Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten jullie als broodbeleg?

Nog even gerelateerd aan de vlees-poll van hierboven....ik vond dat er zo weinig vleeswaren geconsumeerd werden. Wat eten jullie dan wel op het brood?

Hier gaat er gemiddeld genomen toch wel een onsje vleeswaren per dag doorheen. Da's toch niet veel met 5 personen? Een ons ham is misschien 6 of 7 plakjes, dus als iedereen 1 boterham met vleeswaren per dag eet dan zit je daar al bijna aan.

Zijn jullie zulke grote kaaseters? Of alleen maar zoet? of lunchen jullie allemaal buiten de deur of zo? Of maken alleen maar exquise avocado-huppeldefluts bolletjes voor jezelf?

Hier dus zeker een ons of 5 vleeswaren per week (boterhamworst, (rauwe) ham, salami, kip, rosbief, corned beef, rollade, bacon-voor bij de weekendeieren, we wisselen heel wat af), en minimaal een pond kaas. (voor op het brood dan, er gaat ook wel eens eea door het eten of bij de borrel, da's allemaal extra). Verder wordt er hier chocopasta gegeten, jam, en hagels/vlokken in alle soorten of maten (bruin/wit/anijs/vruchten) Niet door mij trouwens, ik ben niet zo'n zoet-eter op het brood. Dat vlees & kaas gaan er overigen vnl bij de lunch door, want 's ochtends zijn we meer van de yoghurt/cruesli of (deel kinderen) boterham met zoet.

Niemand lust hier overigens pindakaas.

Ben benieuwd naar jullie beleg-gewoontes

Ingrid (en nee, ik ga hier geen statistiek op loslaten, maar ben wel nieuwsgierig)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hoor lekker

Ik denk dat ik elke dag wel veeswaren op brood eet. Soms ham, of een of andere worst en voor oudste zoon is er altijd kipfilet in huis. Of natuurlijk een slaatje. (rundvleessalade, beenhamsalade, kipkerrie, kipsaté) Natuurlijk eten wij ook kaas (en juist veel pindakaas!!) Ik denk dat wij heel wat onsjes wegkanen! Ik zou het eens moeten tellen, maar zo'n ons per dag is niet overdreven (pa, moe, 2 zoons van 11 en 15) Groet Suus (carnivoor)

eet smorgens nooit vlees(niemand bij ons, allemaal zoet, man ontbijt niet), wel tussen de middag; kip of iets van leverkaas/pate of zo. Ik haal meestal maar 1 keer iets per week omdat ik 2 keer op mijn werk eet en dan meestal een krentenbol etc meeneem.
Zoon zit in zijn kaasperiode, de boterhammenworstperiode ligt al weer een paar maanden achter ons , dochter eet vaak pindakaas of pasta, soms snijworst. Dat is ok de enige worst waar ik elke week wel een ons (of 2)van haal.
Man neemt dat mee op brood, naast kaas of slaatje.

Lynna

Lynna

11-12-2009 om 18:30

Heel standaard

Zoonlief eet alleen maar gekookte gelderse worst op zijn brood, dochterlief alleen maar pindakaas en ik eet in het kader van mijn dieet alleen maar yoghurt met biamed poeder. Voor noodgeval als alles op is heb ik nog een pot chocopasta.

Bastet

Bastet

11-12-2009 om 18:47

Van alles

Ik: hagelslag,smeerkaas,komkommersalade,kaas,soms smeerworst.man: zoet of vleeswaren.Dochter: altijd hartig,kaas of worst,soms pindakaas.Zoon van 17:vleeswaren,pindakaas,kaas met sambal,soms zoet.
Zoon van 12:momenteel alleen chocopasta.
Groetjes,bastet

Petr@

Petr@

11-12-2009 om 19:17

Heel saai

maar meestal wordt hier kaas gegeten. In het weekend wil ik soms wel eens wat vleeswaren halen, of een lekkere paté. Of ik bak eieren.
's Ochtends eten Petr@man en ik een bakje yoghurt met cruesli en de jongens eten beschuit met hagelslag. Maar dat kan zo weer wisselen. Momenteel eten ze 's ochtends ontbijtkoek.
Een boterham met hagelslag vind ik soms ook lekker, maar zo'n gedoe om mee te nemen naar je werk.
Petr@man sluit de broodmaaltijd in het weekend altijd af met een boterham met hagelslag.
Maar er gaat hier dus veel kaas door heen, bijna een kilo per week (met vier personen).
Voor de rest weinig zoete dingen, alleen met kerst haal ik altijd een pakje blauwe muisjes ))
Petr@

