Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten jullie met dit warme weer?

We eten nu al 3 dagen soep met stokbrood, en dingen als salade nicoise (waar ik en ega wel blij van worden,maar de kinderen minder)

Maar ik merk dat ik nog evern op gang moet komen qua hoogzomer-eten....dus ik kan wel wat inspiratie gebruiken!!

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

28-06-2009 om 12:20

Pasta ...

.... in alle varianten, beetje lauw, koud etc. Voor ons volwassenen allemaal lekkere dingen er door, voor kids gewoon pasta en ingredienten los erbij zodat we geen gezeur krijgen met het warme weer.
Had bijvoorbeeld afgelopen vrijdag een hele lekkere: rode pestosaus, verse tagliatelle, blikje wilde zalm, lenteuitje, paar stukjes groene paprika, bleekselderij, blikje artisjokken. Kids wel pasta/zalm/groene paprika, maar niet de rest. Pasta niet erg heet meer, gewoon alles er door heen, heerlijk.

Rijst/sperciebonen/stukjes gebakken kipfilet/fetablokjes/basilicum is ook een goede om lauw/koud te eten.

Eet smakelijk,
Angela

angel3

angel3

28-06-2009 om 12:24

Sperciebonen en tonijn

ideale lauwwarme salade.
Aardapp. partjes even koken, sperciebonen idem. Zwarte olijven halveren. Alles doorelkaar husselen met balsamico dressing. Dan een plak goede gegrilde tonijn erop. Dit alles lauwwarm eten. Erg lekker!

Wraps vind ik ook altijd lekker met dit weer. Bijv met kip en avocado en rucola.

Suk6

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2009 om 12:29

Beetje saai

Ik zou iedere dag wel sla lusten met dit weer. Sla met gebakken aardappelen en een stukje vlees. Wij eten sowieso al vaak gerechten uit Zuid Amerika of Azië en daar gaan nu gewoon mee door

Rafelkap

Rafelkap

28-06-2009 om 12:34

Pasta met aardbeien en avocadosaus

Niet veel anders dan anders, maar in de zomer vaak koude pasta met aardbeien en een saus van avocado (gepureerd), creme fraiche, knoflook, wat citroensap, peper en zout. Mmmm.

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2009 om 13:18

Rafelkap

Die aardbeien, doe je die dan in stukjes? Plakjes? Of pureer je die mee? En hoeveel ongeveer? Een bak van een pond of drie stuks?

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

28-06-2009 om 13:49

Tirza

In plakjes. Die doe je door de koude pasta, daaroverheen de saus. Wij (2 volwassenen, 2 kinderen) doen 1 bak aardbeien en 2 kleine (rijpe!) avocado's. Het is een heel oud allerhande recept, makkelijk en erg lekker!

amk

amk

28-06-2009 om 17:24

Quiche

met tomaten, ui en olijven. Op een bedje van mosterd. En daarbij een komkommer/tomatensalade.

Morgen gewoon aardappels vlees en groenten.
Gister pannenkoeken. Zo warm is het toch niet? in huis is het nog maar 22 graden. (ik zit pal op het westen, de hele dag de zon op de ramen.)

Warm...

Wat ik erg makkelijk en lekker vind, is wat groenten en aardappels met olijfolie en kruiden in een ovenschotel doen en dan in de oven laten garen. Dan wat zalm of lamsvlees op de bbq erbij. Een lekkere marinade voor lamsvlees is een ui met wat yoghurt, mint, peper en zout in de keukenmachine pureren. Een middagje laten trekken en dan het vlees op stokjes rijgen. Meestal heb ik teveel vlees, dat wordt gewoon gbbqt en dan maak ik daar een paar dagen later een hartige taart mee, hmmmm. Wij eten altijd sla bij het eten, vaak met wat fruit erdoor, maakt het lekker fris.

We maken ook geregeld Tex-Mex (drie keer raden waar wij wonen...), tortilla's met gegrild rundvlees, guacamole, sla, geroosterde groente, zure room en kaas. Erbij tomaten-uiensalade, beiden heel fijn gesnipperd met wat peper, zout, knoflook en cilantro (koriander) erdoor.

Nasi, bami of Indiaas doet het ook erg goed, net als Spaanse omelet.

Bevroren druiven zijn heerlijk als fris tussendoortje, rode druiven vinden wij daarvoor het lekkerst.

