Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

26-03-2010 om 20:49

Wat doen jullie met strijkkraalfiguren?

Tangodochter maakt heel graag en vooral heel veel strijkkraalfiguren. Op de bso vooral en soms ook thuis. Het ziet er allemaal leuk uit, maar er wordt uiteindelijk niets mee gedaan, zodat ze maar een beetje in haar kamer liggen te zwerven totdat ik ze dan weer een keer uitzoek, in een bakje stop en (ahum) de minst mooie ook wel eens weggooi.
Want tja, wat doe je eigenlijk met strijkkraalfiguren? Hebben jullie leuke suggesties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

26-03-2010 om 20:53

Leuk?

Leuk is anders denk ik, maar ik vind het wel een mooi gebaar van mijn kinderen dat ze af en toe een nieuwe strijkkraalkunstwerkje maken dat bij het graf van opa en/of oma gezet wordt. Als weer en wind het verbleekt hebben, vervangen ze het door een nieuwe.

Het maken

Hier was vooral het maken het leukste en werden de kunstwerken daarna snel weer vergeten. Dus regelmatig gooide ik ze weg. Oma heeft er geloof ik een paar aan een draadje aan een lamp hangen.

Tegenwoordig is het leuke er geloof ik vanaf want ze talen er helemaal niet meer naar. En ik heb nog bergen kralen liggen

margje van dijk

margje van dijk

26-03-2010 om 21:03

Doen alsof

Ik heb ooit een vaas gehad waar ik na een tijdje alle strijkcreaties in gooide. Als de kinderen niet keken natuurlijk. Zo'n soort schaduwarchief: mooi opgeruimd, maar als iemand zich ineens toch afvraagt waar dat ene mooie strijkkralendingetje toch gebleven is, dan kun je het altijd nog tevoorschijn toveren.

Dat werkte verbazend lang, want ik dacht dat ze daar na hun 6e niet meer in zouden tuinen. Nou, echt wel.

De kracht van de strijkkralen zit 'm inderdaad in het maken zelf. Daarna liggen ze bij ons soms dagen op de piano (onder het excuus 'ik strijk pas als jullie wat meer dingen klaar hebben'). Heel regelmatig waren ze dan na een paar dagen alweer vergeten, en ik heb ook heel wat affe en vooral onaffe strijkcreaties gewoon weer terug in de bak gemikt. Nog nooit iemand die dat gemerkt heeft.

Als tenslotte het hele circuit doorlopen is en je inderdaad met een stapel creaties zit, tja, wat dan. Wij hebben ooit succesvol twee oplossingen verzonnen:
1) zoon was jarig, en elke traktatie werd aan een strijkkraalfiguur gebonden (ja, hij had er zeker 40 gemaakt op dat moment).
2) die keer dat hij de halve dierentuin gemaakt had (giraffe, olifant, dromedaris, dat werk) viel een keer toevallig samen met de BSO die bedacht had dat we een rommelmarkt gingen houden, en of je wat rommel wilde aanleveren (waar kind zelf bij moest zitten). Zoonlief heeft voor zijn creaties soms wel een euro per stuk gebeurd. Ik moet er wel bij vertellen dat de 'gewone' strijkkralendingen niet zo goed liepen hoor. Alleen die mooie.

Laatste idee: onderzetters.

Succes,
Margje

jippa

jippa

26-03-2010 om 21:12

Mobile

Mijn idee was ooit nog eens een mobile ervan te maken, maar verder dan wegmoffelen is het niet gekomen.

Terpi

Terpi

26-03-2010 om 21:20

Bijzonder...

dat die dingen het zo lang overleven bij jullie. Zelfs al zou ik er iets mee willen... hier blijft het niet langer dan 24 uur heel (godzijdank hahaha)!

Tango

Tango

26-03-2010 om 22:01

Terpi

Hier gaan ze dus inderdaad veel te lang mee naar mijn zin. Hele bijzondere die uit elkaar dreigen te vallen moet ik soms zelfs opnieuw aan elkaar strijken.

