Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2009 om 10:04

Wat doe je in een 90-graden was?

Naar aanleiding van een recent draadje over vetluis wou ik eens een 90-graden was draaien. Maar wat stop je daar in? Alle waslabels van mijn spullen geven aan dat het op hooguit 60 graden mag, ook handdoeken, theedoeken, katoenen slipjes... En een lege wasmachine laten draaien vind ik zonde.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Graadje

Graadje

30-09-2009 om 10:19

Te grote broeken!

Ik heb vorige week voor het eerst van mijn leven een kookwas gedraaid. Niet tegen vetluis, maar omdat ik drie leuke broeken van mijn zus had gekregen. Helaas waren die me zeker twee maten te groot. Ik heb de trommel aangevuld met handdoeken, theedoeken en washandjes.
Resultaat: Een broek perfect, een broek nu nog maar één maat te groot (kan met riem, maar gaat nog een keer in de kookwas) en een broek die zich er niets van heeft aangetrokken

Hilde

Hilde

30-09-2009 om 10:26

Ik was op 90 graden

Ik was zo af en toe een machine op 90 graden: theedoeken, witte handdoeken, witte washandjes, vaatdoeken (maar niet van die gele doekjes, enkel vaatdoeken uit katoen), keukenschort.
Onderbroekjes zou ik niet doen, omdat het elastiek door de hoge temperatuur kan aangetast worden.
Hilde

Lys Lionne

Lys Lionne

30-09-2009 om 11:13

Veel

Hier gaat sowieso al het linnengoed (handdoeken, keukendoeken, theedoeken, vaatdoekjes, beddengoed) op 60 graden, dus volgens mij weinig last van vetluis hier. Regelmatig gooi ik er een witte kookwas tegenaan: witte handdoeken/washandjes bij de witte sokken en het ondergoed (uitgezonderd Bh's).

Maxime.M

Maxime.M

30-09-2009 om 12:32

Zo nu en dan

Hoi,

Zo nu en dan gaat mijn witte dekbedovertrek en de witte handdoeken op 90 graden. De andere keren gewoon weer op 40 graden. Ik was verder namelijk bijna altijd op 40 graden.
Maxime

Ja precies

mijn spierwitte beddengoed en handdoeken en dan met een scheut chloor erbij als het niet meer zo spierwit is.

dat doe ik trouwens heel zelden, ik vergeet het vaak. Goh ik zal het weer eens een keertje doen zo'n kookwas, wel goed voor de machine ook om weer eens goed schoon te worden. Ik was witte was altijd op 60 graden en donkere op 40.

Roos Vicee

Roos Vicee

30-09-2009 om 14:37

Als je minstens 1x per week 60 graden was is 90 graden niet nodi

Ik draai wassen op 30, 40 en 60 graden. Handdoeken, keukendoeken en ondergoed gaan altijd op 60 graden. Dus voor mijn machine is het niet echt noodzakelijk dat er op 90 graden gewassen wordt. Vooral nadat ik gelezen heb dat dat idd ook echt niet nodig is voor je machine als je minstens 1 keer per week een 60 graden was draait. Vetluis ontstaat vnl als je lager dan 60 graden wast. Maar zo 1 keer per jaar doe ik het nog wel. Maar dan wel zonder was, alleen een handvol soda doe ik er dan in en een verkort programma.
Ondergoed moet je idd niet op 90 wassen. Elastiek en vooral lycra kan daar niet goed tegen. Het elastiek wordt geel en lycra gaat lubberen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2009 om 16:40

Handoeken

,theedoeken,vaatdoeken en spuugdoekjes.

Dendy

Ook

... handdoeken, theedoeken, vaatdoeken etc.
(Ik moet dat ook weer eens doen, goed dat ik er even aan herinnerd word!)

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2009 om 20:38

Okee

Ik heb een idee wat ik erin kan doen, bedankt.
Overigens was ik altijd op 30 of 40 graden, dus 1 keer per week 60 graden gebeurt hier niet.

Al het linnengoed

Dus theedoeken, handdoeken, washandjes, spuugdoekjes en slabbetjes, beddengoed, ondergoed (katoen), soms zit er ook een knuffel bij en die komen er verbazingwekkend iedere keer ook goed uit...

Dat van die 60 graden klopt niet. Ik waste altijd linnengoed op 60, maar kreeg toch een stinkende was. Alleen "doorblazen" met 95 graden helpt om dit te voorkomen.

Maxime.M

Maxime.M

01-10-2009 om 17:10

Vreemd, nooit stinkende was linda

LindaR: "Dat van die 60 graden klopt niet. Ik waste altijd linnengoed op 60, maar kreeg toch een stinkende was. Alleen "doorblazen" met 95 graden helpt om dit te voorkomen"

Dit is bij mij nooit aan de orde, ik was 99% op 40 graden en dan ongeveer 4 keer per jaar (gewoon omdat ik het vergeet vaker te doen) eens wat linnengoed op 90graden. Toch heb ik nooit stinkende was. Zou er wat met je machine zijn??

Groetjes
Maxime

marie

marie

01-10-2009 om 23:32

Natte was in wasmand?

Hallo Linda
Nog een oorzaak van stinkende was kan zijn dat je misschien natte was te lang in de wasmand bewaart? Dan komt er een muffe lucht in je was die er eigenlijk niet meer uitgaat en dan vooral in combinatie met veel drogen in de droogtrommel. Van de was buiten laten drogen blijf de was ook frisser ruiken.
Ik houd natte/vochtige was dus apart en was geregeld op 60 graden en eigenlijk nooit op 95 en mijn was ruikt altijd fris.
groetjes

Renie Voituron

Renie Voituron

03-10-2009 om 18:37

Vloeibaar wasmiddel

kan soms ook een veroorzaker van vetluis te zijn.
Ik had een stinkende was en sinds ik poeder gebruik nergens meer last van.

