Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vragen over de slowcooker

Ik vraag me af of een slowcooker handig zou zijn. Maar voordat ik besluit om er een aan te schaffen wil ik eigenlijk wel weten: hoe groot is zo'n ding eigenlijk? Ik zie op internet exemplaren met een inhoud van 6,5 liter, daar zit dan nog een ombouw omheen, dus alles bij elkaar lijkt het me best een bakbeest. Of valt dat mee? Zijn ze zwaar trouwens?
En hoeveel stroom verbruikt zo'n apparaat?

En dan natuurlijk de vraag of het bevalt. Maar daarover verschillen de berichten, zag ik al in het archief. De een is laaiend enthousiast, de ander heeft hem achterin een stoffig hoekje van de schuur staan...

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me niks

Heb je een oven? Een gietijzeren pan? Zo'n geile bordenwarmla? Dan heb 'm niet nodig.
Doe wat bij de slowcooker ook moet: Breng 'smorgens je potje smoor aan de kook in een dikke pan (liefst gietijzer), pak 'm in (in je bed desnoods) en 'savonds is het gaar.
Alternatief: in de oven of de warmhoudla (80 graden)
Groet,
Miriam Lavell

Trouwens

Je kunt ook naar de blokker en een snelkoopan scoren. Ik denk dat op temperatuur en druk brengen in dat geval genoeg is. Hoef je 'm niet eens in te pakken. Gas kan wel uit.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

19-11-2010 om 11:14 Topicstarter

Verschil

Een verschil is dat je in een slowcooker het spul niet eerst aan de kook hoeft te brengen. In hoeverre dat een punt is, daar denk ik nog over na.
Ander verschil: een slowcooker staat op het aanrecht, buiten bereik van nieuwsgierige peutertjes die wel hun handjes aan de oven kunnen branden. Hoewel dat laatste risico waarschijnlijk meevalt: de ovendeur wordt wel vrij warm, maar dat is als hij op 200 graden staat.

Warmhouden in bed doe ik niet meer sinds die keer dat ik de pan met rijst op de vloer liet vallen waarop de parketlak beschadigd raakte (die kon niet tegen kokendhete rijst blijkbaar).
Over de gevolgen als ik een pan met stoofschotel niet naast, maar boven het bed uit mijn handen laat vallen durf ik niet te diep na te denken.

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

19-11-2010 om 11:23

Hooikist

http://www.smulweb.nl/community/?pagina=de*hooikist*
"Slow cooking" claimt toch vollere smaak door garing op lagere temperatuur; dan zal een hooikist prima werken. Snelkooppan weer niet, omdat je daar al begint met 120graden. (en Miriam, als je de pan niet isoleert, en je draait het gas uit, dan is pan met inhoud in no time afgekoeld)

Geen punt

Temet:"Een verschil is dat je in een slowcooker het spul niet eerst aan de kook hoeft te brengen. In hoeverre dat een punt is, daar denk ik nog over na. "
Dat is geen punt. Wat je wel moet doen is dat hele gerecht in elkaar zetten. Met de slowcooker druk je dan de knop in en ga je naar kantoor. Dat kan ook op die manier met de oven of de warmhoudla (zet 'm op 80 graden), maar als je het gas er wel even onderzet totdat ie op temp is (4 minuten?), dan kan het ook met een dikke pan.
De snelkookpan heeft dan ook nog als voordeel dat er niet alleen temp, maar ook druk is.
Je moet je vooral afvragen hoeveel je wilt klaarmaken. Je kunt bijvoorbeeld ook een kleinere pan in een grotere zetten met kokend water (bad van marie).
Pluk:"(en Miriam, als je de pan niet isoleert, en je draait het gas uit, dan is pan met inhoud in no time afgekoeld) "
De grap is dat dat reuze meevalt. Vooral als je op lage temp wilt garen. Die pan (en vooral het het gerecht zelf) blijft nog uren warm genoeg om te doen wat een slowcooker doet. Moet je wel een dikke pan nemen. Inpakken (hooikist of constructie die daarop lijkt) is nog beter.
Toen ik nog kleine kinderen had, deed ik het zo: piepers (of rijst oid) in de pan, water aan de kook brengen, gas uit en aan het werk. 'S avonds waren de piepers steevast gaar. Slowcooken maakt gebruik van het principe dat je een hoge temp voor tijd kunt ruilen.
groet
Miriam Lavell

