Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ivanka10

Ivanka10

30-09-2009 om 15:25

Wanneer kachel aan?

hallo

het begint weer kouder te worden, dus ik vroeg mij af wanneer doen jullie de kachel eigenlijk aan ??

en hoeveel graden overdag en s'nachts ??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

30-09-2009 om 15:29

Als ik het koud krijg

Hoi,

Ik heb de kachel al een paar keer aan gehad hoor, veelal 's avonds en dan gaat ie op 21/22.. en als ik het weer warm heb doe ik hem weer wat lager (gaat ie naar 20). Overdag staat ie op 18, maar dan ben ik bezig dus merk ik het niet zo als het kouder is. 's Nachts staat ie ook op 18 trouwens.

maxime

Na de zuidlaardermarkt

...schijnt hier de gewoonte te zijn. Ik stel het in ieder geval zo lang mogelijk uit, maar het zal idd wel ergens in oktober worden. En dan gaat-ie overdag op 18 en 's nachts op 12 of zo.

Vic

Vic

30-09-2009 om 15:46

1 oktober - 1 april

Vroeger hield ik altijd het stookseizoen aan zoals mijn moeder dat hanteerde, van 1 oktober tot 1 april. Dan zat ik gerust, uit principe, twee weken in de kou tot het 1 oktober was. Volgens mij ben ik nu vorige week al begonnen met de verwarming aan te doen. Hij staat standaard op 19,5 als ik thuis ben, maar ik ben nu wat grieperig en dan is 20.5 prettiger. 's nachts gaat hij naar 16 graden omdat het hier in huis heel erg koud kan worden.

Bibi72

Bibi72

30-09-2009 om 16:35

Nog niet aangehad

In principe zet ik de verwarming pas aan als de tempratuur in de huiskamer daalt onder de 20 graden. Dan gaat hij overdag als we thuis zijn op 19 of 20 graden, 's-avonds op 20 of 21 (als ik stil op de bank zit heb ik het sneller koud) 's-nachts op 15 graden. En ook niet in de slaapkamers (hooguit even om de kou eruit te krijgen als het vriest, maar absuluut uit als ik slaap!) Meestal 's-avonds in de badkamer wel, tijdens douchen/wassen/scheren enz. daarna gaat hij weer uit.
Het is nu 21,5 graden in de huiskamer, ik ben benieuwd wanneer hij voor het eerst aanmoet!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2009 om 16:39

Onze thermostaat

staat altijd op 19,5. Als het dus kouder wordt slaat íe vanzelf aan. Maar aangezien we in een nieuw en goed geisoleerd huis wonen duurt dat nog wel even. Op dit moment is het beneden 23 graden. Boven hebben wij nooit een kachel aan. De warmtewisselaar op zolder geeft genoeg warmte af.

Dendy

Wij

onze thermostaat staat op 20 graden ,als het kouder wordt slaat de cv aan,het is nu nog 21 graden in huis.

amk

amk

30-09-2009 om 21:12

Als

het laatste bolletje van mijn thermometer omhoog gaat. Dan is het onder de 18 graden in de woonkamer.
Dan gaat de kachel overdag op 1 en 's nachts uit.

Juist ik heb geen cv, en dus ook geen thermostaat. Ik heb een moederhaard systeem. Een mooie gashaard in de woonkamer die dmv een buizensysteem en radiatoren de rest van het huis verwarmt.

Guinevere

Guinevere

30-09-2009 om 21:17

Nu nog niet

De verwarming gaat pas aan als het in de woonkamer onder de 18 graden komt. Tot die temperatuur trek ik lekker een trui aan. En dit weekend gaan we de open haard weer aandoen, die stralingswarmte is toch wel lekker!
Elk jaar komt dit draadje weer terug en elk jaar ben ik weer verbaasd over die hoge woonkamertemperaturen van de mensen. Vroegâh was het max. 16 graden in de woonhuizen, en dan hadden ze nog mazzel ook. Trek dus lekker een trui aan!

Sini

vologens mij bedoelt ze met kachel ook de cv/radiators. Dat zit zo dik in de Nederlandse taal gebakken dat het er niet meer uit te slaan is. net zoals naar de stad gaan terwijl je al in de stad woont en niet op het platteland.

denk ik.

hier is hij al aangeweest, zodra het kouder dan 20.5 in huis is krijgen ik en de baby het koud.

Haard wel

cv nog niet. Als het savonds in het weekend koud is doen we de ope haard aan. Door de week sla ik een dekentje om me heen, en ik ben best een koukleum, ds ik ben verbaasd dat er al mensen de verwarming aan hebben.

