Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Holiday

Holiday

18-02-2009 om 15:07

Wat betaal je voor gas en electra

Vandaag de eindafrekening ontvangen van gas en electra. De prijzen zijn flink gestegen, meer dan 20%. Op dit moment hebben wij een rekening van 226,00 per maand voor een gezin met twee tieners. Is dit nou absurd veel, of gemiddeld?

Ben heel benieuwd en hoop dat jullie me willen vertellen hoeveel je betaalt hiervoor.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

18-02-2009 om 15:15

Zucht

Deze vraag duikt met enige regelmaat op, en de eerste opmerking is, dat het blind vergelijken van bedragen geen zin heeft.
1. Wat voor huis heb je?
2. Is het bedrag wat je noemt alleen gas/electra, of zitten er ook nog lokale belastingen, kabel, water etc in?

En gerichter

Wat betalen al je buren met vergelijkbare huizen per jaar? Hou ook even rekening met verschillen veroorzaakt door gezinssamenstelling (kinderloze tweeverdieners die beiden fulltime werken verbruiken veel minder dan een gezin met 3 kinderen).

Holiday

Holiday

18-02-2009 om 18:04

Gewoon nieuwgierig

Tinus, je titel (zucht) maakt duidelijk dat mijn vraag je ergert. Of dat je mijn vraag dom vind.

Als ik bedoel dat er ook kabel enzo bij inbegrepen zit, dan had ik dat er bij gemeld. Maar het gaat dus puur om de kosten voor gas en electra, bij mij is dat 1 rekening.

Tuurlijk als je wilt vergelijken, dan moet je dat doen met vergelijkbare huizen, vergelijkbare gezinnen. Maar dat is niet mijn doel bij deze vraag. Ben gewoon nieuwsgierig naar wat wij (in NL?) gemiddeld per huishouden kwijt zijn aan die zaken.

Genista, ik weet nog niet wat mijn buren kwijt zijn, de jaarafrekening is pas vanmiddag op de mat gevallen. Maar dat ga ik zeker nog vragen!

Ik wil best meer info gegeven. Twee tieners dus, een nieuwbouwhuis en zonnecollectoren op het dak.

Groet Holiday

Lynna

Lynna

18-02-2009 om 18:18

Ik ben in ieder geval blij vandaag!

Ik kreeg vandaag de jaarafrekenening van de Nuon (alleen electra) en ik krijg 457 euro terug!!!

Tsja, man de deur uit, dat scheelt

Nieuw maandbedrag is 108 euro (2 tieners, rijtjeshuis jaren 70).

(Janneke)

(Janneke)

18-02-2009 om 18:33

Hihihi, lynna

Je zet me aan het denken) (ik lach me kapot, heb mijn man al even laten meelezen...hij is gewaarschuwd)

Ik heb nog geen afrekening gehad, betaalde het afgelopen jaar 227 euro voor gas en elektra (hoekhuis, 2 volwassenen en 1 kind) Ik verwacht wel ieder moment ook de afrekening. Dus ik laat het nog wel weten.

Groetjes Janneke

Astrid

Astrid

18-02-2009 om 21:13

Ons bedrag

€ 165,= per maand voor gas, water en electra. Heel netjes vergeleken met buren. We hebben eens een rondje langs verschillende mensen gedaan.

Hier rijtjeshuis jaren 70 en gezin met 3 kinderen (10, 8 en 5). Heel veel wassen per week, ook tegen man z'n zin overdag. Geldt ook voor droger en vaatwasser overdag. Man houdt erg van energie bezuinigen en wil alles 's nachts. Op 2 ochtenden na is er altijd iemand in huis. Als ik zelf thuis ben zet ik de verwarming op 19, maar volgens mij laten man en oppas 'm rustig op 16 gr. staan.

Wij

Ongeveer 120 euro maar wij hebben wel 2 hout kachels en die gebruiken wij eigenlijk altijd bijna nooit de centrale verwarming.Maar we hebben wel een bad en andere luxe apperaten 3 laptops,afwasmachine,droger enz.
en we hebben en vrijstaand huis.

