Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilma

Wilma

12-01-2010 om 15:54

Wat doe ik met de koolraab?

Ik zou soep ervan maken, maar heb nu de afgelopen dagen zoveel soep gehad dat ik daar even geen zin meer in heb.

Wie heeft een niet al te moeilijk succesrecept voor me, als ik bij receptensites zoek, komen er zóveel dingen voorbij, misschien dat hier iemand zo een recept weet wat lekker is.

Alvast bedankt !!

Groetjes,
Wilma


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 16:45

Knolraap of koolrabi?

Bedoel je een knolraap of een koolrabi? Als je het over knolraap hebt, zo snel mogelijk aan het konijn voeren! Gruwel... Mijn moeder sneed die vroeger in reepjes, en zei dan dat het patat was. En dan met zo'n romig sausje erover. Heb er nog nachtmerries over.

Roos Vicee

Roos Vicee

12-01-2010 om 20:06

Hmm guinevere

Die gruwelherinnering van 'patatjes' heb ik dus juist bij koolraap/b (rabi?) Gruweldegruwel!
Maar bij knolraap denk ik meer aan knolselderij voor door de erwtensoep o.a. Die kun je wel even bewaren als het maar donker en koud is. Maar koolraab? Geen idee! Dat koop ik nooit van z'n levensdagen zelf natuurlijk

Roos Vicee

Roos Vicee

12-01-2010 om 20:08

Och heden

Staat er in de titel van mijn berichtje notabene 'hmmm' alsof het lekker is die koolraap. Ik bedoelde het dus nadenkend hoor hahaha dus niet omdat ik het zo lekker vind. Maar dat snap je natuurlijk alwel

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 20:11

Knolraap

Knolraap, of wat mij vroeger als dusdanig onder valse voorwendselen is geserveerd, was die okergele groente. Tenminste, na bereiding okergeel. Koolrabi is toch wit/heel lichtgroen?

Roos Vicee

Roos Vicee

12-01-2010 om 20:30

Ja die ja

Ja idd beetje lichtokergeel ja brrr. Maar die noemden wij dus koolraap. Maar jullie dus knolraap begrijp ik.
Na wat googlen heb ik al wel ontdekt dat koolrabi iets heel anders is en niet zoals ik dacht, hetzelfde als koolraap. Koolrabi ken ik dus niet.
Dus van koolraap kun je ook soep maken? Geen idee wat je er verder nog mee zou kunnen doen Wilma. Sorry, we vervuilen je draadje wel erg zo...

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 21:10

Neenee roosvicee

Nee, wij proberen het juist te verhelderen!

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2010 om 21:13

Knolraap is lekker

Eh, Guinevere, mijn man is het roerend met jou eens en denkt dat Nederlanders zich verschrikkelijk vergissen door te denken dat knolraap eetbaar is. Ik vind het echter lekker! Ik snijd het inderdaad in reepjes, kook het en maak het licht aan met een maizenasausje en wat nootmuskaat. Heerlijk bij gekookte aardappelen en slavinken (bijvoorbeeld).
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 21:47

Massi

Ieeew! Je man heeft gelijk hoor!
Nu voor Wilma nog een recept voor koolrabi en dan is ze voorzien.

Rembrand

Rembrand

13-01-2010 om 09:02

Knolletjes.

Zo heet het hier ( regio Rotterdam ).
Mijn moeder sneed ze inderdaad ook in reepjes met zo'n bleekschetig sausje erbij.
Niet te nassen..........
M.

Mmmm...

Voor de zekerheid allebei.

Koolrabi: is een zomer/voorjaarsgroente. Lichtgroene buitenkant en nog lichtere witgroene binnenkant. Lekker rauw of gekookt/gestoomd. Zoete smaak.

Koolraap: eten wij in blokjes meegekookt met aardappelen en dan als stamppot. Heerlijke zoete smaak. Wel klein snijden in vergelijking met de aardappels, anders zijn de blokjes nog wat hard als de aardappels al gaar zijn.

