Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Janeway

Janeway

06-03-2009 om 15:53

Wandelende takken

Hallo
Voor de bso van het kdv waar ik werk ben ik op zoek naar wat info over wandelende takken.. Ze wilden eerst vlinders kweken (ei kopen via site en dan op kweken tot rups, pop vlinder) toen ik liet vallen dat wandelende takken veeeeel makkelijker zijn (tja hier gelezen natuurlijk)..
Maar goed, wat is nodig voor een takken kwekerij. Een bak, zand (wat voor?) klimop? En natuurlijk de takken.. Ik weet dat die verstuurd kunnen worden als ei over de post.. Iemand die eieren heeft? En hoe makkelijk of moeilijk is het nu eigenlijk?
Ik hoor graag wat reacties..
Namens mijn collega's bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janeway

Janeway

07-03-2009 om 00:16

Eitjes?

Iig doe ik een oproep om eitjes van takken..Dan wel van het makkelijke soort..
Het die site had ik idd al gevonden.. Die mogen de meiden zelf gaan lezen,

Mijn vriendinnetje...

...vroeger had ze. Nadeel is dat ze zowel mannetje en vrouwtje zijn en zichzelf voortplanten, dus je krijgt er steeds meer en daar is niet veel aan te doen.

Maylise

Maylise

07-03-2009 om 18:19

Lidwientje

Kan je het overschot niet gewoon in het bos los laten? Of overleven ze dat niet?

Maylise

Marmar

Marmar

08-03-2009 om 05:41

Faunavervalsing?

He Lidwientje. Wandelende takken komen ook in (zuid) Europa voor, in Frankrijk al. Ik denk dat dit wel een andere soort is dan onze vertrouwde indische Tak - maar nu we een warme klimaatje krijgen, in hoeverre zullen de europese takken dan niet ook naar ons landje komen wandelen? Is er dan nog sprake van 'exoot?
Oh ja, dan heb ik nog een vraag. Overleven die losgelaten takken (of hun eitjes) onze winters eigenlijk wel?

Maylise

Maylise

08-03-2009 om 14:36

Geen zorgen

Geen zorgen maken Lidwientje! Ik heb geen wandelende takken. Ik vroeg het me gewoon af omdat je over de dieprvries begon en het leek me gewoon een fijnere methode om ze vrij te laten in het bos. Nou wist ik ook helemaal niet dat het exoten waren. Ik dacht dat ze hier gewoon voorkwamen en dat je ze kon vangen zoals je ook kikkerdril of zo kan vangen.
Ik zou er wel moeite mee hebben om ze te doden. Je went toch aan die beestjes zelfs al zijn het insekten Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het is niet anders dan de mug die ik inderdaad wel eens doodsla.
Misschien toch maar niet nemen dan Ik heb er duidelijk geen verstand van.

Maylise

Bastet

Bastet

08-03-2009 om 18:41

Maylise

Maar je kunt je via google zo enorm uitgebreid inlezen voor je dieren gaat houden.Dat heb ik ook gedaan voor ik onze slangen kreeg,voor we braadagamen kado deden aan onze zoon,en ik lees me nu in voor pijlstaartkikkertjes.
Groetjes,Bastet

Marjoleine64

Marjoleine64

08-03-2009 om 21:59

Héél makkelijk

Ik denk dat wandelende takken zowat het makkelijkste 'huisdier' is wat er bestaat. Je moet alleen wel erg veel geduld hebben als je met eitjes begint, dat kan wel een half jaar duren... Een bak(je) afgedekt met horregaas is goed genoeg, je kan er zandbakzand in doen (dun laagje) of gewoon keukenpapier op de bodem. Ze eten klimop, en willen iedere dag lekker natgesproeid worden met de plantespuit.
Wij zijn vorig jaar zomer met 1 begonnen, en hebben er nu een stuk of 15... De rest van de jonkies is met de vrieskou in januari in de groenbak gegaan, ik denk niet dat ze dat overleven. Anders hadden we er nu tientallen gehad... Na het allereerste stadium groeien ze best hard, de 1 cm kleine jonkies van januari zijn nu alweer 4-5 cm.
Helaas is de interesse bij zoonlief alweer grotendeels over, en moeten we hem er steeds bijhalen om verse blaadjes te halen.
Marjoleine.

