Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraagje voor zoon: eiland

Mijn zoon (5.7 jr) vraagt zich de laatste tijd van alles af, ik sta soms met mijn oren te klapperen waar hij het vandaan haalt. Op de meeste vragen kan ik hem wel antwoord geven, maar gisteren moest ik hem het antwoord schuldig blijven. Ook googlen en wikipedia leverden niet veel op. De vraag: zit een eiland aan de onderkant vast aan de bodem van de zee? En zo niet, dan drijft het toch weg? Weet iemand het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-02-2009 om 17:06

of beter gezegd: een eiland zit niet zozeer vást aan de bodem van de zee, het ís een hoger stuk van diezelfde bodem.
Kijk bijvoorbeeld op dit plaatje:
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/ijzertijd/eeuw1ac/doorsnede_holl_kust3.jpg

Dat is de kust. Als het er aan de rechterkant van dit plaatje net zo uit zou zien als aan de linkerkant, dan was het een doorsnede van een eiland.
Die bodem loopt dus gewoon omhoog, steekt boven het water uit, en vormt dan een eiland. Als de zeespiegel erg stijgt komt het water boven het eiland uit, en dan is het geen eiland meer maar zeebodem.

Groet, Ellen

Denk maar aan de waddenzee....

die heeft bij eb ook 'eilandjes' (zandbanken)

Ingrid

wanda74

wanda74

09-02-2009 om 19:09

Ze kunnen wel wandelen

die waddeneilanden. Kan je hem dat mooi erbij vertellen. De zee snoept aan de ene kant zand van het eiland af doordat van de ene kant de stroming komt en aan de andere kant van het eiland is de luwte. Daar beweegt het water minder en kan het zand dat in het zeewater zit weer neerslaan. Oftewel aan de andere kant groeit het eiland weer aan.
Over tig jaar liggen alle waddeneilanden boven Duitsland

Wel leuk dat ie zoveel wil weten. Ik dacht vroeger ook dat mijn ouders alwetend waren. Nu ben ik zelf zo'n alwetende moeder...haha
Internet is wel erg handig. Dat hadden onze moeders dan weer niet

Woutje

Woutje

10-02-2009 om 09:39 Topicstarter

Bedankt

Het is ook wel logisch, dat de bodem van de zee zover omhoog komt dat het boven het water uitsteekt. Zoon was even tevreden en kwam toen met dezelfde vraag over ijsbergen... Ook wel handig zo'n nieuwsgierige zoon, ik heb de afgelopen weken al veel geleerd over het heelal en lichtjaren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.