Tango

Tango

26-03-2010 om 22:04

Grappig

Om te zien dat jullie ervaringen hetzelfde zijn als de mijne. Het gaat inderdaad vooral om het maken van de figuren. Hoewel Tangodochter er heel soms ook mee speelt (poppetjes en paarden) of ze mooi neerlegt en er foto's van maakt. Vind ik al heel creatief.
Ik vond de tip van Sancy nog het beste. We gaan niet heel regelmatig naar het graf van oma en zijn toevallig pas geweest. Maar inderdaad een goed idee om daar eens zo'n figuurtje neer te leggen.
En voor de rest....regelmatig maar iets wegmoffelen.

Hmm

mijn dochter doet er weinig mee, ja af en toe op de nso. Ik gooi om die enkele creatie een lintje en dan hangt hij in de kerstboom, of aan de sleutel van de kast, ze worden gegeven aan oma's en de oudere dames in de straat die dat enig vinden in ruil voor een snoepje en natuurlijk kleine kinderen die altijd dankbaar zijn als ze iets krijgen van een groot kind.

Gewoon de leukste bewaren in de doos met andere knutsels en dan de rest hup weg.

prulleke

prulleke

27-03-2010 om 07:34

Aan de schutting

Hier mochten de strijkkralen toch echt niet weg, dat gaf soms hele drama's
Dus hier hangen ze buiten aan een deel van de schutting gespijkerd.
Ze zijn weer bestendig, verkleuren niet (sommige hangen er al 4 jaar) en het ziet er nog vrolijk uit ook in de tuin.
Ik heb ze dan ook maar op 1 plekje hangen (soort kinderhoek) waar in de zomer ook het zwembad staat.

Er slingert niets meer rond en de kinderen ook tevreden.

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 10:14

Steviger

Die strijkkralenfiguurtjes worden in elk geval een stuk duurzamer als je ze na het strijken even omdraait en de andere kant ook even laat versmelten. Fijn he, dan gaan ze nóg langer mee!

Guineverre

Ik heb ze altijd aan twee kanten gestreken. Was altijd erg verbaasd dat mensen dat niet deden

Ik vind de schutting-in-tuin-tip trouwens wel een leuke! Ga ik onthouden voor als de kinderen weer eens een strijkkraal-bui hebben!

Schutting..leuk!

Hier heeft alleen jongste met strijkkralen gespeeld (is ook de enige die met mij legpuzzels wil maken). Bij een flinke verzameling heb ik ze wel aan een koord opgehangen in zijn kamer. Een moeder van school nam altijd de creaties mee naar school en heeft de overblijfruimte ermee versierd. Gewoon boven aan de plafondbalken gehangen. Ziet er leuk en vrolijk uit.

Aan juf

Vorige week heb ik er één van een jongen in de klas gekregen. Een prachtig gekleurd hart. Ik heb m als ketting omgehad en het hangt nu voor mn slaapkamerraam... Gr Suus

Pleun

Pleun

27-03-2010 om 14:47

Als kaart

op karton geplakt met een leuke tekst van kind. Heel dankbaar cadeautje voor oma's en opa's maar natuurlijk ook andere familie, buren of leerkrachten. Wel goede lijm gebruiken!

Aanvulling

Ja idd die tip om de kralen op de schutting te doen vind ik geweldig.
En de aanvulling zit 'm in het maken van de kaarten: ik lijm ze er niet op, maar gebruik dat dikke 3D plakband. Twee stukjes en het kralenwerk zit goed vast, je kaart kreukt niet.
Liefs, Timsmama

winacoye

winacoye

29-03-2010 om 13:44

Schilderij

Wij hebben eens een mooie achtergrond op een schildersdoek geschilderd en daarop de strijkkralenfiguren geplakt. Ze staan al minstens een jaar bij de kinderen op de kamer!

Goed idee

wat een goed idee om er een strijkkralen schilderij van te maken! ik ga gelijk ns kijken of ik bij Xenos een goedkoop doek kan vinden. en dan verven en plakken. leuk!!
gr. wiggie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.