Roos Vicee

Roos Vicee

11-12-2009 om 20:07

Ja inderdaad vooral veel kaas

Ja hier gaat er elke week meer dan een kilo (soms zelfs anderhalve kilo) kaas doorheen.
Alleen jongste eet op dit moment het liefste jam op zijn brood, die houdt niet (meer) van kaas.
Zelf eet ik 's ochtends ook brood met jam en een beschuitje met kaas. Tussen de middag eet ik regelmatig cup a soup met 2 of 3 boterhammen met alleen maar wat boter.
Man eet kaas en vooral ook appelstroop.
Onze pubers eten geen van drieën echt 's ochtends. Ze nemen een glas jus en een banaan, pakken hun twee boterhammen met kaas voor tussen de middag (die vaak ook nog weer retour komen en dan gaat het in het tosti-ijzer) en stappen op de fiets naar school. Oudste van de drie is alleen in het weekend nog maar thuis, maar neemt op maandag ook alleen maar brood met kaas mee. En in het weekend eten ze het liefste tosti dus ook met kaas.
Veel brood eten ze niet, twee, hooguit drie boterhammen mee naar school en in het weekend thuis een dubbele tosti. Soms, als ze de kans krijgen maken ze een broodje gezond van twee normale volkorenboterhammen met sla, ham, kaas, tomaat, komkommer en fitesline
Dus ach, ik vind het prima zo.
Ik heb wel pindakaas, hagelslag en pasta in huis dus wie weet gaat deze kaasperiode vanzelf wel weer over.

Minet

Minet

11-12-2009 om 20:11

En hier

4 personen die voornamelijk vlees op brood eten: ham, rosbief, filet americain, grillworst, leverworst, fricandeau, salami, rauwe ham, rookvlees, gebraden gehakt, dat soort werk dus.
Dan zijn wij ook nog eens zo verwend dat we het liefst vleeswaren halen bij een zelfslachtende EN vleeswaren makende slager (ja, ze bestaan nog)
Daarnaast wordt er dagelijks kaas gegeten door de puberzoons, voornamelijk op een tosti zodra ze uit school komen.
Zoet beleg staat hier in de kast: per jaar gaat er ca. 1 potje chocopasta, 1 pot jam, 1 pak hagelslag, 1 pot pindakaas en een pot honing door.

Jee, wat veel kaas en vlees!

Hier veel zoet: vruchtenhagel, nutella, appelstroop, jam, pindakaas, gestampte muisjes, hagelslag. Qua hartig: kaas (pondje per week) en snijworst.

Chris

Tineke

Tineke

11-12-2009 om 20:17

Broodbeleg

Bij het ontbijt: kind 1, 2 en ik kaas, voor allergisch kind 3 speciale chocopasta. Bij de lunch, kind 1 en 2 pindakaas en chocopasta, kind 3 eigen pasta en ik alleen tomaat, komkommer, sla en dat soort gedoe.

Asa Torell

Asa Torell

11-12-2009 om 20:24

Hier

Om te beginnen met dank aan OO: geitenkaas met appelstroop. Heerlijk!
En verder: kaas (met mierikswortel erop gesmeerd), humus, jam, honing (die laatste twee met margarine), en een scherpe vegetarische tapenade van de supermarkt.
En dan nog een keer of 3 per week een plakje worst of ham (biologisch).
De kinderen eten ook af en toe een plakje vlees, en verder bijna alleen maar zoet plus pindakaas.
Man eet volgens mij elke dag wel worst of iets dergelijks. En visblikjes. Daarnaast ook kaas en zoet.

100%mama

100%mama

11-12-2009 om 20:35

Hier

zoonlief graag in de ochtend Cornflakes, in de middag 2 boterhammen, geroosterd met chocopast...

Ik....heeeeeeel slecht eet in de ochtend niet, in d emiddag 3 boterhammen vrijwel standaard met Leverkaas (echt een verslaving!) en een beetje mayo....bizar he, haha

Manlief in de ochtend een geroosterde boterham met of kaas of chocopasta, in de middag geen idee, luncht op "de zaak".

judiths mama

judiths mama

11-12-2009 om 20:38

Echte hazelnootpasta

van de natuurvoedingswinkel. Heerlijk. Of van dezelfde winkel extra pure chocopasta. Mijn man eet het nog wel eens allebei op een boterham.
Wij eten heel veel zoet: hagelslag, vruchtenhagel, vlokken, jam, voor de meiden kokosbrood mee naar school. In het weekend halen we soms een visje, maken we tosti's, bakken we wafels, of halen we een salade voor op brood. Maar ook weer niet elk weekend.

