Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lottie

lottie

02-02-2009 om 15:32

Waarom mag iets wat ontdooid is geweest niet weer ingevroren worden?

Ik had Pizza's meegenomen uit het vriesvak. Echter bij thuiskomst waren ze helemaal ontdooit. Waarom mag ik ze dan daarna niet meer invriezen? Weet iemand watvoor concequenties dat heeft? Ik heb ze trouwens wel weer in de vriezer gegooid, bij wijze van experiment

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

02-02-2009 om 16:26

Omdat

bij het ontdooien de bacterien weer gaan groeien. Dat betekent dat je een ontdooide pizza binnen een paar dagen moet opeten. Op zich kun je hem dus ook weer een paar dagen in de vriezer leggen, maar niet weken of maanden zoals bij een pizza die niet ontdooid is geweest.
Groetjes,
Bibi

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-02-2009 om 17:21

Anders gehoord

Ik heb het altijd anders gehoord (maar met een hoog klok-klepel-gehalte): bij het invriezen vriezen cellen kapot door de uitzetting van water. Bij ontdooien en opnieuw invriezen doe je dat nog eens over, waardoor het eten slap en smakeloos kan worden.

Groet, Ellen

amk

amk

02-02-2009 om 20:47

Combinatie

het is eigenlijk een combinatie van beiden. In een vriezer gaan bacterien niet dood, maar kunnen ze niet groeien. Als je product ontdooit gaan de aanwezige bacterien zich als een tierelier vermenigvuldigen. Zeker op zo'n voedingsbodem waar alles te vinden is wat ze nodig hebben. Vries je ze dan weer in en ontdooit ze later weer zitten er dus veel meer bacterien op dan eerst. Nadeel is alleen dat (sommige) bacterien toxinen kunnen vormen als hun omstandigheden verslechteren : invriezen dus. En die toxinen blijven ook bij hoge temperaturen gewoon giftig.

Ook het verhaal van de structuuren klopt. Er zit veel water in celweefsel zoals groenten. Daar gaat de structuur door het uitzetten van het bevroren water de structuur kapot waardoor het nog lekkerder wordt voor de bacterien want nu kunnen ze makelijker overal bij.

En daarom is het dus onverstandig om dingen opnieuw in te vriezen. Het nadeel van bacterien is dat je niet weet welke er op zitten en welke er gaan groeien.

Wat wel kan is bv vlees invriezen, ontdooien, bakken/braden en dan opnieuw invriezen.

groet,
Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.