Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ANONIEM

ANONIEM

28-12-2009 om 00:10

Vriend begrijpt niet dat ik spel niet begrijp kolonisten van catan

Mijn vriend kan niet begrijpen dat ik kolonisten van catan niet begrijp,ik heb dat 2 jaar terug 1 keer gedaan met korte uitleg en door doen snap je het wel werd er gezegd,maar ik deed eigenlijk maar wat mee,een beetje begreep ik,maar niet veel!
Nu hebben we het met kerstavond ook gedaan,maar met de uitbreiding steden en ridders,ik deed iets en toen zei mijn vriend die snapt het niet en kan beter niet meer meedoen,waarop ik ben weggelopen en niet meer mee heb gedaan,ben ik nou dom,of kun je beter eerst het infoboekje lezen enz. en is het ook een moeilijk spel,monopoly enz. begrijp ik ook,dus ik voel me zo dom,maar he krijgt ook zo'n hoop info tegelijk,dus da's voor mij misschien teveel!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

28-12-2009 om 07:14

Pff

natuurlijk ben je niet dom. Kolonisten is een heel leuk spel, maar in het begin heel erg onoverzichtelijk vind ik. Ik kreeg 'm pas na een stuk of 5 keer achter elkaar spelen echt door (en ik ben echt niet dom). Ik zou eerst een aantal keer zonder uitbreidingsset spelen.

Verder zou ik tegen je vriend zeggen dat hij een oetlul is dat hij je zo behandeld. Het doel van een spel is om samen een leuke tijd te hebben, dus dan maar wat meer tijd besteden aan jou dingen uit te leggen en te helpen!

tonny

tonny

28-12-2009 om 09:20

Kat uit de boom kijken

In onze familie worden geregeld nieuwe spellen geintroduceerd, Oh, leuk mam, je moet meedoen, het is echt geweldig! En dan is het een spel dat ze zelf al tig keer hebben gedaan, maar wat ik zo 1/2/3 niet snap. Waarop ze mopperen: jamaar, je wílt het ook niet snappen...
Hm, misschien niet, ik ben niet zo'n enorm spellenmens. Het gaat me meer om de gezelligheid dan om het winnen, ik ben niet fanatiek.

Joh, als je geen zin hebt, laat even gaan! Ga er eventueel bij zitten met iets anders te doen (kruiswoordpuzzel, handwerkje, zoiets), kijk mee hoe het gaat. Laat ze lekker gaan en misschien heb je op een dag zin om ook mee te doen.

Samen?

Een spel is er toch voor de gezelligheid. Mensen die het niet snappen moeten gewoon ff bij de hand genomen worden.

Wij hebben de 26ste Pictionary gespeeld met een stel mensen dat eigenlijk te moe was en dan ook nog iemand die bij alles roept dat ze het niet kan/snapt etc.

Dus zij kwam gewoon als extra bij een team van 2.

Maar goed, dit is misschien meer iets voor relatie-issues dan onze huishoudelijke hoek.

amk

amk

28-12-2009 om 10:51

En zelfs

als je ze wel wint kun je er ook nog gewoon helemaal niets aan vinden. Ik snap het spel, ik heb het ook wel eens gewonnen, maar ik vind er gewoon geen fluit aan.

Ayanna

Ayanna

28-12-2009 om 12:25

Stratego

Hier ook zo'n non-spelletjesmens. Man heeft ooit eens geprobeerd met mij Stratego te spelen..... Het schijnt niet moeilijk te zijn, maar hier liep het uit op een waar zucht- en draai-met-de-ogen-'festijn'. Ik houd het tegenwoordig bij vier-op-een-rij, dat is meer mijn niveau. Als ie iets moeilijkers wil dan gaat ie maar naar een vriend.

Toch dom

Je bent ongetwijfeld niet te dom om het spel te begrijpen maar ik vind het wel vrij dom dat je niet op het idee komt om zelf de spelregels er eens bij te pakken!

Ik vind het echt een leuk spel, maar het is jammer dat je minimaal 3 mensen nodig hebt om het te spelen. De kinderen zijn nog te klein. Voorlopig nemen we maar onze toevlucht tot het kolonisten-kaartspel en de kolonisten junior variant...

Tirza G.

Tirza G.

28-12-2009 om 16:27

De spelregels van de kolonisten

En hier spreekt een expert (ik koop al jaren speelgoed in voor een speelotheek) zijn waardeloos. In de spelregels staat: het is het beste om dit spel met ervaren spelers te spelen, dan wordt het het snelst duidelijk.
Nou, dat is dan heel fijn. Op die manier hoef je nérgens meer spelregels bij te maken.

Tirza

Anonix

Anonix

28-12-2009 om 17:29

Hier...

..spelen kind van 8 en 10 samen met ons Kolonisten. Ik kan me voorstellen dat je het spel niet leuk vindt, of dat je geen goede tactiek hebt. Maar niet snappen? Je moet het natuurlijk wél 'n paar keer gespeeld hebben voor alle regeltjes erin zitten. En ja, dan helpt het zeker om het boekje 'n keer door te lezen.

Maar zo'n opmerking? Daar zou een vriend van mij/mijn vriend niet mee wegkomen... Ik neem aan dat er anderen bij waren? Kan echt niet hoor!

Sorry, maar....