Marmar

Marmar

09-03-2009 om 03:52

Lidwientje

Bedankt voor je antwoord! (Weer wat wijzer geworden...).
Die nijlgans en halsbandparkiet heb nog niet gesignaleerd in mijn achtertuintje Daar is het gewoon nog vergeven van de mussen. Schijnt dat die ook al minder worden elders in Nederland. Maar weinig exotisch dus hier te zien. Op een paar pestvogels na.

Bastet

Bastet

09-03-2009 om 07:39

Hahah lidwientje

Hihi,wat een verschrijving...)
Nou moeten die terra's zo heet gestookt,het verbaasd me dat het geen braadagamen worden....
Enorm leuke dieren,overigens.
Groetjes,bastet

Bastet

Bastet

10-03-2009 om 16:28

Lidwientje

Dat kan ik me voorstellen,zeker gezien het feit dat ze flinke terraria nodig hebben.Overigens hoef je de hokken van braadagamen niet elke week uit te hooien,hoor.Ik zeef 1x per week de bodembedekking,en poep kun je elke dag even opruimen.Het is relatief weinig werk,reptielen.
Groetjes! Bastet

Janeway

Janeway

10-03-2009 om 21:16

Lidwientje

Ik heb je gemaild hoor..
Die eitjes kunnen we wel gebruiken..
(doet me denken aan de film van Pluk.. waar Dollie ook op haar eitjes zit)

Ha wandelende takken!

Helemaal gemist zeg dat er weer iets te doen is met OO-takken. Of, zoals een vriendin van dochter laatst zei: hoe is het toch met jullie springende stokjes??
Bastet, ben ook wel benieuwd naar jouw pijlstaartkikkers?!?! Je mag me wel eens een fotootje sturen. Braadagamen zijn ook erg leuk, maar ik houd het toch bij mijn schildpadjes (moet ze weer eens uit de kelderkast vissen; ik vergeet steeds dat het eigenlijk al onderhand voorjaar is).
En Lidwientje: van 70 eitjes komen er ongeveer 68 uit... berg je maar dus (of beter: zorg dat je er over vier maanden geen 70 meer hebt).
n@nny

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 18:44

Nanny

Helaas ging het niet goed met de jonge kikkervisjes,ze ontwikkelden luciferpootjes.Ik ga over twee weken kikkertjes halen bij een particulier.Google maar op epipedobates tricolor,ik heb nu geen foto's op de pc,ivm een pc-crash..
Groetjes,Bastet

Jolijt

Jolijt

13-03-2009 om 11:05

Vraagjes

Sinds maandag hebben wij 2 volwassen takken en ik heb al heel veel gelezen maar zit toch nog met vragen, misschien kunnen jullie helpen?

Wat vinden jullie de beste bodembedekker? Er ligt nu aarde in de bak, maar ik ben bang dat ik tientallen eitjes mis (?) (heb er in 2 dagen 10 gevonden)

Kan ik ook een flinke tak in de bak zetten en daar de klimop omheen doen? Of moet ik er met de keuze van die tak weer rekening mee houden dat het goed voer voor de takkenbeesten moet zijn (ik bedoel een tak voor het hout, dus zonder bladeren).

Kun je een bak met nymfen nog wel verschonen? Of moet je dat goed gokken en voor het uitkomen van de eitjes doen?
De grote takken halen we er zo uit, maar als ze rennen en maar 1 cm groot zijn zie ik het niet zo zitten.

Hoeveel takken hebben jullie en in welk formaat bak? De bak die wij op het oog hebben is ongeveer 40x20x30 (lxbxh), kunnen er daar 6 in?

