Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tonny

tonny

08-05-2010 om 15:47

Wat is jullie favoriete salade?

ik ben benieuwd naar tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Femke:-)

Femke:-)

08-05-2010 om 16:07

Oh...verschillende

Gisteren nog witlofsalade op:
Witlof (natuurlijk), met gesnipperde uitjes, stukjes augurken, tomaat en uitgebakken spekjes en wat citroensap.
Dit met een beetje mayo, door elkaar zetten.

Heerlijk, met aardappels en snitzel (gisteren gegeten)

Vanavond eten we:
Sla met feta en pijnboompitten. Sla fijnsnijden, met feta (potje van aldi of verse honingfeta) met pijnboompitten en dressing van calve (paarse zakje, knoflook/ui) Verder gooi ik er nog wel eens dingen in die nog over zijn of op moeten, zoals vleeswaren (wel fijn snijden) of komkommer, tomaatjes, of croutons....

Ach eigenlijk kun je alles in de sla gooien Vanavond eten we er aardappelkroketjes en hachee bij!

Groetjes Femke

Femke:-)

Femke:-)

08-05-2010 om 16:08

Sla met gamba's

Ook heel lekker.

Sla fijnsnijden, gamba's bakken, erdoor gooien, met tomaatje en uitje. Knoflooksausje of knoflookdressing erdoor....heerlijk!

Eigen sla

Natuurlijk sla uit eigen tuin! (was een inkoppertje, Bastet!)

Maar mijn favo's:

Rucola met veldsla en daarop plakjes geitenkaas met honing en thijm onder de grill gebakken er op. En dan het zuurdesem-stokbrood van de appie en echt boter! Dressing is van olijflolie, met witte balsamico en honing en eventueel een teentje knoflook uit de aïllade erdoor. Afmaken met pijnboompitjes of walnoten.

Salade niçoise: spercieboontjes koken en af laten koelen, aardappels koken en af laten koelen en in partjes, eieren idem. Bordje klaar maken en dan groepjes maken met boontjes, aardappelen, eieren, partjes tomaat en plakjes komkommer. Dan in het midden de tonijn uit blik erop met rauwe uien-ringen en zwarte olijven (boehoe, vandaag op de markt laten staan) en een dressing met het water van de tonijn, honing, citroensap en olijfolie en peper en zout. Even laten staan wordt ie veel lekkerder van!

Couscoussalade: (ook wel taboulé genoemd) couscous mengen met zoveel water dat ie net onder staat. Een citroen er boven uit knijpen, 1 dl. olijolie, peper en zout, knoflook fijnhakken en erbij. Dan bosui, stukjes gegrilde paprika, gegrilde courgette en gegrilde aubergine erdoor scheppen. Kruiden met paprikapoeder, chili of cayenne en kerrie, honing, etc. Afmaken met veel verse gehakte peterselie en of munt. Is gewoon een maaltijd salade, want er zit alles in. Heb er nu spontaan zin in! Is ideaal bij de BBQ, want hoe langer hij staat hoe lekker hij is. Ik maak meestal een bak van 4 liter voor het BBQ-gezelschap en je kunt er heel goed mee variëren; ham erbij, artisjokken, tomaat, komkommer, olijven, etc.

Genoeg zo?

Dorry

Ik heb er twee!

ijsbergsla met tonijn (uit blik),en een simpele dressing.

en:
rucola,veldsla en ijsbergsla met:
uitgebakken spekblokjes
klein gesneden tomaat en komkommer
pijnboompitten
paprikablokjes
geraspte kaas
en een dressing met honing en mosterd.

Nog eentje

Pastasalade met gerookte zalm en avocado:

Pasta zoals Penne koken en af laten koelen. Gerookte zalm in dunne reepjes snijden, avocado schillen en in blokjes snijden. Dressing maken van 1 bekertje zure room, fijngehakte dille, peper en zout, citroensap en een theelepel kappetjes. Pasta, zalm, avocado en dressing door elkaar scheppen en een uurtje wegzetten.

Dorry

Deze

sla met zwarte olijven, échte feta, ringetjes rode ui, avocado, komkommer, tomaat en dressing van olijfolie met knoflook, citroen, peper&zout en honing.

