Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom zijn boodschappen goedkoper in nl?

Ik las hier altijd met verbazing de lage bedragen waarmee gezinnen in NL de wekelijkse boodschappen deden. Ik snapte dus eigenlijk nooit hoe dat kon, omdat wij (gezin in België met drie jonge kinderen) steevast véél meer geld spendeerden aan de boodschappen zonder echt gekke dingen te kopen. Tot ik dus zelf boodschappen ben gaan doen in NL. Ik ben vorige week boodschappen gaan doen in NL voor een totaal van 105 euro. Een vergelijkende studie met B leerde mij dat ik voor dezelfde boodschappen hier ruim 160 euro armer zou zijn geweest, onvoorstelbaar toch. Maar hoe komt het toch dat het in Nl zoveel goedkoper is? Aan de BTW kan het in elk geval niet liggen, die is hier voor levensnoodzakelijke dingen 6%.

Wie weet het antwoord

An

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

06-09-2010 om 13:42

Supermarktoorlog

Die woedt hier al een jaar of 10. De supermarktketens voeren heftige strijd met elkaar. De grote ketens hebben de kleinere opgekocht, waardoor je nu maar een klein aantal heel grote ketens hebt die elkaar voor elke % marktaandeel bevechten.
Dat doen ze onder meer door heel harde prijsstrijd te voeren met de leverancier. Als je als leverancier niet accoord gaat met de prijs die zij je opleggen, dan ga je gewoon uit het schap. En als leverancier heb je dan een zware klap, want je verliest in 1 klap een heel groot afzetgebied juist omdat die ketens zo groot zijn.

De leveranciers vechten natuurlijk ook, want die maken weer reclame zodat de consument gaat klagen bij de supermarkt als er een product niet is. Als men de producten erg graag wil hebben, dan ga je dan dus naar een andere supermarkt.
Aparte wereld.

Tihama

Snap ik ook niet

waarom zet de AH niet in heel duitsland mega ah's neer ?

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 14:19

Manda

In Duitsland waren boodschappen niks duurder dan hier,tijdens onze vakantie.In Belgie hooguit een beetje.
Bastet

Vera*

Vera*

06-09-2010 om 15:46

Zweden

De grootste supermarkt in Zweden is de ICA, juist ja van Ahold, de appie dus.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-09-2010 om 16:53

Hee

Ik las laatst dat Nederland het duurste land van Europa was qua boodschappen?! Weet alleen niet meer waar, zal de Telegraaf wel geweest zijn

an2102

an2102

06-09-2010 om 17:05 Topicstarter

Vakantieboodschappen

@Bastet; ik kan mij voorstellen dat je tijdens je vakantie het idee hebt dat boodschappen maar iets duurder zijn. Het gaat vooral om heel wat producten die elk gezin toch wel bijna dagelijks gebruikt, maar die je idd niet wekelijks koopt, zoals: luiers, babyvoeding, wasmiddelen, douchegel, tandpasta, koffie, thee, enz.. In Nl zijn deze producten toch regelmatig in de aanbieding, terwijl de promoties hier in B veel minder voordelig zijn. Je zal in B zelden aanbiedingen vinden 1+1 gratis, of zoals met de luiers 2+1 of zo. En ik denk dat de meeste gezinnen voor die dingen echt wel de aanbiedingen in de gaten houden. Dus het prijsverschil zit 'm voornamelijk op die producten en idd minder op de dagdagelijkse boodschappen, zoals brood, vlees, verse groenten en fruit. Luiers van pampers zijn hier in B € 0.23 per stuk (in de aanbieding), ik heb vorige week in NL € 0.15 per stuk betaald. Eerste-leeftijdsmelk kost hier ook aanzienlijk meer, het is dan ook niet verkrijgbaar in de supermarkt. Tot voor kort zelfs slechts enkel bij de apotheek, ondertussen ook wel bij Kruidvat, geloof ik. Voor een pak Nutrilon is het prijsverschil minstens 4 euro per pak. En zo zijn er nog tal van voorbeelden, ik ben er in ieder geval blij mee. Het leukste is nog dat Ben & Jerry's ijs (het enige decadente waaraan ik verslaafd ben) in Nl erg veel goedkoper is

Fianna

Fianna

06-09-2010 om 20:21

Misschien

liggen de salarissen hier ook lager?

Bastet

Bastet

07-09-2010 om 07:34

En...an

Ik ben de naam even kwijt,maar je hebt in Belgie toch ook van die Aldi-achtige winkels,dat zou toch moeten schelen??

Begin jaren tachtig

Toen ik in België woonde, begin jaren tachtig, was boodschappen doen er 20% duurder dan in Nederland. Mijn papa kreeg er compensatie voor van zijn baas.
Toen nog (ik weet niet hoe dat nu zit) was het assortiment ook duidelijk anders. Meer soorten zuivel (boter, melk, kaas), ander brood, andere blikvoerleveranciers, nooit een kiloknaller gezien daar, etc.).
Ik denk dat het vooral met marktwerking/marketing te maken heeft. 1+1 gratis moet maar aanspreken. De actie is een beetje duur voor drie versies (NL, Fr, D).
Waar wij woonden (buitengebied Brussel), was een GB en een Delhaize. Zij hadden een enorm bedieningsgebied. Een soort monopolie eigenlijk.
In Nederland zijn de supermarkten veel kleiner en is de concurrentie onderling groter. Er zijn er veel meer in een klein gebied.
Groet,
Miriam Lavell

