vraag wat ik haar kan laten doen. Ze komt 3 uur per weekm en ik betaal 10 euro per uur. We hebben een best groot huis. Ik wil graag dat ze:
- 5 slaapkamers nat afneemt
- badkamer schoonmaakt
- 2 wc's
- hele huis zuigen (beneden + 2 verdiepingen en de trappen)
- keuken soppen en dweilen
- woonkamer nat afnemen
- vieze vlekken op deuren schoonmaken
- vieze handjes vd kinderen op de ramen schoonmaken
- buitendeur buitenkant even afnemen
- halletje beneden even dweilen

Wat denken jullie, is dit een reeele vraag, of vraag ik nu teveel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-12-2009 om 15:23

Tja

Als je wil dat het heel goed gebeurt vraag je teveel, ben je tevreden met de franse slag dan kan het wel.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-12-2009 om 15:36

Pelle

Jij bent juist heel schoon als je zo weinig hoeft te soppen. Elke week de badkamer vind ik een minimum: bij mij wordt er al gauw 10x per week gedoucht. Dan is een lapje erover echt geen luxe.
Mijn streven is elke week de woonkamer en badkamer nat, 2x pw de keuken en wc, dagelijks borstel door de wc's.

Vic

Vic

30-12-2009 om 15:49

Doe je dit zelf in drie uur?

Ik denk dat je teveel vraagt voor 3 uur. Kun je dat zelf binnen die tijd?
Wij zijn per week ca. 5-6 uur bezig met schoonmaken (ca. 3 uur p.p.). Dan worden alle kamers afgestoft en gezogen, de gang en keuken gedweild, (2) badkamers en toiletten schoongemaakt.
Alle kamers en deuren nat afnemen doe ik een keer per 2 maanden ofzo, daar ben ik dan zeker 1,5 uur mee bezig. De keuken (aanrecht en fornuis) doen we elke dag, dat is dan een kwestie van een doekje erover na het eten (5 min.). De kastjes indien nodig, maar dat is ook zo gebeurd.

Chippie

Chippie

30-12-2009 om 16:30

Lukt je dat zelf in drie uur?

Ik denk dat het antwoord 'nee' is. Hier een zelfde huis. Ze zuigt het hele huis en probeert elke week beneden de keuken en gang te dweilen. De ene week neemt ze de slaapkamers nat af en geeft ze de badkamer en wc een goede beurt (Franse slag doe ik dan tussendoor). De andere week neemt ze beneden nat af en dweilt ze de vloer en sopt de buitenkant van de keukenkastjes en wast hier en daar een raam. Het huis is altijd goed opgeruimd, aanrecht is schoon en wc's houd ik ook iedere dag bij. Dus ze hoeft echt alleen maar schoon te maken. Ze doet dus ongeveer de helft van wat jij wilt in drie uur. Maar dan wel goed ipv Franse slag.

Hiervoor had ik een hulp die alles in 3 uur kon a la Franse slag. Maar dat vond ik niets. Mijn huis voelde nooit helemaal spik en span (als dat al mogelijk is). Nu kan het met twee weken geen hulp er nog steeds mee door.

Marie L

Marie L

30-12-2009 om 17:33

Ik kan dit niet in 3 uur

en dan ben ik echt het type dat flink z'n handen kan laten wapperen. Zou jij het zelf kunnen?

Mijn hulp doet iedere week het sanitair en de keuken, beneden stofzuigen en dweilen en dan om de beurt iets anders. Als wij langer dan 1 week met vakantie zijn, laat ik haar 2 x komen: 1 x het normale werk en 1 x de keuken volledig binnenstebuiten.

Zoals Vic en Chippie al schrijven, kijk eens wat je zelf in 3 uur voor elkaar krijgt en wees reëel naar je hulp. Je kunt niet een heel huis spic en span en 3 uur krijgen.

