Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosanna

Rosanna

13-03-2009 om 23:34

Vrienden en handen wassen na wc-bezoek

Ik weet niet zeker welke rubriek ik moet hebben, huishouden, gezondheid, pubertijd?

Waar het om gaat is het volgende. Ik vind het normaal dat mijn kinderen (en wij natuurlijk ook) hun handen wassen als ze naar toilet geweest zijn. Ik snap ook eigenlijk niet dat er mensen zijn die dat niet doen. In de tijd dat de kinderen klein waren en vriendjes te spelen hadden kon ik gewoon tegen die kinderen zeggen: jongens, handen wassen, als ze naar toilet geweest zijn. Tegen de vriendjes van jongste van 8 zeg ik dat nog steeds. Oudste is inmiddels 12 en hij wil niet dat ik er iets over zeg tegen vrienden. Dat begrijp ik ook (ik ben natuurlijk al de stomste moeder ter wereld en wil het niet nog erger maken). Aan de andere kant erger ik me wezenloos, ze gaan eerst uitgebreid een kwartier of langer op toilet zitten, dan rennen ze weer naar boven en computeren vrolijk verder (bah, ze zitten aan de muis, ik vind het idee al goor). Ik heb echt geen smetvrees hoor, maar dat vind ik gewoon vies. Ik weet zeker dat ze geen handen wassen omdat we geen wasbak hebben in toilet, ze moeten dus in de keuken hun handen wassen (daar lopen ze door op weg naar boven). Hoe lossen jullie dit soort dingen op?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zusenzo

zusenzo

14-03-2009 om 00:19

Bordje

Ik zou denken hang een reminder op 't toilet: Na het plassen handen wassen. Als ze dat dan niet doen ja dan houdt 't op of je moet toch blijven roepen. Maar als je geen kraantje op 't toilet hebt dan is de klink van de deur en het lichtknopje etc. net zo goor als die muis.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2009 om 01:14

Bordjes

Ik heb op de wc bordjes gemaakt met 'licht uit' en 'laatste vel? vervang de rol dan wel'. Het lijkt wel iets te helpen. Bij mij gaat het om mijn eigen kinderen.
Ik verbaas me ook over het niet wassen van handen. Ik moet eerlijk zeggen dat man en kinderen het niet doen. Doordat mijn man er geen probleem in ziet om zijn handen niet te wassen, heb ik het handenwassen er niet in kunnen rammen. Bij mij is het zo'n automatisme dat ik het heel onprettig vind als ik het niet kan doen. Ik vind het ook al waardeloos als ik ervoor naar de keuken moet. Inderdaad moet je dan eerst met je wc handen de deur en het lichtknopje aanraken, maar voor vrouwen zijn er ook situaties waarbij ik het vervelend vind om aan mijn kleren te komen als ik mijn handen niet even heb kunnen wassen of tenminste heb kunnen afspoelen. Maar ook als je je handen braaf wast krijg je het niet helemaal smetteloos. Je zult na het wassen de kraan ook weer dicht moeten draaien en in een thuis-wc hangt ook geen papieren handdoekjeshouder, maar een handdoekje. En we weten allemaal hoe het gesteld is met zo'n handdoekje... Het is dus misschien ook meer het idee, dan dat er in de praktijk veel minder bacteriën rondzwerven na het handenwassen.

Jet Burg

Jet Burg

14-03-2009 om 08:19

Ik heb geen wastafel op het toilet

Maar wel een fles "schoon zonder wassen". Van dat desinfecterende gel. Bezoek is er erg enthousiast over

Jade

Jade

14-03-2009 om 11:53

Na het plassen.....

Ik snap niet dat er mensen zijn die hun handen niet wassen na het toiletgebruik. En helemaal niet als ze hebben gepoept......*HUUUHHH*.

Als hier vriendjes of vriendinnetjes zijn van mijn kinderen zeg ik er gerust wat van.

"Maar ook als je je handen braaf wast krijg je het niet helemaal smetteloos. Je zult na het wassen de kraan ook weer dicht moeten draaien en in een thuis-wc hangt ook geen papieren handdoekjeshouder, maar een handdoekje."

