Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polly Shearman

Polly Shearman

30-01-2009 om 10:35

Waar ligt het! Spullen opbergen

Hoe bergen jullie je spullen op?
Ik ben nl altijd alles kwijt.
Ik heb wel degelijk een systeem maar toch nog problemen.
Ik heb een kast met dossiers op alfabetische volgorde.
De autoverzekerings papieren van de HEMA vind ik dus OF bij de A of bij de H
en de jaaropgave, vind ik OF bij de B van belasting, of bij de J van jaaropgave of bij de L van loonstrook
Dat is dus best een systeem.
Verder heb ik een electro mand, die staat in de kast daar gaan alles soorten snoeren in, opladers, kabeltjes, enz.
Maar dan nog ! ik moet nu op zoek naar een reserve fietssleutel???? nee bij de F zit hij niet en bij de R ook niet...
Hoe ziet jullie systeem er uit?
vertel me... dan kan ik er nog wat van leren!

groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

30-01-2009 om 10:50

De eettafel?

als daar alles op zou leggen wat ik nodig denk te hebben, is er geen plaats meer om te eten,knutselen enz.
ik probeer die juist leeg te houden ( is ook moeilijk )
een bakje met sleutels in de kast... dat is een briljant idee...voor in de toekomst, waarom denk ik daar zelf niet aan!

Sleuteltjes...

liggen bij ons in een bakje in de keukenla, anders in een bakje in de schuur bij alle klusspullen (lees: rotzooi) van mijn man. In het eerste geval heb ik het zo te pakken, in het laatste geval zie ik het nooit meer terug
In die keukenla liggen overigens ook: postzegels, de fonduevorken, kiwi-lepels, elastiekjes, pennen, pleisters, extra koffiepadhouder, eigenlijk van alles dat ook maar enigszins met keuken te maken heeft en geen eigen plek heeft (en klein genoeg is om erin te passen) of wat handig is om zo binnen bereik te hebben.

Jons

liora

liora

30-01-2009 om 11:05

Ehh

Hoi Polly,

Heb net op het werk een cursus gehad over hoe te ordenen. Als je iets moet doen nog, orden dan op actie: dus bijvoorbeeld een mapje beantwoorden, een mapje betalen, een mapje versturen, een mapje afwachten (dan moet een ander dus eerst nog iets doen).
Als je ergens klaar mee bent, dan moet je het archiveren. Als jij altijd vergeet op welke letter, zou je een lijst kunnen maken in je computer waarin je bijvoorbeeld zet wat je allemaal onder de A hebt.
Zelf zou ik het op soort doen. Dus een tab loon, een tab belastingen, een tab wonen, een tab verzekeringen. Of hoe je het maar handig vindt.

En per kind een eigen ordner.

Zoiets?
Zelf is het bij mij thuis nog een zooi, moet ook weer eens bijwerken!

Liora

Jesse_1

Jesse_1

30-01-2009 om 11:19

Papieren op soort

Alle papieren heb ik op soort; dus een paar ordners met tabbladen. Zoiets als Liora zegt: Een ordner met vakantie/hobby/creditcard/gezondheid en een ordner met vaste lasten/telefoon/inventaris/computer/auto etc.
Sommige tabs heb ik onderverdeeld, dus in gezondheid zit een stuk met rekeningen en een stuk met polissen en wat daar mee te maken heeft. En de tab auto heeft elke auto (we hebben verschillende gehad).
In elk gedeelte gaan de nota's op volgorde van datum (laatste bovenop). Ik kan altijd alle papieren terugvinden, behalve papieren waarvan ik niet weet in wat voor tabje ze horen, die liggen op een stapel ("op te bergen")
Verder ben ik absoluut NIET georganiseerd!
Jesse

MaximeM

MaximeM

30-01-2009 om 11:43

Hoe wij het hier hebben:

Ik heb 2 ordners in de kast met verschillende tabbladen erin.
-allerlei
-belasting
-telefoon
-werk man
andere map:
-school
-auto
-verzekering
-werk mezelf

Op zich is dat voldoende. De autoverzekeringspapieren zitten bij dus bij 'verzekering' maar ach, als ze bij auto zouden zitten is dat ook geen ramp. Maar ergens anders dan daar liggen ze niet.
Verder heb ik ook een bakje in de keukenla met de reservesleutels, allemaal wél gelabeld zodat ik weet welke sleutel het is. (ik heb zo labeltang gekocht, ideaal voor vanalles en nog wat, bij een sleutel aan ring print ik het label 2x achter elkaar uit en plak het dan tegen elkaar om de ring heen. Een hele snelle simpele label die nog waterbestendig is ook)
Verder heb ik 2 houten bakjes met "office" erop gekocht (á la Riviera Maison) en daarin gaan de spullen die nog uitgezocht moeten worden. De kinderen hebben er eentje van hun samen in de keuken staan, daarin gooi ik al het losse spul van wat ik de hele dag door tegenkom. Zodra het bakje uitpuilt moeten ze het gaan uitsorteren en dat gaat zo prima.
De tafel is hier trouwens gewoon leeg, er staan twee brede flessen op (olielampen) en een bos bloemen. Véél gezelliger dan allerlei zooi.

maxime

Keukenla

Jons, het schijnt dat als je als Nederlander in Duitsland net over de grens een keuken koopt, ze daar het begrip 'rommella' in het Nederlands heel goed kennen

Hier ook zo'n keukenla vol troep, waarvan ik zelf denk dat het nog wel van pas kan komen en zaken als Arnica-zalf, likdoornpleisters en Azaron(, die natuurlijk eigenlijk in het medicijnkastje horen).

