Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraagje over verlies ov-jaarkaart ... !Draad verhuist naar Werk en Recht.

Situatie; oudste had Studiefinanciering en een OV-jaarkaart om van A'veen - A'dam te gaan (sneltram). 'Gewoon' abonnement kostte rond de 35 euro meen ik.

Per 1 okt gestopt met studie. School heeft dit ook gemeld aan IB-groep maar kwam niet door dus we bleven geld ontvangen, bellen, schrijven enfin... per december is het kwartje daar gevallen.
Op 5 oktober was dochter stappen in A'dam en is tas gestolen met daarin haar (nieuwe) mobieltje en haar OV-jaarkaart. Maandag meteen naar politiekantoor om aangifte te doen.

In december nogmaals alles op papier gezet, kopie van uitschrijving school erbij en kopie van nieuwe OV-jaarkaart per januari die ze dus niet heeft afgehaald want niet nodig.
Eind december ontvangen we, na weer een brief van ons dat eea gewijzigd is etc., eindelijk een correctie van IB-groep. Daarin melding dat ze 3 maanden onterecht ontvangen studiefinanciering moet terugbetalen x 72,39 - dit klopt, had ze netjes opzij gezet. Hebben we inmiddels ook terugbetaald.

Maar (en daar gaat het om) ook dat ze 271 euro moest betalen voor onterecht gebruik van OV-jaarkaart! Dat was schrikken. En 4 dagen later weer een overzicht; nu moest ze maar liefst 407 euro betalen. Geen idee waar dat vandaan komt of op gebaseerd is. Een 'gewoon' abonnement is maar een fractie van dat bedrag.
Bezwaarschrift geschreven, maar inmiddels verloopt wel de uiterste betaaltermijn. Dochter werkt en kan daarvandaan niet bellen, en als ik bel zeggen ze dat ze met mij daarover niet in gesprek mogen. Kortom... wie oh wie kan wat verhelderen hierin?

Inmiddels op site wel ontdekt dat ze behalve aangifte politiebureau ook langs het postkantoor had gemoeten meteen... enorm balen, en nu gewoon te laat.

Concreet mijn vragen;
wie heeft hier wel eens ervaring mee gehad? Kun je nog aanvoeren dat ze er geen gebruik van heeft kunnen maken want gestolen? En moet je wel alvast gaan betalen om boetes te voorkomen, of kun je dan al helemaal fluiten naar je geld? Net wat gegooglet maar ik word niet vrolijk van die IB-groep verhalen zeg ....

Ik stel jullie ervaringen en tips dus op prijs!
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

02-02-2009 om 11:51

Dat kun je niet vergelijken

Jouw dochter gebruikt die kaart toevallig voor Amsterdam/Amstelveen. Maar als ze dagelijks naar Groningen gereisd had had dat ook gekund. Voor het hebben van het ding terwijl je hem niet meer mag hebben staat een vaste boete. 68 euro per halve maand. Vroeger stond die info zelfs achter op de kaart. Ibg heeft de hele regeling duidelijk op haar website staan. Inclusief geen recht meer, maar kaart kwijt. Dus ik vrees dat ze gewoon moet betalen. Ze wist dat ze geen recht had en ze wist dat ze de kaart niet ingeleverd had toch?

Ib is trouwens tot 20 uur open. Kan dochter zelf even bellen. Het is vervelend dat jij het niet mag maar het is echt noodzakelijk. Ze is meerderjarig en je wilt niet weten hoeveel mensen er niet ter goeder trouw naar de ib bellen met vragen over kinderen..

Mijk (ex-medewerker van )

Tinus_p

Tinus_p

02-02-2009 om 11:53

Zelf bellen

Je dochter zal toch zelf moeten bellen.

Mare:
"Maar (en daar gaat het om) ook dat ze 271 euro moest betalen voor onterecht gebruik van OV-jaarkaart! Dat was schrikken. En 4 dagen later weer een overzicht; nu moest ze maar liefst 407 euro betalen. Geen idee waar dat vandaan komt of op gebaseerd is. Een \'gewoon\' abonnement is maar een fractie van dat bedrag."
Tis dan ook (helaas) geen 'gewoon abonnement'. Het is een OV jaarkaart.