Vic

Vic

30-12-2009 om 17:38

Pelle

Heb jij nooit vieze randjes in je badkamer? Hier komt ook schoon water uit de kraan, maar zeep en douchegel blijft toch hangen in de voegen e.d. Verder kalkaanslag op de douchewand en de (donkere) vloer. Ik spuit dus elke week douchespray op de wanden en douchewand, laten inwerken en afspoelen. De vloer moet echt geschrobt worden omdat er anders witte zeepstrepen blijven zitten. Verder de wastafels en kastjes afnemen en de vloer dweilen. Dat is de snelle beurt, eens in de zoveel tijd neem ik alle tegeltjes af. En daarna moet ik ze weer afdrogen omdat je anders strepen blijft zien. Best een klusje dus

Bastet

Bastet

30-12-2009 om 18:23

Nee

Ik werk heel snel,maar dit is veel voor drie uur,inderdaad,dat lukt alleen met franse slag,maar voor de franse slag neem je geen hulp,lijkt mij?Alles nat afnemen klinkt makkelijk,maar l die spulletjes weghalen,schoonmaken,terug zetten,daar gaat veel tijd inzitten.een badkamer goed poetsen kost ook tijd!
Bastet

Hier

hulp 1x in de twee weken vier uur.
Er wordt dan gedaan: vloeren boven en beneden zuigen en dweilen. Slaapkamers worden ook een beetje afgenomen, maar zeker niet alles opgetild. Verder badkamer en WC beneden en de keuken. Soms pakken ze (zijn met zijn 2-en) er nog een klus bij.

Sowieso vind ik het veel fijner om de boel een beetje aan de hulp over te laten. Als je wilt dat alles precies zo gebeurt als jij het zelf zou doen moet je het toch echt zelf doen. Daarom werk ik met een grove afspraak over wat er ongeveer gedaan wordt, de rest bedenken ze zelf. Daardoor doen ze die dingen waar zij het meest zin in hebben... en als je er meer plezier in hebt, gaat het allicht beter en sneller.

Dus ik zou de boel minder vast zetten.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-12-2009 om 19:26

Mijn bad

staat een klein beetje scheef waardoor op de rand in de hoek water blijft staan. Als ik dat niet schoonmaak verandert het in een soort slijmerige naaktslaksubstantie. Ook de vloer buiten het bad is niet helemaal recht en niet voorzien van afvoerputje. Samen met een niet afdoende werkende douchewand zorgt dit ook voor een uitermate ranzige badkamer (altijd vochtig, plasjes water). Verder hier veel kalkaanslag. Eén keer per week schoonmaken dus.

Tirza G.

Tirza G.

30-12-2009 om 19:53

Nat afnemen

Nou, dat doe ik vaker. Zeker geen huisstofallergie in je gezin Pelle Stofzuigen (beneden) doe ik in vakanties dagelijks, anders om de dag. In de tijd dat ik mn honden nog had twee keer per dag (beneden). Boven kwamen ze niet of nauwelijks.

Tirza

emma43

emma43

30-12-2009 om 22:19

3 uurtjes

Mijn hulp komt 3 uurtjes en wij doen het huis samen.Dat lukt prima,ze doet woonkamer,keuken,en slaapkamers plus de hal enzo en dan iedere week iets extra's,ramen zemen of de deuren afsoppen,keukenkasjes ofzo.Ik ruim de stapeltjes rommel op,die zij verzamelt,doe de toilet en de badkamer.die mag hier toch echt wel iedere week gedaan worden.De douche zeem ik helemaal uit,voor de kalkaanslag en de wastafel ziet er na een week ook niet echt schoon glimmend meer uit.Ik heb trouwens van die natte-wegwerp doekjes in de badkamer liggen,supermakkelijk om even mee door de wastafel en bad te gaan.
Als ik er niet ben dan doet hulp heel het huis,maar zeemt ze niet alles af in de slaapkamers enzo.

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 22:43

Goh pelle

Jij bent zo ongeveer de enige uit dit draadje die ik met goed fatsoen in mijn huis zou durven uitnodigen. De rest zou het een vreselijke smeerboel vinden ben ik bang. Hier wel huisstof-allergie maar echt niet dagelijks alles nat afnemen.

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 22:47

O, en wat ik zou vragen aan de hulp

Is wat ik zelf ook in 3 uur zou kunnen. Het lijstje van Teresa vind ik erg uitgebreid voor 3 uur tijd. Vieze handjes op de ramen weghalen wil eigenlijk zeggen dat ze de hele ramen moet lappen. Iedere week de buitendeur afnemen: waar is dat nu voor nodig? Badkamer schoonmaken: hoe grondig wil je het hebben. Als ik de badkamer een goede beurt geef ben ik al snel een uur bezig. Waarom doe je niet een deel van de taken om de week? Stofzuigen en toiletten schoonmaken zou ik wekelijks willen. Keuken en badkamer schoonmaken zou bij mij ook om de week kunnen bijv.