Erg simpele dressing én lekker heb ik laatst verzonnen door een paar theelepels mosterd-dillesaus (uit een potje voor bij de kaas) te kloppen met olijfolie en een beetje zuur, mjam.

De kinderen zijn dol op wortelsalade;
worteltjes raspen en mengen met een handje rozijnen. Overgieten met vers geperst sinaasappelsap...klaar!

Silone?

wat bedoel je met échte feta? bestaat er ook nep feta dan?

Krokante kip

Een heerlijke maaltijdsalade:

- krokante kipburgers, gebakken en in stukjes gesneden
- ijsbergsla
- gekookt ei
- komkommer in stukjes
- lekkere dressing naar keus
- pijnboompitjes
- eventueel naar smaak nog andere ingrediënten zoals cherrytomaatjes of paprika

Simpel maar errug lekker!

Massi Nissa

Massi Nissa

08-05-2010 om 18:39

Echte feta

Echte feta is gemaakt van schapen- of geitenmelk, niet van koemelk. Veel supermarktfeta in zo'n plastic bakje is koemelkfeta. "Echte" vette schapenfeta haal je in een groot blik bij de Turkse toko. Wij vinden deze feta veel lekkerder, als je hem eenmaal geproefd hebt, wil je niet meer terug.
Groetjes
Massi

Niny

Niny

08-05-2010 om 18:39

Met aardbeiendressing

Hoi Tonny,

Mijn favoriete salade bevat o.a. gerookte kipfilet (het kan ook met geitenkaas) en aardbeiendressing. Je eet je vingers erbij op. Ik moet nu even mijn zoon halen van een feestje, maar zal later het hele recept neerzetten.

Niny

Bastet

Bastet

08-05-2010 om 19:02

Gewoon

Ik blijf de gewone salade,sla,komkommer,tomaatje en gekookt ei met slasaus het allerlekkerst vinden!
Bastet

Primavera

Primavera

08-05-2010 om 19:32

Aardbeien met rucola salade

Salade van Rucola met aardbeien, echte Parmezaanse kaasschaafsel en balsamicoazijn. Ik heb ook wel eens de variant met amandelschaafsel geprobeerd, ook erg lekker.
Groeten Primavera

Brianna F

Brianna F

08-05-2010 om 21:45

7 lagen salade

Benodigdheden:
Zak met sla (ijsbergsla, gemengde sla, gewone sla, kijk maar)
3 grote of 6 kleine bosuitjes -
1 rode of gele of groene paprika (samen met de bosuitjes is dit 1 laag)
1 zak wortelsalade (mag je ook zelf raspen)
1 zak diepvries doperwten
1 zakje geraspte oude kaas
mager rookspek in reepjes of dobbelsteentjes.
Voor de saus:
- 4 eetlepels magere yoghurt
- 4 eetlepels mayonaise
- 2 a 3 schepjes suiker (theelepels dus)
- Peper en zout
- dille 2 a 3 eetlepels (ik doe ook maar wat)
Was de sla, snijd de bosuitjes in ringetjes, snij de paprika in kleine blokjes, bak het rookspek uit en laat uitlekken op keukenpapier!
Pak een grote schaal (doorzichtig is het leukst, zie je de laagjes goed)
Gooi alles voor de saus in een kommetje en lekker roeren.
Doe in de kom: eerst de sla, dan de gesneden bosuitjes gemengd met de paprika, daarop de wortelsalade, daarop de nog bevroren doperwten, giet daaroverheen de saus goed verdeeld, dan de geraspte kaas erover, en als laatste de uitgebakken spekjes.
(zorg dat elk laagje geheel bedekt is met de volgende laag)
Als je het dan een nachtje in de koelkast zet is het het lekkerst.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-05-2010 om 22:12

Peer en blauwe kaas

Eenvoudig en lekker: veldsla met peer, blauwe kaas en geroosterde pecannoten, een dressing van olijfolie, balsamicoazijn en honing.

En vanavond nog gegeten: bonensalade met linzen, witte bonen, tomaat, paprika, augurk, rode uienringetjes, geitenkaas met honing en veel koriander, met een dressing van olijfolie, azijn, knoflook, honing en mosterd.

Massi ; dank

nooit geweten dat er zoveel verschil in smaak zit,ik ga dan toch eens de echte proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.