Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2011 om 15:52

Waarom eet een poes een jonge merel niet op?

Vriendin woont landelijk en is omringd door mensen met 'buitenkatten'. Dus: daar staat een bakje brokjes klaar en voor de rest jagen ze het zelf bij elkaar. Vriendin heeft jonge merels in de tuin, die regelmatig zeer oenig op haar grasveld zitten te koekeloeren, te wachten tot ze gevoerd worden. Zelfs als er een kat aankomt, doen ze hun snaveltje open en een beetje verbouwereerd weer dicht als poes er niks in stopt. Maar vriendin zelf is pas écht verbouwereerd: wáárom pakken die katten die baby-merels niet? Haar verklaring - en die leek mij wat vergezocht - het zijn waarschijnlijk hoogbegaafde katten. Die willen meer uitdaging dan zo'n klaar zittende prooi.

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

12-06-2011 om 16:14

Nou tirza

mijn nogal sullige kater vangt wel af en toe een vogel. Die zou die oenige merels ws ook wel gepakt hebben. Maar da's dus duidelijk niet een hoogbegaafde kat (die schat laat zich elke keer weer verleiden tot het opgeven van het verstopplekje op plaatsen waar hij niet mag komen, als ik maar heel lief 'Dushi' roep. En laat zich dan ook nog heel gewillig vangen....)
Kortom, ik vind de verklaring van je vriendin heeel plausibel

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2011 om 17:43

Stilzitten

Ik denk dat het in het stilzitten gezocht moet worden. Een kat is een jager, maar dan moet de prooi zich wel een beetje jachtvriendelijk gedragen. Wegrennen, wegvliegen, een hoop stennis maken. Dat maakt de jacht leuk. Bovendien eten katten hun prooi zelden op, tenzij ze er écht van moeten leven. Niet zelden wordt een gevangen vogel keurig voor de deur of als het even kan voor de voeten van de baas gelegd. Cadeautje omdat baas de opperkat is. Een stilzittend, geen amokmakend jong mereltje is dus niet interessant.

Jaymza

Jaymza

12-06-2011 om 20:00

Dood houden

Hier kwam poes ook binnen met een bungelend vogeltje in de bek. Het oogde zeer dood. Poes liep er weer mee naar buiten, liet los en zoef weg vloog de vogel. Heel slim van dat vogeltje om zich dood te houden. Een woest tegenspartelende ekster kwam er een paar weken later minder goed vanaf. Op een site las ik dat poezen meestal alleen zieke vogels vangen, dat suste mijn geweten weer enigzins.

Jaymza

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2011 om 13:06

Nou...

Mijn zeer slimme abessijn vangt merels en eet ze op, en gedraagt zich zodanig dat geen vogel in de buurt komt..

Tirza G.

Tirza G.

13-06-2011 om 22:57

Ja maar

Het zijn buítenkatten. Die scharrelen zelf hun kostje bij elkaar, grotendeels. En niet één buitenkat-met-toevallige-afwijking, maar gewoon meerdere. En de baby-merel beweegt. Zijn snaveltje. En die vleugeltjes, zo een beetje bibber-trillen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

14-06-2011 om 07:26

Dan......

Hebben ze misschien zoveel eten beschikbaar dat ze geen honger hadden?

Anonieme poes

Anonieme poes

15-06-2011 om 00:49

Jullie weten er niets van.

Bah, merel, daar haal ik mijn neus voor op, ik heb liever mus of mees, veel lekkerder. Eksters zijn ook best smakelijk.

Fiorucci

Fiorucci

15-06-2011 om 07:21

Anonieme poes

Smaken verschillen, mijn abessijn lust merel, geen probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.