Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

06-09-2011 om 10:55

Wat doe ik met een stoompan?

Ik heb al jaren een stoompan in de kast staan en ik vraag me af of die weg moet of toch mag blijven. Ik heb er ooit wel eens (diepvries)vis mee gestoomd maar dat duurde godgruwelijk lang en als ik het me goed herinner was het met rijst niet anders.
Hoe kan ik de stoompan wél handig gebruiken?

Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee suggesties

Je kan op éen pit twee dingen doen als je in de stoompan iets kookt en dan bovenop iets stoomt. Dus aardappels in de pan, en broccoli erbovenop. Broccoli gaat erg goed in de stomer, de kleur blijft dan mooier. Maar met andere groente gaat het vast ook prima.

Verder is een stoompan onontbeerlijk voor bepaalde aziatische hapjes, zoals de meeste dim sum (al kan dat ook wel in de magnetron, soms).

Maar als je dat ding hooguit eens per jaar gebruikt is de kringloop misschien ook een goede bestemming. Hangt er maar net vanaf hoeveel ruimte je in je keukenkastje hebt.

Overigens hebben wij ooit van schoonmama een stoominzet gekregen, een soort pannetje met een vergietbodem en een deksel, dat op verschillende formaten pannen past. Neemt minder plaats in dan een stoompan, en werkt beter dan zo'n klein stoommandje. Maar ik zou niet weten waar die dingen te koop zijn.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

06-09-2011 om 20:58

Rijst

Ik gebruik hem meerdere keren per week. Rijst kook ik in een electrische rijstkoker en daarna nog even stomen in de stoompan. Mijn mans (Indische) moeder en tantes doen dat ook zo. Ik vind de rijst alleen zo maar lekker, dan is hij zachter. Is ook handig als je in etappes moet eten, altijd supersnel weer opgewarmd. Mijn schoonmoeder heeft een megastoompan voor verjaardagen die rouleert altijd langs haar kinderen. Zelfs een grote hoeveelheid is heel snel warm op deze manier. Meestal staat hier wel een stoompan met rijst op mijn fornuis, handig voor de aardappelhaters, kunnen ze een restje van de vorige dag eten of een schepje in de soep gooien ofzo.

Yaron

Yaron

07-09-2011 om 22:39

Groente

Ik heb een stoompan voor op de kookplaat, in de onderste pan gaat een laagje water, dan doe ik in de eerste inzet aardappelen en op de bivenste inzet de groente. Ik kook de meeste groenten op die manier.

Yaron

Yaron

07-09-2011 om 22:40

Bivenste

Bivenste moet bovenste zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.