Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mammie2

mammie2

02-02-2009 om 19:37

Waarom zijn die serviceflats zo goedkoop

We willen graag voor mijn ouders een flat kopen en die aan hen verhuren. Door omstandigheden zijn ze al hun geld kwijt en op deze manier kunnen ze huursubsidie krijgen.

Ik zie op funda dat die serviceflats wel goedkoop zijn, maar waarom? Zijn die makkelijk te verkopen daarna? Er is toch vergrijzing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-02-2009 om 19:46

Servicekosten?

Ik heb geen verstand van serviceflats, maar bij gewone appartementen kunnen de servicekosten torenhoog zijn. En dat geld ben je kwijt, je bouwt er niks mee op en je kunt ze niet aftrekken.

Groet, Ellen

amk

amk

02-02-2009 om 20:51

Huursubsidie ja

want je huurt particulier, en dan heb je onder dezelfde voorwaarden ook recht op subsidie, net als dat je van een willekeurige particulier zou huren.
De verhuurder moet het dan ook gewoon opgeven bij zijn inkomstenbelasting.

Verstandig is wel het hele verhaal goed op papier te zetten zodat er geen onduidelijkheid is.

Service kosten zijn idd torenhoog in een serviceflat. Zowiezo heb je bij een appartement te maken met een verplichte vereniging van eigenaren, en zelfs zonder lift en zonder gedeelde warmte kosten zit je al snel aan een 100 euro per maand aan bijdrage. Bij een serviceflat is er wel een lift (onderhoudskosten zijn hoog) maar ook allerlei andere verplichte service kosten die het duur maken. Die flats verkopen daarom niet zo makkelijk. Gevolg lage prijzen.

groet,
Angela

amk

amk

02-02-2009 om 23:00

Geen idee hoe het werkt

wel dat het mag. Je mag voor huursubsidie huren bij particulieren. En er zijn geen beperkingen wie die particulier dan is.
mamie moet dan die 600 als inkomsten bij haar inkomen aangeven. (mag natuurlijk ook weer wat af want de onderhoudskosten zijn ook voor jou)
Haar ouders krijgen rechtstreeks de huursubsidie.

Ik denk dat het addertje zit bij de hypotheeknemer. Die zijn niet dol op verhuren door een hypotheekgever. Nog een ander addertje kan zijn dat de vve bepaalt dat je alleen mag kopen als je er zelf gaat wonen.

groet,
Angela

Jaymza

Jaymza

02-02-2009 om 23:16

Volgens mij

Volgens mij valt het in box 3 en betaal je 1,2 % over het saldo van de woning en de aangegane hypotheekschuld. Huur en kosten spelen geen rol.
De ouders krijgenhuursubsidie mits de huur en inkomen aan de regels voldoen.

jaymza

Rafelkap

Rafelkap

03-02-2009 om 07:15

Jaloers

mijn ouders wonen sinds kort in een serviceflat. Daar mag je alleen in met 65 + of op medische indicatie en de servicekosten zijn torenhoog. Je bent verplicht eten van het huis te nemen en een schoonmaakster. Het huis waar mijn ouders in zitten stond anderhalf jaar leeg. Dat vooruitzicht hebben wij dan dat we straks met een onverkoopbaar huis zitten met maandelijkse lasten die het eerste jaar gewoon doorlopen.
Je hoeft echt niet jaloers te zijn, daar wil je echt niet wonen, het is eigenlijk gewoon een bejaardentehuis, maar dan zonder verpleging (daar moet men thuiszorg voor inschakelen)

Rafelkap

Rafelkap

03-02-2009 om 07:17

Koophuis

Oja, het huis is een koophuis, idd erg goedkoop voor een appartement. Ik weet niet hoe het zit met huur-serviceflats.

Tinus_p

Tinus_p

03-02-2009 om 09:21

Servicekosten idd

mammie2:
"Ik zie op funda dat die serviceflats wel goedkoop zijn, maar waarom? Zijn die makkelijk te verkopen daarna?"
Nee, die flats schijnen onverkoopbaar te zijn. het probleem is dus de servicekosten, die extreem hoog zijn en ook doorlopen na je verhuizing of overlijden.

Niet verstandig dus voor mensen die al hun geld al kwijt zijn.

Maylise

Maylise

03-02-2009 om 10:53

Raakt het niet kwijt

Er is een reden dat die service flats zo goedkoop zijn. Je raakt ze namelijk niet meer kwijt. Dat kan vooral tot vervelende situaties leiden als de bewoner overlijdt. De erfgenamen zitten dan met die flat en moeten die kwijt zien te raken. Dat kan lang, heel lang duren en onderwijl lopen de service kosten dus gewoon door. En dat is vaak honderden euro's per maand.
Service flats kopen doen weinig mensen meer. De wachtlijsten van vroeger zijn er al lang niet meer en de markt voor service flats is erg slecht. Dat zou allemaal niet zo erg zijn voor de erfgenamen als ze niet met de bijkomende kosten zouden zitten. Ik heb verschillende situaties meegemaakt waarin de erfgenamen letterlijk wanhopig werden van de extra service kosten die ze moesten betalen van hun salaris of zelfs hun aow. En korting was niet mogelijk ook niet nu de bewoner was overleden. Ze hadden die flats bij wijze van spreke gratis weg willen geven. Uiteindelijk met verlies verkocht natuurlijk.
Ik zou het kopen van een service flat dus zeker afraden. Je schijnt ook huur service flats ze hebben. Als ze de maandelijkse kosten op kunnen brengen is dat misschien een beter alternatief.

Maylise

Brianna F

Brianna F

03-02-2009 om 11:58

Even ot

Ben je als erfgenaam verplicht die servicekosten te betalen? Je kunt de erfenis toch weigeren?
Dan zou je je ouders bij leven en welzijn al moeten verbieden zo'n flat te kopen, want stel je voor.....

mammie2

mammie2

03-02-2009 om 12:17

Wow!

Ik krijg net dit antwoord van de makelaar:

De servicekosten voor de flats bedragen € 654,-- per maand. Daarin begrepen zijn het onderhoud aan het gebouw, het onderhoud en gebruik aan installaties e.d. (lift), verzekeringen, ozb en riool e.d.

Dat is wel ontzettend duur inderdaad. Ik doe het toch maar niet.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-02-2009 om 16:42

Weet je meteen

waarom die flats dus zo goedkoop zijn hahahahahahah

Rafelkap

Rafelkap

03-02-2009 om 19:31

Brianna

En weet je meteen waarom ik niet blij ben met de serviceflat van mijn ouders. Je kan de erfenis weigeren ja, maar ik denk dat mijn broer en ik de flat voor een prettige prijs gaan verkopen en hiervan de lening voor de maandenlange servicekosten van afbetalen. Hopelijk duurt dit nog lang.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.