Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 21:28

Waarom mislukt de 1e pannenkoek altijd?

Waarom mislukt de 1e pannenkoek altijd? De pan is goed heet, er zit flink vet in...en toch valt ie altijd in stukjes. Mijn man bakte vanavond dus pannenkoeken en hij wil het graag weten. De volgende pannenkoeken waren allemaal goed gelukt trouwens.
Natuurlijk smaakt zo'n misbaksel evengoed lekker!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

was het toch de temperatuur van de pan waardoor de 1e mislukt. Bij jou misschien teveel vet?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

16-05-2009 om 22:01

Hier niet

Bij mij mislukt de eerste niet. Ik laat de pan altijd eerst heet worden, dan pas boter er in. Dan bakken, gaat altijd goed.

Wat ik ook wel eens doe is alle boter ineens smelten, door het beslag roeren, en dan zonder verder boter in de pan te doen de pannekoeken bakken. Lukt ook.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-05-2009 om 00:32

Toch niet heet genoeg dan

de blauwe rook moet van de pan afkomen, dan is ie echt goed heet, en dan mislukt zelfs je 1e pannenkoek niet (weet ik inmiddels uit ervaring )))

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2009 om 02:46

Inderdaad, hete pan

Die eerste pannenkoekproblemen had ik voorheen ook tot ik ontdekte dat een goed hete pan essentieel is voor het slagen van het eerste baksel. Dus terwijl je de spullen aan het klaarzetten bent zet je de koekenpan alvast op het vuur. Ik smelt in een pannetje een voorraadje boter, dan hoef ik alleen nog maar een schepje gesmolten boter in de pan te doen, gelijk het beslag erover heen... het mislukt zelden.
Waar ik trouwens wel moeite mee heb is om een pannenkoek met bijvoorbeeld appel goed te keren. Is daar een slimme tip voor?

Bastet

Bastet

17-05-2009 om 08:26

Kaaskopje

Als de pannekoek gekeerd moet worden,leg dan een bord over de pan,en draai dan de pan om.De pannekoek glijdt dan op het bord,en dan kun je 'm weer in de pan laten glijden.
Groetjes,Bastet

Polly Shearman

Polly Shearman

17-05-2009 om 10:49

Oh jee daar gaat mijn uitspraak

"kinder opvoeden is als pannekoeken bakken, de eerste mislukt altijd"

maar die gaat na jullie tips niet meer op natuurlijk

May

May

17-05-2009 om 13:48

Mijn moeder zei altijd..

te pas en te onpas± ´de eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen.... ´

Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 13:55

Ok, tnx

OK, het moet dus écht BLOODY HOT worden. Gewoon de volgende keer die pan 5 minuten op de grootste pit laten opwarmen denk ik? Ik geef het door aan mijn pannenkoekenbakker!
Is er hier trouwens iemand die zijn pannenkoeken de lucht in smijt om ze te keren? Kan dat écht?

Ja hoor

hier gooide ik altijd alle pannenkoeken in de lucht,vond ik veel handiger dan met zo,n spatel omkeren.
nu lukt het niet meer vanwege polsproblemen,de pan is te zwaar,maar nu bakt mijn dochter altijd pannenkoeken en ook zij gooit ze om in de lucht.

Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 14:39

Maar hoe?

Hoe doe je dat dan, dat omdraaien? Gewoon hup en zwiep? Volgens mij kan ik dat nóóit leren, snif. En ik kan ook al geen pizzabodems ronddraaien op mijn hand....

Hoe?

nou eh....gewoon,pannenkoek losschudden van de bodem,pan een flinke zwieper omhoog geven en daarna de pannenkoek weer opvangen.
misschien heb ik een gave ? haha
1 troost ; ook ik kan geen pizzabodems draaien op mijn hand

Opwarmen: niet snel maar lang

Guinevere, ik weet niet wat voor pan jullie gebruiken. Maar een zware pan warm ik langzaam op, gedurende een aantal minuten. Ik snap niet zo goed hoe het zit, maar als ik hem kort op een hoge vlam zet heb ik niet hetzelfde resultaat. In een RVS pan zit een beter geleidende tussenlaag (van koper oid) met daarboven en daaronder een afdeklaag, die moeten allemaal door en door warm worden. Gietijzer is massief, maar ook dat duurt wel even.
Voor anti-aanbak is het lastig, want dat mag niet te heet worden. Daar heb ik minder ervaring mee.