Het is een pittig lijstje....

Ik vind het een pittig lijstje om te vragen. Als doorgewinterde hulp zou ik de vriendelijke vraag stellen of alles ook goed moet gebeuren of half?
- 5 slaapkamers nat afnemen? Bedoel je dan ook alles van de bureau`s af? De kasten alleen buitenkant of ook alle planken? Ook de ramen zemen? Deuren, vensterbanken? Op de knieën onder de bedden? Plinten? Radiatoren? Lichtknoppen en schakelaars? Lampen en plafond?
Ik zou het anders vragen. Iedere week 2 uur gebruiken om alles te stoffen /zuigen/ dweilen/ toilet/ wastafels / buitenkant keuken. Het 3e uur gebruiken om steeds een onderdeel extra goed te doen. De ene keer alle deuren, de andere keer je badkamer, dan de woonkamer, dan de keuken, dan de slaapkamers, dan de ramen. Het is extra fijn als het onderdeel van de grote beurt vast wat opgeruimd is.
Ik kan best in een half uurtje jouw hele huis stofzuigen hoor. Maar dan hoef ik geen stoelen aan de kant te zetten? Niet onder de bedden? Geen plinten? Niet onder je meubilair? Niet op de knieën zogezegd?
Ik kan alles wat je vraagt in die 3 uur, maar ik zou zelf niet tevreden zijn over wat ik aflever. Maar goed, de klant is koning. Er is geen tijd voor een bakkie koffie, da`s duidelijk.(geintje)

Nasha 1st

Nasha 1st

30-12-2009 om 23:41

Onze hulp

doet de keuken, wc en badkamer, woonkamer en slaapkamers (4) nat af, maar dan alleen de kasten tafels enz. Niet de plinten enzo....Deuren doet ze ook niet en ramen zemen ook niet. Stofzuigen doet ze wel en vaak nog even de dweil hier beneden. Verder werkt ze mijn strijk ook nog even weg, hoefde niet, maar bood ze zelf aan omdat ze toch nog tijd over had (?!)...En ja, dat alles in 3 uurtjes....

margje van dijk

margje van dijk

31-12-2009 om 15:21

Franse slag

Ik doe het hele huis met de franse slag, behalve het sanitair. De badkamer en de wc's doe ik 2 keer per week. Overigens doe ik dan de wastafel en de spiegels, niet de douchecabine. Die doe ik alleen als ik vind dat het moet. Maar wij douchen ook niet zo vaak (allemaal maximaal 2 keer per week), misschien scheelt dat.

De rest van het huis doe ik veel minder vaak. Afstoffen/afnemen in de woonkamer misschien eens in de 2 weken (als ik echt stof op de piano zie liggen weet ik dat het weer moet). In de slaapkamers eens per maand of zo. Stofzuigen doet mijn man: eens a twee keer per week het hele huis.

Het is dus bepaald niet heel schoon hier in huis, maar toch vind ik dat het hier meestal keurig oogt. Zeker vergeleken met vroeger. Toen onze kinderen nog kleiner en dus bewerkelijker waren had ik minder tijd en deed ik nog minder.

Hoe schoon je het wilt hebben heeft volgens mij vooral veel te maken met hoe hoog je tolerantiegraad is. De mate van stof/rommel waarbij je ongelukkig wordt, zeg maar. Ik hou niet van rommel (ik ruim dus wel graag op), maar ik kan wel aardig goed tegen stof

Margje

Christientje

Christientje

01-01-2010 om 19:53

Te veel!

Hoi,
Ik werk ook als hulp, maar ik zou het niet redden om deze lijst af te werken in 3 uur tijd.
5 slaapkamers met nat afnemen, hier zitten dus ook de kinderkamers bij, neem ik aan ? Staan die vol spulletjes op de planken ? Dan is het een flinke klus om alles weg te halen bij het stoffen.
De badkamer schoonmaken kost mij gemiddeld een uur. Idem dito met de keuken, dit kost mij ook gemiddeld een uur.
Vieze vingertjes van de ramen halen, daar kan ik mij niets bij voorstellen. Dan zie je toch strepen op de ramen ? Of het is de bedoeling dat het hele raam wordt gezeemd, maar even met een doekje de vieze vingers weghalen lukt nooit streeploos.
Christientje

