Huis, Tuin en Keuken
carolien
17-04-2009 om 09:11
Vrijgezellenfeestjesbudget
Drie personen in ons gezin zijn genodigd voor een vrijgezellenfeest a 90,- p.p. Wat we gaan doen, is verder niet bekend, wel dat we een hele dag worden beziggehouden.
Waarom denken mensen dat zoiets leuk is???
-Een hele vrije dag weg.
-Veel geld.
-Op pad met mensen die je niet kent (de andere vriendenkring/familie).
-Geen idee wat je gaat doen.
Niet gaan zal de nodigende partij vast onaardig vinden, afzeggen voelt onbeleefd.
Maar binnen één gezin 270 euro uitgeven voor een dagje uit waar we niet eens zin in hebben...
Carolien
carolien
18-04-2009 om 13:39
'k zal de broers eens vragen
misschien vinden ze het allemaal niet zo'n punt. Ze zijn niet gevraagd mee te organiseren, hoeft naar mijn idee ook niet, ze zijn familie van de bruid.
En vader kan er gewoon van afzien vanwege het feit dat vaders er eígenlijk niet bij horen.
Tjongejonge het is wat allemaal
Carolien
Heidi
18-04-2009 om 13:46
Mee organiseren
tuurlijk hoeven ze niet mee te organiseren, maar het is niet vreemd als ze het wel doen, mijn schoonzus heeft het destijds ook meegeregeld, het was ook haar broer die ging trouwen, en in jullie geval, is het hun zus die gaat trouwen, ze gaan met hun toekomstige zwager op stap, tuurlijk mogen ze inspraak hebben, gewoon opeisen hoor.....
Gr Heidi
liora
18-04-2009 om 15:23
Carolien
Hoi Carolien,
Tussen de regels door lees ik ook het een en ander. Misschien zit ik ernaast, maar klopt het dat je dochter haar aanstaande nog niet zo lang kent, en dat jij zijn familie zo op het eerste oog niet ziet zitten? En ben je wel enthousiast over je aanstaande schoonzoon? En zit daar misschien ook een deel van je tegenzin in het feestje?
Liora
carolien
18-04-2009 om 15:39
Bingo
Bingo Liora.
Eerste prijs!
Onbekend maakt onbemind, luidt het spreekwoord. En waarmee ik inmiddels bekend ben geraakt, valt me nog niet zo mee.
Maar ja, daarmee is de kwestie niet opgelost. Goede raad is welkom.
Carolien
(die trouwens ook in andere gevallen 90 euro pp te veel vindt voor een 'verplicht' feestje)
neteret mut
18-04-2009 om 17:57
Niet alles gelezen
en geen advies. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niemand ken die een vrijgezellenfeestje heeft gegeven of naartoe is gegaan. Zou me dus geen raad weten wat wel of niet te doen. Maar om 90 euro pp op te moeten hoesten om ergens heen te gaan met personen die ik niet zelf ken enz.,daar zou ik erg moeite mee hebben. Komt misschien omdat we geen feestjes persoon ben. Is dat vrijgezellefeestjes gedoe niet een overwaaisel uit andere landen? ( en ik dacht dat het met een avondje wel bekeken zou zijn zoiets maar blijkt dus ook al anders te zijn). Geven alle aanstaande bruidparen zulke feestjes? Kan ik me vast ( mentaal) voorbereiden voor als mijn kinderen gaan huwen.
margje van dijk
18-04-2009 om 20:45
Opdringerig
Mijn probleem met vrijgezellenfeesten is inderdaad dat het je zo opgedrongen wordt. Een paar welwillende vriendinnen verzinnen iets, stellen de prijs vast, en daar ga je dan. Take it or leave it, maar juist omdat het vaak om best-wel-close vriendinnen gaat is dat leave-it zo makkelijk nog niet.
Ik ben zelf gelukkig niet zo vaak uitgenodigd voor een vrijgezellenparty, en die paar keer was het heus heel leuk, maar het kost je domweg een dag en je betaalt inderdaad veel.
Maar een workshop sieraden maken, nou, bewáár me! Dertig euro sowieso voor de workshop, en dan moest je de speciale kralen ook nog apart afrekenen. Ik zou uberhaupt zulke sieraden niet dragen, ik hou er niet van, en dan moet ik ze ook nog máken.
Terwijl ik me levendig kan voorstellen dat anderen het juist geweldig vinden.
Daar ligt dus precies het probleem: je vindt nooit iets wat iedereen leuk vindt.
