Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wake-up light: welke?

Nu de dagen alweer iets korter worden merk ik dat ik weer moeite krijg met opstaan. Nu denk ik al een paar jaar aan zo'n wake-up light, maar er zijn nogal wat verschillen. Het liefst koop ik er gewoon één op marktplaats, maar welke??? Werken ze allemaal even goed?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

31-08-2010 om 13:32

Heerlijk ding

Wij hebben sinds een jaar ook wake-up light en ze helpen niet tegen het met moeite opstaan. Opstaan blijft net zo waardeloos, alleen het voordeel is dat een blèrende wekker aan mijn duffe hoofd 's morgens niet meer hoeft omdat ik altijd net voor die tijd wakker wordt. HEt wakker worden is dus aanzienlijk aangenamer, het opstaan net zo erg. En ja, waarom zou de ene beter werken dan de ander? Wij hebben gewoon goedkope van de Aldi gekocht. Doen het prima, alleen de "natuurgeluid"-wektonen zijn wel erg slecht van kwaliteit.

jasset

jasset

01-09-2010 om 09:51 Topicstarter

Verder niemand?

Ik heb wel eens ergens gehoord of gelezen dat zo'n ding moet voldoen aan een bepaalde hoeveelheid "lux" om effectief te zijn. heeft verder niemand ervaring met zo'n ding?

Tihama

Tihama

01-09-2010 om 10:05

Philips

Wij hebben de Philips. Die doet het uitstekend. Het grappige was dat mijn man hem aangeschaft had voor zichzelf. Hij stond dus aan zijn kant van het bed. Ik werd er niet wakker van, maar hij OOK niet. Hij is namelijk een avondmens. Er is vrij veel geweld nodig om hem 's ochtends zijn bed uit te trommelen.

Nu word ik in de zomer altijd wakker van het licht, dus voor mij moeten 's zomers echt alle gordijnen dichtblijven, anders ben ik om 4 uur wakker. Niet omdat ik dan ook voldoende geslapen heb, maar omdat het daglicht de melatoninehoeveelheid laat afremmen.

Hij staat nu aan mijn kant van het bed. Ik word meestal wakker van het licht, maar als ik erg moe ben, dan pas van de wekkerradio die er ook in zit.

Hij gaat in ongeveer 30 minuten naar vol lichtvermogen.

Ik ben er heel tevreden mee.

Tihama

Algebra

Algebra

01-09-2010 om 10:32

Niet zo blij met de philips

Mijn man heeft ook een Philips, aan zijn kant van het bed. En die springt inderdaad 30 min voor de ingestelde wektijd al aan. Heeeeeeel zachtjes, maar ik word daar al wakker van (6.00 uur). En dan duurt het nog een half uur (minstens!!) voordat man opstaat (6.30). En weer een half uur (7.00) later zou mijn eigen wekker pas gaan.

Kortom: ik wordt er een uur te vroeg wakker van!
Algebra

Puck

Puck

01-09-2010 om 11:04

Ja algebra

Ik ben met je eens dat zo'n lichtwekker alleen werkt als je allebei ongeveer tegelijkertijd moet opstaan. En de hoeveelheid lux om effectief te zijn. Ach, voor een wekker maakt dat denk ik geen klap uit zolang je er maar wakker van wordt, voor daglichttherapie is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Ben je daar niet mee in de war, Jasset?

Tijdschakelaar...

In onze begintijd, toen we tegelijkertijd op moesten, hadden we een tijdschakelaar op het grote licht gezet. Niks langzaam aangaan, maar meteen vol aan. Daar werd je inderdaad erg wakker van, heel effectief

Terpi

Terpi

01-09-2010 om 11:43

Philips

Ik heb (ook) de Philips en ik ben er wel heel blij mee Aangezien ik alleen ben heb ik alvast geen last van verschillende wektijden en ik word wakker van het licht, zo'n 10 minuten voor het geluid er ook bij komt. Prima dus, een stuk relaxter dan het gepiep wat ik daarvoor had (en wat ik ijskoud weer uitzette zodat ik door kon slapen)!