Mare

Mare

02-02-2009 om 13:47 Topicstarter

Dank voor verheldering

Probleem is dat dochter geen 'gewone' 18-jarige is. Door haar dyslexie is ze heel erg faalangstig. Mede daardoor is opleiding gestopt - maar dat is weer een heel ander verhaal.

Man en ik zijn ook de fout ingegaan. We weten dat ze niet zo alert is als een gewone 18-jarige, maar willen toch graag dat ze zo zelfstandig mogelijk wordt. En hebben dus bewust een stapje terug gedaan. En zelf ook niet de website nagelezen, terwijl we natuurlijk hadden moeten weten dat zij dat ook niet deed.
Na diefstal hebben we wel samen met haar abonnement op mobiel stopgezet, en gecheckt of ze naar politiebureau was geweest (ook alleen, in het kader van die zelfstandigheid). Dat was allemaal gedaan. En omdat we verder totaal onbekend zijn met het fenomeen van het hele studiefinanciering/OV-jaarkaart gebeuren, geen seconde gedacht dat dat niet genoeg zou zijn. Al in juni was gemeld dat ze zou stoppen met school, en vervolgens maanden bezig om te melden dat ze zou stoppen.

Dus ja, formeel klopt het wel. Maar... IB-groep maakt zelf ook heel flinke fouten, maanden aaneen, wat veel tijd kost aan bellen en schrijven - en daar heb je als 'gebruiker' maar begrip voor op te brengen. Andersom lijkt dat begrip er niet te zijn....

Hoe dan ook; dank Tinus_p voor je tip dat ze tot 20.00 uur open zijn (had die dame aan de telefoon vandaag ook wel even kunnen vertellen zeg). We gaan vanavond samen met haar aan de telefoon zitten. Eerst lijstje maken wat ze wil vragen, en dan opletten dat dat helemaal wordt afgewerkt. Wist ik veel... toen ze in die tijd wel eens naar Oma in Almere ging hebben we nb treinkaartjes gekocht... hoe suf. Al met al 3 maanden gebruikt (van 18e verjaardag in maart tot juni).

Jongste kan wel goed leren en gaat VWO+ doen. Moet heeeel hard nadenken of we ons dan dat studiefinancier-gebeuren induiken of de boel zelf maar ophoesten....

groet
Mare

mijk

mijk

02-02-2009 om 22:24

Gewoon doen

en goed opletten. Het is voor je kind ook een goed leermoment. Ze zullen het blijven tegenkomen (Ik probeer al weer weken een gesprek te voeren met de belastingdienst )

Van te voren even inlezen en dan gebeurt dit je niet meer!
Als je moet bellen samen bellen. Kind doet het woord en jij luistert mee op de speaker.

Mijk

Roos

Roos

03-02-2009 om 12:25

Je had toch opgezegd?

Je had toch aan de IB groep doorgegeven dat dochter met haar studie gestopt is per 1 oktober? Vervolgens ook nog aangifte gedaan van diefstal van de ov kaart. Ik neem aan dat je daar nog bewijs van hebt?
Ik zou echt niet zonder meer die kosten gaan betalen, dat lijkt me niet terecht. Ik hoop dat het lukt met bezwaar maken.
Roos

Mare

Mare

03-02-2009 om 22:14 Topicstarter

Gebeld en ook bericht van ib-groep

Bellen deden we idd met lijstje ernaast en op speaker. Wat prompt ook commentaar opleverde van de betreffende dame; dat het wel de bedoeling was dat ze zelf het gesprek voerde! Wij souffleerden alleen bij 1 vraag, omdat ze daar wat verwarring raakte dus wij zeiden 'als je het niet begrijpt, zeg dat dan dan kan ze het nog een keer op een andere manier uitleggen'. Komt niet echt als een prettige organisatie over moet ik zeggen hoor; niet alle 18-jarigen zijn supermondig en vaardig in het sociale en maatschappelijke leven. Hoe dan ook; we hebben dochter dus al voorbereid dat het - hoe ongelofelijk lullig ook - er erg op lijkt dat het wel betaald moet worden. En hebben daar onderling een regeling voor getroffen. En ja; de zo pijnlijke les is hard aangekomen.
Maar; ook bij ons. Want het blijkt dus dat we dit nog niet los kunnen laten, en - op de achtergrond - nog wat bij moeten sturen. Ze is gewoon nogal timide, en ook zacht van karakter. Door haar meer zelf te laten doen hopen we dat ze beetje bij beetje meer zelfvertrouwen krijgt maar ja...