Waarom het weinig nut heeft

Het heeft echt geen zin om jouw verbruik te vergelijken met dat van mensen hier op het forum. Ter illustratie (en met stoken bedoel ik even gas+electra): Zo'n 13 jaar geleden woonden wij in een oud huis. Onze buurman verstookte toen veel meer gas dan wij, ondanks het feit dat hij nog wat geïsoleerd had en wij niet (wij hadden geen kinderen, de hunne woonden niet meer thuis). Toen wij grondig gingen isoleren (en dan echt heel grondig), verstookten wij nog geen kwart van wat hij verstookte (!). Naast die isolatie was het enige verschil dat hij een hoekhuis had en wij een tussenwoning. Maar een aantal jaren later zaten we in een nieuwbouwwoning met zonneboiler. Dat huis had meer dan twee keer zoveel inhoud als dat oude huis en we hadden twee kinderen en toch stookten we behoorlijk minder dan in dat oude huis. In ons huidige huis stoken we weer wat meer. Het huis is dan ook ouder.
Zie? Vergelijken met je buren is veel zinvoller om te zien of je hoog of laag in verbruik zit.

181,00

Vanaf eind 2008 betalen wij 181,00 euro per maand, daarvoor hadden we een maandbedrag van 143,00 en moesten iets bijbetalen op de jaarafrekening in oktober. We wonen in een rijtjeswoning van eind jaren 60, wel wat isolatie maar niet extreem, vaatwasser en droger worden meestal 's nachts gebruikt, 2 volwassenen en 2 kinderen. We produceren veel was met zijn vieren, ik lucht nooit iets van kleding dan gaat het gewoon in de was. We hebben dus wel nachtstroom maar dat scheelt niet zo heel veel qua geld.

250 euro

wij betaalden 225 euro (gezin met vier kinderen,grote eengezinswoning ,geheel geisoleerd),we kregen 170 euro terug in januari ,maar betalen nu wel 250 euro p/m .
de prijzen zijn enorm gestegen.

koukleum

koukleum

19-02-2009 om 13:09

Toevallig

Toevallig wilde ik hier ook een draadje starten.
Wij moeten tot onze grote schrik straks 358 euro per maand betalen. Terwijl we op onze eindafrekening nog geld terug kregen. Vorig jaar betaalden wij 239 per maand. En dat was toen al behoorlijk aan de prijs! Ik belde met Essent, maar ik kreeg geen duidelijk antwoord. Dat we veel te veel stoken lijkt me duidelijk, maar waar het probleem zit...??? Wij hebben vorig jaar een nieuwe ketel gekregen. We hebben allemaal thermopane, alles geisoleerd. Op de slaapkamers staat geen verwarming aan. We wonen in een hoekhuis (bouwjaar 1970), twee volwassenen en een kind. Ik wilde graag met iemand van Essent hierover praten, maar als je naar een 0800 nummer belt krijg je een callcenter. Die weten er vaak net zoveel van als jij zelf, maar ik kreeg dus geen deskundige aan de lijn. Ze vond ook wel dat wij teveel moesten betalen maar waar em dat nou in zit???? Geen antwoord dus. Ik ben er helemaal misselijk van... Ik ben natuurlijk niet aan het werk voor mijn gas en licht! Wie kan mij een tip geven hoe ik uit kan zoeken waarom ik zoveel verstook (bijna 4000 m3 per jaar) en waar kan ik dit uit laten zoeken?