Ik ben trouwens wel zo dat ik het niet gauw zou weigeren. Tanden op elkaar en "for England" denken. Mensen hebben zich ingespannen iets te organiseren en dat op zich is al wat waard. Ik zou zelfs vol overgave de prachtigste sieraden kunnen maken denk ik, intussen inwendig te hopen dat het bijna voorbij mag zijn.
De allerbelangrijkste motivatie daarbij: Als de bruid het leuk vindt (en dat kun je waarschijnlijk best inschatten), dan IS het leuk
Margje
Yta Chalne
18-04-2009 om 21:08
Weigeren
Ik zou zonder problemen dit soort dingen weigeren, behalve in het geval dat het gaat over het huwelijk van mijn eigen kind en zij het op wat voor manier dan ook van belang zou vinden. Dan ging ik, schoonfamilie of niet, veel geld of niet. Desnoods nam ik een krantenwijk
Julie
18-04-2009 om 22:31
Het vervelende van weigeren
is dat je de aanstaande bruid daarmee "beledigt", terwijl de reden van je niet-komen ligt bij de organisatie van de dag. De Bruid zal jou missen en in eerste instantie niet weten waarom je er niet bent. Dat vind ik het vervelende van weigeren.
Groet Julie (tot nu toe altijd gegaan, maar volgens mij en gelukkig is inmiddels iedereen in mijn omgeving getrouwd)
Rafelkap
19-04-2009 om 15:25
Hekel
Ik zou het absoluut niet gaan. Dan is men maar beledigd. Aan trouwerijen heb ik ook een hekel, gaan we ook liever niet. Dat verplichte opzitten en gezellig doen.
Ik ben overigens zelf wel getrouwd, maar in stilte (alleen directe familie), want een trouwerij, dat willen we onze vrienden niet aandoen.
Mathilde
20-04-2009 om 12:54
Oei
Ik neigde eerst ook naar 'belachelijk-duur', maar als je de schoonfamilie nog nauwelijks kent... Het voordeel is wel dat na zo'n vrijgezellenfeestje het ijs al is gebroken en je je niet meer zo ongemakkelijk voelt op de trouwdag. En je dochter verovert misschien makkelijker een plaatsje in de schoonfamilie. Hoe dan ook zul je de komende jaren met je schoonfamilie worden geconfronteerd (kleinkinderen en zo), dus het is wel prettig als je niet meteen al vanaf het begin in een loopgravenoorlog belandt. Wat vindt je dochter er trouwens zelf van?
dirksmama
27-04-2009 om 06:10
Nooit meegemaakt
Ik ben nog nooit op zo'n feest geweest, ben er ook nooit voor gevraagd.
Ik denk dat het toch vooral heel erg afhangt van de kringen waarin je verkeert?
10 jaar geleden toen wij trouwden zag je inderdaad wel eens van die kuddes uit de buitengewesten met een zielig verkleed persoon in de stad losgelaten worden: nou geen haar op mijn hoofd die er OOIT aan zou denken van zoiets deel uit te maken. Ook niet bij eigen brus of kind!
90 euro voor iets waarvan je niet eens weet of het leuk is? Belachelijk dat geld kan beter besteed worden.
Ik zou gewoon bedanken "sorry, dit soort partijtjes en bedragen zijn wij niet gewend, doen we uit principe niet aan mee'.
Genista
27-04-2009 om 12:03
Sja
De invulling van wat leuk is, verschilt kennelijk nogal. Ik heb een paar relatief dure gehad, gelukkig in de tijd dat Bruin het trekken kon. Een keertje naar een beautydinges, waar ik me gelukkig aan het meeste kon onttrekken met het excuus dat ik 8 maanden zwanger was
Ik heb er slechts eentje meegemaakt die door het bruidspaar zelf georganiseerd werd. Die waren namelijk bang voor joker gezet te worden, dus namen ze het zekere voor het onzekere. En dat is dus inderdaad het soort vrijgezellenfeestje waar ik totaal niet van hou: de feestjes waarbij de feesteling eens even stevig voor paal wordt gezet. De workshops sieradenmaken en veel andere workshops zijn aan mij ook niet zo besteed. Eigenlijk zijn de leukste vrijgezellendagen wel de goedkoopste geweest, als ik terugkijk: gewoon lekker met z'n allen een leuke tent in en een avondje wat drinken en kwekken maar. Nadere kennismaking, dient het daarvoor? Oh... de meesten kenden elkaar allang En mijn moeder en schoonmoeder waren ook bepaald geen onbekenden voor elkaar. Bij mijn weten hebben die niets bijzonders samen ondernomen voor onze bruiloft