Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom rijst mijn brood niet?

In de bbm is het geen probleem, maar zodra ik brood in de oven wil bakken, dan rijst het niet goed. Ik houd me keurig aan de voorgeschreven beschrijving, en zelfs als ik kant en klaar broodmix gebruik, komt het brood nauwelijks omhoog. Moet de baktemperatuur lager? Overigens laat ik het in de oven op de laagste temperatuur rijzen onder plastic of een vochtige theedoek, alvorens het af te bakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Silone

Silone

15-02-2010 om 11:27 Topicstarter

Daar zal het hem in zitten. Ik heb nog verder rondgegoogeld en moet idd de oven voorverwarmen op 50 graden dan uitzetten en dan deeg erin.
Dit is 'm: pelgrim nf940 (rvs)
Hij bevalt geweldig! 6 pizza's tegelijk, 90 cm brede plaatkoeken etc. Maar koekjes, broden en de fijne pattiserie is nog steeds niet helemaal mijn thuishaven merk ik. Oefening baart kunst (hoop ik).

Silone

Wij bakken altijd zelf brood. Er zijn eigenlijk twee seizoenen waarin ons brood probleemloos rijst. In de winter, want dan zetten we de vorm even op de verwarming of in een warm hoekje bij de verwarming. En in de zomer, als het echt lekker warm is of als de zon door het keukenraam op de vensterbank schijnt op het goede moment op de goede plek als die vorm daar staat.

De rest van het jaar duurt het altijd wat langer en zijn we wat preciezer met de exacte bereiding van het deeg (uitgangstemperatuur, duur van het kneden, vit. C erbij, dat soort dingen nou ja, daar kan je een boek over schrijven).

Je moet dus iets meer met de handjes in het gehakt en uitproberen!

Afwasmachine

Hier rijst het deeg het beste bovenin de afwasmachine op de droogstand, terwijl ik onderin een paar bakken water zet. Lekker vochtige atmosfeer, en mooie temperatuur om te rijzen.

margje van dijk

margje van dijk

18-02-2010 om 10:18

Wat een leuke tip dirksmama

Je moet er maar op komen

Kan natuurlijk alleen als die vaatwasser verder zo'n beetje leeg is, maar ik vind 'm leuk om te onthouden.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.