Tips

Vraag je energiebedrijf om de meters te controleren. Probeer na te gaan of je elektriciteit ergens wordt afgetapt (wietkwekerij in de buurt?) of dat ergens sprake is van een gaslek.

sandra75

sandra75

19-02-2009 om 14:48

Wij betalen

141 euro(gezin MET man haha en twee kinderen). Ik houd de standen zelf in de gaten via internet zodat we niet voor onaangename verrassingen komen te staan en ik het maandbedrag dus eventueel zelf kan aanpassen. We zitten nog steeds goed gelukkig)

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2009 om 20:28

Ongeveer 150 euro

We betaalden in 2008 ongeveer 160 en hebben geld teruggkregen. We wonen in een twee onder 1 kap woning, goed geïsoleerd en zijn met vier personen.
Ik ben ieder jaar weer een beetje ongerust over de eindafrekening, maar tot nu toe alleen maar voordeel voor ons. We hebben vorig voorjaar een nieuwe ketel gekregen. Dit is de eerste volledige winter met die ketel. Met de oude ketel stond de thermostaat vaak op 19 of 20 graden en dat was warm genoeg. Met deze moet hij toch vaak op 22 graden voor een prettig resultaat. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt in de eindafrekening.

Holiday

Holiday

19-02-2009 om 20:57

Ik meld me even

Bedankt alvast voor de reacties! Heb nu geen tijd maar morgen ga ik de rekening even bestuderen op het preciese verbruik in plaats van het bedrag in euro's. Dan heb ik ook tijd om alle reacties goed te lezen.

Gr holiday

Verbruik

Wij hebben een rijtjeswoning. Voor gas verbruiken we ongeveer 2100m3 en voor elektrisch iets boven 4000kwh. Wij hebben 5 kinderen en ik gebruik de wasmachine en vaatwasser meestal meerdere keren per dag.
Groeten Lieuwkje.

Holiday

Holiday

20-02-2009 om 13:34

Onze meterstanden

Handig om te weten Pelle, die gemiddelden van 4000 voor electra en 2000 voor gas.

Wij zitten op bijna 5000 voor electra. Dat is fors dus. Een goed geisoleerd nieuw huis. Maar wel met vloerverwarming, inductiekookplaat en overige "luxe". En een ouwe wasdroger, volgens mijn man een flinke energieslurper. Die eruit (en man mee Lynna!) zou wel wat kunnen schelen, maar ja is ook weer een uitgaaf voor een nieuwe.

We proberen te besparen door geen onnodig licht te laten branden en zo. Verder zou ik op nachtstroom over kunnen gaan, maar vind ik eigenlijk een beetje lastig 's nachts wassen.

Ik zie dat de bedragen die jullie noemen uiteen lopen, van 108,00 tot 358,00 per maand en alles ertussen in. Natuurlijk afhankelijk van je gezin en je huis.

Ik zou best nog wat meer willen bezuinigen. We hebben in ieder geval onlangs al geinvesteerd in zonnepannelen. Verder zou ik het niet weten, de thermostaat staat op gemiddeld 19,5 graad. We staan geen uren onder de douche en de wasmachine draait niet elke dag.

De gasmeter geeft een kleine 1800 aan, dat is best netjes geloof ik.

Ik ben me nu pas eigenlijk wat meer bewust va deze kosten. Ik probeer de maandelijkse lasten wat te verlichten, maar hoe..

Holiday
Holiday

mirreke

mirreke

20-02-2009 om 16:19

Is vloerverwarming elektrisch dan?

Dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat het dunne waterbuisjes oid waren... Als het waterbuisjes zijn zou het op gas zijn toch?
Heb je veel computers lang aanstaan Holiday? Dat kan ook behoorlijk oplopen met stroom. En grote platte tvschermen slurpen echt heel veel. Wat helpt is overgaan op spaarlampen, of led-licht. Scheelt weer. Ik heb onlangs met zo'n stroommetertje het verbruik van onze apparaten eens gemeten. De TV was een behoorlijke eye-opener... Zo kun je ook je droger testen. OF je oude vrieskast bijvoorbeeld.

Kan beide

je hebt vloerverwarming waar net zoals bij radiatoren water in zit en dus aangsloten zijn op de cv ketel en je hebt electrische matjes.