Ik heb even hardop moeten lachen om je posting. Ben namelijk zelf ook zo'n spelletjes-nitwit, ik begrijp de regels niet en kan niet tegen m'n verlies. Dat bij elkaar maakt dat ik ook niet eens leuk ben om een spelletje mee te spelen en begin ik er niet eens meer aan
Kan me allemaal niets schelen, en zou het jou ook niet moeten doen. Ieder z'n "ding" laat maar zeggen.

Gr. Poezie.

Katja

Katja

29-12-2009 om 11:55

Ik zou zeggen: en ik begrijp niet dat je ..

.. het enorm saaie Catan leuk vindt.


Katja

bertje1

bertje1

30-12-2009 om 13:05

Lezen!

hihi, sommige mensen zijn langzamer met spellen begrijpen, trek het je niet aan, je bent echt niet dom. Maar ik vind je vriend wel bot hoor! Je moet niet zomaar alles pikken wat ie zegt.
Maargoed, wat er aan te doen? Ik denk: op een rustig moment de handleiding2x lezen. 1x gewoon lezen en 1x lezen, tegelijkertijd dat je met 'jezelf' het spel speelt. De trukjes om 'slimmer' te spelen komen pas als je het vaker doet. succes..

Tip

Mijn strategie bij Catan is om vooral zovéél mogelijk grondstoffen te krijgen en niet speciaal van alles wat. Je moet dus huizen bouwen aan cijfers die vaak worden gegooid: 6, 8, daarna 5 en 9, en daarna 4 en 10. 2 en 12 worden statistisch gezien vrijwel nooit gegooid.

De dubbele kaarten waar je dan in grossiert kan je ruilen (liefst via een haven) tegen de grondstoffen die je nodig hebt.

Werkt prima!

Willen snappen...

Ik ben een enorme spelletjesfanaat. Risken, Kolonisten, allerlei kaartspelletjes...heerlijk! Maar bij een nieuw spel begint het er wel mee dat je zin hebt om het te leren. Je open wil stellen voor de berg informatie die de eerste paar keer spelen altijd met zich meebrengt. Zo'n opmerking van jouw vriend is natuurlijk dodelijk, voor ieder nieuw te leren spel. Plus nog 'ns erg onaardig en lomp... Als je Kolonisten echt een keer wil spelen, en dan merken hoe leuk het iedere keer weer is, ga er dan eens in je eentje voor zitten. Gewoon stap voor stap met de handleiding het spel ontdekken. En daarna een keertje spelen met aardige mensen, die begrip hebben voor een onervaren Kolonister.
Veel plezier!
Onyx

Cobi

Handig is om bij de start van het spel, als je dus je 2 startposities kiest, per speler om de beurt te kiezen, zorgt dat je
- op een kruispunt van 3 verschillende grondstoffen staat
- in ieder geval hout, steen, gras en graan hebt dan (erts is pas later in het spel interessant)
- de 2 startpunten niet te ver uit elkaar legt, zodat je snel kan bouwen aan misschien wel de langste handelsroute
- mocht je op dubbele grondstoffen uitkomen dan zijn idd hout en steen het belangrijkste, want die heb je nodig om een straatje te mogen kopen.
Verder denk ik altijd dat sommige getallen meer gegooid worden dan anderen, maar statistisch zal dat vast onzin zijn. Mijn favoriete getallen zijn 9 en 5, voor wat dat waard is dan Dus als ik zo'n getal kan combineren met zo'n prettige hout of steen, dan ruik ik de overwinning al.
Verder heeft iedereen zo zijn eigen speelstijl. Ik geef niks om havens of zo'n kanskaart (weet ff de naam niet nu). Ik bouw als een bezetene dorpen om er zsm steden van te maken, want dat levert iedere keer het dubbele aantal grondstoffenkaartjes op.
Helpt dit?
Onyx

Lidwientje

Volgens de regels van de Kolonistenkrijgskunst mogen grondstoffenhavens niet grenzen aan het zelfde grondstoffenkaartje. Maar waarschijnlijk bedoel jij een neutrale haven?
Groet,
Onyx

Onyx: statistiek

Als je met 2 dobbelstenen gooit, zoals bij Catan, dan heb je niet op elk totaal evenveel kans.

Dat komt doordat je sommige totalen met meerdere dobbelsteencombinaties kunt maken. Een totaal van 2 kan je alleen krijgen met het gooien van twee 1-en. Hierop heb je 1/36 kans. Hetzelfde geldt voor een totaal van 12 (tweemaal een 6).

Het totaal van 7 kan je echter maken met de combinaties van 1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2 en 6+1. Je hebt dus 6/36 kans (= 1/6).

Hieronder staan alle combinaties:

2 1+1 kans: 1/36
3 1+2, 2+1 kans: 2/36
4 1+3, 2+2, 3+1 kans: 3/36
5 1+4, 2+3, 3+2, 4+1 kans: 4/36
6 1+5, 2+4, 3+3, 4+2, 5+1 kans: 5/36
7 1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2, 6+1 kans: 6/36
8 2+6, 3+5, 4+4, 5+3, 6+2 kans: 5/36
9 3+6, 4+5, 5+4, 6+3 kans: 4/36
10 4+6, 5+5, 6+4 kans: 3/36
11 6+5, 5+6 kans: 2/36
12 6+6 kans: 1/36

Omdat er geen grondstoffentegels zijn met een 7 kan je het beste je huizen bouwen aan een 6 of 8. Die worden het vaakst gegooid!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.