Muusje

Bastet

Bastet

28-06-2009 om 18:47

Vandaag....

Vandaag pannekoeken,morgen chili con carne,dus ja,ik kook gewoon,het valt me nu nog wel mee.Sla,gebakken aardappelen,met een stukje vlees is hier ook favoriet.Gelukkig,mijn moestuin staat er vol mee,sla....
Groetjes,Bastet

Jet Burg

Jet Burg

28-06-2009 om 19:08

Hier ook pannekoeken vandaaag

Verder pas ik het menu niet aan als het warm is. Wel gaan we een paar keer BBQ-en extra.
Ik las dat het bij amk "nog" maar 22 graden in huis is, hier ook de hele dag de zon in huis, maar het is toch echt al een graad of 26 beneden en boven loopt het al op naar 28 graden....was het maar 22 graden hier...zucht!

reina

reina

28-06-2009 om 20:38

Vooral

met warm weer eet ik het liefst veel salades met brood en/of gegrild vlees en pasta's. En gegerilde maiskolven. Heerlijk, we eten constant in de tuin, daar smaakt alles veel lekkerder

Stelle

Stelle

28-06-2009 om 23:01

Vandaag

.. was ik helemaal in da mood voor groene viscurry. Niet te gek scherp, wel meer kokos, lemongrass en koriander dan in winter. Gisteren een vega tajine met artisjokken, erwtjes, krieltjes en (ook al) koriander. Flink zompig maken en je kan de saus lekker opdeppen met (turks) brood.
Verder behelpen we ons vooral met improvisatierestjes, a la 'schraap de koelkast leeg en we zien wel wat het wordt'. Veel te warm om te koken.

Inspiratie uit het archief

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&thread=81661&zoek=zomerse%20sperziebonen&forumsel=0&forum=26&post=1259030
Hierin staat ook het recept van de zomerse sperziebonen die het hier best wel goed doen.

Rundvlees/groentesoep

met stokbrood, port salut, spinata romana, tzaziki en eiersalade en watermeloen. Lekker simpel dus.

Talia

Talia

29-06-2009 om 19:56

Stelle

Wij hebben wel een tajine maar weinig benul van vego-recepten daarvoor. Heb jij dat recept voor handen met die artisjokken en zo? Het lijkt me lekker namelijk!

Groet, Talia

Minet

Minet

30-06-2009 om 08:43

Wij aten gisteren

Een grote lepel aardappelsalade, daaroverheen gemengde salade uit een zak, dressing erover druppelen, plakjes rosbief erover, klaar!
Heerlijk fris en gezond

En wij

Groentensoep (eens in de zoveel tijd maak ik zelf verse soepgroente en vries ik in), stokbrood en salade nicoise.

Iris

Iris

30-06-2009 om 13:43

Kruudmoes!

Voor wie het niet kent, het is een streekgerecht uit Overijssel/Gelderland. Het werd koud gegeten op een warme zomerdag meestal na het werken op het land.
Ik maak het als volgt:
koude gortepap, in sommige supermarkten verkrijgbaar. anderhalf tot één liter voor twee personen.
In een schaal gieten, daar doorheen rozijnen, kervel (uit de tuin), blad van de bessenstruik (fijnknippen allebei). Dan de rookworst (even opwarmen) en suiker naar smaak erbij zetten. Mjammie. De kervel kun je even iets opkoken in een apart pannetje samen met de rozijnen, worden ze wat dikker)
Het klinkt vies, zure gortepap met suiker en rookworst., maar het is heerlijk bij dit weer!

Sorry iris

Maar alle ingrediënten apart vallen hier al niet in de smaak, op de suiker na, laat staan bij elkaar in gemikt. Daar maak ik vast niemand gelukkig mee
Vanavond kookt echtgenoot: rijst met groenten en vlees in de skottelbraai. Kan ik met mijn zielige pimpelpaarse knie omhoog zitten.
Morgen vis, gebakken aardappels en waspeen met doperwtjes.

Kiki

Kiki

30-06-2009 om 20:17

Bietjessalade met stokbrood uit de oven

Zelfgemaakte quiches kan je ook koud eten.

Koude pastasalade

Gewoon brood

Alles als het maar niet warm is

Stelle

Stelle

30-06-2009 om 20:45

Talia

Komt -ie, met vertraging, maar het blijft nog wel even warm weer...

