Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rosalie3

rosalie3

29-12-2010 om 09:28

Wat is dit?! (stopkontakt en vonkende stekker)

Steeds als ik de stekker van mijn laptop (om op te laden) in het stopkontakt steek, dan vonkt het wat.
Nu net wilde ik weer de stekker erin doen en vonkte het enorm met een knal erbij. De 2 pinnetjes vd stekker zijn nu zwart geblakerd.
Weet iemand hoe dit kan en hoe dit komt en kan ik de stekker nog wel in een ander stopkontakt gebruiken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-12-2010 om 09:32

Kortsluiting

dat heet nou kortsluiting rosalie.
En nee, die stekker zou ik niet nog een keer ergens insteken voordat de boel is nagekeken.

rosalie3

rosalie3

29-12-2010 om 13:26

Minet en xanneke

Bedankt voor het reageren.
Ik begrijp dat er kortsluiting was, de aardlekschakelaar ging ook om.
Ik begrijp echter niet hoe dit kan + waar ik moet beginnen met de boel na laten kijken:

-het gebeurde met het snoer/stekker van mijn zgan laptop, deze vonkte al telkens in dat ene stopkontakt maar niet in andere kontakten

-de stekker van mijn laptop is nu redelijk zwart geblakerd. Ik heb hem zojuist toch in een ander stopkontakt geprobeerd 9vond dit doodeng) en daar vonkte hij ook meteen.

Weet iemand van jullie waar/bij wie/welke winkel ik terecht kan met de stekker van mijn laptop om deze na te laten kijken/repareren?

En moet ik mijn stopkontakten ook na laten kijken? (nieuwbouwhuis)

liora

liora

29-12-2010 om 13:57

Aarding

Vraag me af of het stopcontact wel geaard is. Denkbhey niet eigenlijk, en dan moet je dat nog laten doen.

rosalie3

rosalie3

29-12-2010 om 19:12

Liora

Kun je wat specifieker zijn?

Ik heb nergens gehoord of gelezen dat ik alle stopkontakten in mijn huis moet laten aarden en heb toch echt alles doorgelezen.
Waarom zou dit dan moeten en moet dat altijd bij een nieuwbouwhuis?

liora

liora

29-12-2010 om 20:35

Rosalie

Hoi,

Ik weet er de reden niet van, maar heb hetzelfde meegemaakt met een electrische verwarming en een stopcontact dat smeulde. Toen is alles geaard bij mij, ook de waterleidingen (schijnt ook te moeten).

Als alles geaard is krijg je namelijk nooit smeulende of knetterende stopcontacten omdat de aardlek dan uitgaat. Maar dit is waarschijnlijk een lachwekkende uitleg voor iemand die het wel echt snapt.

Liora

Sancy

Sancy

29-12-2010 om 22:16

Aardlek

"Vraag me af of het stopcontact wel geaard is. "
Lijkt me wel dat het geaard is, de aardlekschakelaar ging immers om?
En inderdaad, hoe nieuw is die nieuwbouw? Ik heb ooit als eerste bewoner in een nieuwbouwwoning gezeten, en kwam daar 3 stopcontacten tegen die verkeerd waren aangesloten. 1 ervan stond op het lichtnet: ik moest de lichtknop bedienen om stroom te krijgen

Waar je moet beginnen?

Bij een electriciën . Die uitleggen wat het probleem is en dan weet hij wel wat ie moet doen. De boel doormeten waarschijnlijk, en dan heeft ie het 'lek' vaak wel snel boven water.
(Zo kwamen wij er onlangs achter waarom een bepaalde groep er steeds uit sprong: de voeding van de computer was de oorzaak...)

rosalie3

rosalie3

30-12-2010 om 09:12

Reaktie

Ik ga zsm een elektricien kontakten inderdaad.
Maar ik vraag mij dus af of het aan de stopkontakten ligt of aan de stekker van mijn laptop; hoe kom ik daar achter?
Die stekker durf ik overigens niet meer te gebruiken, bang dat mijn laptop er aan gaat.
Het stopkontakt durf ik ook niet meer te gebruiken totdat er iemand naar gekeken heeft.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-01-2011 om 11:04

Dat kan de electricien zien

Rosalie, de elektricien gaat alles nakijken en zoekt de oorzaak van de kortsluiting. Tot die tijd kun je idd beter niet dat stopcontact gebruiken. Als je laptop ook op een ander stopcontact vonkt, zou ik de oorzaak al vermoeden in die stekker van je laptop, dus die moet je ook vooral niet weer in een ander stopcontact steken!

Wij hadden laatst kortsluiting en hebben een mannetje uit de gouden gids laten komen. Hij heeft heel gestructureerd alles nagekeken en de oorzaak gevonden en gerepareerd: een kapotte stekker in de schuur en voor de zekerheid ook een contactdoos en een stuk electriciteitskabel. Overigens is de eerste stap bij kortsluiting alle apparaten op de groep uit het stopcontact halen. Niet zelf gaan rommelen hoor!

Groet, Mamvantwee

rosalie3

rosalie3

01-01-2011 om 20:39

Mamvantwee

Bedankt voor je reaktie.
De stekker van mijn laptop stuur ik morgen op naar de dealer om na te laten kijken; dit valt onder de garantie gelukkig.

De aannemer van mijn huis heb ik al een bericht gestuurd of hij een elektricien wilt sturen om mijn stopkontakten na te kijken dus hopelijk gaat dat ook zsm gebeuren.

Rosalie

"Maar ik vraag mij dus af of het aan de stopkontakten ligt of aan de stekker van mijn laptop; hoe kom ik daar achter?"

Daar heb je inderdaad die electriciën voor . Hopelijk kan ie snel komen en het ook nog oplossen.

rosalie3

rosalie3

04-01-2011 om 15:58

Elektricien geweest

99% zeker dat het aan de stekker/oplader van mijn laptop heeft gelegen.
Deze stekker is nu in reparatie bij de leverancier, er zat nog garantie op. Hopelijk krijg ik dus zsm een nieuwe.

Mamvantwee

Mamvantwee

05-01-2011 om 10:06

Mooi

Goed dat er een vakman is geweest. Is je stopcontact ook nagekeken en weer operationeel?

Groet, Mamvantwee

rosalie3

rosalie3

05-01-2011 om 22:30

Mamvantwee

Ja, gelukkig wel en allemaal nog onder garantie ook.
Hopelijk komt mijn oplader/stekker van mijn laptop ook zsm retour gerepareerd en wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.