Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is het geheim van (de) lekker(st)e erwtensoep?

Ik weer echt zin in erwtensoep. Binnenkort maar weer eens liters soep maken, oa om in te vriezen. Maar nu vroeg ik me af: wat is nu het geheim van (de) lekker(st)e erwtensoep ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fryskdumke

fryskdumke

25-10-2010 om 16:46

Geduld

De juiste verse producten icm heel veel liefde en geduld.

Dit is de mijne. Mijn man en mijn collega's ( ja in een gekke bui zorg ik soms voor de lunch) noemen het alde beppe soep.

Ingrediënten

* 1 pak spliterwten (500 g), gewassen
* 1 knolselderij, geschild en in blokjes
* 1 winterpeen (250 g), geschild en in plakjes
* 2 schouderkarbonades (schaal 360 g)
* 200 g zuurkoolspek (stukje)
* 2 liter rundvleesbouillon (van tablet)
* 1 prei, in ringen
* 1 zakje selderij blad (40 g), fijngesneden
* 1 rookworst, Gelderse (350 g), in plakjes.

Bereiden

Breng in een grote soeppan de spliterwten met de knolselderij, de winterpeen, de schouderkarbonades en het zuurkoolspek in de bouillon aan de kook. Draai het vuur laag en kook de soep tot de spliterwten stuk gaan. Neem de karbonades en het zuurkoolspek uit de pan en snij het vlees in stukjes; gooi het bot van de karbonades weg. Doe het vlees met de prei, de selderij en de rookworst terug in de pan. Verwarm de soep nog 15-20 minuten op heel laag vuur. Breng de soep op smaak met peper en zout. Als je de soep te dik vindt, verdun hem dan met wat water of bouillon.

Voor diegene die geen varkensvlees eten laat ik de spek en karbonades eruit en vervang de rookworst voor de runderrookworst. Zelf vind ik de smaak dan iets minder, maar nog zeker wel lekker.

Erbij serveer ik roggebrood met spek/ kaas indien mensen geen varkensvlees eten.

Heel gewoontjes

Wij maken hier de erwtensoep al jaren volgens het recept van mijn moeder en schoonmoeder. Halscarbonades op zetten met 3 soepblokken (bouillonblokken van Maggi) en een pak spliterwten. Een uurtje laten koken. Dan in blokjes knolselderij, winterwortel een aardappel en een gesneden prei toevoegen. Nog een uurtje laten koken. Dan bladselderij fijnsnijden, de halscarbonades van de botjes ontdoen en het vlees kleinsnijden en erbij en dan een rookworst in plakjes nog mee laten warmen.
Je kunt de wortel weglaten en sommige doen er weer gerookt spek in. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe iedereen hier de erwtensoep maakt!

Dorry

En hier

500 g spliterwten opzetten met 2 liter water en (een stuk) hamschijf. Aan de kook brengen, afschuimen, twee uur zachtjes laten koken (ik doe er nog een laurierblad in trouwens, maar dat hoeft geloof ik niet eens). Na die twee uur een halve selderijknol in blokjes en een prei in ringetjes toevoegen. Nog een uur laten koken. Op het laatst een in plakjes gesneden rookworst in de soep laten meeverwarmen. En natuurlijk voor het opdienen het vlees van de hamschijf in stukjes snijden en dat terugdoen in de soep.

Ik doe peper en zout in de soep nadat-ie is afgeschuimd, dus niet pas op het einde. O ja, en er kan op het laatst ook bladselderij in. Heb ik de laatste keer weggelaten omdat er geen knolselderij meer te krijgen is waar het loof nog gewoon aanzit, en de AH maar liefst een euro vroeg voor een paar sprietjes selderij. Nou, dan maar niet! De soep was zo ook prima

Ik vermoed dat dat vlees met bot erin (of het nou karbonade is of hamschijf of een varkenskluif) er ook voor zorgt dat de soep mooi opstijft.

Ik voeg dus verder geen bouillon toe, het vlees geeft genoeg smaak af. Verder geen spek in de soep hier, ik vind spek in de soep een tikje glibberig.

Groeten,

Temet

Philou

Philou

25-10-2010 om 17:08 Topicstarter

Wel of niet?

Doen jullie er dus geen eerpels in ?
Overigens heb ik ooit eens iets gelezen over marmite en erwtensoep maar kan dat nergens meer terug vinden. Wat ik zelf trouwens een heel lekker gevulde smaak vind geven is hele diepvries erwten (liefst grote) op het laatste moment in de soep, na het inschenken in de kommen. Even een paar minuten laten staan. Heerlijk. Het water loopt me al in de mond.