Teresa

Teresa

02-01-2010 om 14:15

Bekentenis: ik ben zelf die hulp

Hallo,

Ik heb expres mijn posting gestart vanuit een ander oogpunt, omdat dat misschien andere reakties zou opleveren. Maar ik ben dus zelf de hulp die dit lijstje moet doen. Ik red het, en niet eens met de franse slag, maar wel met de tong op de knieen, zonder pauze. Na 3 uur kom ik dan ook gebroken thuis. Het is gedeeltelijk mijn eigen schuld, omdat ik pietje precies ben en ook de plintjes niet kan laten zitten. En ik werk echt keisnel en hard. Maar omdat ik weinig ervaring heb in het schoonmaken bij anderen vroeg ik me af of dit reeel was. Ik durf het eigenlijk niet zo goed aan te kaarten bij die mevrouw...

groetjes, Teresa

Puck2

Puck2

02-01-2010 om 14:50

Teresa

Superknap dat je dat allemaal redt in 3 uur. Je bent precies de hulp die ik zoek, bij mij zou je minder mogen doen en nog koffiepauze mogen houden ook. Ik vind dat je redelijk afgebeuld wordt.

Puck2

Puck2

02-01-2010 om 14:51

O ja...

Hoe doe je dat: vieze kindervingers van het raam halen zonder het hele raam te hoeven zemen. Dat wil ik ook kunnnen.

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 15:32

Puck2 - glassex

Een spray met glassex en een prop keukenpapier. Spray, wrijven en met een beetje mazzel is dat precies genoeg

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 15:34

Teresa

Hoe lang werk je al bij deze mevrouw? Als je jezelf af blijft beulen, zal zij in elk geval niet de indruk krijgen dat je het niet voor elkaar krijgt. Immers: je doet het.....
Misschien is het een idee om een gesprekje aan te vragen om eens even wat dingen door te praten?

Tirza

liora

liora

02-01-2010 om 16:11

Teresa

Woon je toevallig in Amsterdam? Dan kan je zo bij mij beginnen en hoef je niet zo achterlijk veel te doen.

Teresa

Teresa

02-01-2010 om 17:00

Reactie

vieze handjes doe ik idd met glassex en ramendoekje en dan met een droge zachte doek nawrijven.
Puck en Liora, ik woon in Breda, maar lief dat jullie me zo willen hebben! Deze mevrouw is gelukkig wel blij met me, en misschien is het ook wel gewoon dom van me dat ik zo fanatiek ben begonnen, nu kan ik natuurlijk niet ineens minder doen! Ik zal er ook niet mee gaan stoppen bij haar, het is idd aan mij om het aan te kaarten. Maar ik vind dit moeilijk omdat ik niemand wil teleurstellen en ergens ben ik misschien ook wel bang dat ze dan naar een ander gaat zoeken. Ik ben trouwens haar eerste hulp, dus eerdere ervaring met een ander heeft ze ook niet. Bij het kennismakingsgesprek vroeg ze wel of ik 2 uur wilde of 3 uur. (hoe had ik het in hemelsnaam in 2 uur moeten doen?? en zelf voegde ze eraan toe dat ze zelf ik 2,5 uur ook heel veel kon bereiken)
Nou ja, ik zal wel wat voor mezelf op moeten komen, als dat lukt. Ik ben er alleen het type niet naar om minder mn best te doen.
Nog een vraagje, als je voor 3 uur betaald wordt, is het dan wel normaal om even 5 min koffiepauze te houden? (dus in haar tijd, zeg maar?)

groetjes

Sera

Sera

02-01-2010 om 17:23

Teresa

Wij hebben ook een hulp en die komt ongeveer 3,5 uur. Ze neemt altijd halverwege koffie pauze. Meestal ongeveer 15 minuten. Ik werk veel vanuit huis dus dan ben ik er meestal ook. Ik zet dan koffie en dan drinken we samen even koffie en kletsen bij.

Onze hulp doet andere dingen dan jij dus dat is lastig te vergelijken. Ik vind het belangrijkst dat ze de strijk doet. Hier is ze meestal 1 à 2 uur mee kwijt. Daarnaast maakt ze de badkamers goed schoon (we hebben twee badkamers en die zijn beide in gebruik). De rest van de tijd besteed ze aan losse klusjes. Dat kan de ene week ramen lappen zijn en dan een andere keer bijvoorbeeld de keukenkastjes en koelkast schoonmaken.