Chris

Rieke

Rieke

30-01-2009 om 12:58

Papierzooi

Bij ons is het redelijk geregeld. We hebben een aantal zaken geordend; bank, telefoon, verzekeringen, rekeningen, een sleuteldoosje in bureaula van man met alle sleutels. Dit alles keurig in mappen in zijn werkkamer. Voor mezelf heb ik een aantal mappen met bankzaken, salariszaken, een rode doos waar alle restpapieren ingaan (lees zooi), 1 map per kind, en insteekmappen voor knutsels en tekeningen, in een grote kast in de kamer. De andere belangrijke papieren liggen in de la van een oud kastje in de gang; schoolgids met telnr klasgenootjes ed, adresboek, agenda, binnenkomende post gaat daar ook in.
En op dat kastje een mand met dagelijkse sleutels huis, fiets, auto en daar bovenop in de winter handschoenen, sjaals ed.
En in de bijkeuken een groot dressoir waar tijdschriften ingaan die ik nog niet kwijt wil, en consumentengidsen, telefoonboek, gouden gids ed.
En we hebben een rommella helaas, niet de bedoeling, maar zoiets ontstaat helaas; wat zit erin ? Plakband, pleisters, opladers telefoons, walkie taltie, gloeilampen, spaarlampen. Ik ga het weer eens uitzoeken binnenkort.....En ik ben regelmatig iets kwijt en dan moet ik al die kastjes langs.

Theedoos voor sleutels

Hier voor alles sleutels een theedoos, zo'n vakjes doos dus. Heel handig.
Verder hebben we een dossiermap met allerlei vakken waarin we het hele jaar de papieren verzamelen die relevant zijn voor de belastingen (jaaropgave en zo).
Verder een doos voor garantiebewijzen en gebruiksaanwijzingen. En desondanks ook een rommela en een eettafel die maar niet leeg wil. Maar we zijn niet vaak iets kwijt moet ik zeggen.
Jonne

Bastet

Bastet

30-01-2009 om 18:25

Sleutels

Alle reservesleutels,van fietsen,huis,terraria,kluisjes,spaarpotten etc zitten bij ons in een sleutelkastje in de gang.Verder ben ik altijd alles kwijt,maar geen sleutels.)
Bastet

Hier

Systeem is een groot woord, denk ik.

Mijn man ruimt alle papieren op, staan in een aantal mappen onder de kast. Geen idee of hij daar een systeem bij bedacht heeft, ik kan alles vinden omdat ik er vaak genoeg in kijk om te weten wat waar ligt.
Verder staat er hier een schaal op het dressoir die bedoeld is voor een paar grote kaarsen. Die staan er ook maar je wilt niet weten wat er nog meer voor rommel in die la ligt. Alles wat we even niet nodig hebben maar nog niet weg kan beland daar in.
Eronder liggen bonnetjes van dingen die we niet lang hoeven te bewaren maar ook nog niet gelijk weg willen doen ivm je weet maar nooit...
Dan hebben we nog een "rommel-lade" in de keuken, daar liggen de fietssleutels en andere prulletjes.

Echt kwijt zijn we hier nooit wat, mama weet eigenlijk altijd wel waar iets ligt

Asa Torell

Asa Torell

30-01-2009 om 20:33

Hier ook nog best een gezoek

Vriend hier is een behoorlijk geordend iemand die bijvoorbeeld elke dag netjes alles backupt wat van belang is, alles labelt, alle documenten scant, en keurig ordners bijhoudt. Dat laatste doe ik ook inmiddels, zijn voorbeeld volgend.
Maar ondertussen blijft het moeilijk om een waterdicht systeem te verzinnen, zo moest ik gister bijvoorbeeld zoons sofinummer-aankondigingsbrief zoeken en die was eerst in alledrie de mappen 'naamzoon', 'gezin-ambtelijk-gezondheid' en 'belasting' niet te vinden. Uiteindelijk bleek hij toch ergens verstopt in de gezin-ambtelijk map, maar weer op een onlogische plek daarin waar alleen vriend, die die map gemaakt heeft, hem kon terugvinden.
Kortom, het staat op mijn doelijstje om eens een paar dagen vrij te nemen en dit soort dingen lekker te ordenen. Dan neem ik dit draadje er weer bij!
Een rommella hebben we hier trouwens ook, en een gangkastje met sleutelbakje, grappig is dat.

