Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wasvoorschriften enzo

Met mijn hele nieuwe vlekkeloze imago borrelt er toch weer een oude vraag op. Knippen jullie de wasvoorschriften/labeltjes uit nieuwe kleding? En zo ja, hoe doe je dat zonder de kledng te beschadigen of zonder irritante overgebleven harde kriebelrandjes? En knip je die lusjes die bij shirts bij de mouwen zitten ook af?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

11-09-2009 om 08:54

Nee, in principe niet

Als ik de wasvoorschriften eruit knip, weet ik later niet meer wat erin staat . Soms is het wel nodig en dan probeer ik ze gewoon zo kort mogelijk af te knippen (en hoop dat ze niet irriteren).
Lusjes knip ik eraf als ze eruit blijven komen tijdens het dragen - anders gebruik ik ze wel eens om.... de shirts mee op te hangen!
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

11-09-2009 om 08:55

Sterker nog

Ook de reserveknoopjes laat ik meestal zitten, en na 20x wassen kom ik soms nog zo'n label tegen met "verwijderen voor het wassen". Misschien ben ik gewoon lui.

amk

amk

11-09-2009 om 08:59

Zitten laten idd

dan vind ik ze het minst irriteren. Bij mijn kleding zitten de reserve knoopjes in zakjes aan het verkoopkaartje dus die haal ik er dan weer wel af.
Die lusjes zijn er juist om je kleding in vorm te houden tijdens het ophangen. Dus ja, die laat ik zeker zitten. Als ze tijdens het dragen niet goed blijven zitten wikkel ik ze rond mijn bh-bandje.

reina

reina

11-09-2009 om 09:14

Laten zitten

Ik wil later even willen kijken hoe het ook alweer gewassen of gestreken mag worden. Van dat kriebelen heb ik zelden last.

Roos Vicee

Roos Vicee

11-09-2009 om 09:25

Verwijderen voor het dragen

Af en toe (vooral Hema heeft dat) kom je van die labeltjes tegen met 'verwijderen voor het dragen'. Daarin zit dan zo'n hardplastic dingetje met codes oid. Ik kwam dat idd vorige week ook weer tegen in al tig keer gewassen boxershorts van mijn zoon. Ik heb me toen ook echt zitten afvragen of er ook een speciale (veiligheids)reden was om dat voor het dragen te verwijderen. Het is tenslotte een elektronica-achtig iets dat erin zit.

En zoals je al begrijpt uit bovenstaande, nee ik haal ook de labeltjes er niet uit. Tenzij ze zichtbaar zijn of irriteren.

Labels hema

Die harde labels van de Hema, waarop staat dat je ze moet verwijderen voor het dragen, hebben alleen nut voor de beveiliging van de winkel.
Als je die labels laat zitten (ik vergeet ze er meestal uit te knippen), kan het zijn dat ze weer magnetisch worden geladen door het wassen.
Hierdoor kan zo'n beveiligingspoortje in een winkel gaan piepen. En da's lastig.
Kortom, geen gevaar voor je gezondheid, alleen gevaar voor het piepen bij het in- en uit de winkel stappen.

MaximeM

MaximeM

11-09-2009 om 10:32

Alles eraf!

Hoi,

Ik haal het er meestal af zodra ik het voel (bijna bij alles dus) heb er boven op mijn slaapkamer speciaal een tornmesje voor neergelegd want meestal is het niet het label zelf wat kriebelt maar het bovenste randje, wat zou blijven zitten als je het eraf knipt. Vaak zit dat ook nog met van dat kriebelende nylondraad vast. Ik haal het er dus heel netjes af met een tornmesje. Ook alle lusjes haal ik weg, vind ik irritant en ik zie dat bij andere mensen zo vaak uit kledingstukken piepen, vind ik stom staan.
Tja...en dan kan het wel eens voorkomen dat ik niet meer weet hoe het gewassen moet worden, maar dat komt zelden voor. Bij twijfel gewoon op 40 graden en niet in de droger doe ik dan maar. Je zou natuurlijk ook het labeltje van de dingen die speciale behandelingen nodig hebben (hoeveel zijn dat er nou) kunnen bewaren in een bakje of laatje in de buurt van de wasmachine ofzo (met een kenmerk eraan zodat je wel weet van welk kledingstuk het is)

Maxime

Mamvantwee

Mamvantwee

11-09-2009 om 10:32

Labels soms, lusjes altijd

Die rare ophanglussen in t-shirts haal ik er altijd uit. Bij een jurk soms, als ze in de weg zitten en er steeds uitpiepen, maar anders gebruik ik ze om de jurk op te hangen.

