Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waar vind ik een hoog maar stevig schoenenrek

Om een eind te maken aan de bende van rondslingerende schoenen kocht ik laatst bij Blokker een schoenenrek. Een hoge, want er moest het nodige op passen.
Een prachtoplossing, en ik was zeer tevreden over het resultaat. Helaas bleek het een flutkwaliteit, het rek werd al rap zwabberig en gammel, en stortte onlangs in elkaar.

Nu zoek ik dus een degelijker vervanging. Maar wat ik zo links en rechts zie zijn of schoenenkasten - die wil ik niet - of lage rekjes waarop 6 paar schoenen passen. Die kunnen dan soms gestapeld worden (die van Ikea bijvoorbeeld) en dan kunnen er 12 paar op. Maar da's niet genoeg (nee, wij hebben geen huiskamermoskee).

Iemand een tip waar ik een hoog maar toch degelijk schoenenrek kan kopen? Anders wordt het klussen, vrees ik.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

24-08-2010 om 11:18

Doorstapelen

waar er 2 op elkaar kunnen bij Ikea spullen kunnen er ook 4 op elkaar, al zul je het gevaarte dan aan de muur vast moeten zetten.

amk

amk

24-08-2010 om 11:18

bij ikea hebben ze ook van die schoenenzakken die je aan een kledingstang kunt ophangen. Hang er meerdere naast elkaar et voila.

Vera*

Vera*

24-08-2010 om 11:27

Iets lundia-achtigs

Als je een lundiakastje neemt met veel planken niet te ver van elkaar (zodat net de schoenen er tussen kunnen) heb je een stevig geheel. Hoogte, diepte en breedte naar eigen inzicht samen te stellen.

An

An

24-08-2010 om 12:07

Toch ikea

Hoi, wij hebben in de hal witte plastic ikea schoenenkastjes(Trones). Je koopt ze per 3, geloof ik. Ze zeggen dat er 3 paar inkunnen maar geloof me, er kunnen er veeeeeel meer in. Ik heb er 5 boven elkaar en er kan heel veel in.
Ik heb de witte maar ik zie net dat ze nu alleen nog rood en zwart hebben.

Groet, An

Oerstevig

Wij hebben een 34 cm diepe nis waar precies een ondiepe PAX kast in past (steekt een beetje uit, voordeur kan net open). Die nis is dus van onder tot boven gevuld met kastruimte. Ideaal! We hebben een element van 50 breed (en dus ruim 30 diep, en daar zitten metalen planken met gaatjes in. Helemaal vol met schoenen van onder tot boven. Verder nergens in het huis schoenen, en als de kast vol is moet er gesaneerd worden.

Ik weet niet of je zo'n ruimte over hebt, maar het is een stuk degelijker én afgesloten. Een hoog rek zal altijd aan de muur verankerd moeten worden, anders blijf je het gevaar houden dat het naar voren valt. Een gesloten kast is nu eenmaal veel steviger, daarvan mag je verwachten dat ie uit zichzelf op zijn plek blijft staan.

Temet

Temet

24-08-2010 om 13:26 Topicstarter

Tja

Om diverse praktische redenen waarmee ik jullie niet zal vervelen moet het toch echt een open rek zijn en geen kast. Een nis met rekjes/gatenplanken zou kunnen, als we een nis hadden, en dat is niet het geval.

Nog even doorzoeken naar de ideale oplossing dus. Maar bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

24-08-2010 om 13:36

Ja an, trones van ikea

Die zijn ideaal. Zeker voor de kinderen kunnen er veel meer in dan 3 paar en het voordeel t.o.v. een open schoenenrek is dat het mooi uit het zicht is en strak oogt.

Puck

Puck

24-08-2010 om 13:41

En deze dan?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50179948

Mijn zusje heeft deze. Gewoon een hele rij boven elkaar opgehangen.
Maar eigenlijk ben ik toch wel heel benieuwd geworden naar de reden waarom jij liever tegen schoenen zit aan te kijken dan tegen een kast.

In dat geval

Moet je er gewoon rekening mee houden dat je een lichte constructie gaat neerzetten die je gaat beladen met relatief zware schoenen.

Dat wordt dus altijd verankeren in de muur!

Welke constructie je dan gebruikt maakt niet eens zoveel uit. Je zou ook naar kasten kunnen kijken die voor in de tuin bedoeld zijn van gegalvaniseerd staal bijvoorbeeld. Oogt mooi!

margje van dijk

margje van dijk

24-08-2010 om 13:51

Redenen

Ik weet niet wat de redenen van Temet zijn, maar ik heb hetzelfde: schoenen liever op een rek dan in een kast.

