Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

06-11-2010 om 22:23

Wanneer is een lunch een lunch?

Schoonmama woont in een verzorgingshuis. Ze eet daar tussen de middag warm en 's avonds een bammetje. Ze komt iedere ochtend koffie drinken en dan zeggen wij wel eens zoiets van: zo, nou, lekker weer op huis aan, want je eten komt zo - of iets van die strekking. Maar wij noemen dat nooit "lunch", want in ons idee is een lunch iets met brood. Hoe heet dat eigenlijk, tussen de middag warm eten? En als het nou lunch heet, heten die twee bammetjes 's avonds dan diner?
Is lunch het tijdstip of de samenstelling van de maaltijd? Vragen, vragen, vragen.....
(Zoon: by combining breakfast and dinner I have been able to create brinner).

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

06-11-2010 om 23:00

Tijdstip

Ik heb het niet opgezocht maar zelf vind ik lunch een aanduiding van eten tussen de middag. In Schotland leerde ik over de 'Sunday Lunch' die altijd leek te bestaan uit rollade, gepofte aardappel, gekookte groente en een crumble-achtig toetje met custard. Maar goed, in elk geval kan lunch zeker ook warm zijn. De boterhammen 's avonds vind ik dan wel weer wat karig om aan te duiden met diner. Maar gewoon warm avondeten noem ik ook al nooit diner. Dus dat schiet niet op. Diner bestaat gewoon niet

Ook tijdstip

Lunch is voor mij ook alleen letterlijk "middageten". Dat kan een sneetje brood zijn, maar ik eet ook graag een salade als lunch, of een uitsmijter. Een diner is voor mij uitgebreid warm eten, meerdere gangen. Dus mijn boerenkool is gewoon avondeten. Of "de warme hap."

Middageten

Toen ik kind was at vrijwel iedereen tussen de middag warm en dat heette gewoon 'middageten', 't woord lunch kenden ze bij ons op 't dorp niet. Lunch was iets voor de stad waar ze lunchrooms hadden (nee geen slagroom, maar lunchroom).

Overigens in Duitsland heet het ook Mittagessen en daar heb ik dus de vreemde situatie meegemaakt dat het AVONDETEN met 'Mittagessen' werd aangeduid, omdat het een wat simpelere maaltijd was.
Maar goed die lui hadden het ook over een 'spätes Frühstuck' terwijl ze gewoon een borrel bedoelden...

En in Australie eten ze tussen de middag 'dinner' en 's avonds 'tea'.

Je kunt echt alle kanten op.

bibi63

bibi63

07-11-2010 om 13:32

Wikipedia

Op Wikipedia staat dit:

"De middagmaaltijd of lunch wordt geserveerd meestal tussen 12:00 en 14:00 uur en er wordt doorgaans een half uur tot een uur voor uitgetrokken.

Als de maaltijd een zakelijk of sociaal karakter heeft, wordt er soms nog nagepraat. In Zuid-Europese landen heeft men de gewoonte de periode te verlengen met een siësta.

De lunch kan hoofdzakelijk een broodmaaltijd zijn, maar men kan vaak ook warme hapjes of zelfs een uitgebreid warm maal eten.

Gegeten wordt een boterham of een vorm van brood, een sandwich of een vorm van zuivel zoals yoghurt of kwark en fruit. Ook salades kunnen een onderdeel zijn van de lunch. Vaak wordt er melk, thee of koffie bij gedronken, maar bij luxere of zakenlunches wordt soms ook wijn gedronken. In België is het drinken van wijn of bier bij de lunch meer algemeen dan in Nederland.

Taal
Het woord lunch is de moderne versie van een 16de eeuws Engels woord, luncheon, dat betekende dat het een lichte maaltijd betrof."

Mijn conclusie: Oorspronkelijk betekent het dus een lichtere maaltijd (of dat nou brood of salade is) en niet echt een uitgebreide warme maaltijd. Maar nu is het woord lunch gekoppeld aan de tijd dat je het eet.

Gr. Bibi

Maylise

Maylise

07-11-2010 om 13:42

Voor mij

Voor mij is lunch alles wat je tussen de middag eet, dat kan dus een boterham zijn maar het kan ook een warme maaltijd zijn. Ik gebruik overigens bijna nooit het woord lunch, ik zeg meestal eten. Op de manier van: 'na het eten gaan we wel naar het bos.' of 'kom je eten.' 's avonds gebruik ik ook eten. Diner/lunch/souper/brunch gebruik ik eigenlijk nooit. Alleen ontbijt dat gebruik ik dan weer wel maar verder is alles eten.
In elk geval kan lunch voor mij alles zijn van een boterham tot een 5 gangen lunch. Diner daarentegen vind ik voor een paar boterhammen wat overdreven. Voor mij is diner een warme maaltijd. Ik heb geen idee hoe je een boterham 's avonds kan omschrijven.

