Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

23-03-2009 om 11:58

Waar kun je nu echt op bezuinigen in het huishouden?

wie heeft er tips waar mee je nu in deze "zware" tijden te bezuinigen in het huishouden

ik heb bijv. het volgende;

in plaats van een 95 graden was, waarbij ik het eigenlijk alleen belangrijk vind dat ons ondergoed en de dweiltjes heet gewassen worden doe ik tegenwoordig de wastafel vullen met kokend water en daarin laat ik bovengenoemde een uurtje weken met een sopje, daarna was ik de hele handel met aangevuld wasgoed wat gewoon op 30 graden kan en was dit dan op 30 graden, scheelt volgens mij behoorlijk op de stroom rekening

wie heeft er nog meer leuke tips...

ik ben benieuwd???

Tess

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 12:47

Tsja

Tess:
"wie heeft er tips waar mee je nu in deze "zware" tijden te bezuinigen in het huishouden"
TV en vooral PC uit als je ze niet gebruikt. Het stroomverbruik van PCs valt ongelovelijk tegen.

Verder is bezuinigen vooral een kwestie van kijken waar je je geld aan uitgeeft en prioriteiten stellen. Jouw tip is maar marginaal, omdat warm water om in te voorwassen/weken ook geld kost.

Bastet

Bastet

23-03-2009 om 13:10

Dure schoonmaakmiddelen

Koop geen dure schoonmaakmiddelen,met een zak soda en een pot groene zeep kom je echt al een heel eind!!
Groetjes,Bastet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-03-2009 om 15:34

Weet niet wat je al kent

Op boodschappen valt vaak nog wel te bezuinigen (voor meer dagen koken, groenten van het seizoen eten etc), maar ik weet niet wat je al kent en doet.

Een tip die je niet zo vaak hoort: vroeger naar bed gaan. Je bespaart op energie en licht, en daarnaast krijgen wij later op de avond weer trek in snaai, wat je dus niet meer eet als je in bed ligt.

Was hangen we op en gaat niet in de droger. En ik weet niet of je het onder 'huishouden' schaart, maar kijk je verzekeringen eens grondig na.

angel3

angel3

23-03-2009 om 15:59

Even denken

abonnementen opzeggen. Niet toegeven aan verleidingen (leuke kadootjes bij de supermarkt, buiten de deur koffie drinken, )
Wij zetten inderdaad om 21 uur de termostaat al laag. Dan blijft het nog makkelijk lang genoeg warm.

Anneja

Anneja

23-03-2009 om 16:10

Stookkosten, auto, en tweedehands.

Verwarm alleen de woonkamer, en dan op 17 of 18 ipv 20 graden. Isoleer je huis als dat niet al gebeurd is. En als je enigszins OV-bereikbaar bent en gezond van lijf & leden kan je prima zonder auto. Kinderkleren kan je tot maat 122/128 ongeveer in overvloed tweedehands vinden (grotere maten ook wel maar dan is er minder aanbod).

Korter douchen schijnt ook verstandig te zijn, maar mij krijg je met geen tien paarden al na drie minuten de douche uit. Aan mijn douche geen polonaise.

anne

Sancy

Sancy

23-03-2009 om 18:36

Pelle (wow!)

"...tegenwoordig schijn je waspoeders te hebben die met 40 graden ook al goed schoon worden."
Wow! Jij wast zélfs je waspoeders op 40 graden om ze schoon te krijgen?

1x pw boodschappen doen etc..

-Dit doen wij sinds kort en het scheelt ons tientallen euro's per maand aan impulsaankopen.

-De auto zoveel mogelijk laten staan (=meteen gratis sport)
-Koop geen losse tijdschriften maar leen ze uit de bieb
-Tweedehands spullen kopen
-Zelf kleding maken
-Minder vlees eten
-Koop geen bossen bloemen maar liever een bloeiende plant.
-Kook voor 2x bijv. nasi, pasta.
-Verwarming een graadje lager.Lucht je huis 'smorgens goed want een gelucht huis verwarmd effectiever.

Nivea

Nivea

23-03-2009 om 23:28

Tja

Tja, ik vind die handwasjesbesparing echt marginaal. Klinkt als douchewater opvangen om daarmee de wc door te spoelen.