Twee persoonlijke redenen zijn:
- als je de schoenen ziet, weet je meteen waar ze zijn. (Geen triviaal voordeel in mijn geval).
- schoenenkasten zijn zo lelijk. Echt, ik kan weinig lelijkers bedenken dan zo'n strakke dichte dunne kast tegen de muur. Ik kijk eerlijk waar liever naar een verzameling schoenen.

Margje

amk

amk

24-08-2010 om 13:57

Een nadeel

vind ik wel altijd van welke mogelijkheid dan ook de beperkte ruimte voor schoenen met hoge hakken, en vooral laarzen met hogehakken zijn een probleem. En van beide heb ik een zeer uitgebreide collectie, en dochterlief begint nu ook al met een schoenen-tic. Van wie zou ze dat nou hebben.

Temet

Temet

24-08-2010 om 14:54 Topicstarter

Amk

Of hoge schoenen met lage hakken. Ik heb een voorkeur voor schoenen met een hoge schacht, en het ging maar net.

Ik heb gelukkig maar 1 paar hoge laarzen, die liggen dan maar ergens anders...

Jullie postings bieden stof tot nadenken. Ik ga maar eens bedenken wat nou een echt handige (en stabiele) oplossing is...

Groeten,

Temet

Rek aan binnenkant deur?

er zijn toch ook rekjes die je aan de binnenkant (bijv. meterkast) op kunt hangen??

Temet

Temet

24-08-2010 om 20:54 Topicstarter

Mien

Daar zeg je wat inderdaad. maar er staat mij iets van bij dat daar niet zo heel veel schoenen opkunnen. Misschien toch maar eens verder zoeken naar een groter exemplaar.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

24-08-2010 om 21:17

Temet

Ik weet niet hoeveel vrije ruimte je aan de binnenkant van je meterkast hebt, maar die Trones van IKEA kun je ook aan de binnenkant van een deur schroeven. Je kan dan met gemak 3 bakken, is mininmaal 15 paar schoenen kwijt. Of moet het ook in een meterkast nog open zijn?

Fotos op schoenendozen

Ik heb een aantal schoenen die ik in dozen bewaar met een foto op de doos zodat ik altijd zie welke doos ik moet pakken.

Kan wel heel wat op

er zijn veel varianten zie ik net hier

http://www.twenga.nl/dir-Meubels,Hal,Schoenenkast

Vic

Vic

25-08-2010 om 20:49

Stapeltje

De schoenen staan hier in een rijtje onder de kapstok. Tenminste, een keer per week. De rest van de week is het een stapeltje, waar met een beetje pech ook nog school- en gymtassen tussen liggen, of huiswerkbladen.

Temet

Temet

25-08-2010 om 21:09 Topicstarter

Mien

jeetje, wat een handige site. Daar moet toch een passende oplossing tussen zitten lijkt me zo.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

29-08-2010 om 22:26

Heb je al iets?

Want anders heb ik nog een ideetje, als het al niet is genoemd. Wij hebben namelijk ook veel schoenen, en dus ook behoefte aan een groot schoenenrek. Ik heb nu zo'n ivar rek van ikea, jeweetwel, dat houten met die planken die je per onderdeel kan kopen en supersimpel in elkaar zet. Gewoon, boekenkasthoogte, en dan erg veel planken erin. Je kunt zelf de hoogte variëren, zodat je genoeg hoogte voor laarzen ed. kunt overhouden, en bij gympen en sandalen heb je maar weinig ruimte nodig. Enfin, het is ruim genoeg. Je zou als je wilt zelfs de planken nog wat schuin kunnen zetten om de schoenen wat beter te zien.
Ik vind het erg handig.

Rodebeuk

Dank voor je geweldige idee om een ondiepe pax-kast te gebruiken als schoenenkast. Onze hal is groot genoeg voor een ondiepe kast en we zaten met veel te veel schoenen, tassen, mutsen, sjaals, regenpakken e.d.

Dit weekend is er een ondiepe pax-kast van 2,36 hoog en 1 meter breed gekomen, 3 van die stoffen ikea-bakken bovenin, 8 planken er onder en daaronder nog genoeg ruimte voor mijn laarzen. Nergens meer losse zooi, heerlijk!

Savon

Ja, leuk he? Net of je nieuwe ruimte in je huis hebt gevonden...

Ik ben er trouwens op een heel rare manier aan gekomen. Met St Maarten zag ik zo'n kast bij buurtgenoten staan (tijdens het zingen van de kleintjes). Goed idee dacht ik, ik wist niet dat PAX er ook in een ondiepe variant is. Mgoed, neergezet, paste echt maar net.
Kom ik die buurvrouw weer tegen - vertelt ze dat het helemaal geen PAX is! Maar zelfbouw, ontzettend veel werk aan gehad. Ze dachten dat het een cm minder diep dan PAX moest zijn, dus hadden ze het achterwerk helemaal zelf getimmerd. Deuren van IKEA of zelfs van de bouwmarkt, dat weet ik al niet meer. Het enige van IKEA waren dan die lichtjes erbovenop.
Haha! Dat was dus echt beginnersgeluk voor ons. Als je de voordeur open doet is er 8 mm over tussen dat ding dat aan de zijkant uit je voordeur steekt en de kast.

