Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pien

Pien

12-04-2016 om 16:55

Wat geef ik hiervoor?

Op de plaatselijke verkoop-fb had ik een advertentie gezet met de vraag of iemand - tegen een kleine vergoeding - kussenhoezen kan maken. De stof en de kussens heb ik. Het gaat om twee of drie hoezen.

Er heeft iemand gereageerd die dat wel wil doen. Op mijn vraag wat ze ervoor wil hebben, reageert zij met: 'kijk maar wat je ervoor wilt geven. Ik vind het al leuk om zulke dingen voor mensen te kunnen doen'.

Wat is nu geschikt om te geven? Een geldbedrag? Hoeveel dan? Of beter een bos bloemen of een doos Merci? Degene die het wil doen, ken ik niet persoonlijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-04-2016 om 17:49

Vriendendienst?

Bij een reguliere kleermaker betaal je voor gordijnen 10 euro per 10 cm. Dat kan dus aardig oplopen. Kussenhoezen lijkt me net zoveel werk dus in het reguliere circuit ben je misschien wel 150 euro kwijt voor je kussentjes.
Durf jij een vreemde dan af te schepen met een doos Merci?

ligt eraan

Wat voor kussens het zijn. Gewone of vierkante waar een tussenstuk in moet.Moeten er ritsen in etc.
Als t niet te moeilijk is:
Ik zou zeggen 30 euro en een bloemetje?
Zou ik t voor doen

Half a twin

Half a twin

12-04-2016 om 19:14

Minstens 30 euro en een bloemetje, doos lekkere bonbons of wijn

In de herfst had ik voor mijn moeder een sjaal gebreid, zo'n grote driehoekige. Haar vriendin vond het helemaal geweldig en wilde er ook een. Of ik er nog een wilde breien. Toen ik na een week of 6 de lap ging brengen vroeg de mevrouw ook wat ik wilde hebben. Net als die reageerder van to zei ik dat ze dat zelf mocht weten. Met in mijn hoofd dat ik dan minstens 25 euro zou krijgen. Kreeg ik een tientje! Voelde me niet echt gewaardeerd, hoewel handwerken mijn hobby is vond ik de opbrengst voor mijn inzet wel erg minimaal. Gelukkig kwam de dame na 2 dagen tot inzicht en kreeg ik alsnog 15 euro erbij.

Elfje65

Elfje65

12-04-2016 om 19:17

Half a Twin

Maar een sjaal breien is veel meer werk dan een kussensloop naaien. Ik vind 30 euro voor 3 hoesjes nogal aan de prijs als je zelf de stof hebt.

40er

40er

12-04-2016 om 19:24

tja

Ik vind 30 euro ook veel hoor.

Moeten er ritsen in? Dan ben je meer tijd nodig, maar 3 gewone kussens met rits heb je in een uurtje gemaakt hoor! Zonder rits een half uurtje.

15 euro? Eventueel een bloemetje of doosje bonbons erbij.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-04-2016 om 19:29

Uurtje?

Als het echt maar een uurtje werk is (voor 3 kussenhoezen?) is 30 euro inderdaad een mooi bedrag.

toch aan de ander overlaten

Als je echt geen idee heb zou ik toch terug gaan en haar een bedrag laten noemen, ben je vrij om het al dan niet te doen.

Pien

Pien

12-04-2016 om 20:15

Dat doe ik

Ik breng vanavond de stof en de hoezen en zal haar vragen of ze echt een bedrag kan noemen wat ze hiervoor wil hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2016 om 21:57

Tijd

Vraag eens hoeveel tijd ze ermee kwijt is.

30 euro voor een uurtje werk vind ik trouwens wel erg veel.

Tonny

Tonny

12-04-2016 om 22:07

Met of zonder rits?

Dat scheelt natuurlijk wel. Als ik gemakzuchtig ben vouw ik stof dubbel, stik de twee zijnaadjes en naai de laatste zijde met overhandse steekjes met de hand dicht. Zo gepiept.

