Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waar wordt een huis meer waard van? serre achter de woonkamer of grotere woonkamer?

Zo dat is een lange titel. Ach valt wel op in ieder geval.
Wij hebben een serre in aanbouw. Nu zijn we al maanden aan het praten over het volgende: achtermuur van de woonkamer eruit en de serre bij de woonkamer aan of achtermuur laten bestaan en de serre dus als extra kamer.
We komen er echter niet uit. Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen.
Wat we ons echter afvragen is de titel van deze draad: wordt een huis meer waard van een serre als extra kamer of van een serre die aan de woonkamer zit (dus een grotere kamer (langer)).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

26-04-2010 om 13:13

Als ik mocht kiezen: langere woonkamer

Als ik nu een nieuw huis zou willen kopen, zou ik meer voelen voor een grotere woonkamer dan voor een aanbouw in de vorm van een serre. En voor een grotere woonkamer zou ik dus meer geld overhebben.

Een grotere woonkamer kun je op meer manieren inrichten naar je smaak dan een normale woonkamer met een serre erachter. Volgens mij willen mensen altijd graag meer ruimte om zelf in te richten, en minder aparte hokjes.

Hoe groot is jullie woonkamer nu? Dat maakt natuurlijk ook wel uit: ga je van 20 m2 naar 30m2 of hebben we het over 50 m2 in de huidige startsituatie...dan is de winst misschien minder als je de serre bij de woonkamer trekt.

groet, Mamvantwee

Heb er geen verstand van...

maar ik zou eerst proberen na te denken wat jij liever hebt. Er zijn vast wel kopers ooit die dat ook willen. Volgens mij wordt het zwaar overschat hoeveel meer waard je huis wordt van verbouwingen.

Met kleine kinderen lijkt een aparte serre mij wel fijn: wordt dan een aparte speelkamer waar ze hun troep in gooien. Als ze ouder worden lijkt een grotere woonkamer me juist fijner. Je kunt in een grotere woonkamer altijd een speelhoek maken. Of gewoon elke dag opruimen

Tihama

Tihama

26-04-2010 om 13:53

Serre: jaaaaaaa

Ik heb overigens geen idee waar een huis meer waard van wordt. Wij hadden al een grote woonkamer, dus daar ging het niet om.

Maar onze serre is de meest geweldige plek van ons huis geworden. We zitten alleen als het donker is nog in de woonkamer. We hebben al grapjes gemaakt dat we de woonkamer ook wel zouden kunnen verhuren. Het is ook heel rustig als de kinderen herrie maken in de woonkamer: wij zitten in onze eigen tantraruimte
We hebben een serre aangebouwd met een hoog, schuin dak. Het is een perfecte tuinkamer geworden, licht, ruim. Ook visite erkent dat je er als vanzelf naar toe getrokken wordt. We hebben ook gezorgd voor een hele brede schuifpui waardoor we de tuin bij de serre betrekken.

Oja, de schuifpui naar de woonkamer hebben we bewust laten bestaan omdat we op die manier energietechnisch optimaal gebruik kunnen maken van de zonnewarmte (en 's winters juist van de isolerende werking). Zeker op heldere vriesdagen hoeven we amper te stoken. Bij bewolkt weer overigens wel.

Tihama

Tja hangt af van de huizen

hier in de jaren 30 wijk hebben de huizen oorspronkelijk vrij kleine woonkamers (3,3 breed bij 10 diep) en dan is een stukje langere woonkamer heel prettig, vooral als het over de volle breedte is dan heb je ook meteen een grotere keuken.

Tihama

Tihama

26-04-2010 om 22:12

Maar

wat wil je zelf?

Doe je de verbouwing vanwege de waardevermeerdering of omdat je het zelf wil? Ligt de serre op oost-zuid-west-noord? Dan moet je ook rekening houden met de warmte-effecten. Met een gescheiden ruimte kun je makkelijker regelen.
Hier in de buurt hebben diverse buren hun garage opgeofferd om er een extra kamer van te maken.
Wij vinden dat doodzonde, maar zij vinden het meer woongenot geven. Tja, zij hebben niet 2 motoren te stallen, dus dat verklaart misschien iets.