Eerst: verse artisjokken en erwtjes zijn natuurlijk ongeevenaard, maar ik ben lui en artisjokken pellen doe je niet voor je lol, dus goeie uit blok zijn ook prima, lijkt me.
Ui bakken in olijfolie tot ie zacht is, krieltjes erbij (hoeveelheden moet je zelf maar een beetje zien), bos koriander, munt en (platte) peterselie erbij. Citroensap + theelepeltje kurkuma en, facultatief, plukje saffraan erbij (voor de kleur, ik moet bekennen dat ik er weinig van proef). Groentebouillon erbij tot de boel zo'n beetje onder staat en lekker laten pruttelen tot piepers bijna gaar zijn. Dan de artisjok en erwten erbij en als je het kunt krijgen wat gehakte ingemaakte citroen (verkoopt de Buurtturk hier in emmers, maar weet niet of jij het makkelijk kan krijgen? Is wel erg lekker erbij!) Nog even laten stoven, zout en peper erbij, klaaaaarrrrr.
Oh en bewaar wat koriander om er aan het eind overheen te strooien. Smecklich!

Stelle

Stelle

30-06-2009 om 20:49

Oh, en...

...'blok' moet natuurlijk 'blik' zijn, zucht.

Rijst met kip en paksoi

dat ga ik morgen maken. Pittige kip: biologische kippenpoten met een beetje kant en klare marinade erop, dan wat sojasaus en knoflook en hup in de wok. Wok leeg scheppen en met wat keukenrol schoonmaken en dan wat sesamolie erin, sesamzaadjes en paksoi in stukjes erin, even scheppen en klaar.

Vic

Vic

01-07-2009 om 19:07

Als de artisjokken op zijn

Ik wilde gisteren pastasalade met artisjokken maken, maar er waren geen artisjokken (ook niet in blik). Bij gebrek aan inspiratie heb ik toen een salade gemaakt van dingen die ik nog in huis had (en een beetje gekocht). Gebakken krieltjes, asperges in stukjes, veldsla, in knoflookolie gebakken courgette, Hollandse garnalen en een blikje ansjovisfilets. Lauwwarm gegeten met een dressing van yoghurt, mayo, peper en zout. Een aparte combi, maar het was erg lekker.
Vandaag broodjes gegeten met daarbij fruitsalade.
Morgen wilde ik pasta met spekjes, spinazie, knoflook en roomkaas maken, maar de spinazie was uitverkocht ;-(

Margriet*

Margriet*

01-07-2009 om 21:30

Vanavond

rijstsalade met gerookte kip, doperwten, ananas en komkommer, met ijsbergsalade, dressing doe ik altijd mayo, kwark, veel kruiden, en restjes saus die ik nog heb staan. Ik gooi voor de dressing altijd van alles door elkaar en het smaakt altijd goed. Dan de rijst in een blad ijsbergsalade scheppen. Daarbij olijven op tafel en kippepootje en plakjes pittige worst (had ik nog in de koelkast). Toe watermeloen, heerlijk fris.
Morgen broccoli, biologische worstjes en gebakken aardappeltjes. Als het maar snel klaar is.

IngridT

IngridT

01-07-2009 om 21:30 Topicstarter

Mmm. dank voor de inspiratie.

maiskolven waren even uit mijn systeem, maarre...jammie!! En ik zal eens aan de tuinbonen.

Vanavind een heeeeerlijk bieftukje met frieten en sla. Ik heb gesmuld.

Het is net of ik bij de eerste vlaag van warm weer even moet omschakelen, ik voel me altijd sloom, en heb geen zin in 'warm' eten. Maar zo na een weekje komt het vanzelf weer goed. Gisteren stond er trouwens ook iets er lekkers in de NRC. Koude sperziebonen met een sinaasappeldressing. Leek me heerlijk. Even uit de oud papierbak plukken!

Ingrid

reina

reina

02-07-2009 om 06:33

Spinaziesalade

Ik plukte pas een recept van spinaziesalade (ook met sinaasappeldressing) van OOL, was ook heerlijk!

Tuinbonen (fanny)

Zo hee, dát is lekker! Heb het net gemaakt en vraag me af of er vanavond voor Annequeman nog wat over is
Super!

Beetje ot

vind het wel grappig dat sommige mensen speciaal vermelden dat ze 'biologische' dingen eten met warm weer )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.