Klaartje

Klaartje

30-09-2009 om 22:26

Kachel

Wij hebben dus nog ouderwetse gaskachels. Heerlijk vind ik dat. Boven dus alleen een kacheltje in de douche en op de kamer waar de computer staat een klein electrisch kacheltje. Wij slapen altijd met het raam open of het moet echt vriezen of sneeuwen. Wij wonen midden in de polder en het valt iedereen altijd op dat wij helemaal geen koud huis hebben
OP dit moment staat zelfs onze buitendeur nog open. Tussen buitendeur en keuken zit nog wel een bijkeuken en de buitendeur zit zo dat er bijna geen wind inkomt. Nu was het hier (zeeuws vlaanderen) vandaag nog best lekker weer. Je had buiten echt nog geen jas nodig, ik weet niet hoe dat verder in Nederland was. Wij hebben de kachel dus nog niet aan, en het is echt niet zo dat ik het niet snel koud heb hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2009 om 00:13

Stel het zo lang mogelijk uit

Ik heb nog maar heel kort geleden de zomerstand van onze heteluchtverwarming uitgezet. Als bij de zomerstand de temperatuur onder een door mij ingestelde temperatuur komt gaat hij koude lucht blazen. Nu gaat de verwarming pas aan onder een door mij ingestelde temperatuur. Zolang het niet kouder is gaat de verwarming niet aan. Ik ben een beetje spartaans misschien, maar de verwarming aan in september vind ik echt niet de bedoeling. Pas als bij de eerste een ijspegel aan de neus hangt laat ik me vermurwen tot een graadje hoger... nee hoor Ik heb echt een hekel aan een te warme kamer. Ik heb het liever een beetje fris dan te warm. Als het een beetje kil is kun je ook iets extra's aantrekken.

Afhankelijk van het weer en niet van de kalender

Hier kijk ik naar het weer (temperatuur/regenachtig) en niet naar de kalender. Als ik het met name 's avonds te koud heb gaat de verwarming al aan. Standaard staat hij in de winter overdag op 19 graden, en 's nachts op 15. In de avond zet ik hem meestal handmatig een poos op 20 of 21 graden. Boven staan de radiatoren wel op 1 of 2 maar de verwarming slaat toch alleen maar aan als het beneden onder de temperatuur is.

Hillary

Hillary

01-10-2009 om 13:40

Het begint hier net weer een beetje aangenaam te worden

Blijkbaar hebben wij nogal een warm huis. Het is hier de afgelopen 4 maanden niet beneden de 24 graden geweest zo ongeveer. Een week geleden ofzo gingen we eindelijk onder de 23 graden en nu is het precies 22 graden heerlijk. Voorlopig hoeft die verwarming nog niet aan dus.

Maxime.M

Maxime.M

01-10-2009 om 14:08

Je hebt echt een warm huis!

Hier is het zonder verwarming aan 18 graden en dat is echt koud als je achter de computer zit (okee ik moet wat gaan doen dus ik heb de verwarming nu op 21 graden gezet.

Maxime

Ochtend en avond

Wij hebben sinds vorige week de vloerverwarming 's ochtends en 's avonds aan. Gisteravond zat ik alweer met een dik vest en mijn wintersloffen aan op de bank. Ik ben een enorme koukleum en zie nu al op tegen het aanstaande (herfstige) weekend, laat staan de komende maanden...

Jakiro

Jakiro

01-10-2009 om 20:17

Automatisch

Onze thermostaat staat op 21,4 graden overdag. Hij zit op een rotplek, in de huiskamer is het ruim 1 graad kouder (in de winter) of 1 graad warmer(in de zomer) dan waar de thermostaat hangt. De huiskamer heeft namelijk langs 3 kanten ramen over de hele breedte en van grond tot dak en een plat dak, terwijl de thermostaat in een ruimte hangt waar geen buitenlicht komt en waar nog een verdieping boven zit.
Vanmorgen merkte ik op de badkamer dat de verwarming was aangeslagen en was het er heerlijk warm. Om 2 uur vanmiddag was het alweer 24 graden in huis en heb ik weer lekker de tuindeuren open gegooid.
Jakiro

reina

reina

02-10-2009 om 09:31

Wel

Onze verwarming staat op een vaste stand (een voor overdag, een voor 's nachts) en slaat aan als het in huis kouder wordt dan de aangegevenb temperatuur, omdat er geen waakvlam oid brandt kost het geen energie als ie niet aamgeslagen is. De afgelopen dagen heeft hij al een paar keer even gebrand. Maar wij hebben dan ook een koel huis, 's zomers heerlijk, maar zodra het kouder wordt, brrr ( ik ben dan ook een koukleum).

Klaartje

Klaartje

02-10-2009 om 12:01

Ik heb eens even gekeken vanmorgen

Omdat ik las dat velen de kachel 's morgens en 's avonds even aandoen, heb ik vanmorgen even gekeken hoe warm het was. Het was hier in de keuken om 8 uur vanmorgen nog 20 graden. Dan moet je weten dat we op een boerderij wonen en de achterkant (noord-west) is helemaal open polder. Toch zeker een kilometer geen bebouwing. De andere kant van het huis (woonkamer) is wel kouder in de winter omdat daar altijd de regen/wind zit.