Kinderen eten het allebei... bij die stamppot past trouwens alles, vega, vlees of kaas...

Koolraap/knolraap

Heet inderdaad ook wel knolletjes en de meningen zijn er net zo over verdeeld als over srpuitjes, geloof ik Wij vinden het wel lekker. In reepjes, wat suiker erover en dan koken in een bodempje water, klontje boter erdoor. Dat bleekschetige sausje kun je beter vergeten Wat weer wel lekker is (vindt ook niet iedereen) is in plaats van in water koken, in 1/4 liter slagroom koken. Of in stamppot natuurlijk, ook prima.

liora

liora

13-01-2010 om 09:49

Koolrabi

Hoi,

Koolrabi is heerlijk rauw! Lekker door elke sla of gewoon plakjes snijden en opeten. Ik krijg er nu alweer zin in!

Liora

Mamvantwee

Mamvantwee

13-01-2010 om 14:52

Koolraap lekker uit de oven

Hier dan echt een recept(je): koolraap in blokjes snijden, in een schaal vermengen met olijfolie en een eetlepel chilipoeder (of meer/minder, maar maak het wel lekker pittig), beetje zout erbij. De blokjes op een ovenplaat verspreiden en in de oven gaar en bruin laten worden. Ze worden niet echt knapperig (dus voor friet gaat het echt niet door), maar de smaak is niet meer weeïg zoet, maar lekker pittig.

Ik hou erg van knolletjes (jaja, mijn roots liggen ook onder de rook van Rotjeknor), maar man en kinderen 'moeten nog overtuigd worden', zal ik maar zeggen. Deze versie viel wel in de smaak.

groet, Mamvantwee

Puck

Puck

13-01-2010 om 15:54

En knolletjes hier zijn weer wat anders

Koolraap is hier gewoon koolraap, evenals koolrabi. Knolletjes zijn hier lenteknolletjes of meiknolletjes, die zijn een stuk kleiner.

Amanda

Amanda

13-01-2010 om 18:14

Frisse reepjes?

In de indiase kerriesoep die ik wel eens op mijn werk eet zitten dunne witte reepjes, heel fris en knapperig. Het is geen radijs of rettich maar lijkt er verdacht veel op. Zou dat soms koolraap danwel koolrabi kunnen zijn?

Beide groentes heb ik zelf nog nooit klaargemaakt, ook wegens hele slechte herinneringen van thuis.

Leony

Leony

13-01-2010 om 18:57

Heb er net een gekocht, en dit recept ga ik maken

500 g koolraap / 10 wortelen / 3 cl balsamicoazijn / 3 cl olijfolie (extra vierge) / esdoornstroop / 1 takje rozemarijn / zout / peper
Snij de wortelen en de raapjes in dunne plakjes of dikke lucifers. Stoom de groenten gedurende ongeveer 8 minuten. Verwarm de olijfolie en voeg de groenten, de azijn, de stroop en de kruiden toe. Plaats een deksel op de pan en laat de groenten bakken tot ze lichtjes gebruind en beetgaar zijn.

Puck

Puck

13-01-2010 om 19:16

Nee amanda

Van koolraap, knolraap en of koolrabi kan je met de beste zin van de wereld frisse reepjes krijgen. Ik denk eerder dat het reepjes chines kool zullen zijn.

Margriet*

Margriet*

13-01-2010 om 20:37

Amanda

klinkt als selderij.

Ik gruwel van koopraap, helemaal met maizenasausjes, maar goed bloemkool met een papje vind ik ook vies. Ik maak bijna nooit gestoofde groenten.

Puck

Puck

14-01-2010 om 08:57

Margriet geen selderij

Ha ha ha, we krijgen nog meer spraakverwarringen zo... Selderij zijn groene blaadjes en never nooit witte knapperige reepjes. Jij bedoelt vast BLEEKselderij.... Dat zou ook nog kunnen

Puck...

