Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

carolien

carolien

17-04-2009 om 09:11

Vrijgezellenfeestjesbudget

Drie personen in ons gezin zijn genodigd voor een vrijgezellenfeest a 90,- p.p. Wat we gaan doen, is verder niet bekend, wel dat we een hele dag worden beziggehouden.

Waarom denken mensen dat zoiets leuk is???
-Een hele vrije dag weg.
-Veel geld.
-Op pad met mensen die je niet kent (de andere vriendenkring/familie).
-Geen idee wat je gaat doen.

Niet gaan zal de nodigende partij vast onaardig vinden, afzeggen voelt onbeleefd.
Maar binnen één gezin 270 euro uitgeven voor een dagje uit waar we niet eens zin in hebben...

Carolien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-04-2009 om 09:43

Waanzin

Ik krijg het idee dat die vrijgezellenfeestjesgekte steeds meer uit de hand loopt. Begon ooit met een hapje eten of een borrel, tegenwoordig moet het een hele dag duren en klauwen met geld kosten. Ik hoor nl steeds vaker dit soort verhalen.

Ik zou rustig afzeggen. Je hebt geen inspraak gehad in de activiteiten en het budget, maar moet wel betalen. Stuur een vriendelijk doch beslist briefje: "Sorry, we zijn erg op het bruidspaar gesteld, maar 270 euro voor een dagje weg is voor ons gezin te begrotelijk. We wensen jullie veel plezier".

Mensen moeten maar eens leren dat dit over the top is.

Hillary

Hillary

17-04-2009 om 09:45

3 personen?

Wow, hier is het even rustig, de grote hausse is zo'n jaar of tien geleden geweest. maar kan ik nu verwachten dat over een jaar of 10 zowel wij als onze kinderen worden uitgenodigd? wie zijn dan uitgenodigd? Het gaat toch om degenen die het dichts bij bruid of bruidegom staan? Dat zal toch niet zowel jij als je dochter (bijvoorbeeld) zijn. Laatste keer dat wij zoiets hadden zal nu een jaar of 7 geleden zijn geweest. Was neef van man, waar hij helemaal niets mee had en met de echtgenote hadden wij (aangetrouwde) nichten al helemaal niets. Inmiddels zijn ze ook al jaren weer gescheiden. Weet ook nog dat het een hoop geld kostte en of we ook maar even een bedrg X wilden doneren voor een cadeau, dat was ook nogal fors. Niw twee van de uitgenodigde nichten hadden een jaar daarvoor ofzo een kind gekregen en daar waren ze nog niet eens op kraamvisite geweest, even om aan te geven hoe close we waren. We zijn toch voor de lieve vrede maar gegaan, anders zou tante ook weer beledigd zijn etc.
Vaak is het met dit soort dingen zo volgens mij dat de ene partij de andere uit beleefdheid uitnodigt en dat de ander uit beleefdheid maar weer gaat.
Ik denk dat je per persoon moet bekijken en afwegen of je het kunt maken om af te zeggen, eventueel mbv een smoes. Dat ligt er ook aan hoe goed het bruidspaar jullie kent en of ze dus weten of het waar is. En anders gewoon eerlijk zeggen dat je niet zo van dit soort dingen houdt, dat je niemand kent en dat je de oudste bent oid. Om echt mee te kunnen denken/adviseren zul je de situatie even moeten verduidelijken.

Monique

Monique

17-04-2009 om 11:22

Bespottelijk

En dat alleen voor het vrijgezellenfeest. Zo wordt het wel een heel duur feestje voor jullie want wat te denken van de kleding, eventueel de kapper, het cadeau voor het bruidspaar.............
Nee, ik zou, net als Ellen al opperde, een vriendelijk briefje schrijven en ze heel veel plezier wensen.

amk

amk

17-04-2009 om 12:15

Emma

de bruid/gom wordt vrijgehouden, de rest moet zelf betalen.

90 euro pp is veel, maar wat krijg je er voor. Meestal wordt er een activiteit gekozen en gegeten.