Verwarming een graadje lager scheelt 10% maar 18 graden vind ik echt veel te koud. Bovendien als je 'nu' krap zit, heb je weinig aan zo'n besparing.

Ik doe dinsdag de gewone boodschappen; fruit, groente, vlees, brood, kaas, zuivel, etc. Zaterdag vul ik deze dingen weer (voor een paar dagen) aan plus de dingen voor het weekend; olijfjes, stokbroodje, snoep, speciaal toetje, nootjes, lekker kaasje, biefstukje, makkelijke sla, broodjes, bloemetje, fris, flesje wijn, leuk tijdschriftje, etc. Op zaterdag is mijn kar lang niet zo vol maar ben ik toch meer kwijt! Terwijl die kar eigenlijk bijna helemaal geschrapt kan worden (op wat fruit, groente en zuivel na). Besparing: 25 euro per week.

Ik koop weinig voorgesneden spul, dat scheelt wel behoorlijk. Ook weinig schoonmaakspul of toiletspullen (gewoon shampoo, crempjes, tandpasta van de Action)

Op zondag mijn portemonnee verstoppen, zou ook wel wat opleveren (minimaal 25 euro per week). Even naar een speeltuin, zwembad, terrasje, lekker uit eten. Iedere zondag doen we wel iets leuks buiten de deur en vaak kost dat geld. Soms gewoon een dag salaris (dat is een hele goede remedie om te besparen; hier moet ik een hele dag voor werken, is het mij dat waard). Er zijn trouwens ook genoeg goedkope uitjes te bedenken (fietsen, kinderboerderij, boswandeling, filmmiddag, etc)

Waar ik ook flink op zou kunnen besparen is om bij alles wat ik koop te bedenken of het ook anders kan. Dit weekend heb ik nieuwe voetbalschoenen gekocht voor oudste (want te klein), verjaardagscadeau voor de middelste (ik had ook even kunnen kijken op marktplaats) en nieuwe kleertjes voor de jongste. Ik had ook even kunnen kijken op Marktplaats of iets bewaren van een rommelmarkt, etc. Ik denk dat dit zeker per maand 100 euro zou schelen (en dan hoef je nog niet eens alles tweedehands te kopen).

Wat wel scheelt (maar ik lang niet altijd leuk vind...). Het geven van cadeautjes over-en-weer afschaffen. We hebben het in de familie en in de vriendenkring afgeschaft als het gaat om verjaardagen. In de familie hebben we afgesproken dat we voor kinderen een cadeau van ongeveer 5 euro kopen. Prima! Scheelt minimaal 20 euro per week.

Een auto de deur uit doen scheelt natuurlijk ook heel veel geld.

Tirza G.

Tirza G.

23-03-2009 om 23:43

Ennnnnnn

Kleiner gaan wonen. Scheelt enorm.

Tirza

Guinevere

Guinevere

24-03-2009 om 10:30

Minder

Het is zo gemakkelijk. Gewoon minder eten en meer water drinken. Nog goed voor de lijn ook.
En verder: Zorg ervoor dat je óf geen restjes overhoudt bij het eten (minder koken dus), of gebruik die restjes ergens anders voor. Fiets vaker. Doe minder impulsaankopen.
Voor degenen die niet krap zitten: blijven uitgeven! Goed voor de economie.

Anneja

Anneja

24-03-2009 om 11:15

Douchewater opvangen

Nivea:
"Klinkt als douchewater opvangen om daarmee de wc door te spoelen. "

Ik moet zeggen dat we als de tuin erg droog is het douche/badwater met een slang het raam uit de voortuin in hevelen.. en toen we de wasmachine nog in de badkamer hadden vulde ik die wel eens met heet water uit de douche (CV-ketel is efficienter dan wasmachine qua verwarmen). En toen we de wc verbouwden hebben we zitten zoeken naar, inderdaad, een spoelsysteem wat het badwater opvangt (douche boven zit recht boven de wc beneden). Alleen hebben we dat niet kunnen vinden. Ik vind het eigenlijk niet heel raar om een beetje zorgvuldig met dat soort dingen (drinkwater in dit geval) om te gaan.

anne

Tip

Tip

24-03-2009 om 18:03

Water om te sproeien

Een pomp in de tuin voor grondwater. Zomers de hele dag water ter beschikking voor sproeien en voor de kinderen om mee te spelen.

