Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is muziek maken toch leuk!

Tja, het gaat verder helemaal nergens over, maar ik moet het gewoon even kwijt.

met onze basisschoolleerlingen hebben we sinds een paar jaar een soort 'schoolorkest'. Alle leerlingen die een instrument bespelen kunnen zich aanmelden, en dan gaan we (onder de bezielende begeleiding van een aantal enthousiaste muziekouders) een maand of 2 oefenen, met daarna een optreden voor de ouders en andere belangstellenden.

Gisteravond was ons optreden (ik had 2 meespelende kinderen, en was zelf muziekouder)...en wat was het leuk!!!

Dit jaar in onze echte lokale theaterzaal. 150 stoelen, uitverkocht! We haddne een kleine 30 kinderen, tussen de 8 en 12 jaar oud, die van alles bespeelden: blokfluit, dwarsfluit, trompet, saxofoon, trombone, hobo, piano, djembe, viool, gitaar, noem maar op. het was echt een fantastisch concert van ruim een uur. En zo gezellig! iedereen heeft genoten. Ik loop nog steeds rond met een grijns van oor tot oor. Zo'n mooi gezicht (en geluid) al die spelende kinderen. Prachtige belichting, en met een echte tribune met van die rode luchen stoeltjes en een joekel van een vleugel op het podium oogde het echt zo cool allemaal.

Als afsluiter hadden we met de muziekouders zelf ook nog een mega swingend fusion-jazz achtige jam-sessie ding tot besluit. Met de schooldirecteur op elektrische gitaar, een freakend hammond orgeltje, en zelfs een echte bas erbij (een vader die in een echt orkest speelt!) Wat een feest! Ik speel zelf zelden samen met anderen (idem voor de meeste begeleidende ouders) maar wat hebben we een lol gehad tijdens onze eigen repetities & uitvoering. Ik voelde me een echt bandlid. Heerlijk. Tijdens de improvisatiestukjes met een half oog in de gaten houden of er al iemand een knikje gaf dat we weer 'back to normal' gingen, en dat het dan allemaal klopt. Echt, zo leuk! En de blokfluitmoeder deed zo'n gave jazzy solo, dat na afloop alle AMV kinderen opeens vonden dat die stomme fluit een stuk cooler was dan ze eigenlijk dachten! We hebben ter plekke besloten dat we dat vaker gaan doen. Kerstconcertje of zo. Ik heb er nu al weer zin in!

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

27-04-2010 om 14:55

Klinkt als....

de muziekschooluitvoeringen die hier met gezette regelmaat georganiseerd worden!

Ook in een echt zaaltje met een podium en pluchen gordijnen, en dan al die kinderen hun kunsten vertonen.

Nadeel daarbij is dat het altijd veel te lang duurt, dat hebben jullie dan wel beter opgelost met 'slechts' een uur.

Weet je wat ook leuk is, brugtheater Dat heeft mijn zoon net gehad. Een jaar lang (nou ja, to nu) geoefend met alle brugklassers die daar zin in hadden, en vervolgens een weergaloze show weggeven met acteren, dans, band, videoclip en show. Een megagroot verschil met de 8e-groep-musical, en dié was al zo leuk.

Ik geniet ook graag mee, dus

Margje

Voordeel van muziekschool

is dat je veel vaker van dit soort miniconcertjes hebt. Laatst nog in het plaatselijk verzorgingstehuis. Of een familieconcert, kerstconcert, afsluitconcert, verschillende combo's die ter plekke gevormd een aantal stukken instuderen voor een optreden(tje) en dan weer uiteen vallen. Het is duurder, zo'n muziekschool, maar zeker voor kinderen juist door dit soort leukigheid uitdagender dan priveles.
Schoolorkestjes hier blinken overigens immer uit in kneuzigheid. Het is vooral heel aandoenlijk

Jujube

Jujube

29-04-2010 om 00:17

Schoolband

Hier op school wordt ieder jaar een schoolband geformeerd met leerlingen uit groep 8. Dochter zingt daarin dit jaar. Ze doen pop en rocknummers en iedereen die een instrument bespeelt of kan zingen mag meedoen. Dochter zingt 1 nummer solo, n.l. 'Time after time' van Cindy Lauper. Er zijn 4 zangeressen die allemaal een nummer solo zingen; de anderen zingen dan als achtergrondzangeressen en ze zingen nog het e.e.a. samen. Er wordt bijna ieder nummer gewisseld qua gitaristen, toetsenisten e.d. zodat iedereen aan bod komt. Dat wordt waarschijnlijk wel een traantje wegpinken tijdens hun optredens (eenmaal op de nationale parkdag en op het eindfeest op school). Ze oefenen iedere week, al vanaf oktober.

Hier zoon vanochtend opgetreden met showband

Sinds september zit zoon van nu 10 bij de lokale Showband Kids. Hij speelt de bells (een soort xylofoon aan een houder voor zijn buik). Dit was het eerste optreden waaraan hij mee mocht doen. Helemaal geweldig, hoewel we vanochtend natuurlijk wel flink verregend waren. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik speel zelf geen instrument, maar op zo'n moment ben ik dan best jaloers ja. Samen muziek maken is volgens mij gewoon een soort oerbehoefte...
Engeltje

Marjoleine64

Marjoleine64

05-05-2010 om 15:39

Opleidingsorkest harmonie

daar speelt mijn zoon van 10 nu in, hij speelt hoorn (nog geen jaar les). Totaal zijn er zo'n 20 kids (van 9-16) en 10 volwassenen in dat orkest, die allemaal nog maar enkele jaren les hebben. Een leuke jonge dirigent ervoor, iedere week een uur repetitie en af en toe optreden, concours etc. Fantastisch, veel leuker dan wij het 'vroeger' op de muziekschool ooit hadden. En passant doen ze ook regelmatig met een (veel) kleiner groepje iets op school. Een kort optreden 'voor Haiti', een kort optreden bij de paasviering, etc. Gewoon zelf. En laatst een echt schoolorkest (olv een ouder, met ook kinderen die niet in de harmonie spelen) wat meespeelde bij een kerkdienst.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.