Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat heb ik over het hoofd gezien? (stinkende was)

Ik heb in mijn OO-carrière wel 40 wasdraadjes voorbij zien komen, ik dacht alle tips wel te kennen. Maar nu zit ik er maar mooi mee: een mand verse was die ruikt naar natgeregende hond.

Ik heb
- de trommel schoongemaakt
- het filter leeggemaakt (zat eigenlijk haast niks in)
- de trommel leeg laten draaien met een wasmachinereinigingsmiddel op 90°C
- een flinke scheut azijn in het bakje voor wasverzachter gedaan

Het ruikt nu iets beter, maar beslist niet fris. Hoe komt die geur erin?? En waarom heeft hij dat niet bij iedere was? Handdoeken gaan vreemd genoeg goed. Kleding niet. En óók niet als ik doe op 60° was.....De trommel zelf stinkt eigenlijk niet.
Ik heb een AEG van zo'n 6 jaar oud.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-06-2016 om 15:01

Zwart?

Zit er een zwarte goedkope spijkerbroek bij? Die kunnen vreselijk stinken. Verder heb je soms van die dagen dat de was bederft waar je bij staat. Meestal op warme benauwde dagen (zoals de Hondsdagen).

Taruh

Taruh

30-06-2016 om 15:11

wat zit er in de was

de sportsokken van dochterlief gaan hier apart anders gaat de rest van de was stinken. (dat wordt nog wat als ze echt gaat puberen)

Anneque

Anneque

30-06-2016 om 15:15 Topicstarter

Gewone kleding

Twee overhemden, wat T-shirts van de jongens (oudste is 13 en begint te zweten, zou dat het zijn?) en inderdaad een spijkerbroek, maar geen zwarte. Stinken vooral zwarte jeans?
Ik snap het echt niet, mijn vaatdoekjes ruiken frisser als ze eruit komen

En als het idd die shirts zouden zijn, waarom ruik ik dan hond en geen zweet?

angel3

angel3

30-06-2016 om 16:25

snap het ook niet

maar ik ben eigenwijs en hang het gewoon op en denk ik zie wel. En dsn ruikt het weer gewoon naar frisse was als het droog is.....

rode krullenbol

rode krullenbol

30-06-2016 om 16:52

Soda!

Een kookwas draaien met een lege trommel, maar flink wat soda erin gestrooid, zou nog wel eens dé oplossing kunnen zijn.

Marie

Marie

30-06-2016 om 17:41

rubbers ?

heb je de rubbers van de deur schoongemaakt?
Let op - zit vaak dubbel.

En zwarte spijkerbroeken stinken inderdaad. Alhoewel die lucht er na drogen vaak wel weer af is.

Lente

Lente

30-06-2016 om 18:08

Zou puberzweet kunnen zijn

Ik zou na het wassen (en vóór het drogen) aan elk stuk was ruiken. Dan vis je de veroorzakers eruit, tenminste als het om puberzweet gaat.

Suze

Suze

30-06-2016 om 18:20

bamilucht

Ik soms ook dat de was niet fris ruikt. Wat mij betreft ruikt het dan naar 'bami' .

Ook bij mij niet bij de handdoekenwas, en vooral bij sportkleding.

Een tweede keer wassen helpt bij mij volgens mij altijd om het weer frist te laten ruiken. Wel onhandig.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-06-2016 om 18:50

Manier van drogen?

Was "hoort" niet te dicht op elkaar te worden opgehangen. Anders kan het niet goed drogen.

Juno

Juno

30-06-2016 om 19:13

Manchet

In de manchet van de deur kan heel veel grijze flubber zich ophopen.Met een oude doek even uitscheppen en schoonvegen. Wat ook kan is dat je de was tijdens onweer in de machine hebt gehad. Ik heb dan altijd rare was en bedorven soep.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-06-2016 om 20:31

Hygiëne

Als zich residu heeft verzameld in het manchet van het deurtje van de wasmachine, dan draagt dat ook meestal het karakter van bedorven soep. Geen idee wat voor bacteriën en/of schimmels daar zoal in (kunnen) leven. En eerlijk gezegd, wil ik het ook niet weten ook!

Het lijkt me voorstelbaar dat deze een was op 95 graden Celsius niet overleven en eentje op 60 graden of lager wel.

