Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

08-09-2010 om 14:53

Waar vind ik groene (taart)glazuur?

Tangozoon is bijna jarig en samen hebben we bedacht dat hij cakejes met een dino erop gaat trakteren. Ik heb al 30 stuks plastic dino's besteld, maar nu het cakeje nog. Ik zou het graag groen willen maken met glazuur en dan nog wat leuke blaadjes, paddenstoeltjes e.d. erop. Maar waar vind ik dit? In de supermarkt zag ik alleen roze, witte en bruine glazuur en hartjesversieringen e.d. Daar kan ik bij een stoere jongen natuurlijk niet mee aankomen. Wie weet een winkel die het wel heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gerdina

Gerdina

08-09-2010 om 14:56

Zelf maken?

Je kunt ook glazuur maken met poedersuiker en water en er dan groene kleurstof doorheen doen?
Ik heb het nog nooit in de winkel gezien dus weet niet of het daar te krijgen is. Misschien dat een bakker het heeft/ kan maken?

Puck

Puck

08-09-2010 om 14:58

Zelf maken

Koop of maak zelf wit glazuur en koop bij de toko (of vraag aan een lieve bakker) wat groene levensmiddelenkleurstof.

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 15:14

Of je maakt groene glazuur van poedersuiker en een scheutje groene limonade. Dat wordt wel een beetje pastelkleurig.
Blaadjes kun je zelf maken van marsepein of van chocola (smelten en op een echt blaadje smeren, na afkoeling het blaadje eraf trekken).

Jem

Jem

08-09-2010 om 18:09

Gras

Gras kun je namaken door geraspte kokos te kleuren met groene voedselkleurstof (misschien lukt het met limonade siroop ook wel) en dat dan op chocolade glazuur te strooien. Zo heb ik een keer voetbalcakejes gemaakt.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-09-2010 om 19:48

Gras

Gras kan je ook heel leuk maken met wat groene marsepein (marsepein + groene kleurstof) en een knoflookpers.

Geen gras

Als moeder van een zoon met een dino-obsessie ben ik inmiddels aardig ingevoerd in de materie en nu weet ik dus: t.t.v. de dino's was er nog geen (of nauwelijks) gras.
Over paddestoelen laten zoons boeken zich niet uit.

Ik zou ook gaan voor de poedersuiker+ kleurstofoptie trouwens.

groeten,

Temet

Jem

Jem

08-09-2010 om 23:59

Nou en?

Ach, het hoeft toch niet geologish verantwoord. Grote varens enzo maakt zo lastig na van marepein. En als gras niet mag kan je de ondergrond net zo goed bruin maken, of geel ofzo. Het gaat er om dat de cakejes er leuk uit zien en lekker smaken.

Jem

Iedereen roept wel leuk

"groene kleurstof halen" maar wáár haal je dat dan?

Toko

Kleurstof is meestal te vinden bij de toko. Zeker als het een Aziatische of Surinaamse toko is. En misschien heeft een goed gesorteerde super het ook wel gewoon bij de bakproducten staan.

Die opmerking over het gras, daar hoorde natuurlijk een achter. Ik zou die moeite niet nemen, dat gras moet namelijk ook nog op de cakejes worden geplakt en dan moet er dus alsnog glazuur gemaakt worden. Dan liet ik die kokos maar helemaal weg.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

09-09-2010 om 12:21

Of banketbakker

Geerke: in mijn posting geef ik aan de je levensmiddelen ook wel eens bij een aardige banketbakker kunt krijgen. Het gaat maar om een paar druppels.

Jem

Jem

09-09-2010 om 12:44

Oh maar temet....

....het is heel weinig werk hoor. De kokos doe je in een plastic zakje met wat druppels kleurstof erbij. Goed schudden. Chocola (100g of veelvoud daarvan)en boter (25g) met 4 el water zachtjes laten smelten. Gezeefd poedersuiker (100g) erbij. Cakejes in de glazuur dopen en vervolgens de kokos erover heen. Het meeste werk is eigenlijk nog de keuken schoonmaken erna, vooral als de kinderen meegeholpen hebben.

Kleurstof...

gewoon even rondbellen.....je opties:

* banketbakker
* winkel waar ze uitgebreide sortering (brood)bak spullen verkopen. Meel en zo. (sommige molens hebben ook een winkel!)
* goed gesorteerde keukendingen winkels
* toko
* internetsite? (zeker weten dat je vast sites hebt met bak-benodigdheden)

Succes!

