Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

17-08-2010 om 10:25

Vraagje aan moestuindeskundigen

Wij hebben 2 tomatenplanten in de tuin staan, waar een aantal flinke tomaten aan komen. Mijn schoonmoeder is geneigd om ze er al af te plukken als ze maar een beetje kleur krijgen, want dan kunnen ze wel narijpen op de schaal. Dit doet ze ook met mijn pruimen, die dus niet te eten zijn. Tot nu toe heb ik haar van de tomaten af kunnen laten blijven, maar toch vraag ik me af: rijpen tomaten na of moet je ze zo lang mogelijk aan de plant laten zitten?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij ons

Als we de tomaten lichtrood plukken, rijpen ze wel na. Tenminste: ze worden wel roder op de fruitschaal. Maar als we ze aan de plant laten zitten tot ze echt rood zijn, zijn ze wel veel lekkerder / zoeter. Nadeel daarvan is dat ze op een gegeven moment gaan barsten, en met al die slakken die eroverheen lopen vind ik dat geen fris idee. Dilemma dus.

ishtar

ishtar

17-08-2010 om 10:52

En nog een vraag

mijn tomaten hangen nu al ruim 3 weken hartstikke groen te blijven, terwijl de frambozen erachter wel prachtig rijp worden. (en ze zijn al 'op formaat')
Ik kan me niet herinneren dat het zo lang duurde voor tomaten beginnen te kleuren. Wat is een normale duur daarvoor?

Normaal

wat normaal is weet ik niet. Toen wij begin juli met vakantie gingen, hingen er veel groene tomaten aan de planten. We zeiden al dat de buren er veel plezier van zouden hebben. Maar, bij thuiskomst ruim 3 weken later waren de meeste nog steeds groen, en een paar wel rood. Nu rijpen er langzaam steeds een paar tegelijk, terwijl de rest nog groen is. Duurt dus bij ons ook veel langer dan we dachten. Heeft volgens mij ook met de hoeveelheid zon te maken die ze zien.

margje van dijk

margje van dijk

18-08-2010 om 14:17

Ook

Ik heb hier ook groene tomaten hangen die heel langzaam rood beginnen te kleuren. Ik laat ze maar mooi hangen. Hopelijk raken we nog eens uit dit vervroegde herfstweer en komt er nog wat zon.

Die paar die we geproefd hebben waren trouwens overheerlijk.

Verder was mijn moestuin natuurlijk een ravage na de vakantie (ondanks een welwillende buurjongen die ervoor gezorgd had). Mijn pompoen had de gansche tuin overwoekerd, maar ergens was er een kink in de kabel gekomen (rank geknakt) dus van pompoenen is het niet zo gek veel geworden helaas. En nu is-ie dood.

De komkommer kwam daardoor zwaar in de verdrukking, gaf in al haar misere toch nog een paar lekkere komkommers, maar ik heb haar toch maar uit haar lijden verlost, dus ze is (ook) niet meer.

De courgette heeft de aanval van pissebedden overleeft, en produceert nu vlijtig courgetjes. Die mag blijven, voorlopig.

De sperziebonen aan de voorkant doen het prima, maar aan de achterkant tieren ze welig maar komt er amper een boon aan. Hoe dat kan is me een raadsel.

De dahlia's zijn zo uitbundig gaan bloeien (en uitdijen) dat de spruitjes en de boerenkool ernstig tekort kwamen, ik weet niet of dat nog wat wordt.

Alle sla was doorgeschoten, maar inmiddels heb ik lekker heel veel veldsla gezaaid, dus dat biedt nog perspectief.

De worteltjes waren zalig, wat hadden die veel smaak!

Alle kruiden doen het ook fantastisch (ik had opnieuw koriander gezaaid en dat is prachtig opgekomen, en de basilicum mag nu eindelijk een grote naam hebben).

Kortom, mijn grootste probleem is toch dat veel dingen niet in zo'n vakje passen. Volgend jaar ga ik minder verschillende gewassen doen, en zal ik bijvoorbeeld de komkommer en de pompoen heel ruim zetten. Want op zichzelf deden die het wel heel goed.

En o ja, er staat ook nog een maisplant van ruim 2 meter, wat een joekel is dat. Er zitten inderdaad maiskolven in. Ben benieuwd hoe die gaan smaken.

De zonnebloemen vond ik prachtig.