Wel grappig

Delhaize claimt goedkoop te zijn. Zie http://www.delhaize.be/food/pricecommunication/_nl/index.asp?utm_source=delhaize.be&utm_campaign=W1036-pricecommunication&utm_medium=block-food
Opmerkelijk is het soort producten waarvan een eigen merk op de markt is. Je hebt niet het idee er een gezinsweek mee te kunnen inkopen.
Maar bovendien: In Nederland wordt natuurlijk geadverteerd met huismerken, maar vooral ook met 'witte' merken met onduidelijke afkomst. Die zijn het goedkoopst.
Zijn die merken er wel in België? Zou het kunnen zijn dat de taalkwestie hier een rol speelt? Mijn supergoedkope pakje passata meldt tekst in het Italiaans en in het Duits. Daar zit geen woord Vlaams of Waals bij.
In Nederland is er niemand die zich daar druk om maakt. In België hoeven aanbieders alleen maar te denken dat dat wel een probleem kan zijn om dat soort producten niet in het assortiment op te nemen.
Zelf maken (nou ja, verpakken) kan wel, maar daar wordt het dan toch een stukje duurder van.
Groet,
Miriam Lavell

an2102

an2102

07-09-2010 om 09:38 Topicstarter

Mijn vergelijking

is idd gebaseerd op vnl. merkartikelen. In principe is Colruyt hier het goedkoopste, zij passen hun prijzen aan aan de aanbiedingen van de concurrenten en hebben ook een wit merk, dat goedkoper is als Aldi en Lidl (die hier idd ook zitten). Uiteraard kan je goedkoper boodschappen doen als je veel merkloze producten koopt, maar da's dan ook appelen met peren vergelijken. Ik heb gewoon de prijs van de boodschappen die ik in Nederland heb gehaald vergeleken met de prijs hier in B. Maar blijkbaar concurreren de ketens hier niet zo erg met elkaar, een tijdje geleden was het zelfs een nieuwsitem dat supermarkten onderling prijsafspraken zouden maken (wat natuurlijk meteen ontkend werd door de supermarktketens). Die supermarktoorlog waar Tihama het over had, die kennen we hier in B dus niet..
Miriam: hier in België is het wettelijk verplicht dat ingrediënten/samenstelling van producten in de officiële taal van het taalgebied (dus afhankelijk van de regio in het Nederlands, Frans of Duits) op de verpakking staat. Bv. bij Action (ja, die zit hier ook wordt er voor buitenlandse producten een etiket in het Nederlands opgeplakt. En ja, dat maakt het waarschijnlijk ook weer duurder.

Dat is het dan

Van veel dagelijkse merkloze dingen is ompakken of stickeren duurder dan het product zelf. De officiële taalgebiden zijn een minimarkt.
Dan kun je beter Franse producten halen voor de Walen, Nederlandse voor de Vlamingen en Duitse voor het Duitse deel (hoe heten die eigenlijk?).
En ook dat is wat duurder, zeker als het merkartikelen zijn, want daar komt transport en logistiek bij in een ongunstiger verhouding dan voor de Nederlandse, Franse of Duitse markt.
Groet,
Miriam Lavell

an2102

an2102

07-09-2010 om 10:31 Topicstarter

Duitse belgen (o.t.)

Wel Miriam, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je de mensen uit het Duitstalige landsgebied noemt. Ik heb even gegoogled en ik kan zo snel geen benaming vinden voor de bevolking. Er wordt hier eigenlijk altijd gesproken over de Duitstalige gemeenschap of de Oostkantons (hoewel dat in principe niet het hele Duitstalige gebied is).
De Duitstalige gemeenschap kan autonoom over een heel aantal dingen beslissen, ze hebben een aantal gewestbevoegdheden gekregen van het Waalse gewest (waar ze geografisch toebehoren). België is wat dat betreft een ingewikkeld land, je hebt 3 gemeenschappen (Vlaams, Franse en Duitstalige) die bevoegd zijn voor de persoonsgebonden materies, zoals onderwijs, sport, cultuur. En er zijn dan ook nog eens 3 gewesten (Vlaams, Waals en het Brussels Hoofstedelijk gewest) die autonoom beslissen over een aantal plaatsgebonden materies zoals ruimtelijke ordening, openbare werken,...
Maar er zijn dan ook nog een aantal bevoegdheden die federaal zijn, dus daar gaat de federale (Belgische) regering en parlement over. De meeste Belgen snappen zelf niet hoe het bestuur georganiseerd is in het piepkleine Federale België

neteret mut

neteret mut

08-09-2010 om 00:24

Cobi

Cobi : het is te gemakkelijk om een heel land in 1x te benoemen. Er zijn draadjes genoeg geweest over huizenprijzen in NL om te weten dat er in 1 land al flinke verschillen bestaan. ( maar eerlijk , ik ken de prijzen van vooral de 4 noordelijk provincies en dan zijn de huizenprijzen hier niet lager heb ik het idee). Autoverzekering, huisverzekering zijn ook aan de prijs volgens mij en ziektekostenverzekering ( + hospitalisatieverz) zit zo anders in elkaar, dat is niet vergelijken.

neteret mut

neteret mut

08-09-2010 om 11:56

Pelle

ik weet wel dat je gelijk hebt, je vergelijkt het alleen toch altijd met je eigen referentiekader. Overigens weet ik zo gauw de gemiddelde prijs niet, niet die van NL en niet die van B. Heb ze weleens zien langskomen en dan werd er vaak wel gesplitst in rijwoning, appartement, vrijstaand.
En als ik in NL ben probeer ik idd altijd een supermarkt binnen te springen, 18 sept mag ik weer, zal alvast een lijstje makenvan wat ik zeker mee moet nemen. Om een prijs van een gewoon produkt te noemen: 1 liter verse halvolle melk kost ong 1 euro 20 cent. Geen keus in halve liters of anderhalve of 2 literkannen en meestal ook geen in merk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.