Helemaal mee eens (en ook nog dat lichtknopje). Maar toch blijf ik vies vinden als men de handen niet wast na het toiletgebruik.

Zo´n flesje anti-bacteriespul is trouwens ook een idee

mirreke

mirreke

14-03-2009 om 15:30

Ja, zo'n flesje

met handenwasspul dat je zonder water kunt gebruiken. Het desinfecteert ook, dacht ik (hoewel dat eigenlijk weer niet goed is, ivm resistentie van de bacteriën).
Ik zou dat dan de eerste weken dat je het hebt staan duidelijk aankondigen. Of anders zo'n briefje erbij.
Trouwens, ik vind handenwassen in de keuken juist weer vies. Dan is de klink van de wc en van de keuken/kamerdeur vies, plus ook je kraan, zodat het handenwassen eigenlijk helemaal geen zin heeft. Want om naar buiten/boven te lopen pakken ze ook de klink weer beet. En jij ook...
Zo zie je maar, iedereen heeft weer zijn eigen ideeën over vies.

Hier een echt viespeuk

Nou, met het risico dat iedereen hier mij een enorme viespeuk vindtzal ik het maar bekennen: Bij ons worden er geen handen gewassen. Althans, niet standaard na wc-gebruik. Er zijn een hoop van die dingen die iedereen doet omdat MEN zegt of vindt dat het netjes is. Maar eerlijk gezegd zie ik het nut ervan niet zo in. Ten eerste veeg ik mijn plas en poep af met een papiertje. Dus niet met mijn blote handen. Daar komt dus ook geen viezigheid aan (ik verbaas me er eigenlijk meer over hoe mensen voor elkaar krijgen dat ze VIES worden van toiletbezoek). Ten tweede zijn er drie hele grote bronnen van bacterieën op en rond de wc. Met stip op 1: de kraan; op 2) het handvat van de deur; Op 3: de handdoek. Als je deze alle drie vermijdt, loop je het minste kans om extra bacteriën aan je handen te krijgen
We wassen wel extra vaak handen als er iemand ziek is (dan zijn de kinderen er zefs heel alert op, dan wassen ze de hele dag handen en niet per sé na de wc). En ntuurlijk was ik heel vaak handen voor en tijdens het koken, omdat ik niet wil dat er extra bacteriën in het eten komen.
Als de kinderen ergens anders zijn gelden trouwens de daar geldende regels. Omdat ze het van huis uit niet gewend zijn, vinden ze handen wassen bij iemand anders, of bijvoorbeeld in een restaurant, wel heel interessant, liefst met veeeel zeep. En nee, ik heb er geen enkele moeite mee als iemand mijn kinderen hierop aanspreekt in zijn of haar eigen huis.
Je spreekt kinderen denk ik aan op gedrag dat jij zelf belangrijk vindt. Als er bij mij bijvoorbeeld kinderen spelen die veel lawaai maken vraag ik ook of ze wat stiller kunnen zijn, terwijl in hun eigen huis misschien niemand daar iets van zegt. Ik denk dat het ook wel goed is voor kinderen om te leren dat de regels overal net een beetje anders zijn.
Als jij het een belangrijke regel vindt is het inderdaad misschien een goed idee om een ludiek bordje op te hangen. Maar of ze dat lezen?

Groet, Dominica

Nivea

Nivea

14-03-2009 om 16:09

Tja

Ik vind 'geen handen wassen' niet het toppunt van hygiene. Maar ik merk dat ik er ook niet zo heel erg moeilijk over doe als de kinderen na een plas hun handen niet wassen. Vriendjes doen het trouwens ook zelden. Ik probeer het ze vanzelfsprekend wel bij te brengen.
Maar ik zou dus echt niet andermans pubers gaan heropvoeden. Voor wie is het vies? Voor henzelf toch? Doordat ze in de keuken hun handen moeten wassen (sorry, en dat vind ik nu dus weer smerig, dan liever niet) zijn die klinken etc toch wel vies.
Ik ben voor de rest trouwens heel erg netjes qua wc. Ik maak hem minimaal één keer per dag schoon inclusief klink, het licht gaat automatisch aan en uit, er liggen hygienische doekjes voor als één van de jongens de wc iets minder netjes heeft achtergelaten.
Voor mezelf gruwel ik altijd van handdoekjes. Brrrr... ik droog mijn handen altijd aan mijn kleren af.