Het woord tea voor het avondeten gebruikt mijn schoonzusje die jaren in Engeland heeft gewoond ook evenals mijn toekomstige (Ierse) schoonzoon. Mijn dochter begint het nu ook over te nemen dus dat zorgt soms hier thuis voor verwarring

Brinner komt geloof ik uit Scrubs. Althans daar kwam het in voor. Een van Turk's favo dingen was Breakfast for Dinner (Brinner) en in een bepaalde aflevering probeert hij Carla zover te krijgen dat ze dat maakt. Dezelfde aflevering als waarin Turk Spaans leert voor Carla. Ja, ik heb te veel Scrubs herhalingen gezien maar ze werden altijd op zo'n fijn tijdstip uitgezonden, zo net voor het slapen gaan rond een uur of 1 's nachts.

bibi63

bibi63

07-11-2010 om 15:10

Overigens

Ik denk ook nog het volgende:

Lunch is een woord dat tegenwoordig vrij algemeen gebruikt wordt. Vroeger was dat meer iets voor de elitairen. Tegenwoordig is het in een 'huis-tuin-en-keuken' gezin, althans hier in het westen, heel gewoon om het woord 'lunchen' te gebruiken. En dan bedoel je in principe een broodmaaltijd (of salade/soep). Tientallen jaren geleden was het heel gewoon dat gezinnen 's middags warm aten. Dat noemde je geen lunch (waarschijnlijk zowiezo omdat in die kringen het woord lunch niet werd gebruikt), maar gewoon middagmaaltijd o.i.d. De avondboterham noemde je dan natuurlijk ook geen diner, maar gewoon maaltijd of avondboterham. Tegenwoordig gebeurt warm eten 's middag minder en is een lunch meestal brood e.d. Dat past ook weer meer bij het woord lunch v.w.b. het oorspronkelijk betekende (luncheon = een lichte maaltijd).
Daarentegen hebben we het nooit over diner of dineren. Dat gebruik je hooguit in een 'echte' diner situatie. Normaal gesproken heb je het gewoon over avondeten of gewoon eten.
Verder zijn het gewoon woorden die ofwel ingeburgerd zijn ofwel niet zo vaak gebruikt woorden: ontbijt is een standaard woord voor de ochtendmaaltijd, lunch voor de middagmaaltijd en avondeten voor de avondmaaltijd. Diner gebruik je meestal in luxere zin. Volgens mij is het zo gegroeid zonder dat er veel betekenis aan gegeven moet worden. Diner klint decadent, ontbijt niet. Lunch KLONK decadent, maar nu eigenijk niet meer (tenminste niet hier in het westen).
Gr. Bibi

Anna3

Anna3

07-11-2010 om 15:34

Middageten, avondeten, middagen

Uit mijn jeugd herinner ik me ook de werkwoorden 'middageten', 'avondeten' en 'middagen'. En 'middagen' betekende dan een half uurtje slapen in bed of op de banken.

Tirza G.

Tirza G.

07-11-2010 om 16:46

Jullie zijn het dus met me eens dat "lunch" op het tijdstip slaat. En dat het ei-gen-lijk dan toch weer niet op de warme maaltijd slaat, tenminste, niet in haar geval - want bij schoonmama is het de hoofdmaaltijd van de dag en niet bepaald een "lichte" maaltijd. Ik ken overigens ook nog wel het verschijnsel "warme lunch", dus brood met soep en een snack (sateetje ofzo).
Maar de bammen 's avonds als "lunch" benoemen klopt niet, want dat is de verkeerde tijd (terwijl de inhoud wel klopt). Diner klopt ook niet, want dat zijn geen bammen.

Tjonge. Wat is het leven toch mooi Eens kijken of we schoonmama van d'r padje kunnen krijgen met deze info. Ocherm

Tirza

Lunch en avondeten (slightly ot)

Ik heb het ook nooit over de lunch, maar gewoon over middageten. Bij een lunch denk ik toch aan wat sjiekers dan de bruine boterhammen met kaas die wij hier tussen de middag ete

En wie wil weten hoe het zit met het avondmaal in het Engels, leze de volgende verhelderende tekst:

"What do you call the evening meal?

And what time do you eat it?

* If you call it "tea", and eat it at around half past six, you are almost certainly working class or of working class origin. (If you have a tendency to personalize the meal, calling it "my tea", "our/us tea" and "your tea" - as in "I must be going home for my tea", "what's for us tea, love?" or "Come back to mine for your tea" - you are probably northern working class.)

* If you call the evening meal "dinner", and eat it at around seven o'clock, you are probably lower-middle or middle-middle class.

* If you normally only use the term "dinner" for rather more formal evening meals, and call your informal, family evening meal "supper" (pronounced "suppah"), you are probably upper-middle or upper class. The timing of these meals tends to be more flexible, but a family "supper" is generally eaten at around half past seven, while a "dinner" would usually be later, from half past eight onwards."

De auteur voegt eraan toe dat 'traditional family sit down meals are less common nowadays, replaced by meals in front of the television'.

Chris

Chrish

Moet ineens weer denken aan een scene uit de Royle Family (volg ik eigenlijk niet, maar ik viel erin). Moeder vraagt of dochter al gegeten heeft
"O yeah, we had Dairylea [smeerkaas] on toast for tea"
Denk het accent er zelf even bij

Daar denk ik wel eens aan als ik vind dat het door mij gemaakte avondeten niet voedingskundig verantwoord is. Altijd nog beter dan Dairylea on (ongetwijfeld witte) toast.

Groeten,

Temet

Ha ha temet

Ik zie ze zo voor me, en anders zou Onslow het hebben kunnen zeggen. Trouwens a packet of crisps met een witte boterham is toch ook een prima avondmaal?

En on topic, ja ik blader wel eens stiekem naar het eind van een boek, om te kijken of

1. ze elkaar wel krijgen;

2. hij of zij niet dood gaat.

Maar niet zo vaak.

Chris

Gunst

On topic? Geloof het niet. Ik hussel vanavond wel alles door elkaar zeg.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.