Massi Nissa

Massi Nissa

31-01-2009 om 07:58

Schaal

Wij hebben ook zo'n prachtige grote schaal op de keukentafel. Die ligt dus helemaal vol met rommeltjes, van plakband en brandstofbonnetjes tot pennen, haarclipjes en weet ik wat allemaal. Vreselijk. Verder heb ik nog vier rommellades die ook echt helemaal vol liggen. Ik heb gewoon geen zin om het uit te zoeken, moest destijds snel verhuizen en dit was mijn noodoplossing. Inmiddels dus permanent, haha.
Papieren: drie mappen, man vrouw kind. Elk jaar een nieuwe map aanleggen. Ik doe het net als Liora, tabje Huis, tabje Auto, tabje Belastingen etc. Ik heb ook een grote doos in een kast staan voor bonnetjes die met de verbouwing te maken hebben, en nog een andere doos voor bonnen van luxe goederen (tv enz).
Hier lijkt het op het oog heel netjes, vooral als ik die schaal van de keukentafel leegkieper in een la, maar je wilt niet weten wat voor chaos er achter de deurtjes heerst.
Groetjes
Massi

Rafelkap

Rafelkap

31-01-2009 om 13:04

Ordners

Wij hebben dikke en dunne ordners met: verzekeringen - geldzaken - kinderen - ziek . Voor het huis (aktes e.d.)is een apart doosje. Ik hoorde van iemand die overleden was en een map had met als titel "dood", ook wel handig Verder hebben ook ik en mijn man ieder een map(deze wil ik nog beter ordenen), en een map "bonnen", op jaartal want idd is het lastig zoeken anders.
Het lukt me steeds beter alles een plek te geven want ik word ook gek van al dat zoeken.

Caro

Caro

31-01-2009 om 21:39

Sleutelkastjes

Ik lees hier al meerdere malen dat mensen een sleutelbakje, of een sleutelkastje in de keuken/gang/bijkeuken oid hebben.

Hier is dat uitermate uit den boze!! Man is nl erg van mening dat ALS er dan ingebroken wordt tijdens je vakantie je dan ook echt alles kwijt bent. Dus sleutels zitten hier op een plek ( in de kluis dus ) waar inbrekers niet snel zouden zoeken.( en niet in kunnen ) En dat geld dan voor reservesleutels. Alle andere sleutels ( huis/auto/fietsen gaan iedere avond mee naar boven aan ieder zijn sleutelbos. Net als portomonees, tassen enz.

Groet Caro

Petr@

Petr@

01-02-2009 om 02:10

Waar een tupperware bakje al niet goed voor is ))

Sinds ik een opruimcursus gevolgd heb kan ik alles weer terug vinden in huis. Ik heb alle reservesleutels uit laatjes gevist en in een Tupperwarebakje gestopt, met daaraan keurig een labeltje van welke fiets en auto de sleutel is.
En dat kwam laatst erg goed van pas toen manlief mijn autosleutel had gebruikt en die vervolgens niet aan het haakje had gehangen, maar in de garage had neergelegd en ik dus naar m'n werk wilde, maar niet weg kon. Toen was ik wel erg blij dat ik in een greep de reservesleutel had!

gr.
Petr@

Petr@

Petr@

01-02-2009 om 11:45

Kastanjet

Wat een goed idee om documenten te scannen. Wij hebben sinds kort een printer die ook kan scannen en ik ga dit maar eens op mijn To do list zetten!

gr.
Petr@

Polly Shearman

Polly Shearman

01-02-2009 om 16:20

Petr@ en kastanjet

leuk documenten scannen, maar wat dan als laptop weer eens word gestolen whahahah

de cosumptie bon heb ik gewoon gevonden bij de G van groen briefje.

En Petr@... ik wil het van je leren, dat opruimen !
begin maar met les 1. wat was dat ook al weer? iedere dag 1 uur weggooien.

groet, polly

Petr@

Hier nog eentje die zeer nieuwsgierig is naar jou opruimcursus. Pais zou het erg prettig en een hele eer vinden wanneer jij mij wegwijs wil maken in de wereld van puinruimen. :-SS Ik ben echt een verschrikking.
Dan kan daarna iemand anders mij leren hoe hou ik mijn huis op orde.

Zijn er vrijwilligers?

Petr@

Petr@

01-02-2009 om 23:19

Waar ik het geleerd heb...

google ff op Kaat Mossel en Persoonlijk Opruimen.
Ik kan het natuurlijk niet maken tegenover KM om hier te gaan verkondigen hoe dat werkt )

En ik ben nog steeds zeer tevreden over die cursus. Het huis is niet altijd schoon, maar wel altijd opgeruimd, en dat is zo lekker rustig, helemaal nu ik weer werk.

gr.
Petr@

Petr@

Petr@

01-02-2009 om 23:20

Polly

Les 1. Backup maken van laptop ))

gr.
Petr@

MaximeM

MaximeM

02-02-2009 om 09:27

Fladderbeestje

Hoi,

Ja daar zou ik dus ook een tupperware(achtig) doosje met dekseltje voor gebruiken. Uiteraard met opschrift van mijn mooie lettertang

Maxime (alles beletterd in huis )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.