Labeltjes vind ik vaak ontsierend: zo'n zwart vierkantje in je nek, in een mooit wit shirt, kan niet vind ik. Dat knip ik eruit. En zeker als het een irriterend labeltje is, daar word ik echt gek van.

groet, Mamvantwee

neteret mut

neteret mut

11-09-2009 om 10:55

Nee

dei zijn toch bedoeld om te laten zitten? alleen heeeel soms als iets jeuk ofzo veroorzaakt haal ik het eruit. Die labels met iets erin haal ik er wel uit als ik ze zie. Heb het idd gehad dat er in een winkel een alarm afging en we vermoeden dat het idd daardoor kwam. Slierten van lusjes , alleen als zelastig zijn, overal teveel eruit piepen.

Sigrid70

Sigrid70

11-09-2009 om 14:53

Net als maximem

Ik torn alles(van mijn eigen kleren) wat aan de hals zit eraf, want dat irriteert altijd. Labels aan de zijkant knip ik meestal weg of torn ik ook los als ze wat harder zijn. De meeste dingen was ik toch op 40 graden, alleen handoeken, sokken ondergoed etc op 60 dus daar is nog nooit iets mis gegaan.

Die lusjes knip ik weg als ze uit mijn kleren gaan hangen...

margje van dijk

margje van dijk

11-09-2009 om 22:43

Alleen ondergoed

ondergoed heeft bij mij geen labels meer. En t-shirts die vervelend zitten qua label ook niet. Maar labels in de zijnaad: daar heb ik geen last van.

Overigens, je weet maar nooit waar je die labels nog voor nodig hebt. Als je kinderen luizen hebben bijvoorbeeld, dan moet je ineens dringend weten wat allemaal precies op 60 graden kan en wat niet. Tenzij je het niet erg vindt dat het splinternieuwe witte sportbroekje van je verse brugklasserzoon knalroze is geworden.

Margje

Maxime.M

Maxime.M

12-09-2009 om 11:51

Was nooit op 60 graden

Hoi,

Ook bij luizen was ik niet op 60 graden hoor, zeker kleding niet. Alles gaat hier op 40 graden en alleen mijn witte dekbedovertrekken gaan op 60 graden, al jaren. De luizen hebben de 40 graden was denk ik ook nooit overleefd, of misschien ook wel, maar die hebben vast de weg naar de hoofden niet meer terugkunnen vinden na een paar dagen wasmand en strijkstapel (zo snel zijn we hier namelijk niet)

Maxime

Alles er uit

Bij mij kriebelen of prikken de labels altijd, dus ze gaan er uit. Bij oudste dochter is het net zo. Ik heb toch nooit van die moeilijk wasbare dingen, dus het geeft ook niet. Het is alleen lastig dat ik meestal de maat van de kleren niet meer weet.

Brianna F

Brianna F

14-09-2009 om 10:35

Erin

Daar schrijf ik de namen van dochters en mezelf in.
Allemaal dezelfde maat en praktisch dezelfde kleding.

Tink

Tink

14-09-2009 om 13:52

Margje!

Dingen die niet op 60 graden in de was mogen (of als je twijfelt) kun je ook 24 uur in de vriezer leggen! Dan zijn eventuele luizen of neten ook de pijp uit. Twee weken in een afgesloten plastic zak kan ook, maar dat is voor kleding wel lang natuurlijk.

margje van dijk

margje van dijk

14-09-2009 om 19:19

Sterker nog, tink (o.t.)

Je hoeft ze maar 2 dagen weg te zetten! Want een luis kan maar 2 dagen zonder bloed, dan is-ie dood.

Ik leer rap bij inmiddels. Maar de crisis is nog hangende, zeg maar.

Margje

Tink

Tink

15-09-2009 om 00:31

Haha

Ja, ik weet het, na maximaal 55 uur is een luis dood. En toch en toch, ik liet alles in die zakken tot ik 2 weken gekamd had en minstens een week geen verse luis meer was tegengekomen. Ik ben absoluut geen smetvrezerig type, maar als er luis heerst word ik dat (tot mijn eigen schrik) wel
Sterkte met de luizencrisis, ik leef heftig met je mee!
Tink (met fantoomjeuk )

joos

joos

15-09-2009 om 13:34

Lekker kwijt

tijdens een luizenperiode heb ik ook heel veel knuffels in vuiliniszakken in de garage gezet. De kinderen hebben er nooooooooit meer naar gevraagd. Toen de zakken er zo'n maand of 3 stonden, heb ik de knuffels met emotionele waarde er uit gehaald en de rest weggedaan. Ben ik weer lekker vanaf!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.