Niet zoveel vlees en kaas dus.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-12-2009 om 21:03

Kaaaaaas

Ik eet 's morgens yoghurt of kwark, dochter een boterham met 'smoltige kaas', man ontbijt met een grote bak cappuccino. 's Middags eet man kaas op brood en soms Marokkaanse (scherpe) worst. Dochter eet graag brood met appelstroop, tartex, chocopasta, gesmolten kaas, pindakaas. Soms maakt man spiegeleieren met een grote plas olijfolie (brrr) en dat eet hij dan met wat warm Turks brood. Dochter vindt dit ook heerlijk.
Ik haal heel af en toe een onsje vleeswaren voor mezelf, meestal beenham of Spaanse salami, maar ik doe dat steeds minder vaak omdat het me nooit lukt om het hele ons op te eten voor het over de datum gaat. Ik vind het zonde om weg te gooien.
O ja: man en ik eten, zeker in het weekeinde, altijd tomaat en komkommer bij de lunch.
Ik koos voor de titel "Kaaaaas" omdat er hier zo ongelooflijk veel kaas doorheen gaat met twee volwassenen en een peuter-miesmuizer. Ik weet niet zo precies hoeveel per week, maar ik koop zeker twee keer in de maand iets van 700 gram kaas en man koopt vaak tussendoor ook nog kaas.
Mijn man kan ook op vakantie in Marokko niet zonder kaas, hij loopt de hele stad af om de juiste importkaas te vinden (Hollandse, dus).
Groetjes
Massi

Yta Chalne

Yta Chalne

11-12-2009 om 21:09

Beleg

Hier hebben we in huis chocopasta, kaas, kipfilet (man eet altijd hetzelfde op brood, waaronder kipfilet, hij doet een week met een pakje), jam (liefst mango), soms grillworst (met kaas), en voor mij (ik eet geen brood maar wel eens een cracker) altijd een potje met Zwergenwiese (spread op basis van zonnebloempitten) met tomaat. Dat vind ik echt heel lekker.
Af en toe salami voor de oudsten, maar dat 'kan' echt niet mee naar school natuurlijk. Volgens hen dan.

Yta Chalne

Yta Chalne

11-12-2009 om 21:12

..en jongste...

..eet alleen en uitsluitend chocoladepasta op brood. En tosti's met kaas. Naar school chocopasta, ontbijten met chocopasta, lunchen met chocopasta, het leven is een feest. Die enorme behoefte aan afwisseling heeft hij dus van zijn vader

amk

amk

11-12-2009 om 21:15

Zoet

tja met in totaal 4 boterhammen per dag binnen het gezin gaat het niet zo snel natuurlijk.
ik eet 's morgens een boterham met zoet, dochterlief ook
En dan neem ik nog 2 bammen mee voor de lunch.
Dochterlief eet warm op de bso. Of op woensdag 1 boterham en een rijstwafel.

Verder eten we in het weekend vaak croisantjes en krentenbollen of uit lunchen op zaterdag. Tosti met brie met zonder appel (appel naast de tosti ipv er tussen)

Maar goed wat staat er dan aan beleg:
bruin/witte hagelslag, pindakaas met stukjes noot, appelstroop, hazelnootpasta, kersenjam, smeerkaas, pate.
Op de smeerkaas na allemaal biologisch. Echt snel gaan de pindakaas en de smeerkaas.

krin

krin

11-12-2009 om 21:18

Zoet

Nog geen ons aan vleeswaren gaat er hier doorheen per week, denk ik. Zoon geeft momenteel de voorkeur aan kaas en vlokken, en eet eigenlijk alleen een beetje ham als hij een tosti krijgt, wat niet elke dag gebeurt.
Ik zit in een smeerkaasfase, wat ik niet echt van mezelf snap, want welbeschouwd is dat stomme zoute derrie. Maar ja, wel lekker op een cracotte. Normaal gesproken is hagelslag (de XL, tegenwoordig) zo'n beetje het enige beleg dat ik eet.
Man eet het liefst gebakken ei op zijn boterham, en als het in huis is ligt daar wel ham of spek onder. En verder kaas, kaas, kaas.
Meestal zijn er dus geen vleeswaren in huis, en áls er iets in de koelkast ligt, is dat een restant salami, chorizo of ham, vaak gekocht voor in het avondeten.
Alleen als ik van een Mediterraanse vakantie thuiskom, heb ik nog een tijdlang zin in van die lekkere harde worst. Maar dat slijt na een maandje wel weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2009 om 21:23

