Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wendelien

wendelien

03-02-2011 om 16:01

Wat doe ik met al die wortels?

En nu ik hier toch weer eens ben: mijn wortelrepertoire is nogal beperkt: hutspot, wortelsoep met kokosmelk, wortelsalade met appel of op zijn Marokkaans, maar dan houdt het wel op. Wie weet er iets voor die berg wortels (formaat kleine winterpeen en nog biologisch ook) die me straks weer aangrijnst vanuit de groentela?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

03-02-2011 om 16:43

Puree

Wortelpuree met gembersiroop en koriander(wortel)? Wortelsalade met rozijnen? Gewoon gekookte wortel serveren met een klontje boter en snufje suiker? Worteltaart? Wortelquiche?

Jem

Jem

03-02-2011 om 17:54

Risotto, brood of carrotcake

Anonix

Anonix

03-02-2011 om 18:40

Worteltjes...

..taart! Vies he

Nee, serieus: worteltaart is heerlijk! Het is hier een grote favoriet op feesten en partijen. Absoluut een aanrader.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-02-2011 om 20:34

Vegetarische tajine

Goedkoop, eenvoudig en verrukkelijk: vegetarische tajine met wortel. Nodig: een grote ui of twee gewone, een paar tenen knoflook (naar smaak), een blikje gepelde tomaten, een paar winterwortels en een paar flinke aardappels (vastkokers). Dit is de basis, alle mogelijke groenten zijn er verder ook lekker bij: courgette, kweepeer, bloemkool, paprika, heb er zelfs wel eens paksoi bij gedaan.
Uien grof snijden, knoflook persen of fijn snijden, tomaten in wat kleinere stukken snijden, wortels schrappen, doormidden snijden (overdwars) en dan nog twee keer in de lengte, zodat je reepjes wortel krijgt. Daar dan nog het 'binnenste' uit snijden, weet niet precies hoe ik dat kan uitleggen maar je krijgt dan een stuk wortel dat lijkt op een oranje selderijstengel. Aardappels schillen en in wedges snijden.
Uien en knoflook fruiten in olijfolie, tomaten erbij, vuur laag, wortel en aardappel erbij, kruiden met Marokkaanse kruiden (wat saffraan, wat komijn, verse koriander etc.) of een goed kerriemengsel (de natuurwinkel heeft een lekkere Indiase) en eventueel zout. Zeker een uur heel zacht laten stoven. Eten met warm Turks brood of stokbrood, liefst zo met je vingers vanaf een grote schaal.
Groetjes
Massi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-02-2011 om 20:39

Indiase worteltjessoep

In een pan wat olijfolie, groente die je nog hebt liggen (ui, paprika), veel wortels, tofu en een paar lepels tandooripasta. Als de groenten zacht genoeg zijn, doe je er bouillon bij en zet je de staafmixer er even op.
Heerlijk met naanbrood.

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2011 om 20:57

Yes!

Op school maak ik momenteel met de kinderen wortel-sinaasappelsoep.
1 kg wortel raspen, en die in een pan met 500ml water en 2 bouillonblokjes en 4 uitgeperste sinaasappels koken. Beetje spicen met bv gemberwortel. Zeker een half uur laten koken! Op smaak brengen met peper en zout, staafmixer erop (let op: spetters wortel zijn erg heet!) en serveren met een scheut (slag)room.
Leuk om eens te proberen
Jesse

marjanne

marjanne

03-02-2011 om 21:56

Geraspt met kaas

geraspte wortel met wat geraspte kaas erdoor
Event met wat olijfolie, ietsepietsie azijn en wat bieslook
mmmm

Tjonge

Ik begrijp dat niet hoor. Er wordt simpel gevraagd om wortelrecepten en het loopt gelijk uit de hand, tssssss.

wendelien

wendelien

04-02-2011 om 14:53

Gunst

dat wortels zo tot de verbeelding spreken! En dan was ik nog bang met mijn jusdraadje hierboven - dat helaas een voortijdige dood lijkt te sterven - de pakjesdiscussie op te rakelen. Maarre, ik vind het leuk hier weer te zijn. Er is niet zoveel veranderd, haha.
Ik was de tajine-optie inderdaad vergeten - daar zijn we dol op. Dankjewel, Massi! Ook dank voor de andere suggesties.

Lidwien en cobi

Ja, jullie hebben duidelijk een versterkend effect op elkaar. Ik was mijn handen ditmaal in onschuld, ik heb zelfs niets gezegd over de hangzakpompoen van IngridT. Hmmm, IngridT duikt ook opvallend vaak op in dit soort discutabele draadjes...

Guinevere

Guinevere

04-02-2011 om 22:13

Cobi en lidwientje

Ik heb me laten vertellen dat ik morgen op de terugweg met jullie in één vervoermiddel zit. Moet ik beveiliging inhuren?

Biene M.

Biene M.

05-02-2011 om 09:11

Guinevere

Je kuisheidsgordel zal toch wel volstaan?

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 11:18

Mijn kuisheidsgordel

Die kuisheidsgordel laat ik thuis. Mijn man vindt het veilig genoeg omdat er geen mannen komen. Tegen de culipraat van Cobi en Lidwina zal ik peterselie in mijn oren stoppen. Van die krulpeterselie, is dat spul tenminste érgens goed voor.

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 11:19

Euh en wendelien

We zullen het dan ook even over het beste wortelrecept hebben.

Guinevere

En als ik nou beloof geen heer-des-huizes-afleidende zaken in je keuken uit te halen, mag ik je dan komen halen?

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 12:43

Die heer

Die heer des huizes heb ik wijselijk weggestuurd deze middag. Dus ik ben benieuwd wat je dan in mijn keuken gaat doen????

Bellefleur

Bellefleur

07-02-2011 om 12:23

Raar

dat een worteldraadje zo uit de hand kan lopen, en een bietjesdraadje niet. Ik snáp het niet.

kaatje43

kaatje43

09-02-2011 om 20:44

Wortelnotentaart

Heerlijk. En ik houd eigenlijk niet van wortels.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.