Bovenaan beginnen

dus kijk naar je inkomen, kan je beter werk krijgen, meer verantwoordelijkheden aantrekken in huidige baan, meer salaris of betere voorwaarden krijgen ?

Als je elke week 4 uur bezig bent met goedkoper boodschappen doen en alle aanbiedingen af te lopen kan je beter 3 uur meer gaan werken en alle boodschappen voor die week in 1 uur doen met de auto.

En ook bovenaan, kijk naar de hoogste lasten, woning, auto, boodschappen, verzekeringen. Als je daar eens goed doorheen bent gegaan dan pas ga je naar de kleinere uitgaven kijken. Heeft het zin om een oude cv ketel te vervangen dan investeer je wel maar je maandelijkse lasten worden dan ook weer lager.

Zit er op de oude auto bijvoorbeeld nog een dure allrisk, is dat nog nodig ? Heb je verzekeringen dubbel? Kijk eens naar je ziektekosten (ik heb nu een deel van het uitgebreidere pakket eruit gegooid omdat die was veranderd sinds januari en toen had ik er niets meer aan, dus lees de hele polis door).

Hier heb ik een aantal jaar geleden een keer zo'n rondje gedaan, een paar avonden door alles hen gaan dus. Ik had geloof ik de volgende bezuinigingen op de kleinere posten: geen bloemen meer elke week (450 per jaar), sportschool abonnement opgezegd (600 per jaar), allrisk van de oude auto eraf (350 per jaar), niet duur op vliegvakantie maar een keertje heel goedkoop maar 3 dagen naar de veluwe gegaan (scheelde 2500 euro ! met het jaar ervoor).

Met name door 2 jaar achter elkaar heel beperkt op vakantie te gaan konden we een schuld wegwerken en weer spaargeld opbouwen. Alle bankpassen zonder limiet heeft hier er voor gezorgt dat we nergens meer rood op konden staan (dat was een gewoonte geworden) en ontvangen we alleen nog maar rente ipv rente te betalen.

kaatje43

kaatje43

25-03-2009 om 10:13

Energieleverancier

Via internet zag ik dat het bij mij 400 euri op jaarbasis scheelt. Grommm. Balen dat ik een contract voor een paar jaar heb. Dacht toen dat het slim was. Zodra ik kan, stap ik over.
En meer de auto laten staan. Beter voor de portemonnee en voor de lijn.

Oh ja

en wat hier ook wel scheelde was een ander internet/telefoonpakket. De hoeveelheid ellende om over te stappen bespaar ik je even (wij hadden heel erg pech en meer dan een jaar later krijgen we geld terug) maar dat was hier ook weer een paar tientjes per maand goedkoper.

Verder hou ik voor in dit huis (huis eind jaren 20) van oude meubeltjes, dan rij ik wel eens langs de schalm (kringloop) en trek ik een oud kastje weg. Veel goedkoper kan eigenlijk niet.

En ik verkoop alles wat we niet meer nodig hebben op marktplaats, dit ook omdat ik gesteld ben op ruimte en niet weer zoals vroeger een volgestouwde zolder met troep wil.