Elke dag

Oh ja, ik was inderdaad de vleeswaren vergeten in het andere draadje. Ik ben eigenlijk een kaasmens, maar naar mijn werk is een beetje afwisseling wel fijn dus dan eet ik vleeswaren. Ik word alleen heel erg verwend door man. Ik krijg elke dag brood mee met daarop kaas, ham of zoals laatst salami, een blaadje sla eronder, een tomaatje en een drupje slasaus. Ik doe broodbeleg altijd tussen twee boterhammen, dus niet op elke boterham apart een plakje. Man doet dat wel. Als hij bijvoorbeeld op zondag brood eet maakt hij een stapel met op elke boterham apart vleeswaren. De kinderen eten geen vleeswaren, wel kaas. In het algemeen zijn wij vrij bescheiden met vleeswaren. Als er drie pakjes per week van ruim een ons doorheen gaan heb je het wel gehad denk ik.

Hier

om maar met mezelf te beginnen: kaas of eigengemaakte jam
Man: alleen boter of bovengenoemde jam of honing, zelden hagelslag
Zoonlief: hagelslag, pasta, jam, rosbief, fricandeau, filet americ.

Maylise

Maylise

11-12-2009 om 22:35

Weinig brood

Wij eten eigenlijk vrij weinig brood en dus ook weinig beleg. Althans we eten wel veel brood maar weinig echte broodmaaltijden. Bij het (warm) eten hebben we altijd stokbrood of Turks brood. Echte broodmaaltijden met verschillend beleg hebben we niet zo vaak.

's ochtends eet de jongste cocopops of honeyloops, de een na jongste meestal een croissant met jus d'orange of soms ook cocopops, de twee na jongste yoghurt met muësli...
Zelf eet ik meestal ook iets van cerealen. Soms eten we ook wel geroosterd brood met jam.

De drie jongsten krijgen wel brood mee voor 's middags op school. De jongste wil de laatste tijd alleen maar pindakaas dus dat is makkelijk. Chocopasta wil hij anders ook nog wel eens. De twee anderen wisselen. Ik probeer altijd wat lekkers klaar te maken. Vaak met restjes van gisteren. Dus bijvoorbeeld tonijn, mayonaise en komkommer of kipfilet en avocado of gerookte kip, tomaat, salade of humus of falafel of mozzarella en olijfolie .... Wat ik maar in huis heb en zij zelf lekker vinden. Ik koop daar alleen zelden speciaal vleeswaren voor. Het zijn dingen die we toch al in huis hebben voor het avondeten.

Mijn man eet altijd op zijn werk in de kantine. Zelf eet ik als ik buitenshuis werk ook in de kantine of even in de stad en als ik thuis werk dan maak ik vaak iets van pasta of soep voor mezelf. Heel soms een broodje.

's weekends eten we meestal 2x per dag warm als we thuis zijn.

Dus we eten gewoon weinig brood beleg. We hebben wel altijd kaas, chorizo of iets dergelijks, jam, chocopasta, honing en pindakaas in huis. Er is dus wel keuze. Alleen kaas en vlees gebruiken we dan gewoon in gerechten 's avonds en wat overblijft gaat op broodjes voor de kinderen. Zoet beleg blijft lang goed dus dat is geen ramp als het wat langer duurt voor het op is.

Maylise

tonny

tonny

11-12-2009 om 23:26

Yoghurt

echtgenoot en ik ontbijten met yoghurt en cruesliachtig spul. Dochter eet altijd bruin brood met vlokken.

Tussen de middag eten we kaas, zoet (jam, pasta, pindakaas, hagelslag) en soms een plakje ham. Of een gebakken ei. Of een banaan in plakjes.

tonny

Rafelkap

Rafelkap

12-12-2009 om 09:13

Hier

's ochtends iedereen een boterham met jam of honing. 's Middags kaas of appelstroop (kinderen). Kaas met tomaat vind ik het lekkerst. Oudste kind kan niet tegen pindakaas en chocola. Wij kopen dus geen pindakaas of chocopasta (vind ik wel erg lekker) maar dat scheelt weer kastruimte Héééél soms boterhamworst/salami tussen de middag of paté, maar dat laatste komt moeilijk op.

reina

reina

12-12-2009 om 10:15

Hier

Ik zelf eet vnl kaas op brood, soms paté, heel soms zelfgemaakte (en daardoor niet zo zoete) jam. Ik vind zelf brood met zoetigheid niet echt lekker. Verder wordt er chocoladehagelslag gegeten, wat jam en soms vleeswaar. Dingen als pindakaas, nutella etc koop ik soms wel, maar blijft máánden staan

Hanne.

Hanne.

12-12-2009 om 10:35

Wisselend

Hier wisselt het erg per persoon

Ik: vaak kaas en als ik het zat ben afgewisseld met sandwich spread, smeerworst of jam.