Een activiteit als bv bonbons maken of sierraden maken kost al snel 35 euro pp.
Dan eten toch ook al snel 30 euro (inclusief drankjes)
kadootje 10 euro
vrijhouden 10 euro

zit je al op 85 euro. En dan doe je nog helemaal niets bijzonders. Het blijft een hoop geld. Maar bedenk maar eens een leuk en goedkoop alternatief, je wilt ook iets speciaals doen. Daar zit toch wel een knelpunt.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-04-2009 om 12:57

Denkfout

"90 euro pp is veel, maar wat krijg je er voor. Meestal wordt er een activiteit gekozen en gegeten."

Oh, in verhouding tot het gebodene zal de prijs best OK zijn hoor. Workshops en eten kosten nou eenmaal veel geld.
Alleen de denkfout is dat mensen daar helemaal niet zo op zitten te wachten.

"Het blijft een hoop geld. Maar bedenk maar eens een leuk en goedkoop alternatief, je wilt ook iets speciaals doen. Daar zit toch wel een knelpunt."

Nee hoor, daar zit geen knelpunt. Jij wil misschien iets speciaals doen, en dat willen veel mensen die zoiets organiseren. Het begint met een aangeklede Tea, de volgende moet daar overheen met een workshop kralen rijgen, dat heeft dan iedereen een keer gedaan dus de volgende keer moet het nog bijzonderder, dan bedenkt een ander dat een avondje theater ook zo enig is, en voor je het weet wordt het een complete dag met entertainment en eten.
Hartstikke leuk, maar het kost allemaal veel geld. En mensen geven die honderden euro's liever uit met hun eigen gezin aan iets wat ze zelf leuk vinden, dan aan een door anderen bedachte activiteit met mensen die ze nauwelijks kennen.

amk

amk

17-04-2009 om 13:29

Ellen

ik ging alleen in op het financiele verhaal.

Als je zo iets organiseert moet je dat met de hele groep doen (behalve dus het feestvarken), dan kun je gelijk zien wat iedereen wil / kan etc. Vervolgens wijs je iemand aan die het gaat regelen. In de tussentijd leer je de rest ook wel wat beter kennen is mijn ervaring. Dat noem je dan weer voorpret.

Iemand voor een voldongen feit met dito prijskaartje zetten vind ik niet netjes. En ik reageer zelf dan ook altijd met een afwijzing als dat gebeurt. Een ander gaat niet over mijn portomonee beslissen. Wij hebben ook wel eens besloten dat iemand anders ook vrijgehouden werd omdat de bruid deze persoon er heel graag bij wilde hebben maar deze persoon het echt niet kon betalen. Maar wel in overleg dus.

Stom een vrijgezellenfeest

je bent bijna getrouwd en zeker niet meer vrijgezel.
Ik begrijp niet hoe iemand dit leuk kan vinden.

En dat het geld, jeetje wat duur.
Nee, ik zou een briefje schrijven en afzeggen. Je gaat ws ook naar het feest en dan zit je ook met kosten.

Maar goed dat is mijn mening, wie weet vinden de genodigden het wel leuk.

Mykje (anti-vrijgezellenfeest)

carolien

carolien

17-04-2009 om 14:26

Het is dus niet zo raar...

... dat ik hierover niet enthousiast ben.

Het paar, dat zijn mijn dochter en haar geliefde. En het feestje betreft de mannelijke kant die de happening organiseert, die dus ook beide broers plus vader van de bruid heeft genodigd, naast zeventien andere mensen.
In die zin gaat het om een vrijgezellenfeestje van naaste familie.

De bruiloft zelf kost inderdaad al genoeg

De familie van dochters geliefde kennen we door omstandigheden nauwelijks. Het dagje uit zal vast geen High Tea en kralenrijgen worden misschien zeevissen of survivallen of karten zoiets??? YEAH!

Tja, schoonfamilie blijkt in heel wat families een lastig onderwerp, en als ze nu al van start gaan met zo'n feestje - poe, dat kan wat worden.