Een was op 95 graden Celsius en een flinke doses soda zou de wasmachine vermoedelijk zo goed als steriel maken. Zeker als je erna ook nog eens het filter en manchet reinigt.

Het euvel kan overigens ook gelegen zijn in een slechte afvoer van het waswater. Als de afvoerslang niet goed zit (bijvoorbeeld te diep in de afvoer), kan het vervuilde water deels weer terugstromen in de machine, in plaats van weg het riool in.

Als het goed is, staat hierover wel wat te lezen in de gebruiksaanwijzing.

Lou

Lou

30-06-2016 om 21:48

Mysterieus

Goh, dat had ik ook laatst en ik dacht ook alles al te weten over wasmachines. Ik heb heel vies de was gewoon opgehangen en gedragen wat nog kon, alleen de echt stinkende dingen teruggedaan in de was (niet alles stonk dus even erg, maar de lucht deed inderdaad denken aan een hond die net thuiskomt na een wandeling in de regen, en dan heel diep snuiven vlak bij die hond, bleeeegh). De volgende was was weer fris als vanouds. Ik heb het onbegrepen aangenomen. Volgende keer zal ik checken of het de zwarte spijkerbroek was, dat weet ik nu niet meer.

40er

40er

30-06-2016 om 22:17

stinkende dingen

Een uurtje of zo laten weken in soda water, langer mag altijd. Zweet kleding kun je ook even insprayen met azijn. In de wasmand mikken en later gewoon uitwassen.

Anneque

Anneque

01-07-2016 om 07:16 Topicstarter

manchet

Had ik ook schoon gemaakt. En de trommel had al gedraaid op 90°, met een speciaal wasmachinereinigingsmiddel erin. Heeft het veel zin om dat met soda te herhalen?

Ik denk toch dat het aan de kleding zelf ligt, ook omdat ik met handdoeken nooit problemen heb. En als ik iets geleerd heb hier, is het dat dát notoire stinkers zijn.

Alleen: van te voren ruikt er niks naar hond. Wel naar zweet, of muf (sokken), maar die nattehondenlucht (bami lijkt me ook smerig , die krijg ik pas na het wassen. Raar fenomeen hoor. Denk dat ik de was meer moet gaan splitsen. Of idd voorweken.

Juno, onweer, echt?? Vesper had het ook al over de hondsdagen. Misschien vermeerderen bacteriën zich sneller als het erg warm is? Snap dan weer niet dat ze dat in de wasmachine (waar het al 40 - 60° is) voelen...

Juno

Juno

01-07-2016 om 08:39

Wat ook nog kan

Te veel zeep of altijd vloeibare zeep gebruiken, gaat alles van stinken.
Ik heb het met shirtjes van oudste. Gaan er vies in en komen er nog viezer uit, alsof door vochtigheid de geur loskomt. Ik gooi dan wat azijn in het wasverzachterbakje, dat helpt vaak ook wel. Eerst de kleding laten drogen en dan opnieuw wassen, direct weer wassen werkt op de een of andere manier niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-07-2016 om 09:12

Ja ...

En de hoeveelheid was die je in de machine doet, heeft ook invloed op het wasresultaat. Je moet er niet te weinig, maar mag er ook niet te veel in doen.

Anneque

Anneque

01-07-2016 om 09:57 Topicstarter

Vloeibaar

wasmiddel gebruik ik nooit en ik neem ook weinig poeder (een eetlepel of zo). Trommel te vol proppen heb ik ook afgeleerd. Ik zei al, ik ken zo'n beetje alle tips

Direct opnieuw wassen heb ik wel gedaan, volgende keer zal ik het eens laten drogen. Azijn heb ik er ook in gedaan, in het wasverzachtersbakje.

Denk dat ik het meest baat heb bij kleding beter scheiden.

Met soda

Ik zat ook te oetelen met de was(lucht). Beurt met reinigingsmiddel was niet afdoende om de wasluis uit de machine te spoelen. Na twee reinigingsbeurten , ben ik overgestapt op soda.
Nu doe ik regelmatig een schepje soda op de wasgoed , met name igv donkere joggingbroeken of sportkleding.
Ik hoop niet dat soda het wasmiddel beïnvloedt, maar ik ben wel van de waslucht af.
En kan ik ipv azijn gewoon de wasverzachter in het wasverzachterbakje schenken.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-07-2016 om 11:43

Let wel!