Man: hagelslag hagelslag hagelslag hagelslag en af en toe een plakje ham.

Oudste: hagelslag, ontbijtkoek, smeerworst, smeerkaas, jam, kokosbrood, kaas, appel met kaneel, komkommer met mosterd, tomaat met mosterd.

Middelste: smeerworst, smeerkaas, kaas, en soms aangestoken door haar broer het zelfde wat hij eet.

Jongste houdt het voorlopig nog bij flesjes melk.

Al met al gewoon veel verschillende dingen. Toch haal ik echt maar 250 gram kaas en 150 gram ham per week. Moet wel zeggen dat man en middelste door de weeks niet thuis luchen.

Ise

Ise

12-12-2009 om 10:41

Variatie

Hier wordt van alles gegeten, maar vaak in periodes. Zo ziet het er nu zo ongeveer uit:
Man: kaas, ham, cervelaat
Ik: kaas, smeerworst, kipfilet, pure hagelslag
Zoon 18: ham, cervelaat, ontbijtspek, sandwichspread
Dochter 16: kipfilet, hagelslag puur, kaas/tomaat
Zoon 10: cervelaat, chocopasta, pindakaas met nootjes
Zoon 8: kaas, aardbeienjam, chocopasta

Rare mix

Hier eet iedereen (kinderen+man+ik) eigenlijk altijd kaas en ook (als het de 2de boterham wordt) wel worst. Van allerlei, ham, cournedbeef,salami, boterhamworst, leverworst, wat ik maar zo 's tegen kom in de supermarkt eigenlijk. Oudste eet eigenlijk alleen maar kaas, het liefste, maar als het er niet is neemt ze wel vleeswaren. Jongste eet het liefste gekookte eieren, zonder iets, dus zo 'kaal' op het brood. Maar dat mag ze van ons natuurlijk niet elke dag. De enige 'potten' die hier wel eens op gaan zijn de pindakaas (op de kaas of zo) en de appelstroop.
En van die laatste snap ik niks van.
Hoe kan het dat kinderen die zo niét van zoetigheid houden dan toch appelstroop kiezen als ze 's voor zoet gaan? Als er iets mier en mierzoet is is het toch wel appelstroop?
De rest van de zoetigheid staat hier altijd te verleppen en zo nu en dan eet 's een neefje of buurkind ervan.
groeten albana

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-12-2009 om 14:36

Kaas

Wij eten heel veel kaas op brood. Per week een kilo voor 2 volwassenen en een kind van 4.

Verder eet ik pindakaas/sambal/komkommer, geitensmeerkaas/tomaat of tonijntapanade van de Lidl. Afentoe een gekookt ei en soms hebben we vegetarische smeerworst of tartex ofzo in huis.

Vriend eet vaak kaas/appelstroop, chocopasta, pindakaas, jam, hagelslag, gestampte muisjes.

Zoon wisselt al het bovenstaande af.

In het weekend maken we wel eens tosti's, met pizza quick, kaas en tomaat (met dank aan OOL .

wendelien

wendelien

12-12-2009 om 14:51

Een heel spectrum

de mannen vaak beestbeleg (bhworst, leverworst met veel mosterd of wasabi en wat dies meer zij), maar ook kaas, of tonijn- of eiersalade. De junioren laten de verplichte eerste boterham met hartig volgen door boterhammen met (teveel) chocoladepasta en heel af en toe speculoos etc. Iets dergelijks gaat ook mee naar school (ze smeren hier dus zelf). Ik ontbijt met geweekte muesli met een paar eetl. yoghurt en een eetl. honing. Tussen de middag op werkdagen eet ik 2 meegenomen boterhammen met flink belegen boerenkaas en een flinke portie rauwkost. Als ik thuis lunch 1 met kaas of tahin en 1 met jam of marmelade.
We bakken hier overigens zelf brood.

Nely

Nely

12-12-2009 om 16:29

Vooral kaas

mijn man en zoon ook wel eens vlees en heel soms wordt er zoetigheid gegeten op brood.

Chippie

Chippie

12-12-2009 om 22:23

Hier...

Hier weinig vleeswaren na het lezen van een artikel over bewerkte vleeswaren. Ik koop 100 gram achterham per week en that's it. Boterhamworst, leverworst etc kwam er toch al niet in. Hier dus kaas, appelstroop en af en toe pindakaas. Allemaal min of meer gezond (al kun je daar juist bij kaas vraagtekens bij zetten). 's morgens yoghurt, cruesli en fruit.
Ik lunch op mijn werk vaak me teen broodje met kaas of tonijnsalade.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.