Ingrid (al jaren succes met fluoriscerende cakejes als tractatie. Ik zou gelijk alle kleuren vd regenboog koepn. Het spul is niet duur, en zo'n klein flesje gaat eeuwen mee)

Maxime.M

Maxime.M

09-09-2010 om 17:26

Marshmallow fondant

Je kunt trouwens met spekjes/marshmallows, een soort marsepein maken, alleen is het veel en veel goedkoper. Kijk maar eens op youtube op marshmallow fontant. Je hebt nog steeds wel levensmiddelen kleurstof nodig. Mijn vriendin versiert hier regelmatig cakejes mee. Ze gebruikt marshmallows en poedersuiker. Je moet het in de magnetron laten smelten (de marshmallows) en dan de poedersuiker en de kleurstof (heel weinig kleurstof) erdoor roeren.

Maxime

Tango

Tango

09-09-2010 om 21:05

Bedankt

Voor alle tips. Toko's zitten hier wel in de buurt, dus ik zal daar eens gaan kijken. Die laatste tip is ook wel wat, ik heb nog marshmellows liggen, dus misschien kunnen we daar wel wat mee, lijkt me wel erg lekker en dan inderdaad kleurstof erdoor. Mijn ervaring met zelf glazuur maken is dat het meestal te waterig wordt zodat het bijna niet hard wordt.
Verder ga ik even bij de banketbakker vragen of hij marsepeinen blaadjes o.i.d. heeft en anders doen we gewoon wat bruine of groene smarties ofzo, staat ook leuk.

Tango....

beetje open deur. maar als je glazuur te waterig wordt moet je er minder water bij doen.

Een volle soepkom poedersuiker verandert echt in prachtig glazuur als je er een paar theelepels water bijdoet Meer niet. Probeer het maar eens, desnoods druppel voor druppel. Van die volle soepkom suiker blijft dan overigens echt maar een relatief klein kloddertje glazuur over. Als ik 30 cakejes versier gaan er wel minstens 2 bussen poedersuiker door (maar nog steeds veeel goedkoper dan die stomme glazuurmix, waar ook alleen maar pedersuiker in zit en wat onnodige additieven schat ik zo in) Je moet er een beetje 'gevoel' voor krijgen, maar er moet echt veel minder water bij dan je denkt. Kleurstof (ook een paar druppeltjes) er pas doordoen na het water.

Succes!

jippa

jippa

09-09-2010 om 21:59

Vandaag gezien

Toevallig zag ik vandaag in de etalage van een sjieke kookwinkel groen glazuur in een tube. Het merk is wilton decorating icing (even gespiekt op de andere tubes hier thuis).

Dino versiersels

zie website:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/advanced_search_result.php?keywords=dino&osCsid=ea67c8159507ec8d093f6ceb5adc3386&x=4&y=13

Ze verkopen hier ook kant-en-klaar groene marsepein en groene rolfondant om als 'glazuur' te gebruiken.

Voor inspiratie kan je ook in google 'dino cupcake' intypen en dan op het tabblad afbeeldingen.

Sofie-Anne

Sofie-Anne

14-09-2010 om 17:47

Gewone fondant smelten

witte rolfondant , heb je bij de betere kook en co zaken enz enz, kleurstof niet van de toko nemen dan, want die is te vloeibaar, je moet een GEL hebben, zie leukstetaarten.nl enz. en veel plezier ermee!zelf marshmallowfondant maken vind ik persoonlijk erg lastig om te doen, en veel goedkoper is het niet.

Tango

Tango

19-09-2010 om 21:59

Ze zijn erg leuk geworden!

De tractatie is af. Vanavond hebben we hem gemaakt. Toch zelf glazuur gemaakt met 1 bus poedersuiker en wat water erbij, hier konden we meer dan 30 cakejes mee bedekken. Kleurstof gekocht bij een kook- en bakwinkel. Dit was niet vloeibaar, maar gelachtig dus maakte het glazuur ook niet dunner. Tangozoon hielp mee en ik heb hem nog nooit zo verbaasd zien kijken toen het glazuur helemaal groen kleurde.
De cakejes hebben we bedekt met het glazuur en toen een plastic dinootje erop (besteld bij Lobbes) en nog wat witte en bruine chocolade-versiersels, gekocht in een potje bij de supermarkt. Leken net een soort steentjes. Het ziet er helemaal geweldig uit, zal zeker een succes worden morgen.
Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

Mooi tango!

Leuk dat het goed gelukt is met de glazuur! De kinderen vinden het hier nog steeds leuk om te zien hoe met een paar drukjes kleurstof een heel bakje witte glazuur opeens zeer-aan-je-ogen blauw wordt of zo!

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.