Net als algebra

Man wordt langzaam wakker van het licht en kan dan na een half uur opstaan, maar ik werd meteen wakker van het licht en was dus iedere keer te vroeg wakker. Ik vond hem dus waardeloos. gelukkig had ik hem alleen maar geleend van een vriendin om uit te proberen.

jasset

jasset

01-09-2010 om 12:46 Topicstarter

Lux

kijk, er zijn gelukkig meer mensen die ervaring hebben met zo'n lamp.
Ik ben niet in de war met een lichttherapie-lamp,maar sommige fabrikanten beweren dat je melatoninegehalte ( geloof ik) zakt door daglicht. Dat merk ik in de zomer goed, want dat wordt ik fit wakker. Ik hoop in de winter ook iets fitter wakker te gaan worden dan normaal het geval is. Ik geloof dat melatonineverhaal dus graag, maar daar is wel een bepaalde lichtintensiteit voor nodig, anders kan ik net zo goed een spaarlamp op de tijdklok zetten, die wordt ook langzaam feller.
Ik zoek dus een echte wonderlamp!

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 09:31

Wondermiddel

Het is idd geen wondermiddel, maar het helpt mij wel. Juist in de winter.

De meeste lampen geven aan dat ze 250-300 lux hebben.

Ter vergelijk:
Daglicht, indirect zonlicht: 15000 lux
Bewolkte dag: 1000 lux (1 klx)
Kantoor: 500 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
Volle maan: 0,1 lux

De wakeuplight heeft dus iets tussen een erg donkere dag en kantoorverlichting in.

Tihama

Maxime.M

Maxime.M

02-09-2010 om 09:39

Nafnaf

Ik heb de lamp van het merk nafnaf. Prima lamp, mooie natuurgeluiden, alleen vond ik het display wat fel. (lichtblauw schermpje met zwarte cijfers voor de uuraanduiding) maar ik heb net gegoogled en zie die lamp nu ook met een zwart schermpje, dus ze zullen er iets aan gedaan hebben. (het geeft bij mij dus te veel licht, ik heb de wekker-lamp achterstevoren staan, met de tijd richting de muur. Ik kijk wel op mijn mans wekker voor de tijd.

Maxime

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 14:11

Andersom?

Zijn er ook van die lampen die andersom werken? Dus die je 's avonds kunt gebruiken, voor een kind dat niet in het donker wil gaan slapen?

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 14:49

Guinevere

Ja, toevallig hebben wij die van de week aangeschaft.
Het melatonine-effect zit namelijk in het blauwige licht. Dat is de golflengte van rond de 450 nanometer. Andere licht onderdrukt misschien ook wel, maar lang niet zo sterk als deze golflengte.

Mijn man ontdekte een leuke gadget (in de aanbieding bij de Praxis, ik meen Philips), namelijk een lamp waarmee je maar liefst 264 kleuren kunt instellen. De reden van het aanschaffen was natuurlijk niet het melatonineverhaal, maar het feit dat mijn man lampengadgets nooit kan laten liggen.

Dochter kiest nu 's avonds graag voor het rode licht. Ze slaapt ook aan de voorkant van het huis.....

Tihama

Brianna F

Brianna F

02-09-2010 om 14:51

Ik heb een lumie, werkt zowel als opgaande als ondergaande zon, in te stellen op een kwartier, half uur, uur en anderhalf uur.
Nadelen: display is fel verlicht, alleen als je 'm op een wektijd instelt gaat deze wel minder fel branden. Maar als je wilt uitslapen en de wekker niet instelt gaat er bij mij een handdoekje overheen, anders is het veel te fel om bij te slapen. Ik heb de daglichtwekker op een gewone wekker gezet omdat het display groene cijfers heeft en die kan ik zonder bril niet lezen. Mijn oude wekker heeft rode cijfers en dat gaat perfect.

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 16:56

Tihama

Ai, dat is wel een technisch verhaal dat je nu vertelt. Maar het is wel wat ik bedoel, dat ik de natuurlijke melatonineaanmaak niet verder wil verstoren. Hij krijgt het al in tabletvorm toegediend, en dan nog dat slapen met het licht aan, het lijkt me niet goed voor zijn natuurlijke bioritme. Ik ga eens even speuren bij Praxis.
En...houd die gordijnen maar goed gesloten bij je dochter...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.