Bijkomend voordeel vind ik ook nog dat PAX zo goedkoop is als je er geen rare dingen bijkoopt. Wij hebben draadmanden en idd zo'n drievakker. Op heuphoogte voor regenkleding, petten en mutsen/wanten. Maar je drievakker bovenin is wel een tof idee. Dat moeten wij ms ook nog doen. Nu heb ik planken waar ik slecht bij kan en ik verstop daar mijn reservekadootjes... met de nodige problemen want een van mijn zoons is een snuffelaar.

Oh ja, en ff voor de duidelijkheid: wij hebben 1.50 breed. Schoenenkast die ik hieroven al noemde en dan nog een van 1.00.

Na vele mislukkingen....

... heb ik uiteindelijk onze schoenen keurig uitgestald in een Lundia van 20 cm diep.
Groet,
Miriam Lavell

Rodebeuk

Had je buurvrouw nu maar even op de ikea-site gekeken voordat ze zelf aan het timmeren ging zeg (of op OOL natuurlijk ).

Ik wist ook hier dat er een ondiepe pax-kast was tot ik het in dit draadje las. Wij hadden zelf de diepe kasten in onze slaapkamer en die vond ik ook heel handig, lekker met van die draadmanden er in en van die stoffen dingen onderop. Helaas slapen wij sinds we verhuisd zijn op zolder en daar passen de kasten niet, die zijn naar dochter gegaan.

Cadeautjes bovenin is ook wel een goed idee, helaas is mijn oudste 1,90 dus die kan er makkelijker bij dan ik, maar hij is geen snuffelaar dat scheelt.

Ik dacht dus vrijdagavond even te ontsnappen aan het moeder zijn, auto opgemeten, ja hoor, een hoge pax paste er in. Ik naar Ikea, was ik eventjes vergeten dat alleen de kast al 36 (jawel zes-en-dertig) kilo weegt, tenminste de verpakking dan. Tja, dat kreeg ik dus niet op mijn karretje. Ik kwam dus thuis met de scharnieren, de planken en de manden. Toen kon dus mijnheer Savon niets anders dan zaterdag in zijn pauze naar Ikea tuffen om de kast en de deuren te halen. Hij kent mij en mijn opruimwoede dus hij heeft heel lief na zijn werk op zaterdagavond die hele kast nog in elkaar gezet. Er moeten alleen nog even extra gaten in de achterwand komen om de kast wat beter te ventileren, anders krijg je zo'n walm als je de kast opendoet.

Ik vind trouwens de laatste jaren de ikea-kasten toch verbeterd, in het verleden kon je er donder op zeggen dat je iets miste, een schroefje, deuveltje of zo, maar tegenwoordig is dat eigenlijk altijd prima in orde.

Miriam

Hebben jullie allemaal van die hele piepkleine voetjes dan? 20 cm diep is toch niks of staan de schoenen allemaal file-geparkeerd?

Vera*

Vera*

30-08-2010 om 12:49

Savon

Volgens mij is de 20 cm niet meer leverbaar van Lundia. Maar als het te klein (kort) is neem je toch 30 cm diepe planken?

Vera

Temet

Temet

30-08-2010 om 13:42 Topicstarter

Savon

Voor het geval je het nog niet wist: op de IKEA-site kan je van elk product ook zien wat de verpakking weegt en hoe groot die is.

Groeten,

Temet

Vera en temet

Vera: ik heb inmiddels de 37 cm pax kast, maar ik vroeg me gewoon af hoe Miriam dat doet. Ik heb maat 41/42 en mijn laars is 29 cm (net onder mijn bureau gedoken om te meten).

Temet: ik wìst het wel, maar ik had niet gekeken, in mijn haast om even een hele vrijdag dreinende dochter te ontvluchten

Ach savon

Het zijn maar schoenen en de meeste schoenenrekken zijn niet veel dieper. Wat helpt is als je de planken schuin doet (net als in een schoenenrek).
Groet,
Miriam Lavell (schoenmaat 39)

Miriam

Schuin zetten, dan heb je natuurlijk meer ruimte.

Ik zag in gedachte een dichte kast van 20 cm waar jij iedere dag alle schoenen gezellig achter elkaar zet. Een Lundia kast is niet dicht (toch?) dus dan kan het wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.