O, en leggen ze het hele jaar door eitjes of in een vaste periode? En zie je iets vlak voor de eitjes gaan uitkomen, of is het echt een complete verrassing?

Jolijt.

Pijlstaartkikkers en andere zaken

Ha Bastet, ik dacht al dat je een nieuw soort, staartdragende kikker op de kop had getikt. Maar de tricolors hebben wij zelf ook (alleen heten ze bij ons pijlGIFkikkers!). Het succesvol kweken duurde bij ons ook een tijdje, maar nu hebben we de slag toch wel te pakken.
Lidwientje, 7 volwassen takken van 20 eitjes is een mooi resultaat. Ik bedoelde meer te zeggen dat er heel veel eitjes uitkomen, niet dat alle nimfjes dan ook volwassen worden. Of kwamen er bij jou maar 7 eitjes uit?? Dat is dan inderdaad niet echt veel.
Jolijt, als bodembedekker heb ik zelf keukenpapier. Daarop zie je de eitjes heel goed en het is makkelijk met verschonen. Een tak als verfraaiing zou ik zeker doen. Uiteraard moet het een niet-giftige soort tak zijn, maar dat spreekt voor zich.
Het verschonen van een bak met nimfjes is een vak apart. Het scheelt als je weet hoeveel nimfjes je precies hebt. Als je dat niet weet (zoals ik), dan is een aparte, kleinere bak voor de nimfjes wel zo handig. Ik zet ze in de “echte” bak als ze zo’n 4 vervellingen hebben gehad.
De bak die jij op het oog hebt is zeker groot genoeg voor 6 takken. Als regel mag je aannemen dat een bak ongeveer drie keer zo hoog moet zijn als de lengte van een volwassen tak. Dit in verband met het vervellen: hiervoor hebben ze veel ruimte nodig. De breedte is van minder belang.
Tot slot: takken leggen het hele jaar door eitjes, hoewel temperatuur wel een rol speelt. De takken die bij ons op de slaapkamer “wonen” leggen in de winter beduidend minder eitjes dan in de andere seizoenen. Je ziet aan niks dat een eitje op het punt staat uit te komen. Als je niet weet hoe oud het eitje is, dan is het een complete verrassing ja.
Het uitkomen van eitjes is trouwens echt een bezienswaardigheid vind ikzelf, net als het vervellen van de takken. Wonderbaarlijk dat het meestal goed gaat!
n@nny

Jolijt

Jolijt

13-03-2009 om 13:37

N@nny

Dank je wel voor je antwoorden! Ik kan bijna niet wachten op het uitkomen van de eitjes en het begin van een takje te zien. Gelukkig is dat nog ruim voor de vakantie.

Bastet

Bastet

13-03-2009 om 17:46

Nanny

Ja,nu je het zegt,we hadden het per mail al over die kikkertjes inderdaad.Ik dacht dat het pijlstaartgifkikker was...nou ja,ik krijg in ieder geval nu epipedobates anthony,een variant dus..)
Groetjes,Bastet

Janeway

Janeway

14-03-2009 om 22:49

Eitjes

Zijn aangekomen.. En hoe maak ik er een succes van?
Iig hebben mijn collega's iets te doen maandag, broeden op takke eieren..
groet Janeway

Polly Shearman

Polly Shearman

20-03-2009 om 15:26

Whoehahah ongelooflijk

Ik had een flinke bak met eitjes, eigenlijk veel te veel, eitjes die ik daarna oogsten heb ik ingevroren en weggegooid.
maar de bak met eitjes bleef een bak met eitjes. Ik dacht dat het nooit meer iets zou worden. Ik had de bak weggezet en er al ruim een maand niet meer naar gekeken. Nu wilde ik de bak weg gaan gooien, zit de hele bak ineens vol met baby takken!!!
heb er dus snel wat klimopblad ingedaan... whahaha niet kapot te krijgen dus.
kan ik nu de baby;s bij de grote gaan zetten???

groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.