MaximeM

MaximeM

14-03-2009 om 17:08

Ook niet

Hoi,

Hier ook van die 'viespeuken" hoor. Ik heb wel een flesje van die Herome Direct Desinfect op de wc staan, voor wie graag zijn handen wil schoonmaken. (heb ook geen fonteintje in de toilet) en verder mag het ook altijd in de keuken. Ik las hier net dat iemand dát juist vies vindt? Dat snap ik nou helemaal niet, wat is er vies aan handen wassen in de keuken?
Verder vraag ik me inderdaad ook af hoe vies je kan worden van toilet bezoek? Ik plas toch echt niet over mijn handen hoor. Plas en poep wordt verder afgeveegd met toiletpapier en/of vochtig toiletpapier.

Maxime

angel3

angel3

14-03-2009 om 18:45

Ook

hier ook niet echt altijd standaard. Zoon 6 denkt er soms aan, maar dochter van 3 (bezig zindelijk te worden) gaat over de rooie dus laat maar
Ikzelf ben ook niet roomser dan de paus.
En tja wij zijn zelfs zulke viespeuken dat ik vergeet kids handen te laten wassen na de kinderboerderij. Als ze dan lekker iets in hun mond stoppen (soms met de handen), denk ik weleens: ai,,,,zwarte handjes...mmmmmmmmmm.
Maar goed, zelf was ik wel voor, tijdens etc het koken mijn handen en vaak ook tussendoor op de dag omdat ik dan schoonmaak of iets anders doe. Maar eigenlijk niet perse altijd na toilet....

angel3

angel3

14-03-2009 om 18:46

Plassende jongens

Overigens probeer ik zoon aan te leren zijn piemel af te vegen met een papiertje ipv uit te laten lekken, schudden, af te friemelen.. (hoe heet dat?
Daar zal toch altijd wel een druppel van op de vingers belanden....maar goed.

Lys Lionne

Lys Lionne

14-03-2009 om 21:29

Geen fonteintje

Tja, hier helaas geen fonteintje in het toilet. Zou ook niet niet weten waar ik die moet laten in ons hokje van 95x80 cm ?!? Zo'n flesje met desinfect is wel een goed plan, dat ga ik zeker aanschaffen. Handen wassen doen wij wel allemaal na gepoept te hebben, maar niet altijd na plassen....Oh ja, in de keuken dus ja. Waar anders?

Dát vindt ik dus niet bepaald fris

Dat handen wassen in de keuken daar heb ik toch enigzins m'n twijfels bij hoor....Je loopt mét vieze bactierieën naar de keuken, pakt de kraan, doet open....was,was,was. Maar die kraan zit dus nu wél vol met plas/poep-bactierieën. En ik neem aan dat jullie niet na elke plas/poepsessie de kraan desinfecteren? (of wel je weet maar nooit) Dus ook wij hebben zo'n pompje met desinfectie, voor na het handen wassen (op w.c.), overgebleven gewoonte van ons vorige huis (w.c. zonder wasbakje).
groeten albana

Rosanna

Rosanna

15-03-2009 om 11:35

Reactie

Dank voor al jullie reacties. Geen fonteintje op toilet is geen keuze van ons, het zat er niet en zelf aanleggen is er nog niet van gekomen (oud huis). De keuze om dan handen te wassen in de keuken is voor ons logischer dan de badkamer, daar wil ik geen "vreemden" (en badkamer is boven). Wel verschoon ik 3 tot 4 keer per dag de handdoek in de keuken, met 3 kinderen is die altijd nat lijkt het wel en dan komt er weer een schone. Zo'n flesje van dat desinfecterende spul ga ik zeker kopen, ik laat dan een kind een tekening maken die naar het flesje verwijst (grote pijl met "na het plassen, handen met dit spul wassen of zo), kijken of dat helpt.