Waarom doe je 't niet even zelf Levert je naast de kussentjes ook de voldoening op van ' Yes, zelluf! '

Tonny

Tonny

12-04-2016 om 22:09

Tien euro voor tien centimeter ???

Dat meen je toch niet? Dat worden onbetaalbare gordijnen dan.

Nou vind ik gordijnen naaien ongelooflijk saai en suf werk, maar als het zoveel moet kosten..

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-04-2016 om 22:16

Volgens mij heb ik echt 10 euro per 10 cm betaald, exclusief stof. Het was ook best wel duur. Nu begin ik wel te twijfelen over de prijs. Ik meen dat ik er destijds een vraag over heb gesteld, dus ik zal eens in het archief zoeken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-04-2016 om 22:21

Oei, factor 10

Het was 10 euro per meter. Dat scheelt wel, maar het ging per handeling/zijde (dus 10 euro per meter aan de bovenkant en 10 euro per meter aan de onderkant).

Triva

Triva

12-04-2016 om 22:23

haha

Een euro per cm? Dat zal dan wel een strekkende cm zijn? Geen vierkante hoop ik.

Voor gordijnen voor mijn oudste ben ik naar kwantum geweest, jemig wat viel die prijs mij mee. Heb ik daarvoor zo zitten zweten op die gordijnen voor de woonkamer!

Pien

Pien

12-04-2016 om 22:29

Komt goed

Deze vrouw wil het echt doen omdat ze het leuk vindt. Ze had ooit voor haar kerk 40 kussentjes gemaakt. Ze reageerde op mijn oproep gewoon omdat ze het leuk vindt. Ze gaat er nu nog even over nadenken of ze geld wil of iets anders en laat me dat nog weten.

@Tonny: Zelf doen? Haha ik heb niet eens een naaimachine. Ja, die mensen bestaan.

@Vesper Lynd, het kwam me al zeer onwaarschijnlijk voor, de prijs die jij noemde...

Veer

Veer

13-04-2016 om 08:04

geld

ik kreeg uit het eerste bericht al het idee dat de kussenmaakster het gewoon leuk vind om te doen. De vele reacties over een financiele vergoeding verbaasden me.
Je kunt het toch gewoonleuk vinden om te doen? De kussennaaister legt n nieuw contact, heeft iets om handen, maakt iemand blij!
Waarom moet daar geld tegenover staan? N bloemetje, n foto appen van de mooie kussens op de bank lijkt me prima hoor!
Tenzij het iemand is doet die het voor het geld doet, maar dan kan ze zeker een bedrag noemen, dan laat je de klant niet kiezen.

Zelfgebakken taart

Als je een oven hebt, kun je haar ook verblijden met een zelfgebakken appeltaart of cake. Het gaat om het gebaar.

Astrid

Astrid

13-04-2016 om 10:09

nou niet altijd

Ik vind het niet altijd om het gebaar gaan. En ik vind ook niet altijd dat alles gratis moet omdat iemand het graag doet of omdat de ander er geen geld aan uit wil geven of kan geven.

Ik heb een bepaalde vaardigheid en daar werd toch altijd graag gebruik van gemaakt onder het motto jij vindt het zo leuk dus doe jij dat even en ohja het mag niks kosten en ik geef je wel een zeepje dat ik nog had liggen enne het moet wel binnen 2 dgn. Dat gaf heel snel het gevoel van gebruikt worden.
Toen ik een vaste en nog steeds lage vergoeding ging vragen heb ik van nog maar weinig mensen "last" gehad.

In dit geval levert de klant de stof en kussens aan en is het een mevrouw die blijkbaar graag dit soort klussen op zich neemt én een klant die graag een vergoeding wil geven, dat vind ik netjes. Ik vind dan wel dat het een terechte vergoeding moet zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-04-2016 om 10:41

Ja herkenbaar Astrid

Aan iets graag doen zit echt wel een grens.
Herken dat ook bij mijn man. Die is nogal handig en nooit te beroerd om een ander te helpen, maar dat wordt op een gegeven moment wel vervelend als de ander dat vanzelfsprekend gaat vinden. Dankbaarheid is dan toch wel het minste en een leuk gebaar ook. Dan blijft het leuk.