Dat jullie een en ander uit eigen ervaring niet kennen - dat kan kloppen, ik ook niet, 'onze generatie' deed het anders. Maar ja, als de generatie van jullie kinderen gaat trouwen (grin) - nou ja, wie weet is alles dan weer genormaliseerd!

Carolien (gelegenheidsnick)

He?

Carolien, begrijp ik nou goed dat de ouders uitgenodigd worden voor een vrijgezellenfeest? Nou ben ik niet uit en te na bekend met het fenomeen vrijgezellenfeest, maar dat hoort toch helemaal niet? Vziw is de bedoeling dat de vriend(inn)en van de a.s. bruid(egom) meegaan, en misschie wat familie van dezelfde generatie als je daar heel dik mee bent (zus, nicht), maar niet ouders, tantes oid.
Zelf heb ik drie keer een vrijgezellen-iets meegemaakt, alweer meer dan 10 jaar terug. Een keer eten en kroeg (was in het buitenland) een keer eten en bios en een keer eten en rondvaart door de grachten. In alle gevallen redelijk betaalbaar, en het duurde niet langer dan een gewoon avondje uit.

Ik zou inderdaad bedanken, zoals de overige posters ook al aangeven.

Groeten,

Temet

Stom fenomeen

Ik vind de gedachte achter zo'n feestje ook zo bizar: dat je nog 'één keer los mag gaan' en daarna blijkbaar niet meer omdat je dan bent getrouwd...
(ik ben zelf dan ook niet getrouwd! ha, ha)

Mathilde

Mathilde

17-04-2009 om 14:58

20?

Dus ze gaan met 20 man elk 90 euro uitgeven, is (reken reken) 1800 euro! En dat alleen maar om elkaar beter te leren kennen, neem ik aan. Waanzin...
Mathilde (die nu aan allerlei veel nuttiger dingen denkt die je met 1800 kunt kopen voor een jong stel)

Vic

Vic

17-04-2009 om 15:24

Ik vind het wel iets anders als het het huwelijk van je eigen kind betreft. Normaal zou ik denken 'no way!', maar voor mijn eigen kinderen zou ik het bedrag er wel voor over hebben.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2009 om 16:09

Ouders

Net wat een ander al schreef: ouders horen er helemaal niet bij, bij zo'n feestje. Jíj moet, als moeder, met de as schoonmoeder van je dochter, naar een beautyfarm. For bepping and bonding. Ofzoiets Grijns.

Tirza

carolien

carolien

17-04-2009 om 16:22

Geen ouders

inderdaad, dat vind ik ook.

De 'vrouwenkant' heeft geen moeders genodigd voor het - overigens prima low-budget- feestje.
De 'mannenkant' wel beide vaders.

Aha Tirza, dus ik moet als moeder met de schoonmoeder van mijn dochter naar een beautyfarm. Bepping and Bonding. Zoiets had ik al geopperd maar dan qua kleding kopen, maar toen reageerde ze dat ze alle dochters plus de bruid (die trouwens van niks wist, zo hoorde ik) mee uit winkelen zou vragen, in het kader van 'gezellig!!' Ik heb er verder nog niet over gehoord.

Poepoe, wat moet het worden tussen ons en de schoonfamilie.

Ik heb al een getrouwde zoon, destijds speelden al deze perikelen totaal niet.

Carolien

carolien

carolien

17-04-2009 om 16:23

Misschien moet deze draad naar elders?

Naar jong-volwassenen? Of naar relatieperikelen?

Carolien

Bellefleur

Bellefleur

17-04-2009 om 16:27

Beautyfarm

Hmmm, en hoeveel kost een dagje beautyfarm?
Nog daargelaten dat ik never nooit niet naar een beautyfarm zou gaan met iemand die ik nauwelijks ken.
Ik hoor de gesprekken al: goh, mevrouw wat heeft u daar een grote moedervlek op uw...

liora

liora

17-04-2009 om 16:45

Idioot

Hoi Carolien,

Ik heb ook een aantal keer niet deelgenomen aan een vrijgezellenfeestje vanwege idiote kosten, nog wel meer dan 90 euro zelfs!