Overigens is vloerverwarming in die watergevulde buisjes de meest efficientste en zuinigste manier van verwarmen afhankelijk van de vloer die erop ligt (bijvoorbeeld plavuizen).

Tamara

Tamara

24-02-2009 om 17:52

Ook veel

Wij verbruiken ook heel veel, ik ben van 264.- naar 309,- gezet, vind ik persoonlijk wel heel veel, wel een hoekwoning en twee pubers.
maar ik draai ook de was voor onze zaak thuis, heeft iemand enig idee wat een wasmachine vol kookwas en een droger vol kost per wasbeurt, mijn man vind nl dat wij best kunnen bezuinigen, maar ik denk met vier kookwassen en vier volle drogers extra per week, dat het er behoorlijk aan bijdraagt aan die kosten.
Groetjes Tamara

kaatje43

kaatje43

24-02-2009 om 22:05

Vier kookwassen?

Wat veel? Ik draai nooit een kookwas. Het heetst is een 60 graden was. Wordt het prima schoon van hoor. Kookwas schijnt gigantisch veel energie te verbruiken.

Tirza G.

Tirza G.

24-02-2009 om 23:12

Ligt er aan kaatje43

Als je wit spul van een restaurant wast, wíl je wel kookwassen

Tirza

reina

reina

25-02-2009 om 06:58

Alleen dat

De enige kookwassen die wij draaien zijn de wassen met buizen en sloven van de kok in huis, verder nooit, zelfs op 60 graden weinig

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 13:10

Ben ik nog even

Pelle/Mirreke wij hebben vloerverwarming als bijverwarming. Dus ook radiatoren, dat is de hoofdverwarming. Daarnaast nog een gashaard zo'n modern ding in de muur maar die wordt weinig gebruikt en ook op lage stand. Anders smelt je de tent uit.

De vloerverwarming (waterbuisjes) verbruikt niet veel zegt mijn man. In de badkamer boven ligt ook vloerverwarming (electrisch) en dat is zooo behaaglijk.

Verder hebben we variabel tarief en zitten we bij Nuon misschien inderdaad duur.

Qua computers: 3 laptops die regelmatig (dagelijks wel) aan de oplader moeten plus een platte tv. Ja ik begin te snappen waar die energiekosten vandaan komen....

Bedankt voor het meedenken! Ik ben me nu veel meer bewust van die dingen en wil er echt iets mee (aan) gaan doen.

Gr Holiday

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2009 om 14:58

Milieucentraal

.nl
Als je daar kijkt, kun je precies zien wat de energievreters zijn. Enne........elektrische vloerverwarming in de badkamer scoort behoorlijk hoog qua energieverbruik
Als vuistregel kun je aanhouden, dat alles wat je (elektrisch) verwarmt of koelt, energievreters zijn. Van waterbed tot vriezer, van tropisch aquarium tot ouwe koelkast. Nieuw bij de energievreters zijn de grote plasmaschermen.

Triza

kaatje43

kaatje43

25-02-2009 om 16:46

Mirreke

Vloerverwarming kan ook op de CV aangesloten worden hoor. Dat hebben wij namelijk in de badkamer. Nadeel is dat je 'm dan zomers niet aan hebt. Maar ja, dan is het toch warm. Scheelt wel in verbruik.

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 21:52

Site

Tirza die site ga ik eens bekijken, bedankt. Oh ja en ik vergiste mij wat betreft de vloerverwarming in de badkamer. Die is niet electrisch maar aangesloten op de CV. Gelukkig dat scheelt weer.

Poeh

250 euro per maand, gezin met 1 kind. Ik schrok me kapot toen we over het afgelopen jaar moesten bijbetalen. Gelijk maatregelen getroffen. Dochter niet meer elke dag in (heel groot hoek-)bad maar onder de douche en de thermostaat niet elke avond een zwieper omhoog geven maar braaf op 19,5 laten staan en dan maar een trui aan. Ben benieuwd of het heeft geholpen want van 250 euro, zeg 550 gulden (WOW) word ik niet blij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.