Varkenspoot?

Ik mis de glibberige varkenspoot gelukkig, waardoor ik in mijn kinderjaren een vreselijke hekel aan snert heb gekregen. Maar ik zal mijn man eens verblijden deze winter en sla jullie recepten op.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-10-2010 om 20:25

Eerpels

Ik moest er even op googelen, maar je bedoelt aardappelen. Ja, tuurlijk gaan die er doorheen! De soep moet namelijk DIK zijn, ik vind dat de meeste mensen 'm veel te dun laten. By the way: erwtensoep is pas echt lekker als het snert is. En dat is het als het een nachtje heeft gestaan. Dus niet dezelfde dag eten, maar pas de volgende dag.
Een flinke scheur ketjap erdoorheen is ook lekker. Ik doe er trouwens rookworst maar ook varkenssaucijs doorheen. Gaar laten worden samen met de groente, en aan het eind in stukjes snijden.

Dikke soep

IJsvogeltje, ik ben het met je eens dat erwtensoep een nacht moet staan. Dan heeft ie de structuur van pudding, althans zolang-ie koud is. Eenmaal opgewarmd is het dikvloeibaar. Maar nog wel vloeibaar, soep waar de lepel in blijft staan vind ik zelf niet lekker. Maar als jij m dikker wil hebben kan je natuurlijk aardappels gebruiken. Of meer erwten/minder water, dat geeft vast hetzelfde effect.

Maar goed, hier dus geen aardappels in de soep. Ik vind m in deze verhouding dik genoeg.

En Shonagh, dus ook geen varkenspoot. Getver. Maar ik denk dat zelfs dat wel gaat als je m er voor het opdienen uitvist en alleen het vlees van die poot terug in de soep doet. Of zit er geen vlees aan zo'n poot en is het alleen vel en glibber?

Groeten,

Temet

Temet

De vellen gingen in de soep en mijn vader kloof de poot af.................

Knolselderij

Het smaakgeheim zit 'm volgens mij vooral in de knolselderij die door de erwtensoep gaat, en vlak voor het serveren nog wat bladselderij. Selderij geeft het onmiskenbare 'soepsmaakje' vind ik.

Overigens, mijn schoonmoeder maakt echt verrukkelijke varkenspoot (niet in de erwtensoep), zo lekker dat het in zijn peutertijd Dirks lievelingseten was. Kreeg je wel rare blikken hoor, als ze naar zijn lievelingseten vroegen en het antwoord was 'kaki babi'.

Philou

Philou

27-10-2010 om 16:41 Topicstarter

Erwtensoep --> snert

Dank voor jullie recepten. Het staat hier nu gezellig te borrelen. Geen varkenspoot (brrr... moet denken aan de Eisbein die mijn lief ooit bestelde in Berlijn, met haren en nagels eraan) maar een stuk dijbeen geloof ik.
Ruim 4 liter soep .. morgen wordt het smullen!

Hmmm

Ik maak hem nooit precies hetzelfde. Wel zo ongeveer, spliterwten, winterwortel, prei, knolselderij, aardappel en doperwten met de laatste 10 minuten selderijblad en rookworst. Maar verder verschilt het nogal, ligt eraan wat ik tegenkom. Hamschijf, of karbonade met bot. Uitgebakken gerookte spek of niet. Met rundvleesbouillontablet of juist met veel versgemalen peper.
Overigens doe ik nooit rookworst in de snert die de diepvries in gaat. Ik vind de rooksmaak dan verdwijnen.

Diepvries erwtensoepgroente

Ieder jaar als ik denk hmmmm lekker, ik ga erwtensoep maken dan zijn alle erwtensoepingrediënten uitverkocht. Blijkbaar denken veel mensen dat op hetzelfde moment.

Sindsdien koop ik aan het eind van de zomer 2 pakken spliterwten en zorg ik dat ik altijd 3 pakjes erwtensoepgroente in de vriezer heb. Spekjes, aardappels en bouillon heb ik altijd wel in huis en de rookworsten zijn gelukkig zelden uitverkocht. Zo kan ik altijd toegeven aan mijn erwtensoepdrang.

Toch lees ik hier niemand die erwtensoepgroente uit de diepvries neemt. Is het echt lekkerder met verse groente?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.