Lys Lionne

Lys Lionne

15-03-2009 om 22:13

Vies....

Misschien een eye-opener voor degene die zo vies zijn van deurknoppen en kranen: geld zit echt bedolven onder de bacteriën. En toch heb ik nog nooit iemand z'n handen zien wassen na betaling bij de kassa

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2009 om 01:32

Geld

Ik ben opgevoed met de opdracht om mijn handen te wassen als ik geld aangeraakt had. Die opvoeding dateert van zo'n 30-40 jaar geleden.
Een aanverwant eigenaardigheidje van mijn vader: als we hem een cadeautje gaven zoals een boek moesten we er nauwkeurig op toezien dat het boek volledig in plastic verpakt was. Hij wilde absoluut geen boek zonder verpakking. Want... dat was al door vele anderen beduimeld. Ik heb daarvan overgehouden dat ik altijd het bovenste boek of tijdschrift laat liggen en er eentje onder neem. Mijn vader vond bibliotheekboeken ook niet zo fris. Ik denk overigens dat mijn vader een vorm van smetvrees heeft.

Ulla

Ulla

16-03-2009 om 11:59

Geld en tijdschriften

Kaaskopje, ben jij soms familie van mij

Mijn kinderen heb ik ook geleerd hun handen te wassen als ze geld hebben aangeraakt (zodra ze de gelegenheid hebben). Als ze een tijdschrift mogen uitkiezen, nemen ze nooit het bovenste/voorste exempaar! Hebben ze ook van mij...

Met bibliotheek boeken heb ik helemaal geen moeite. Samen met de kinderen lenen we regelmatig iets uit de bibliotheek. Maar ja, dat van die nieuwe tijdschriften en boeken, dat is er, gek genoeg, wel in gebleven.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2009 om 14:34

Je weet maar nooit

Ons land is klein wat dat betreft

mirreke

mirreke

16-03-2009 om 14:54

Ot maar geld is niet vies, dat is een mythe

Ik heb dat ooit ergens gehoord of gelezen, net even gegoogled en er ook een onderzoekje over gevonden: http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/32707440/
Dit even terzijde.

Lili

Lili

16-03-2009 om 15:55

Een goede weerstand

Hallo allemaal,

Hier is de familie viespeuk. Wij wassen onze handen niet na een toiletbezoek. Wij wassen onze handen niet voor het eten.

En ik denk dat het beter zo is. Hoe denk je dat het er op school aan toe gaat ? Je wilt het allemaal niet weten. Onze kinderen hebben een prima weerstand opgebouwd. Nochtans zijn onze kinderen nooit ziek en kerngezond.

Aan het eind van iedere dag wordt er wel gewassen en/of gedouched, gebadderd.

Lili

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2009 om 23:56

Lili

Ik ben met je eens dat téveel hygiëne averechts werkt. 'We' moeten tegen een bacterietje kunnen en een smetteloze omgeving is in mijn beleving dan ook niet verstandig. Maar sommige bacteriën zijn nu eenmaal niet in ons voordeel en dat soort bacteriën huizen in grote getale rond de wc-pot. Met ongewassen handen gaan eten is vast geen ramp, ik doe het ook niet altijd, maar als ik uitgebreid heb gewinkeld, met de trein ben geweest, of iets anders heb gedaan waarvan ik het gevoel heb dat ik vieze handen heb gemaakt dan ga ik toch even onder de kraan.

Lusitaantje

Lusitaantje

17-03-2009 om 17:12

Vieze handen?

Bovenstaande verhalen deden me denken aan zoonlief die een keer met ouders en zusje in een koffietent wat aan het drinken was. Schuin achter ons zat een keurige oudere meneer zijn lunch te gebruiken. Na afloop van de lunch gaat de meneer even naar het toilet.

Hij komt terug een geeft, voordat hij gaat zitten, onze vrolijk lachende zoon een aai over zijn bol.

"Die meneer heeft vast plashanden" zei zoonlief meteen.

Oh, wat was ik toen blij dat hij Nederlands praatte zodat niemand in de Portugese koffietent ons verstond.

Lusitaantje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.