Sowieso waren/zijn alle bloemen heel mooi. Prachtige viooltjes, margrietjes, afrikaantjes, maar ook die veldbloemen zijn erg mooi. Je moet er alleen wel geduld voor hebben, want als je al in april begint wil je eigenlijk meteen wat zien. Maar dat komt dus allemaal pas eind juni of zo. (En dan ga je ook nog net op vakantie).

Anyway. Ik heb alles weer opgefrist, dingen uitgetrokken, vakken opnieuw ingezaaid. We gaan vrolijk verder!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

18-08-2010 om 19:49

Wel potverdorie

Zal ik net m'n roodste tomaatjes gaan plukken voor in de sla, hangt er geen enkele rode meer aan. Twee groene liggen voor oud vuil op de grond, buiten de bakken. Hoe kan dat??

Als ik later onze tuindeur uitga en het steegje in stap, zie ik daar allemaal half opgevreten rode tomaten liggen. Eentje (een vleestomaat) ziet er precies zo uit als het klokhuis van een appel die door een kieskeurige kleuter is opgegeten (rondom hapjes genomen, niet al te diep). Kleinere tomaten liggen er half aangevreten bij.

Wat moet ik hier nu uit concluderen? De buurtkinderen vinden mijn tomaten ook lekker? (Dat klopt, ze zijn zalig). Moet ik mijn tomaten gaan beveiligen?

Margje

margje van dijk

margje van dijk

19-08-2010 om 10:29

Lidwientje

Werkelijk waar! Dat is toch om je te bescheuren.

Mijn kinderen wilden gisteravond meteen de detective gaan uithangen: alle kinderen van het pleintje wilden ze gaan bevragen. Halverwege gingen ze echter voetballen en daarna waren ze het vergeten, dus we hebben nog geen licht op deze zaak verder.

Maar ach, eigenlijk moet ik er ook wel heel hard om lachen.

Er hangen nog genoeg groene aan, we zullen toch ooit eens rode tomaten eten. Toch?

Margje

Bastet

Bastet

19-08-2010 om 13:34

Ohja

Ik had ooit zonnebloemen in mijn voortuin,ik liet de bloemen expres drogen,voor de zaden.Ik vond een keer twee onthoofde zonnebloemen.Want ook mensen zijn dol op de zaden....en ik las vandaag in de krant dat bij een volkstuincomplex in Lemmer volkstuinen zijn leeggehaald,alle oogst weg.Men wil daar geen hekken met slot plaatsen,maar ik ben blij dat dat alhier wel gedaan is!
Bastet

Bastet

Gezonde eters daar in het Noorden!
Hier in Amsterdam werden volkstuincomplexen ook belaagd, maar dan werden koperen (water)leidingen gejat. Levert de dief een grijpstuiver op, maar de schade voor de volkstuinier was vaak gigantisch. Ook worden wel vernielingen aangericht. Maar dat er groente en fruit wordt gejat, dat heb ik nou gek genoeg nog nooit gehoord...

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

20-08-2010 om 07:21

Temet

ja,hele oogsten zijn daar verdwenen....ze hadden wel al ervaring,dat er eens een krop andijvie verdween,maar dit...
http://www.zuidfriesland.nl/profile/RedactieZF/article216907.ece/volkstuin_leeggeroofd_zelfs_hele_planten_meegenomen

margje van dijk

margje van dijk

20-08-2010 om 15:49

Dus

Ik mag me nog in de handen knijpen met slechts roofbuurtkleuters!

Margje

Bastet

Bastet

20-08-2010 om 19:45

Margje

Ja,absoluut,vanwege die gejatte zonnebloemen heb ik dus geen moestuin gemaakt van mijn voortuin.Om de wijktuinen staat een groot hek met hangslot.
Bastet

Carmen

Carmen

21-08-2010 om 22:10

Oh?

Ben ik even blij met mijn dakterras

Carmen.

Onrijp fruit

Ik weet niet in hoeverre groene tomaten nog narijpen op de schaal maar ik weet wel dat onrijp fruit (bijv van de winkel) snel(ler) rijpt met bananen ernaast. Die schijnen een stofje uit te scheiden die het rijpingsproces versnellen, ook bij bananen zelf. Tomaten zijn ook vruchten. Of het ook werkt bij groenten, weet ik niet.

Overigens ben ik nog altijd op zoek naar een speciaal soort tomaten die groen blijven. Mijn franse ex-schoonmoeder maakte daar altijd heerlijke jam van.

Bastet

Bastet

22-08-2010 om 13:09

Dank je bastet

Interessant... misschien is dit 'm wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.