Smaak

Nog wat. Slow gekookte aardappel smaakt wat mij betreft niet anders (of beter) dan gewoon gekookt.
Het echte smaakverschil is er vooral bij vlees. (Temet, dat was jij toch, met die Sylvia Witteman kip/kalkoen, wat was het ook weer?)
Vlees heeft maar weinig warmte nodig om te garen (brand je vingers maar eens aan de pan) en het duurt lang voordat het toegevoegde warmte verliest (je vinger gedurende een half uur onder stromend water koelen).
Combipotten als stew of curry of erwtensoep, doen het natuurlijk per definitie beter op een lage temp in een lange tijd. In die combipotten is het ook het vlees dat het langst de warmte in de pot houdt.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

19-11-2010 om 12:30 Topicstarter

Gans (ot)

Miriam, dat was een gans. Een doorslaand succes, mag ik wel zeggen. En mensen denken dat je heel goed kan koken, terwijl het helemaal niet moeilijk was. Het snijden van dat beest had meer voeten in de aarde, maar dat had ik aan mijn schoonzusje uitbesteed want die heeft hotelschool gedaan

Groeten,

Temet

Ik slow-cook al jaren........

Ik slow-cook al jaren, zonder stroom de hele dag. In een gietijzeren pan, waarvan ik er 2 heb, 1 voor vlees (braadpanmodel) en 1 voor groente/aardappels koken (soeppan ongeveer).
Trucje van mijn moeder die ook d'r hele leven werk en huishouden combineerde.
En het scheelt je veel tijd, tijd die je b.v. niet thuis bent. Standaard werkt het ongeveer als volgt (hier dan).
Zet dingen die 'lange gaartijd nodig hebben' 's morgens alvast aan voor je naar het werk gaat. Breng aan de kook en laatv eventueel pruttelen tot je weg gaat.
Dan van het gas af, pak grote dikke bakdhandoek en leg die op het aanrecht (of tafel of vloer voor mij part), wikkel die enigzins om de pan, eventueel met behulp van zo'n postbode-elastiek redelijk goed dicht maken (geen open stukken dus).
En 's middags (eind van de dag) is het gaar en nog lauw ook. Dan zet je het weer op (scheelt gas want is nog lauw) en maakt het af.
Dé supertruc om dus in een half uurtje snert, runderbraadlappen, gedroogde bonen, rabarber, peertjes , ovenrijstschotels , aardappels voor het bakken etc.etc. klaar te hebben.Dit zijn de standaard gerechten die ik zo maak.
De jaren 70 variant op de hooikist of in bed.
En wat minder hip dan de slow-cooker of in de oven, wel stukken goedkoper.
De pannen zijn al van mijn moeder en de badhandoek ook en de badhandoek doet het nu na 40 jaar ook nog steeds
En weinig kans op knoeien...van de gaspit naar het aanrecht is hier maar een paar centimeter
Ik knoei wel eens met afgieten, maar hiermee heb ik dat nog nooit gedaan.
Wel moet de badhandoek op gezette tijden in de wasmachine.
Maar dat zijn dan ook de enige onkosten.
groeten albana
Dit zijn de standaard gerechten die ik zo maak.
ps
Wat een typfouten,maar heb een beetje haast.
Dat recept van die gans wil ik ook wel eens proberen!
groeten albana

Temet

Temet

19-11-2010 om 13:24 Topicstarter

Gans 2

Ik zal het recept eens plaatsen hier. Maar het is dus reuze simpel: gans vullen met een mengsel van appel, gedroogde pruimen en ui (en bijvoet of thijm, het werd dus dat laatste), en zeven uur op 85 graden in de oven. Zoiets.

Goedkoop is het niet, want gans is tamelijk aan de prijs - nou ja, op zich valt het per kilo nog wel mee, maar de onze woog tegen de 5 kilo, en dat was ook wat het recept voorschreef.