Sinds ik mijn zware pannen even 'vergeet' op de lage vlam en daarna doorwarm op de hoge heb ik geen mislukte 1e pannekoek meer.

Rafelkap

Rafelkap

17-05-2009 om 18:37

Raspen en roomboter

Hier net pannekoeken gegeten (ik weiger panneNkoeken te schrijven), met een geraspte appel door het beslag (koopmans). En met roomboter, misschien niet gezond maar wel zo lekker.
Mijn man bakt hier de pannekoeken, dat kan ik niet

Ayanna

Ayanna

17-05-2009 om 19:10

Oh jee

Nou heb ik dus net hier 'geleerd' hoe mijn 1e pannekoek niet meer kan mislukken. En het is zo'n traditie....de eerste is een TEST-pannekoek! Die mag dus ook tussen het bakken van de anderen door, alleen door de kok verorberd worden...jam,jam,jam!
Ander vraagje: waarom donderen mijn spekpannekoeken uit elkaar??? Het lijkt wel of het beslag zich niet 'hecht' aan het spek. En komt er dus een hoopje...tsja, hoe zal ik het noemen....'iets' uit de pan.

Pannenkoeken bakken, dat kan ik echt goed. In de lucht draaien, met appel, met spek, ik draai er mijn hand (of pannenkoek) niet voor om. Maar hoe doe ik het? Hmmm, even denken. De pan heet weten we nu wel. Genoeg boter/vet in de pan. Appel: eerst beslag in de pan, vuur niet te heet, in het nog zachte beslag de appelplakken drukken, een beetje van het zachte beslag over de appel strijken. Als de bovenkant droog is de pannenkoek met een brede spatel omdraaien. Spek: eerst de plakjes spek een beetje bakken, de plakken een beetje naar t midden schuiven,beslag in de pan en goed verdelen, zorg dat er ook beslag onder de plakken spek komt. Even bakken tot de bovenkant droog is, omdraaien (brede spatel) en...mjammie!! Groet Suus

Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 20:51

Spekpannenkoeken

Kan het zijn dat je het spek van die panne(n)koek eerst wat meer moet laten uitbakken voordat het beslag de pan in gaat? Anders krimpt het spek nog als het beslag al hard aan het worden is, en krijg je een scheur.
Ik bak/mijn man bakt trouwens in een gewone RVS pan, geen anti-aanbak.

Tirza G.

Tirza G.

17-05-2009 om 23:04

Je beslag moet je eigenlijk een halfuurtje laten rusten. Dan zet er iets een beetje uit ofzoiets. Zullen de gluten wel wezen Dan bakt het beterder. Goed idee. Pannenkoeken. Jammie.

Tirza

Net nog gedaan

Even voor het ontbijt een paar pannekoekjes gebakken. Ik maak altijd beslag met 1 liter melk en minstens 6 eieren. Met meer eieren in het beslag vallen ze minder snel uit elkaar en kun je ook mooiere dunne flensjes bakken.

Meestal keer ik ze door ze in de lucht te gooien. Gewoon even schudden met de pan tot ze los zitten (soms met mes even de randjes los maken) en dan zwiepen. Kun je heel goed 'droog' oefenen in een koude pan met van die mexicaanse tortilla's.

Spek laat ik altijd eerst goed knapperig uitbakken.

Appel lust ik niet door een pannekoek, ik heb ooit wel pannekoeken met appelmoes erdoor gemaakt, omdat ik niet genoeg ei in huis had. Gaf wel een grappig resultaat, het leken meer kaiserschmarren.

Ayanna

Ayanna

19-05-2009 om 20:08

Aha!

Dat deed ik dus verkeerd! Ik liet het spek niet lang genoeg bakken voordat ik het beslag erbij deed. En dan krimpt het dus. Logisch eigenlijk....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.