Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

poes

poes

25-05-2010 om 22:36

Wat doen we met de poes in de vakantie?

We hebben sinds kort een poes uit het asiel. Ze is nog vrij jong (ruim 1 jaar) en mag nog niet naar buiten (jong en moet nog wennen). Nu zit ik te dubben wat te doen in de zomervakantie?
Bij het asiel hebben ze wel vakantie opvang maar dat vind ik zielig. Dan lijkt het net of ze 'terug' moet.
Bij iemand logeren misschien ook onrustig? en onhandig omdat ze nog niet naar buiten mag. Kan ze dan 2 weken alleen zijn met hulp van buren qua eten en af en toe een knuffel?
Als we werken (3 hele dagen per week weg) gaat het op zich prima maar het lijkt me dan best lang.... Of maak ik me te druk en kan dat prima? Wie heeft ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Helen

Helen

25-05-2010 om 22:42

Huis

ze zegegen dat een poes meer hecht aan zijn huis dan aan een persoon. Is niet iedereen het mee eens denk ik want sommige poezen hechten enorm aan mensen maar... ui thuis halen zou ik niet doen.
Wij hebben meerdere poezen die ook naar buiten kunnen en krijgen aandacht en eten van de biuren. Voorheen veel opgepast bij een alleenstaande poes. Daar ging ik dagelijks heen en bleef dan vaak ook een uurtje om te knuffelen ed. Moet prima kunnen, poezen kunnen doorgaans goed alleen zijn... Poezen die maar kort in het nest zijn geweest kunnen meer aan mensen hechten en minder op zichzelf zijn en die vinden het soms wat lastiger.

Buren

volgens mij vermaakt een poes zich prima zonder jullie. Als er maar eten en water komt. Hier geeft de buurman de poes ook altijd nog een kriebel achter zijn oortjes. Beest vindt het allemaal best volgens mij.

groetjes van Purk

p.s. we doen dit al 13 jaar zo.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-05-2010 om 23:07

Mag nog niet naar buiten?

Onze kat ging met 4 maanden al naar buiten (toen hielden we hem echt niet meer binnen....). Ons oudje, ook uit het asiel, is 3 weken binnen gebleven op aanraden van het asiel en toen naar buiten gegaan....wij waren best bang, maar ze kwam echt weer terug (en dat nu al ruim 6 jaar lang ) En inderdaad, gewoon een bevriende buurman die oppast....zo nu en dan stuurt die de poezebeesten naar buiten en geeft ze hun natje en droogje ( het is overigens een buurvrouw bij ons)

Hanne.

Hanne.

26-05-2010 om 08:26

Buurkind

ipv de buurman/vrouw zou je ook een buurkind kunnen vragen.

Wij kunnen door allergieen geen beesten in huis, maar onze kinderen passen in vakanties dus altijd op de poezen van de buren (nu nog met onze hulp). Poezen krijgen mega veel aandacht, want de kinderen vinden het heerlijk om in die weken met de beesten te knuffelen. Alle dierenliefde wordt echt in de paar weken gepropt.

Laminaat

Laminaat

26-05-2010 om 08:56

Oppas

Heb je niet een tienerneef/ nicht/ buurtgenoot? Die vinden het vaak heel leuk om in de vakantie even twee weken een eigen huis met poes te hebben. Als tiener heb ik in ieder geval vrij vaak de huis(dieren)oppas mogen zijn en dat was plezierig.

Laminaat

Niet uit huis

ik heb vorig jaar onze poes een paar dagen in een pension gedaan, vreselijk vermagerd van ellende, echt ze heeft het daar zo vreselijk gehad met die andere katten.

Nee ik regel wel weer de buren en als die vaag blijven doen dan willen vrienden het wel doen. Elke dag even water en brokjes en de cavia's idem.

Mocht je niemandn kunnen vinden, er zijn ook hondenuitlaatbedrijfjes die ook de poes wel even eten willen geven op hun ronde.

krin

krin

26-05-2010 om 11:20

Bij gebrek aan buren

kun je bij de dierenarts kijken of vragen of er bij jullie in de buurt een poezenoppasdienst is. Daar maak ik altijd gebruik van voor korte vakanties (de lange vakantie gaat mijn kat naar mijn ouders, daar heeft ze ooit een jaar gewoond en ze herkent het nog steeds).
Ik betaal een jaarcontributie en een klein bedrag per dag voor de oppas, die elke dag en soms twee keer per dag langskomt voor voer en desgewenst een knuffel. Ze verzamelt ook de post, doet de planten binnen en buiten en zet de vuilnisbak aan de straat. Het is goedkoper dan een pension, en prettiger voor het beest.

Lou

Lou

26-05-2010 om 11:55

Huisoppas

Wij hebben dit jaar een huisoppas, een studerend nichtje van man, en vinden dat wel ideaal. Ze vindt het zelf heerlijk om even in zo'n heel huis te wonen en ze zorgt voor de dieren, de planten, de tuin en de post. Bijkomend voordeel hiervan vind ik ook dat er af en toe deuren en gordijnen open en dicht gaan en lampen aan en uit. Kortom, dat je huis duidelijk bewoond is.

Ik zou een jonge kat uit het asiel die nog niet buiten is geweest, niet uit logeren sturen en liever ook niet naar het asiel brengen. Probeer iemand te vinden die voor haar kan zorgen. Kan ook de buurvrouw zijn natuurlijk, maar ik zou dan wel vragen of ze iets meer wil doen dan alleen maar eens per dag een etensbakje vullen. Anders buurkinderen inderdaad, die het leuk vinden om met poezen te spelen en te knuffelen.

Opvang

wij hebben altijd 2 poezen/katers gehad. Als wij op vakantie gingen, mochten zij in de opvang, daar hadden ze de ruimte, mochten overdag óf 'snachts vrij rondlopen/spelen (lag aan 't karakter, die van mij gingen goed met andere). En er was geen risico dat ze ontsnapten! Als je in de buurt van Eindhoven woont kan ik je wel 't adres geven.
Die ene keer dat we 1 vrij jonge kat hadden en de buren zouden wel oppassen, is ze dus ontsnapt en nooit meer teruggevonden! En dát is pas naar

tonny

tonny

26-05-2010 om 16:50

Buurkind (+ tip)

Jaren geleden verzorgde mijn dochter tijdens de vakantie de konijnen van buurtgenoten. Ze hadden in de schuur een mand gezet met voor elke dag een attentie voor de oppas - data op de pakjes. Zo wisten ze zeker dat de oppas elke dag zou komen

Dochter was toen een jaar of 10, 11.

Naar mijn idee kan het met een poes ook best op deze manier, als de ouder van het oppassende kind een oogje in het zeil houdt.

poes

poes

26-05-2010 om 19:33

Helder!

oke dank voor de ervaringsverhalen. Zo gaan we het doen
Buren zat. Een heeft het al aangeboden. Zij heeft een peuter maar zal es kijken of er andere buurkinderen zijn die eens langs willen knuffelen
Op diverse sites las ik at kittens liever het 1e jaar niet naar buiten gaan omdat ze gevaren (auto's) niet goed in kunnen schatten. Omdat ze uit het asiel is is aangeraden haar 2 a 3 maanden te laten wennen. De 2 maanden zitten er bijna op. Ik wil haar wel 'ruim' voor onze vakantie naar buiten hebben zodat ze dat gewend is en de buuf niet hysterisch hoeft te zijn als de kat ontsnapt...
Dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.