Alleen het feit dat het jullie dochter betreft, vind ik wel een lastige. Je kunt ook nog een tussenoplossing doen en bijvoorbeeld niet meedoen met het middagprogramma maar wel mee eten.

Ik vind het ook werkelijk te belachelijk hoe dit tegenwoordig uit de klauwen loopt. Je moet vaak al een jurk kopen, een cadeau, vrij nemen of oppas nemen. Het moet ergens wel genoeg zijn!

Ik heb ook eens een heel goedkoop vrijgezellenfeestje gehad. We aten een broodje in een cafe alwaar bruid naar toe was gelokt. We namen haar mee in een gehuurde bakfiets (kost weinig) naar het park. Iedereen had iets te drinken meegenomen en een borrelhap erbij. In het park hebben we een kwis gedaan met vragen over de bruid. ook kreeg ze van iedereen een persoonlijk cadeautje, mocht niet te duur zijn, en dat was heel ontroerend.

Een deel van de groep ging daarna nog eten en dansen, maar ik had al veel uurtjes oppas erop zitten en ben toen afgehaakt. Maar dat was een veel goedkoper uitje en ook heel gezellig!

Liora

Andere generatie

Ik ben dus wel van de generatie van vrijgezellenfeesten. In het afgelopen jaar zijn vier mensen getrouwd die ik erg goed ken, vier vrijgezellenfeesten en trouwerijen dus. Ik wil graag een mooi kado geven als mensen trouwen die ik erg goed ken en graag mag dus dat is gelijk al behoorlijk wat geld. Daar over heen komt dan het vrijgezellenfeest dat elke keer tussen de vijftig en honderd Euro kostte (en dan nog vaak voor mij een vliegticket er over heen keer twee want vrijgezellenfeest los van bruiloft!).

Ik heb overwogen te zeggen dat ik niet zou komen maar ja iedereen weet dat ik redelijk verdien dus budget is niet gelijk een goed excuus ook al kan ik het wel aan andere dingen besteden. Ik ben dus gezwicht en ben elke keer gegaan. Als er nog een keer zoiets geregeld wordt hoop ik dat ik meer lef heb en nee zeg maar ik weet het nog niet. Gezellig meedoen vind ik kennelijk toch iets te belangrijk.

Zelf hoop ik het ooit anders te regelen - gewoon met zijn allen ergens gezelllig eten voor een leuke prijs lijkt mij genoeg.

Voor de lieve vrede in de familie zou ik trouwens er voor kiezen om wel te gaan als ik het enigszins kon betalen maar ja, ik heb geen ruggegraat

Overigens ging mijn moeder met de moeder van de bruid shoppen voor hun bruiloft outfit. Was gezellig en zo hebben ze elkaar goed leren kennen.

Mariel

Hillary

Hillary

17-04-2009 om 17:53

Al langer

Heb zelf rond de eeuwwisseling wat vrijgezellenfeesten mee gemaakt en toen was het ook al aardig in opkomst hoor een hele dag zo'n vrijgezellenfeest. Vond het meestal wel gezellig, maar dat kwam ook omdat ik de meesten kende. Toen kwam het ook al wel eens voor dat de ouders mee gingen (hoorde ik om me heen), maar dat heb ik altijd heel apart gevonden.
Maar nu het om je dochter gaat zou ik er toch wat anders tegen aan kijken. Je man kan misschien afzeggen onder het mom van dat is voor de jongelui, maar haar broers dat zou wel wat lullig zijn en brengt haar misschien ook erg in verlegenheid richting schoonfamilie. Wonen de broers nog thuis of op zichzelf? Anders is het toch hun beslissing en hun geld lijkt me.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2009 om 19:11

De beautyfarm dames

Was ironisch bedoeld. Ik zie me al bezig. Met de as schoonmoeder van mijn dochter lekker een dag beppen. Ik moet er niet aan denken. Wat een onzin. Neeeeee, dan vroeger, in mijn tijd. Dan nam je beide moeders mee trouwjurk passen en klaar was je Genoeg bonding voor de dames