Kregen vandaag ook een reactie op het bezwaarschrift. Ik zou me doodschamen als ik als organisatie zo'n brief verstuur. 'Beste X (voornaam), je zegt dat je je OV kwijt bent. Maar je hebt het niet gemeld dus je moet betalen'. Iets uitgebreider maar dat is de boodschap.

Nergens een referentie aan ' je bezwaarschrift gedateerd .... ' alsof het een mailtje was geweest of een telefoontje, terwijl we het nb ook nog aangetekend verstuurd hadden. Geen referentie aan het feit dat we al in december kopieen van het hele verhaal hebben opgestuurd (zowel bewijs niet afhalen nw OV-kaart, en kopie van procesverbaal). En ook nu geen referentie, alleen 'je zegt' hoezo 'je zegt'. Wees dan correct en maak er van 'je verweer in je bezwaarschrift dd. is dat je aangifte hebt gedaan op .... in (plaats).'
En verder staat er niets. Ondanks haar vraag over hoe het nu met de betaling dan moet, en verzoek om betalingsregeling. En ook niets van 'je bezwaar is om die en die reden niet ontvankelijk verklaard, dus het bedrag van 408 euro ... etc'. Wat een vaag verhaal zeg. Ik laat mijn administratie (op 't werk dan) niet zulke brieven de deur uitdoen, het lijkt wel een correspondentie van dochter zelf, ipv van een overheidsinstantie.

Maar ja, Roos, we hebben al per oktober opgezegd maar dat is de studiefinanciering. Die overigens nog maanden maar door bleef lopen en pas na ontelbare telefoontjes en brieven nu is stopgezet. En waarvan we het teveel betaalde ook meteen hebben terugbetaald.
De OV-jaarkaart blijkt daar los van te staan. En ondanks bewijs van aangifte (allemaal ingescand en meegestuurd, al 2x) maakt dat niet uit. Regel is dat je een stempel had moeten halen op het postkantoor. En zonder dat is het niet 'geldig'.
Vind ik ook gek, want hoezo een officiele aangifte bij de politie niet geldig maar goed.

Vreselijke instantie, als je gaat googlen word je naar van wat je allemaal leest, studenten die in een soort van Kafka-achtige toestand komen.
Zoals gezegd; als jongste gaat studeren gaan we eerst goed kijken of we het zonder IBgroep kunnen redden, want dit slaat echt nergens op. Al met al heeft ze dus drie maanden een ritje gemaakt wat met abonnement paar tientjes kost en daar moet ze nu 408 euro voor betalen.

Superbalen.

Brianna F

Brianna F

04-02-2009 om 06:39

Tja

Ik heb weleens met een instantie gebeld en me uitgegeven voor mijn dochter. Er moest iets geregeld worden en dochter zat duizenden kilometers verderop, dus dan maar zo.

Hanne.

Hanne.

04-02-2009 om 10:57

Tja

begrijpelijke taal

Los van het feit of de IB gelijk heeft moet ik wel lachen om je verhaal.

Is er eindelijk een instantie die jip en janneketaal spreekt had je liever gewild dat ze formele brieven gingen sturen.

"Je hebt het niet volgens de regels gemeld dus je moet betalen" is toch veel duidelijker dan

"Refererend aan uw brief van gedateerd .... melden wij u dat uw bezwaar niet ontvankelijk is verklaard"

Overigens gaf de IB groep volgens mij altijd heel duidelijk aan wat je met je OV moest doen als je de stufi beeindigde. Misschien dat het veranderd is, maar ik weet nogsteeds dat je 'm binnen 5 dagen moest inleveren (en het bewijsstuk daarvan 5 jaar bewaren!!) op straffe van iets van 300 gulden per maand. Stond altijd netjes op het kaartje dat je bij het afhalen kreeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.