Om soda ontsmettend te laten zijn, dient het te worden geactiveerd met een hoge temperatuur.

Anneque

Anneque

01-07-2016 om 11:52 Topicstarter

Oké, goede tip, dat wist ik nog niet. Vanaf 60° dan?

rode krullenbol

rode krullenbol

01-07-2016 om 11:59

Nou nee ...

Een temperatuur van 95 graden Celsius is noodzakelijk om soda zijn werk goed te laten doen.

Anneque

Anneque

01-07-2016 om 12:03 Topicstarter

oké

Dan heeft het dus geen zin om dat regelmatig bij de was te stoppen. Ik ga
- de kleding beter scheiden
- als het nog eens stinkt, eerst laten drogen voor ik het opnieuw was
- voortaan met soda een lege trommel op heetste stand draaien ipv wasmachinereinigingsmiddel

We zullen zien, dank voor alle tips

Anneque

Anneque

01-07-2016 om 12:04 Topicstarter

en voorweken

dat ook nog

rode krullenbol

rode krullenbol

01-07-2016 om 12:10

Vergeet de afvoer niet!

Zoals gezegd; onder bepaalde omstandigheden (verstopte afvoer, verkeerde hoogte afvoerslang etc.) kan het vervuilde afvalwater weer terug de machine instromen. Met alle gevolgen voor bacteriegroei e.d.

Anneque

Anneque

01-07-2016 om 12:11 Topicstarter

Ik zal eens kijken

Daar kijk ik ook nog ff naar, maar ik verwacht er weinig aan te treffen omdat de handdoekenwas bijv prima ging. Ik neem zo nog eens de proef op de som.

Klara

Klara

02-07-2016 om 05:53

hier poosje gehad

En door dit draadje realiseer ik me dat probleem eigenlijk weg is. Want werd wat moedeloos, niets hielp en uiteindelijk ben ik het maar wat gaan negeren
Mijn vermoeden: iets van rotzooi/goedkope kleding. Dochter had primark ontdekt, als ik daar al binnenkom vind ik het zoo stinken. Sinds ze daar ingeslagen heeft stonk eigenlijk mijn was.
Of toch puberzweet. Vooral aan begin pubertijd kan dat zo enorm stinken.
Ik ruik nu soms voor (al stinken de kids al heel wat minder) en gooi al wat wasmiddel op de ergst stinkende delen.

Anneque

Anneque

05-07-2016 om 07:32 Topicstarter

Proef op de som genomen

Ik heb het lek boven hoor, en Vesper (dacht ik?) mag door voor de koelkast. Ik heb een was gedraaid met alleen jeans en één gewoon kledingstuk. Stínken! Ondanks azijn in het bakje.
Dus nou weet ik het. Tussendoor steeds gewassen zonder spijkerbroeken en dat rook allemaal fris, zelfs de sportkleding. Dus het zijn idd de spijkerbroeken. Die houd ik voortaan wel apart.

Christel

Christel

05-07-2016 om 08:51

Over teveel wasmiddel

Ik blijk jaren teveel wasmiddel te hebben gebruikt en mijn wasmachine weigerde nog normaal te centrifugeren. Op advies van de monteur heb ik toen alle handdoeken op 95 graden gewassen zonder wasmiddel. Bleek er in de handdoeken heel veel wasmiddel te zitten, het schuimde vreselijk. Ik heb dat twee keer gedaan, toen was het wasmiddel weg. Nu draai ik maandelijks een lege machine met een vaatwastablet op 95 graden om eventuele resten te verwijderen, schijnt beter te werken omdat dat ontvet. Machine centrifugeren weer normaal en er stinkt niets meer.

Puck

Puck

05-07-2016 om 09:47

Anneque

Voor stinkende sportkleding gebruik ik af en toe een spulletje van HG dat erg goed werkt. Misschien kun je dat ook gebruiken voor je meurende spijkerbroeken. Voor de rest ben jij volgens mij door OOL een perfecte wasvrouw geworden hahaha

Wassa

Wassa

05-07-2016 om 09:57

te weinig wasmiddel

is ook niet goed...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.