Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MRI

MRI

06-01-2010 om 20:48

Wat is een goede gasmelder voor een vergeetachtig persoon?

Hallo,

Mijn moeder van negentig is vergeetachtig. Erg vergeetachtig. Haar buurvrouw is bang dat ze het gas aan laat staan. Nu wil ik een gasmelder kopen en aanbrengen zodat ze allebei wat geruster zijn. Maar ik zoek een gasmelder die niet zozeer een gaslek opzoekt maar aangeeft wanneer er een teveel aan aardgas in de lucht is. Ik kan me zo voorstellen dat je dat effect ook bereikt door een opspoormeter op een bepaalde lengte van het gasstel te zetten. Wie weet of hier normen voor zijn of dat er speciale meters voor vergeetachtigen zijn?

bvd MariaRosa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

06-01-2010 om 21:33

Of...

Helemaal gas afsluiten is wat onhandig, kan je ook geen pannetje soep of een eitje tussendoor koken. Wat ook een optie is die je ook vaak in seniorenwoningen ziet: elektrische kookplaat met een timer. Na maximaal een bepaalde tijd gaat de plaat automatisch uit.

MRI

MRI

06-01-2010 om 22:06 Topicstarter

Reactie

Nou ze is echt nog te 'goed' om helemaal het gas af te sluiten, en al helemaal voor een maaltijdenservice. We praten hier over een dame die alles nog zelf doet, 15 kilometer per dag loopt, alles keurig op orde heeft etc. Bovendien wil ze zelf absoluut geen maaltijdenservice, elektrische kookplaat vindt ze onzin (maar goed ik zal haar passeren als het echt nodig is) en de gasmelder doet ze alleen maar omdat het mij 'geruststelt'. Wellicht komt de elektrische kookplaat er binnen een paar maanden maar vooralsnog wil ik dus een makkelijk bedienbare gasmelder. die moet er toch wel zijn? En zo nee, waarom niet? Gat in de markt voor dit soort gevallen toch?

MR

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-01-2010 om 23:31

Thermokoppel

Is het niet handiger om een gasstel te hebben dat beveiligd is met een thermokoppel? Is de vlam uit, dan stopt de gastoevoer.

Wat ellen zegt

is dan de beste optie. Wij hadden een buurman die ook nog zelfstandig was (kinderen allemaal ver weg, dus wij voelden ons wel enigzins verantwoordelijk). En soms ook dingen 'vergat'. Niks bijzonders...meer dingen als 'de winkels zijn vandaag dicht want het is zondag' en dan ging hij leuk boodschappen doen en kwam zonder thuis (al mopperd op zichzelf) omdat ze dicht waren. Zulke dingen. Hij kookte al jaren zelf en alles was spik en span. Tot ik een dik aangekoekte pan zag staan...pikzwart. Was hij even 'vergeten' uit te zetten toen hij weg moest. Echt zo zwart dat hij rijp was voor de vuilnisbak. Hij was (naar eigen zeggen) nét op tijd geweest om brand te voorkomen. Afijn hij vondt het zelf ook wel een beetje 'eng' dus wilden wij zo'n kookplaat kopen als emma zegt. Maar die bleken duurder dan een electrische plaat. Dus werd het electrisch mét beveiliging die voelt als het té heet wordt. Was een naam voor, maar die weet ik niet meer. Later bleek dat het net op tijd was. Een half jaar later vergat hij dagelijks pannetjes en boodschapjes.
groeten albana

MRI

MRI

07-01-2010 om 10:45 Topicstarter

Okay

Ik ben heel blij met de informatie over de thermokoppel. Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Maar hoe gaat dat? Moet je een heel nieuw gastoestel kopen, of kan je ze zelf aanbrengen?

MariaRosa

Let op!

Denk er wel om, dat een thermokoppel voorkomt dat er gas stroomt, zonder dat de vlam aanis zeg maar.
Echter, het grootste risico is juist een pan op laten staan waardoor er brand komt.

Zelf een (beginnende) demente zal niet snel de gaskraan open draaien, als er niet een plan is om te gaan koken.
IK denk dat je voor de veiligheid eerder bedacht moet zijn op aanbranden etc.

Kwala

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-01-2010 om 12:54

Thuiszorgwinkel?

Kwala heeft een punt: een pan te lang op het fornuis laten staan is wellicht een groter risico (in de zin van dat het sneller zal gebeuren) dan dat de gasvlam uitgaat en de boel vol gas stroomt.

Probeer dus ook wat vooruit te kijken. Bij mijn weten kun je een thermokoppel niet zelf installeren (maar dat weet ik niet zeker), dus dan moet je naar een nieuw kooktoestel gaan kijken. Dan loont het om ook de verwachte situatie voor over een jaar of zo mee te nemen.

Misschien bestaan er tijdschakelaars oid, die maken dat een kooktoestel zichzelf uitschakelt na een tijdje, tenzij je een knop opnieuw indrukt. Wellicht weet de thuiszorgwinkel daar iets van. Maar dat soort dingen werkt dan meestel met elektrische kookplaten.

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 13:00

Die dingen bestaan ellen

Die schakelaars bestaan Ellen, je ziet ze tegenwoordig in veel seniorenwoningen. En als je niet op elektrisch wilt koken zou je altijd een inductiekookplaat kunnen aanschaffen. Geeft dan wel een flinke extra kostenpost (pannen van een gasformuis zijn niet meer bruikbaar), maar lijkt qua gebruik erg op een gasplaat maar dan heb je wel een veilige methode waar je lang mee vooruit kan.

MRI

MRI

07-01-2010 om 14:26 Topicstarter

Oh shit,

Ik had thermokoppels opgezocht en die kosten een paar tientjes. Maar nieuwe (inductie) kookplaten kosten veel meer. Zij zal het zelf niet willen betalen want het is allemaal flauwekul en ik heb nul cent (zie draadjes archief in Werk en Recht, langjarig minimumgeval door ziekte). Hm, dit vind ik nou crisis zeg. Maar goed, dat valt buiten deze rubriek.

MR

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-01-2010 om 15:34

Geef de moed niet op

Sja, zo gaan die dingen. Je vraagt naar een gasmelder, en je eindigt met het advies een nieuwe kookplaat te kopen. Balen.

Maar geef de moed niet op mbt die thermokoppel, want ik wéét eigenlijk niet of het onmogelijk is die aan te sluiten op een bestaande kookplaat. Vraag het aan een echte deskundige.
Een beveiligde gaskookplaat is beter dan niks, zolang er geen geld is voor een nieuwe. Misschien kun je zelfs bij de kringloop eens kijken of er geen losse tweedehands gaskookplaten te vinden zijn met een beveiliging, want die thermokoppels zijn tegenwoordig best gangbaar geloof ik.

Tirza G.

Tirza G.

07-01-2010 om 16:24

Of bij

ouderenwinkel.nl - ofzoiets. Er zijn heel veel sites met hulpmiddelen. Is je moeder gewoon leeftijdsvergeetachtig of is het dementie? Daar zit wel verschil in.
Bij een actieve dame die gewoon ouderdomsvergeetachtig is, is de kans dat ze het zich tijdig herinnert (of een vieze geur ruikt en daar naar kan handelen) nog gewoon aanwezig. Bij een dementerende niet. Die vergeten niet alleen de pan, maar kunnen ook de (brand)lucht niet thuisbrengen - of daar in elk geval niet adequaat op reageren.
Misschien is er een soort van controle in te bouwen via de bezorgde buurvrouw? Kan die bijv. het fornuis vanaf de straat zien ofzo?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.