Vrijblijvend

De dame had zichzelf aangeboden. Dat is een andere situatie dan Astrid beschrijft. Er is ook geen sprake van een herhaaldelijk verzoek.

De situaties die Astrid beschrijft, zijn van die voorvallen waarin met name familieleden of vrienden een beroep op je doen en je het moeilijk vindt om nee te zeggen. De dame op fb heeft helemaaal geen sociale verplichtingen tegenover TS.

Misschien heeft ze zelf een hekel aan appeltaart bakken en kan ze het zeer waarderen dat een ander wel die tijd insteekt, zoals zij de tijd steekt in het maken van een paar kussentjes. Ieder zijn ding.

Astrid

Astrid

13-04-2016 om 12:25

Flanagan

De dame reageerde op een oproep waarbij een kleine vergoeding werd aangeboden. Wie weet wilde ze, naast dat ze het graag doet, ook iets bijverdienen.
Haar opmerking: "kijk maar wat je ervoor wilt geven, ik vind het ook gewoon leuk om te doen", kan ook een bescheidenheid zijn.

Bij mij waren het overigens geen vrienden/familie, hooguit zaten er naast klanten wat mensen tussen die ik viaviaviavia kende.

En geen appeltaart of cake.

Die geef ik dan aan de buurvrouw ofzo, wij eten alleen mijn baksels, ja klopt, tikje smetvrees

Ik zou in zo'n geval

even kijken waar die mevrouw woont. Het is misschien kort door de bocht, maar daaruit zou je al kunnen opmaken of ze het puur hobbymatig doet of dat ze wel een extraatje kan gebruiken. In het laatste geval zou ik iets dieper in de buidel tasten met contant geld.

Dit is een overzichtelijke klus. Een beloning voor een breiwerk nld 3 lijkt me een stuk lastiger, daar zitten zoveel arbeidsuren in dat het onmogelijk is een beetje reeele beloning te vragen.

Ik zie ook wel eens advertenties waarin vrouwen vragen een halfklaar borduurwerk tot een goed einde te brengen. Daarbij ga ik dan wel uit dat ze dat doen om hun hobby gratis uit te kunnen oefenen.

Pennenlikker

Pennenlikker

13-04-2016 om 18:49

Maar Half a Twin

Als je zelf geen bedrag noemt en zegt "zie maar wat u ervoor over hebt" moet je niet achteraf gaan piepen dat je het te weinig vindt wat je krijgt. Dan had je meteen 25 moeten zeggen.

Ik ben freelance eindredacteur en mensen wisten mij ook altijd te vinden (vooral de basisschool) om gratis teksten te verbeteren. Veelgehoorde zin: maar het is maar één A4-tje. Zodra je er geld voor vraagt, is het ineens niet meer nodig.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2016 om 07:47

30 euro?

Daar werk ik 3 uur voor! Beetje veel.

Kleine vergoeding

Dus toch kleine vergoeding; €5 per hoes.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-04-2016 om 14:44

Dan niets

Ik vind kleine financiële vergoedingen altijd zo raar. Doe dan niets, of een wederdienst. Maar ja, er zijn er dus zat die er anders over denken

Pien

Pien

14-04-2016 om 21:21

Bon

De mevrouw gaat, na met mij te hebben overlegd, ook ritsen in de hoezen maken. Dat kost 10 euro voor 3 ritsen.
Ik heb haar gevraagd wat ze, naast het bedrag voor de ritsen, wilde hebben. Ze handwerkt veel en zou wel een cadeaubon van de plaatselijke hobbywinkel willen. Leuk idee, vind ik wel. Ik doe nu een envelop met het geld voor de ritsen en dan nog een bon van 20 euro voor het naaiwerk.

Pien.

Prima toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.