Ik denk dat je primair moet kijken wat je zelf prettig vindt (tenzij je verwacht op korte termijn te gaan verhuizen). Je kunt dan nog wel kijken naar hoe de zaak in de toekomst eenvoudig aangepast zou kunnen worden. Wij hebben er bijv wel op gelet dat de vloer van serre naar woonkamer doorloopt. Mochten we later de pui eruit willen halen, dan is dat optisch en ergonomisch handiger.

Tihama

Ligt jouw tuin op het zuiden, tihama?

Is het daarom warmtetechnisch zo goed?

Kari1

Kari1

27-04-2010 om 08:45

Temperatuurregulatie

Tihama, hoe hou je dat in de hand? Mijn schoonouders hebben een serre achter het huis. In de zomer zitten ze daar nooit maar altijd in de kamer, achter de originele pui dus, met de deur tussen kamer en serre dicht. Het is dan namelijk snoeiheet in die serre... In de winter is het wel lekker ja.
Bij heerst dus het idee, ga ik ooit verbouwen dan echt geen kas aan mijn huis! eh, pardon, een serre
Kari

Tihama

Tihama

27-04-2010 om 12:25

Noordwesten

Onze serre ligt op het noordwesten, maar de zon komt al eerder om de hoek. Vanaf ongeveer 1 uur komt de zon binnen. Al eerder weerkaatst hij trouwens tegen het frontvlak waardoor we al zonlicht hebben. Dat heeft dan niet de warmte en de kracht, maar wel het licht.

Wij hebben 5 maatregelen genomen:
1. We hebben gekozen voor een hoog dak, 3,5 m hoog. Dat zorgt ervoor dat de warme lucht kan opstijgen.
2. We hebben een dakraam, dat we electronisch kunnen bedienen. Dat kunnen we open laten staan tijdens de nacht zodat de warme lucht tijdens de nacht kan verdwijnen. Dat zorgt voor een frisse start in de ochtend.
3. We hebben gekozen voor een brede schuifpui die over een lengte van 3 meter helemaal open kan. Als het op warme dagen vanwege de wind nog te koud is om buiten te zitten, dan zetten we hem open. We zitten dan achter glas en krijgen zo de warmte, maar door de frisse lucht voelt dat prettig.
4. We hebben de bestaande schuifpui naar de woonkamer intact gelaten. In de zomer kunnen we die gesloten houden zodat de warmte de woonkamer minder binnen kan. In de winter kunnen we hem gesloten houden als het buiten hard vriest zodat we minder stoken. Als er in de winter een heldere zon staat, dan warmt de serre op door de stralingswarmte. Dan hoeven we dus minder te stoken.
5. We hebben gekozen voor HR++glas. Hoe goed dat isoleert zagen we deze winter, want de sneeuw bleef prima liggen. Met HR++ glas duurt het een aantal extra uren voor de warmte binnenkomt.

Het leuke is dat iedereen verwachtte dat we een kas gebouwd hadden. Maar de verrassing is groot als ze merken hoe aangenaam de temperatuur het hele jaar door is. Hij staat er nu namelijk ruim een jaar en we zitten er echt continu.

Tihama

Kari1

Kari1

27-04-2010 om 17:52

Ah zo

noordwesten zal dan beter zijn oost met een klein vleugje zuid, zoals bij mijn schoonouders. De zon brandt er meteen in en die hitte blijft de hele dag hangen.
Heb jij ook zonwering aan/bij/voor je serre?
Wij zitten op het zuiden en ik durf er geen serre neer te zetten. Nu hebben we een groot uitvalzonnescherm maar dat kan aan een serre niet hangen. Als het iets wordt dan wordt het een uitbouw denk ik.
Kari

Tihama

Tihama

27-04-2010 om 22:10

Zuiden

Nee, ik zou op het zuiden ook geen serre zetten. Dat wordt koeltechnisch wel een erg grote uitdaging

De zonwering hebben we nog niet. We hebben vorig jaar gekeken naar wat we willen, maar de nok vraagt heel bijzondere constructies en daarmee ook heel bijzondere prijzen. Dat wisten we al bij de aanschaf, maar dat hebben we even voor ons uitgeschoven. De serre was onderdeel van een groter project
Afgelopen zomer hebben we gewoon een grote parasol neergezet. Omdat de ruimte zo hoog is kan dat makkelijk. Voor de warmte hoeft het niet, maar ondanks een lichte tint in het dakglas is het licht erg fel.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.