Tirza

Marianne

Marianne

17-04-2009 om 21:18

Ik heb een keer bedankt

Zwager ging trouwen en zijn vrijgezellenfeest kostte toen 250 gulden. Met de bruid had ik helemaal niets en zij niet met mij. De bedoeling was dat we met een rondvaartboot door Amsterdam zouden gaan en dan nog ergens wat eten of zo. Kwam ook op ruim 100 gulden. Voor een dagje weg met mensen die ik niet kende zou het op 350 gulden komen!
Voor het feest was ook nog een dresscode (rok en 's avonds smoking) en aangezien het om zwager ging moest er ook nog Een Cadeau komen. Ik heb bedankt voor mijn kant van het vrijgezellenfeest.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2009 om 22:16

Pandia

Hij is leuk )) Voor de duidelijkheid: a.s. ))

HHAHHAHHA de wens is de vader.......etc........

Tirza

Lidwientje

"En dat tien jaar later zeker ook nog een keer voor de scheiding? Ik blijf niet aan de gang! "

Nou, juist met de scheiding is het harstikke handig, kan je al die cd's of keukenspullen vragen die je aan je ex hebt moeten laten

Groeten,

Temet

carolien

carolien

18-04-2009 om 11:22

Damesfeest - herenfeest

Nog even voor de duidelijkheid: het feestje van de kant van de bruid is qua prijs keurig; daar heeft een van familieleden van de bruid zich voor ingezet (want de zussen van de bruidegom pleitten toen ook voor een veel hoger bedrag: want het moet wel léuk zijn! - alsof duur per definitie leuk is).

Interessant te horen dat deze prijzen inmiddels 'gebruikelijk' zijn. Nou ja, als je met bekenden gaat, is er misschien iets voor te zeggen, maar het betreft hier mensen die elkaar vrijwel nooit hebben ontmoet.

Het feestje van de kant van de bruidegom wordt door een van zijn broers geregeld. Die heeft meteen vastgesteld '90 euro, en jullie horen nog wat we gaan doen, om 9.00 uur allemaal present'

Vader van de bruid zal nog met haar genodigde broers overleggen wat te doen.

Ik voel best mee voor Mariel, wat lieve vrede en ruggegraat betreft. Maar niet elk van de genodigden heeft een royaal budget.

Ik houd jullie op de hoogte

Carolien

Heidi

Heidi

18-04-2009 om 12:18

Dol op vrijgezellenfeestjes....

Het is voor ons ook al weer een jaar of 10 geleden, toen hadden we regelmatig vrijgezellenfeestjes, uit mijn vriendengroep en die van mijn man, en ja dat kost zeker wat, maar echt heel gezellig. Hier is het gebruikelijk dat de vriendinnen/zus/schoonzussen samen regelen, wij waren met 25 dames, dan kun je niet met 25 dames regelen wat je gaat doen, dat doen er maar 3 of 4. En de rest vind het oke.
Zo ook bij de mannen, alleen daar zijn de bedragen hoger, wij waren destijds de eerste die trouwden van de vrienden en ik vond het belachelijk dat ze 350 gulden p.p. kwijt waren, achteraf vonden ze dit zelf ook wel en hebben ze de keren erna met minder gedaan. Ook worden hier de bruid en bruidegom vrijgehouden en betalen de vrienden/broers/zussen etc voorzichzelf en een klein gedeelte voor het bruidspaar....

Hier was het niet gebruikelijk dat de ouders meegingen, die waren wel op de hoogte wanneer bruid en bruidegom thuis overvallen werden om mee te gaan maar verder niet.

Afijn, een heel verhaal, maar zo gek vind ik het niet hoor, waarom regelen jouw zoons het vrijgezellenfeest niet mee dan ?? het is toch ook hun zus die gaat trouwen, dan hadden ze een beetje kunnen sturen hoe en wat ze gingen doen. Niks doen en achteraf klagen dat het te duur is, is natuurlijk makkelijk. Pa kan idd zeggen dat het iets voor de jeugd is en er van af ziet......

Gr Heidi en toch alvast veel plezier gewenst..

