Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

pandia

pandia

13-02-2010 om 16:21

Vraagje voor de taartenbaksters onder ons

wat is sodium bicarbonaat en wat doet het in een taart? Als je het weglaat is dat erg?
Het wordt een chocoladetaart en heb geen idee wat ik ermee aan moet, of ik het perse moet aanschaffen of ook kan weglaten.(hoeft maar iets van 1.5 theelepel van in)
Er staat op internet dat het baking powder is, maar bakpoeder wordt apart genoemd. Ook lees ik over zuiveringszout, maar als a-bakster heb ik werkelijk geen flauw benul.
Graag jullie advies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uit mijn hoofd

Volgens mij is het een rijsmiddel en dus belangrijk? Als je gewone bloem neemt heb je baking powder nodig, anders kan je geloof ik ook zelfrijzende bloem nemen en dan heb je het niet nodig.

Biene M.

Biene M.

13-02-2010 om 16:35

Rijsmiddel

Sodium bicarbonaat laat je deeg rijzen. Ik denk dat je in plaats daarvan ook gewoon bakpoeder kunt gebruiken. Dat heeft een wat andere samenstelling, maar doet volgens mij het zelfde. Als je het weglaat en je gebruikt geen zelfrijzend bakmeel, zal je deeg niet rijzen.

Marie L

Marie L

13-02-2010 om 18:34

Sodium bicarbonaat

is een onderdeel van bakpoeder. Als je de hoeveelheid voor bakpoeder aan sodium bicarbonaat gebruikt, smaak je taart vies zuur. Ik gebruik naast sodium bicarbonaat ook nog cream of tartar (geen idee hoe dit in het Nederlands heet) in een verhouding van 1 op 2.

Als je alleen sodium bicarbonaat in huis hebt, zou ik het niet gebruiken.

Sterkte ermee!

Jem

Jem

13-02-2010 om 19:11

Vervangen door bakpoeder

Even gegoogled:
"You can substitute baking powder in place of baking soda (you'll need more baking powder and it may affect the taste), but you can't use baking soda when a recipe calls for baking powder. Baking soda by itself lacks the acidity to make a cake rise. However, you can make your own baking powder if you have baking soda and cream of tartar. Simply mix two parts cream of tartar with one part baking soda. "

http://chemistry.about.com/cs/foodchemistry/f/blbaking.htm

Verschil

Ik heb het volgende van internet geplukt, hopelijk heb je daar wat aan (het begint met uitleg over gist, daarna bakpoeder en dan sodium bi-carbonaat):

"Gist en bakpoeder worden beide gebruikt om deeg te laten rijzen. Beide zorgen voor de productie van koolzuurgas dat in het deeg als belletjes aanwezig blijft.

Gist is een levend micro-organisme en maakt koolzuurgas uit de in het deeg aanwezige suikers. Behalve koolzuurgas ontstaan hierbij ook allerlei andere typische geur- en smaakstoffen.
Bakpoeder bevat een aantal stoffen, meestal alleen een carbonaat en een zuur. Als een carbonaat met water en een zuur in aanraking komt, zal het ontleden in verschillende componenten, waarbij ook koolzuurgas ontstaat. Hierbij ontstaan geen andere geur- en smaakstoffen, de smaak van het product zal dan ook niet aangetast worden.

Baking soda is soda-bicarbonaat. Het wordt wel eens verward met bakpoeder - baking powder in het engels.
Het zijn allebei chemisch samengestelde producten. Baking powder zorgt er voornamelijk voor dat er gas gevormd wordt (om een rijzing tot stand te brengen). Baking soda heeft een gashoudend effect, m.a.w. het gevormde gas wordt vastgehouden.

Bij droog gebak waar boter in zit (zoals bv. cake) heb je beide elementen nodig. Baking powder werkt bij een hoge temperatuur. Daarom zet je de cake de eerste 20 minuten in een oven van 220 C. Het gas wordt gevormd in je gebak. Na 20 minuten verlaag je de oventemperatuur naar 180 C en kan het soda-bicarbonaat zijn werk doen. Het gevormde gas wordt vastgehouden en de cake kan mooi uitbakken.
Bij traditionele recepten voegt men soms enkel wat soda-bicarbonaat toe om de luchtigheid vast te houden. Bij sommige andere recepten zal men dan weer enkel baking powder nodig hebben."

Ik vermoed dat het laatste in jouw geval van toepassing is, dus dat het alleen wordt toegevoegd aan de chocoladetaart om het nog wat luchtiger te maken (wat Lidwientje ook zegt). Als je het weglaat kan het denk ik weinig kwaad.

Eet smakelijk!

Chris

maman

maman

14-02-2010 om 00:44

Natrium bicarbonaat

Ik heb een Canadees kookboek met allerlei muffin recepten. En daarin moet je bijna ook altijd baking powder en baking soda toevoegen aan het beslag. Eerst had een bevriende apothekers assistente een potje baking soda voor me meegenomen. Maar nu kwam ik erachter dat we dat ook aan het rantsoen van de melkkoeien toevoegen. En dus gebruik ik dat wanneer ik het nodig heb. Kosten: 8 euro per 25 kg. Laatst nog muffins voor school gebakken. Met zo'n mooie ronde bol er boven op.

groeten, karla

tonny

tonny

14-02-2010 om 15:32

En hoe liep het af met de taart?

Was-ie de moeite waard?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.