...knolselderij? Er gaat altijd heel wat in blokjes in mijn snert

Puck

Puck

14-01-2010 om 10:47

O ja genista

.. die kan ook nog. Maar wat zouden ze daar in chines soep mee moeten. Lijkt me een typisch gevalletje van fusion-koken worden dan

Guinevere

Guinevere

14-01-2010 om 12:24

Wiiiiilmaaa!

Wilma, waar ben je? Kun je vertellen welke groente je bedoelde?
En zo'n knolraap is best groot hoor, ik kan me niet voorstellen dat "raapjes" of "knolletjes" hetzelfde zijn als dat okergele ding dat ik bedoel. Dat klinkt inderdaad meer als meiknolletjes.

Margriet*

Margriet*

14-01-2010 om 16:02

Dat bedoelde ik

Knolselderij dus. Selderiesalade zijn ook frissen dunne reepjes, vandaar.

Amanda

Amanda

14-01-2010 om 17:13

Sellerie?

En ik dacht eigenlijk dat witte reepjes geen selderie heet maar sellerie...Selderij zeg ik als ik die groenigwitte halfronde knakkers bedoel.

Wat er nou in die indiase soep zit, ik heb het hier nog niet voorbij zien komen. Chinese kool is het niet hoor denk ik. Het heeft de "beet" van een stukje appel, echt heel crispy dus. Maar dan in een reepjesvorm en niet zoet. Geen sellerie of selderie.

Elk zichzelf respecterend personeelsrestaurant heeft deze kant en klare soep, het is volgens mij de tikka massalasoep van unox soup factory, wie kent het??

Ik vervuil het draadje sorry!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-01-2010 om 10:09

Amanda

Zijn het misschien bamboescheuten of reepjes waterkastanje? Dat is wel knapperig, maar er zit niet zo heel veel smaak aan vind ik.

Amanda

Amanda

15-01-2010 om 13:06

Roosje katoen

Nou dat zou kunnen! Want dat heb ik allebei nog nooit gegeten, dan moet ik dat eens uitproberen.
Dank voor de tip!

Wilma

Wilma

15-01-2010 om 18:09

Ben ik

Oh jee, is daar verschil in? Ik denk een koolrabi, zo'n groen ding met een heel dikke schil zeg maar. En wit van binnen. De konijnen vonden die stukken schil héérlijk.
Ik heb nu ze maar in kleine blokjes gekookt en door de spaghettisaus gedaan. En 't werd nog gegeten ook, kreeg wel een dejavu (over verborgen groente in spaghetti).

Ik ga lezen, 'k vond 't lekker op zich, dus ik ga eens kijken en dan koop ik er weer eentje, zijn de konijnen ook weer blij.

Oh ja, en de reden waarom, ik ben die eeuwige broccoli of sperciebonen een beetje beu en wilde wat anders, had even maling aan de lust-ik-niet-eters, die proeven dan maar een beetje, klaar.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

15-01-2010 om 18:22

Knolselderij ken ik, dus die was 't niet

't was de lichtgroen knol, zonder blad ofzo eraan. Ik ga dus morgen kijken wat er op dat bordje stond, weet nog precies waar ze lagen.

Groetjes,
Wilma

Guinevere

Guinevere

15-01-2010 om 21:15

In elk geval, wilma....

In elk geval, Wilma, heb je nu genoeg ideeën gekregen om die broccoli en sperziebonen eens af te wisselen! Wie weet vind jij zelfs die donkergele knolraap lekker?

Wilma

Wilma

18-01-2010 om 16:19

Ja, inderdaad

Genoeg ideeën .

En by the way, vandaag wordt 't spitskool (en ik trek me niks aan van de lange gezichten, m'n man had al moeite om een neutraal gezicht te trekken bij het "lekker" toen ik zei dat we spitskool gaan eten vanavond (voor hem werden vroeger bij elke warme maaltijd speciaal frieten gemaakt).

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.