Dames, dank voor de inbreng. Die posting van Cobi geeft de doorslag: geen slowcooker. Alleen al omdat ik geen behoefte heb aan zo'n bakbeest. Bovendien, als zelfs Cobi de lol van zo'n apparaat niet inziet kan het nooit veel wezen

Groeten,

Temet

Kip

Maar dat kan dus ook met kip of kalkoen of welk gevogelte ook. Wel bij magerder exemplaren onder het vel wat vet smeren (neem ganzenvet!). Zelfde temp, tijd wordt natuurlijk korter narmate het beest kleiner is.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

22-11-2010 om 10:31 Topicstarter

Gans-recept

Hier dan het recept voor gans van Sylvia Witteman. Het is voor een gans van 5 kilo, die van ons was ruim 4 kilo. Daar aten 6 volwassenen van (maar mijn schoonouders zijn zeer kleine eters) en we hadden fors over.

Volgens Witteman heb je wel een oventhermometer nodig om de temperatuur in de gaten te houden, want 'te laag en de gans wordt niet gaar, te hoog en hij droogt uit'. Maar het beestje moet dus eerst een tijdje op hoog vuur en daarna heel lang laag sudderen.

En vermoedelijk ten overvloede: dat vet moet je dus bewaren, dat is fantastisch om aardappels in te bakken (en blijft lang goed in de koelkast).

Gevulde gans

1 gans van 5 kilo
1 kilo goudreinetten
3 uien
1 bosje bijvoet, of thijm
15 gedroogde pruimen

Appels en uien in grove stukken snijden, pruimen klein snijden,. Dit alles mengen en bestrooien met zout en versgemalen zwarte peper. Bijvoet of thijm erbij, alles omscheppen.

Was de gans van binnen en van buiten en bestrooi van binnen en van buiten met zout. Stop de vulling erin, maak de opening dicht met keukentouw of cocktailprikkers. Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg de gans met de borst naar beneden op het rooster in de braadslee. Zet 1 uur in de hete oven, zet daarna de oven op 80 graden. Controleer de temperatuur, die moet op 80-85 graden blijven.
Laar de gans nu nog 7 uur braden, niet korter, een uurtje langer kan wel, liever te lang dan te kort. Schep af en toe wat van het vet af.
Na die 7 uur de gans uit de oven, het vet zoveel mogelijk afgieten, en van de aanbaksels in de braadslee desgewenst een sausje maken mbv bouillon en zure room.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

22-11-2010 om 12:26 Topicstarter

Cobi

Onze gans was dus ruim 4 kilo en die paste net, maar dat kwam vooral omdat mijn oven een tikje onhandig is, waardoor zelfs de IKEA-braadslee - toch niet echt absurd groot - er net niet inpaste.

Onder die gans zou nog wel een bakplaat met iets gepast hebben denk ik, maar dat was het dan ook wel. Maar goed, ik had die oven verder nergens voor nodig. En als die oven op 80 staat kun je er verder ook weinig mee behalve borden warmen.

Als je oven zo groot is dat er wel een wat grotere braadslee inpast, dan lukt een grotere gans ook wel denk ik zo. Het probleem zat m bij mij in de breedte, niet de hoogte.

Het rook inderdaad goddelijk in huis.

Bijvoet is een kruid. Geen idee hoe het eruit ziet en hoe het smaakt, ik heb maar thijm genomen, ging ook best.

Het is overigens geen Wannee recept, want Wannee had ik er ook op nageslagen omdat Witteman schreef dat die gans precies genoeg was voor 4 volwassenen en 2 kinderen. Dat leek me wel erg ruim bemeten (en was het ook, men houdt van flinke porties in huize Witteman, dat valt me wel vaker op)
Wannee schreef meen ik een gans van 6 kg voor voor 10 personen. Geen bijvoet, en andere temperaturen en -tijden.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

22-11-2010 om 12:29 Topicstarter

Aanvulling

Ik had vorig jaar nog vragen over het beste formaat beest. Ik heb dat bericht weer even opgezocht, en inderdaad rekent Wannee 6 kg voor 10 personen. Jij zou zekerheidshalve dus nog groter moeten nemen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.