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 08:32

Klopt

Sinds ik weer ben overgegaan op poeder,is er geen vetluis meer te zien!
Bastet

Roos Vicee

Roos Vicee

04-10-2009 om 14:57

Renie voituron en bastet

Maar hoe deden jullie dat dan met vloeibaar wasmiddel? Keurig in een wasbol of toch in het wasmiddelenbakje?

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 16:08

Roos

Niet alle vloeibare wasmiddelen leveren een wasbol of stellen dat het in een bol moet,dus sommige merken gingen het bakje in,ja.
Groetjes,bastet

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2009 om 20:44

Vloeibaar vs poeder

Ik ben net overgegaan van poeder op vloeibaar. Inderdaad meer kans op vetluis, maar de flessen kan ik makkelijker hoog wegzetten. En met een klein, erg ondernemend meisje dat ik al eens eerder met een hap waspoeder betrapt heb is dat een voordeel dat wel opweegt tegen het risico op vetluis...

Roos Vicee

Roos Vicee

05-10-2009 om 08:43

Vetluis en vloeibaar

Ik denk dat als je vloeibaar in het wasmiddelenbakje gebruikt, je idd eerder kans op vetluis hebt. Gebruik je niet teveel(!) vloeibaar wasmiddel in een wasbol en was je regelmatig op een wat hogere temperatuur, dan is de kans op vetluis even klein als bij (de juiste hoeveelheid) waspoeder.
Het schijnt dat vooral nieuwe machines eerder kans op vetluis hebben omdat er minder water verbruikt wordt. Dus een nieuwe machine en teveel wasmiddel (vloeibaar of poeder) zorgt ook eerder voor vetluis.

Maxime.M

Maxime.M

05-10-2009 om 08:50

Geen vetluis meer

Hoi,

Sinds ik weer poeder gebruik heb ik geen vetluis meer gehad, bij vloeibaar wel. Wel kwam ik er naderhand achter dat ik altijd teveel vloeibaar wasmidde l gebruikt had, dus daar zal het aan gelegen hebben.
Ik zie het voordeel van vloeibaar eigenlijk niet zo. Vroeger dacht ik dat je van waspoeder sneller witte vlekken in de donkere was zou krijgen, maar dat blijkt een fabeltje te zijn, heb namelijk nooit witte vlekken in de was van het waspoeder.

Maxime

Bastet

Bastet

05-10-2009 om 11:41

Roos vicee

Ik gebruik altijd veel minder wasmiddel dan voorgeschreven,ook in de wasbol.Maar desondanks toch vetluis,ook in de rand vd trommel.Dus bevalt poeder toch het beste in deze machine.
Groetjes,Bastet

Roos Vicee

Roos Vicee

05-10-2009 om 12:12

Tja

Mij bevalt poeder ook het beste hoor
En verder zijn het mijn aannames dus of het werkelijk allemaal zo is weet ik ook niet. Ik klets ook maar wat haha.
Groetjes, Roos

Domme vraag

Wellicht de domste vraag van de eeuw, maar wat is "vetluis"? Ik heb werkelijk geen idee. Ik was met vloeibaar wasmiddel en ik begrijp nu dat je daarmee meer kans hebt op vetluis.

Over de temperaturen: ik heb sinds een klein jaar een nieuwe wasmachine en de monteur adviseerde mij om één keer per maand een wasje te draaien op 95 graden, omdat dat voor het behoud van de machine beter is. Dat doe ik nu dus braaf met de witte was (handdoeken, witte shirts, maar ook witte slipjes hoor) één keer per maand. Verder was ik de witte was op 60 graden.

Over de vlekken: als ik met poeder was, heb ik ook toch wel regelmatig dat er wat poeder blijft "hangen" op de zwarte kleding. Voor de zwarte was zweer ik dan ook bij Robijn Black.

Emmalynn

Jouw vraag laat zich gemakkelijk beantwoorden:
Wat is Google? Maar wellicht was je zelf ook al zover. Voor de zekerheid:
Vetluis
Wat is vetluis?
Vetluis of ook wel wasluis genoemd is een zeepbacterie, die zich in de machine vestigt, dit kan vlekken op de was veroorzaken. Vetluis oftewel “grijzige
smurrie” die vooral zichtbaar is in de manchetrand kan ook stank veroorzaken. Vetluis kan ook in de slangen komen en zodoende de water niveauregeling van
slag brengen. Veel nieuwe machines hebben vaak last van stinkende was, oorzaak: te weinig water in combinatie met weinig of teveel aan wasmiddel. Als vetluis kans krijgt zich te vormen in een machine dan kun je er vanuit gaan dat je eigenlijk nooit een echt schone was hebt. Om vet en bacteriën te verwijderen heb je nog steeds minimaal 60 graden en voldoende wasmiddel nodig. Was eens wat vaker op 60 graden of hoger en maak de zeeplade en de afvoerpomp eens schoon. Laat de machine ook een à twee keer per jaar draaien met een speciaal reiniging/ontkalkingsmiddel voor wasmachines.

Dank

Dank je wel Zorra. Enne... natuurlijk had ik ook even kunnen googelen, maar na het lezen van dit draadje kwam alleen de vraag bovendrijven en heb ik die meteen heel enthousiast ingetikt. Volgende keer zal ik eerst zelf research doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.