De gewone dagelijkse dingen als stofzuigen doen wij zelf. Ik vind het juist prettig dat ze juist de wat meer sporadische klusjes doet en daarnaast dus het strijkgoed en de badkamers echt grondig schoonmaken. Dat kost mij namelijk het meeste tijd.

Puck2

Puck2

02-01-2010 om 17:26

Teresa

Nou, als je dat in 3 uur doet ben ik geloof ik zelfs bereid om je reiskosten te vergoeden
En ja, ik vind het niet meer dan normaal dat je in 3 uur tijd een kwartiertje pauzeert op kosten van de baas. Dus die vijf minuten vind ik zelf erg kort. Vroeger toen wij nog een goede hulp hadden pauzeerde ze ook op mijn kosten tussendoor.

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 17:29

Natuurlijk

Mijn hulp is er meestal zo tegen half negen en gaat dik half 12 weer weg. Ik betaal haar een vast bedrag en in de tijd die ze er is, drinken we gezamenlijk koffie. Soms is dat 10 minuten (dan wil ze door, heeft ze iets in haar hoofd), soms is het bijna een half uur (als we lekker zitten te kwekken). Ze doet een vast "rondje" en heeft zelf een heel schema voor de extraatjes in haar hoofd (buitenboel zemen, keukenkastjes uitdoen enzo). En dat werkt ze af, ze blijft dus ook wel eens íetsje langer. Maar: natuurlijk is een pauze normaal. Daar komt het op neer

Tirza

Chippie

Chippie

02-01-2010 om 17:31

Teresa

Ik vind dat die 5 minuten koffiepauze gewoon in jouw werktijd plaats kan vinden.

Sorry, ik krijg een beetje heel erg de kriebels van jouw werkadresmevrouw. Als ze dat allemaal in 2,5 uur kon, dan had ze het vast wel zelf gedaan! Tis geen slavernij.

Ik zou het niet gooien op minder je 'best doen'. Ik zou het gooien op het feit dat jij op jouw geijkte manier van schoonmaken niet alles kunt doen wat zij van je vraagt. Dan zou ik voorstellen dat je het minder grondig gaat doen of sommige dingen wat minder vaak maar dan wel goed. Goed is misschien niet het goede woord. Als zij het kan in 2,5 uur doet zij bepaalde dingen dus anders. Zij vindt dat goed genoeg. Misschien is het heel goed om even om tafel te gaan zitten wat zij precies wil.

Als mijn schoonmoeder de wc schoonmaakt zet ze de hele wcpot en wastafel in het sop, afspoelen, met natte lap afnemen, met droge doek na. Ze neemt alle tegels en de gehele deur af (!) en de vloer wordt uitgebreid gesopt (even in laten werken...).
Ik houd één doekje onder de kraan met een beetje allesreiniger. Daarmee neem ik in twee minuutje de tegels, fonteintje, buitenkant pot mee af. Daarna een scheut allesreiniger in de pot en een beetje rondborstelen. Met nieuw doekje met allesreiniger doe ik de vloer. Tussendoor vaak met een Glorixdoekje de rand van de wc pot en een kwak allesreiniger om rond te borstelen.

Vic

Vic

02-01-2010 om 17:46

Chippie

Hoe zet je iets 'in het sop'?
Overigens is het geen overbodige luxe om de deur ook even af te nemen hoor, of wassen jouw kinderen wel braaf altijd hun handen met zeep na het plassen?

Teresa

Ik ben dus ook zo`n hulp en ik herken het. Met zweet op je hoofd en sterretjes voor je ogen het pand verlaten.Ik was ook altijd bang het niet goed genoeg te doen. Als je iets minder fanatiek werkt, werk je nog steeds keihard hoor.
Ik doe ook veel in 3 uur, maar lust best een bakkie koffie. En als het eens nodig is blijf ik dan ook 10 min. langer om een klusje af te maken. Maar iemand die mij zo`n lijst opgeeft onder het mom van : "Dat moet kunnen in 3 uur" en nog geen kop koffie inschenkt, krijg ik toch een beetje de griebels van. De mensen waar ik werk, daar werk ik ook al heel lang. Ik doe wat ik moet doen, in het redelijke.
Kijk, de klant is koning, maar ik ben de keizerin.Ze betalen je dan hopelijk wel vreselijk goed? En ze lieten hun waardering extra blijken met een leuke kerstbonus?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.