Maylise

Maylise

18-04-2009 om 12:27

Duur

Ik vind het ook een heel bedrag wat gevraagd wordt hoewel het me niet choqueert want ik heb al van nog veel duurdere en extravagantere vrijgezellenfeesten gehoord (weekendjes skieën ed). Wat ik er van vind? Ik heb niks met vrijgezellenfeesten. Ik vind het geen leuke traditie en zie de toegevoegde waarde er niet van in. Daarnaast heb ik ook niks meestal met de activiteiten die georganiseerd worden. Verder is het meestal met een gezelschap waar je maar een deel van kent en de rest niet zelf heb uitgezocht en misschien niks mee heb. Kortom, ik blijf liever thuis. Maar goed ik ben dan ook een vervelende zuurpruim
Als ik een uitnodiging krijg voor een vrijgezellenfeest (dit komt niet vaak voor maar het is wel eens gebeurd) ga ik afhankelijk van de kosten en hoe close ik met de betreffende bruid ben mee. Dure feesten en bruiden die ik niet zo goed ken maar waar ik blijkbaar het quota moet opvullen ga ik niet.
Op basis van je eerste bericht had ik dan ook gezegd dat ik niet zou gaan. Echter nu ik lees dat het om je dochter gaat zou ik ivm de lieve vrede bewaren en de toekomstige schoonfamilie postitief tegemoet te treden een diepe zucht slaken en toch maar mijn portemonnaie te voorschijn halen.
Overigens ben ik zelf zonder vrijgezellenfeest getrouwd maar da's al heel lang geleden. Mochten mijn kinderen trouwplannen krijgen de komende jaren dan zal ik nu al vast te enthousiaste vrijgezellenfeesten plannen gaan afremmen

Maylise

Jade

Jade

18-04-2009 om 13:05

Carolien en mariel81,

"Niet gaan zal de nodigende partij vast onaardig vinden,..."

Ik vind het eerder onaardig dat je wordt uitgenodigd voor een feest waar je 90 euro p.p voor neer moet tellen.

"...afzeggen voelt onbeleefd."

Ach, daar kom je wel overheen

Ik zou dus vriendelijk weigeren. Stuur een leuke kaart en wens ze een fijne dag.

Mariel81, "Voor de lieve vrede in de familie zou ik trouwens er voor kiezen om wel te gaan als ik het enigszins kon betalen maar ja, ik heb geen ruggegraat "

Die ruggegraat zal er best wel zitten, maar gaan voor de lieve vrede geeft naar mijn idee een katterig gevoel daarna. Het zal vast een leuke dag zijn, maar om tegen de 300 euro uit te geven (het voorbeeld van Carolien) vind ik van de zotte. Ik ben dan ook duidelijk niet van de generatie van vrijgezellenfeesten

Jade

Jade

18-04-2009 om 13:10

Oeh,

niet gelezen dat het om je dochter gaat, dat zag ik later pas. Tjonge, dan wordt het misschien lastig om af te zeggen, en als ´bruin het kan trekken´ dan zou ik denk ik wel meegaan.

carolien

carolien

18-04-2009 om 13:30

En wat het nog ingewikkelder voor ons maakt

is dat deze familie - zoals ons is gebleken- nogal moeite heeft om 'zwarte cijfers' te behouden.

Dat speelt ook mee in ons gevoel over die 90 euro die zo uit de losse pols gevraagd wordt...

Pfoe, ik wil geen vervelende schoonfamilie worden, maar eenvoudig is deze kwestie niet!

Natuurlijk ben ik alleen verantwoordelijk voor de besteding van mijn/ons eigen geld, maar met zo'n huwelijk raak je enigszins verwant met mensen die het allemaal heel anders gewend zijn.

Carolien

carolien

carolien

18-04-2009 om 13:32

Cobi

Dochter bewerken--- tja, op zich is dat een handige methode, ware het niet dat die al moeite genoeg heeft haar weg te vinden binnen de familie van haar geliefde. Ze zijn het gewoon allemaal heel anders gewend. 'Niet van dat benauwde, het is toch voor een féést, dus dan ga je dokken!'.

Carolien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.