Mathilde

Mathilde

02-10-2009 om 13:06

17,5

De thermostaat in de woonkamer geeft nu 17,5 graden aan (rijtjeshuis, stad). Ik zit hier sinds vanmorgen achter de pc en ben inmiddels verkleumd (koude handen, koude voeten, koude onderbenen). Ik moet me gauw gaan bewegen . Vanavond doe ik de houtkachel aan en als morgen de kids overdag thuis zijn, ook de cv.

neteret mut

neteret mut

02-10-2009 om 13:48

Nog niet

maar echt lekker was het niet gisteren in huis. Hier een verwarming op stookolie en als de ketel aan staat maakt die altijd wel wat lawaai. Ik heb daar best wel last van, vandaar dat ik het uitstel. En ook hier een flink verschil aan welke kant vh huis je bent. Voorkant warm/zwoel briesje terwijl aan de achterkant een echt kille wind door de openstaande ramen komt.

Aatje77

Aatje77

02-10-2009 om 14:27

Gisteravond....

Bij ons sprong gisteravond voor het eerst de verwarming aan.

Deze staat ingesteld op 18,5 graden overdag 20 's avonds en 16,5 vanaf 22.00 uur.

Maxime.M

Maxime.M

02-10-2009 om 15:00

Cv en kachel

Wij hebben cv maar toch mis ik soms nog wel eens de kachel die we vroeger thuis hadden. Daar kon je zo lekker tegenaan staan en je verkleumde handen aan warmen. Als je weer opgewarmd was dan ging je gewoon weer verder met je bezigheden. Helaas is dat lang zo lekker niet bij de cv, tenzij ik op de grond naast de bank in het hoekje mezelf tegen de cv aan vlei...maar dat is lang zo prettig niet als de kachel bij mijn ouders thuis.
Wat ik niet mis zijn de ijskoude slaapkamers, gang en wc in mijn ouderlijk huis waar je zowat aan de toiletbril vastvroor in de winter (mijn ouders hadden een hoekhuis en badkamer en toilet hadden een muur op het noordoosten.
Nu woon ik in een middenwoning met cv, dat scheelt dus wel. Maar het is toch nog een koud huis, als ik zo jullie temperaturen hoor. In de zomer is het hier heerlijk koel en in de winter moet ik dus wel stoken, ik voel gewoon de kou van de gang afkomen. Misschien dit jaar toch eens een gordijn voor de voordeur kopen alhoewel het eigenlijk niet past omdat de gang net zo breed is als de voordeur. Als ik het gordijn (van wat dikkere stof natuurlijk openschuif dan zit dat tussen voordeur en muur klem, dat is ook weer niet zo handig. (iemand tips?) (heb al een soort plak/tochstrips op het kozijn zitten, maar de deur sluit daar een stuk lastiger door.

maxime

Vera*

Vera*

02-10-2009 om 16:25

je neemt een gordijnrail met een bocht aan het eind zodat het open gordijn 'om de bocht/hoek' hangt.

Maxime.M

Maxime.M

02-10-2009 om 18:57

Gaat beiden niet

Hoi,

Ik heb echt een hele smalle en korte gang en ik heb vaak klanten over de vloer dus het moet er ook nog een beetje estetisch uitzien. Als je bij mij binnenkomt (deur zwaait van rechts naar links) dan zie je aan de rechterkant een deurtje met de meterkast en daarnaast een mooie spiegel. Achter de deur aan de linkermuur dus zit op de eerste meter (dus precies achter de deur) de kapstok met jassen (is al te vol eigenlijk en de deur leunt daar tegenaan, veel jassen is dus ook al lastig) en dan naast die kapstok is de deur naar het toilet. Daarna begint de trap aan de linkerkant en rechts de deur naar de woonkamer. Dus misschien zou ik een gordijn moeten nemen wat omhoog gaat?? (maar dan moet het er ook niet raar uitzien, i.v.m de klanten die ik heb)

Maxime

amk

amk

02-10-2009 om 21:27

Idd

hoeveel ruimte heb je boven de deur?
Dan kun je natuurlijk zelf een vouwgordijn maken. Dat is niet opvallend als je het maakt in ongeveer de kleur van de muur.

lukke

lukke

03-10-2009 om 00:19

Staat zomers ook vaak aan

Hier staat ie aan als we het fris vinden en dan net zo warm tot we het niet meer fris vinden.

Heel milieu onvriendelijk, maar wel hebben ons (oude) huis wel zo goed als het kan laten isoleren.

100%mama

100%mama

04-10-2009 om 17:23

Onder de 19 graden

in huis dan he! Dan gaat bij ons de verwarming aan. Tot nu toe is het nog steeds 21 graden in huis dus voorlopig nog niet!

neteret mut

neteret mut

04-10-2009 om 20:54

Gisteren

was het 17,5 in huis en dat was me toch te koud. Dus sinds gisteren staat de verwarming weer aan, overdag op 19 ( soms een tijdje op 20) en snachts op 15

Hilde

Hilde

05-10-2009 om 10:44

Gisteren

ook overstag gegaan. Ik vond 18 graden 's avonds wat te killig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.