Huis, Tuin en Keuken
sus-anne
12-05-2010 om 13:14
Waaraan geef jij je vakantiegeld uit?
Ik lees net in de krant dat slechts 45% van de mensen het vakantiegeld gebruikt om op vakantie te gaan.
de rest lost zijn schulden ermee af,betaald achterstallige rekeningen of gebruikt het voor zaken als een nieuwe wasmachine.
Dat maakt me nieuwsgierig,hoe besteden jullie je vakantiegeld?
Wij gaan er twee weken van op vakantie en de rest gaat op de spaarrekening.
eurootje
13-05-2010 om 23:37
Kaaskopje
kun je eens uitleggen hoe dat gegaan was? Met dat sparen bij de kredietbank?
Kaaskopje
14-05-2010 om 00:06
Ja hoor
Ik ben nu pas aan jouw reactie toe
Wij waren er zelf ook erg verbaasd over, maar ook blij mee. De kredietbank vergaart potjes om rekeningen mee te betalen. Voor de huur, voor de energienota, voor contributie van de kinderen, voor het huishoudgeld, enz.. Dat gaat allemaal met goedkeuring van de bewindvoerder en dus in het verlengde daarvan van de rechter. Er is tijdens dat 'vergaren' ook een bedrag opgespaard die beschikbaar komt voor de schuldeisers. Dat gaat om percentages, bladibla... ik weet ook niet hoe die berekening precies gaat Iedere maand werden dezelfde bedragen opgespaard en uiteraard gebruikt voor de vast terugkerende rekeningen en ons huishoudgeld. Alles wat overbleef naast die vaste bedragen ging naar een voor ons ook onzichtbaar potje. Dat potje had de naam 'onvoorzien'. Mocht er opeens iets voorvallen met kosten die wij niet van het huishoudpotje konden betalen, dan konden we bij de bank aankloppen en dan kon het betaald worden uit dat potje 'onvoorzien'. Dat is zelden nodig geweest.
Met dat opgespaarde bedrag gaat de rechter akkoord en daar moeten de schuldeisers het mee doen. Wij gingen er dus ook vanuit dat er naast wat de schuldeisers zouden krijgen misschien wel een restant onze kant op zou komen aan het einde, maar dat dat om een aardige spaarpot ging was wel heel verrassend. Ik heb het daarbij overigens heus niet over duizenden euro's hoor. Een eerste reactie van mij was 'als ik dat had geweten had ik een ruimer weekbudget gewild', 25 euro was al riant geweest, maar direct daarna besefte ik ook dat het dan op was geweest. Ik ben dus eigenlijk heel erg dankbaar dat de bank ons op een tamelijk krap budget heeft gehouden, waardoor geld wat we blijkbaar hadden mogen gebruiken als een soort cadeautje nog onze kant op kwam. Ik krijg steeds meer het gevoel dat wij het erg getroffen hebben met onze bewindvoerder en hoe de kredietbank het heeft gedaan. Je hoort beroerdere verhalen.
eurootje
14-05-2010 om 00:20
Dank je kaaskopje
het klinkt ook wel logisch inderdaad, een potje onvoorzien! Dank voor je uitleg!
sus-anne
14-05-2010 om 08:02
Logisch
inderdaad heel logisch,en ook wel fijn,zeker als je er niet op rekent en het is er gewoon na zo,n moelijke periode.
rozenstruikje
14-05-2010 om 11:03
Didi68
Nou ik vind dat het buffer echt heel hoog is (uitgekocht uit gezamenlijke woning na scheiding) dus ik denk dat ik er nog wel een flink aantal jaren mee voort kan.
Als ik toch vind dat het te snel krimpt dan kijk ik dan wel of ik toch elke maand ergens iets kan bezuinigen om te kunnen sparen.
Binnenkort houdt mijn ouderschapsverlof op, en dan heb ik weer 138 euro netto meer per maand. Dat zou ik kunnen sparen natuurlijk. Maar aan de andere kant, ik moet nu al vermogensrendementsheffing betalen aan de belastingdienst vanwege de hoogte van het bedrag, dus waarom zou ik nog meer gaan sparen.
Vroeger, toen ik nog getrouwd was, spaarden we elke maand. Nu kan ik dat niet meer met mijn inkomen, en ik doe echt geen gekke uitgaven. Maar toch voelt het inderdaad nog een beetje raar om niet te sparen elke maand.
Rozenstruikje
Chippie
14-05-2010 om 23:14
Meegedaan aan het onderzoek...
En ik vond het een beetje kul-onderzoek. Ik zat echt te dubben wat ik in moest vullen. Ik geloof dat ik heb gezegd dat ik het op de spaarrekening zet. Maar aan de andere kant gaat er een maand later een bedrag hoger dan het vakantiegeld af voor de vakantie. Wat weet je dan? Niets toch? Ik val niet in de 45% die van vakantiegeld op vakantie gaat maar ik ga wel op vakantie.
Hier komt vakantiegeld binnen op de lopende rekening, eens per maand sparen we automatisch een bedrag. Soms houden we meer over op de lopende rekening, soms is er meer nodig. In de maand mei boeken we dus meer over naar spaarrekening. Om dat er zonder wroeging in juli (of al in maart) af te boeken voor de vakantie. Maar we hebben ook meubels gekocht. En dat boeken we dus ook af van dezelfde spaarrekening. Geen idee of die meubels of de vliegtickets van het vakantiegeld zijn betaald.
Simone
15-05-2010 om 20:35
Sus-anne
"gaat me ook niets aan,maar.........ik begrijp niets van je reactie op kaaskopje ,Manda?"
Omdat Manda altijd als een Arend bovenop de berichtjes van Kaaskopje duikt om vervolgens weer een sneer uit te delen die kant noch wal raakt.
Daarom.
sus-anne
15-05-2010 om 22:24
Simone
dank voor je toelichting,ik denk dat ik te weinig op het forum kom om zulke dingen te signaleren,het was me namelijk niet opgevallen.