Suzanne

Suzanne

25-03-2009 om 10:49

Goedkope supermarkten, action

De dure supermarkten links laten liggen, ik haal meer en meer bij de Lidl en de Aldi, ben daarnaast trouwe fan van de Action o.a. voor schoonmaakartikelen en wasmiddel. Koop steeds meer eigen merk-artikelen.
Waspoeder gebruiken i.p.v. vloeibaar, is voordeliger en beter voor je machine.
Als ik wat 'nieuws' nodig heb, kijk ik eerst bij de kringloop en op Marktplaats, wat ik niet meer nodig heb, gaat op Marktplaats.
Ik gebruik steeds minder pakjes bij het eten koken, van die kant-en-klaar mixen, op sites als smulweb zijn leuke recepten te vinden met eenvoudige ingrediënten die je vaak wel in de kast hebt staan.
Hier heeft de dure vliegvakantie ook plaatsgemaakt voor een weekje in eigen land. Uit eten gaan we eigenlijk nooit meer, zelfs iets lekkers kopen/klaar maken is nog altijd een stuk voordeliger dan uit eten, zelfde met snacks: zelf frituren scheelt de helft bij snacks van de snackbar. Films kijken doen we thuis, bios te duur (we moeten er ook nog naar toe rijden, 20 km. heen en terug)
En niet naar de winkel gaan als het niet echt noodzakelijk is, bij niet echt noodzakelijke boodschappen even nadenken of je het wel of niet zult doen, scheelt echt veel.. Ritten combineren: sport & boodschappen, enz.

Alle

kleine beetjes helpen. Dus opletten of nergens licht onnodig brandt, avondstroom, huismerken.
Overbodig spul gaat naar de rommelmarkt. Is ook nog leuk. De bedoeling is wel dat je meer verdient dan de kraamhuur en niet vervolgens (zoals ik deed) je winst + nog wat gaat uitgeven aan de rommel van anderen .
De Action is slecht voor mij, omdat ik evenveel geld uitgeef als anders omdat het allemaal zo goedkoop is. Blijf die kar maar volladen (heb wel meer spullen voor hetzelfde geld, dat is waar).
Verder is het verstandig om toch altijd op de hoogte te blijven van wat je kwijt bent aan vaste lasten en waar je wat dat betreft op kunt bezuinigen (verzekeringen etc), kijk dat regelmatig na, een soort financiele grote schoonmaak. Ik zelf vind het niet prettig om tarieven vast te laten zetten. Wordt het duurder (bv energie) dan is dat zo, maar ik zou het erger vinden als het daarna goedkoper wordt en ik teveel betaal.
Smeer je eigen brood, laat de overheerlijke snacks in de kantine LINKS liggen! Als ik mijn boterham met kaas opleuk met een likje rode pesto hoef ik al niet meer naar de kantine.
Ga uit van een boodschappenbudget dat tastbaar in je beurs zit en niet onzichtbaar op je rekening. Bij pinnen geef je te makkelijk geld uit.
En als je geld overhoudt omdat je zo zuinig bent geweest, trakteer je zelf eens: bioscoopje, of een tijdschrift, een kleurboek voor je kinderen. Dat heb je nodig om het vol te houden .

Sanne

Sanne

27-03-2009 om 18:38

Met boodschappen

Mijn man is op dit moment werkloos door een gedwongen ontslag, dus ben ik ook aan het bezuinigen.

Een mooi voorbeeld zijn de luxere boodschappen, die haal ik meestal bij de lidl of de aldi, net zo als bier en wijnen, maar ook koffiepads voor de senseo, scheelt al gemiddeld een euro of 35 per week.
Ook jaag ik graag op koopjes en kijk veel op het internet. Sites als:
http://www.goedkooptanken.nu/
http://www.aanbieding.nl/
http://www.degoedkoopsteluiers.nl/
Als voorbeeld pak ik de luiers. Ik heb 2 dochters in de luiers 1 van 3 en half en 1 van 6 (bedplassen). Voorheen gebruikte ik verschillende luierbroeken voor allebei, de een pampers en de ander drynights. Nu dragen ze beiden de grootste maat kruitvat luier, wat mij nu zeker 50 euro in de maand scheelt aan luiers. Ze vinden ze wat minder prettig zitten, maar dat is misschien de stimulatie om droog te worden

Energie

Laatst nog op de radio gehoord van een woordvoerder van een consumentenprogramma dat ze het afraden om je energieprijs te laten vastzetten. Die man vertelde namelijk dat het risico van prijsstijgingen een op een werd verdisconteerd in de vaste prijs voor de individuele gebruiker. Zij raadden het dus altijd af.
Ik vind het dus ook geen wonder dat er zoveel voor wordt geadverteerd (regelmatig ligt er weer een aanbod in de bus): het is gewoon gunstig voor de energiemaatschappijen zelf.

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.