Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

moos

moos

08-01-2010 om 11:39

Vraag zuinigheid cv temp in huis

Ik heb een vriendin die arbeidsongeschikt is en weinig te besteden heeft. Nu zet zij de CV op 18 graden overdag om geld uit te sparen(is de hele dag thuis). Aangezien ze het van zichzelf altijd al koud heeft, zit ze nu met 5 lagen kleding aan en heeft het nog altijd koud. Ik heb het idee dat die 2 graden extra warmte niet zoveel uitmaken. Nu betaalt ze een bedrag waar ze immers geen profijt van heeft. Wie kan voor mij in simpele taal uitleggen of ze er nu wel of niet mee opschiet en waarom wel of niet? ze heeft de verwarming dus overdag op 18 en in de nacht op 15 graden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

08-01-2010 om 11:54

Ja en 's nachts niet te laag zetten

Dat zeggen "ze" ook: als het zo koud is als nu, moet je de nachttemperatuur niet te laag maken omdat je dan 's morgens weer langer nodig hebt om het huis op temperatuur te krijgen. En dat belast de ketel ook veel.

groet, Mamvantwee

MRI

MRI

08-01-2010 om 12:26

Pff 18 graden

Grappig, ik wilde net een draadje beginnen: hoe hoog staat jullie thermostaat. Ik was gisteren bij een vriendin, die had ook de thermostaat in de kamer op 18C staan. Nou ik heb het echt koud gehad daar, terwijl ik toch met dubbele sokken, twee broeken en een trui met colbert erover en een sjaal omzat. Ik vond het berekoud. Hoe dat qua kosten ligt, weet ik niet.
Ik hoorde trouwens niet van iemand maar van een cv-installateur dat je nacht en dag nooit meer dan 4 C moeten verschillen.

MR

amk

amk

08-01-2010 om 12:33

Opwarmen kost meer energie

dan op temperatuur houden.

En daarom slaap ik slecht want 18 graden is in mijn slaapkamer gewoon te warm.

Maar de thermostaat op 18 graden wil nog niet zeggen dat je hele kamer dan ook egaal 18 graden is. De thermostaat zit vaak verkeerd op de warmste plek van de kamer. Dus is de rest van de kamer dan nog niet op temperatuur. Ik zou beginnen met meerdere thermometers in de kamer te plaatsen om te zien of het wel echt 18 graden is.

Lou

Lou

08-01-2010 om 12:36

Zonde

Ik weet niet hoe het precies zit met die temperatuurverschillen 's nachts en overdag maar ik ben het met Moos eens dat het zonde is om te stoken en het dan nog koud te hebben. Zet 'm dan inderdaad maar helemaal uit, ben je goedkoper uit en ja, koud heb je het dan ook

Ik stook tot 19 à 20 graden. 19 graden is voor mij het minumum om het niet koud te hebben, 20 graden is lekker, 21 graden is ook nog best lekker maar niet nodig.

Maxime.M

Maxime.M

08-01-2010 om 12:59

Hier

zonde om in de kou te gaan zitten, nee dat zou ik ook niet doen. Ik weet niet hoe ze verwarmt, hier zet ik de thermostaat op 20-21 of 22, ligt eraan hoe koud ik het heb, is het weer lekker in de kamer zet ik hem weer een graadje lager. Wel hou ik de kamerdeur open om de keuken te verwarmen. De kamers boven, daarvan heb ik de deuren dicht om geen warmte te verspillen. Op mijn slaapkamer staat de verwarming niet aan, op die van mijn dochter en zoon wel, vandaar dat ik ook de kamerdeur open laat, want anders zou de thermostaat afslaan en gaat de verwarming bij hun op laag. Je vriendin kan wel, als ze wil bezuiningen, in het hele huis de verwarmingen uitzetten en alleen de kamer behaaglijk maken met de kamerdeur dicht, dan is die kamer op een gegeven moment op temperatuur en houdt je verwarming het daarna gewoon bij.
Zo was het vroeger bij ons thuis ook, alleen de kachels in de woonkamer aan en de rest van het huis was steenkoud. Iedereen maakte dan ook huiswerk aan de eettafel en je ging alleen maar naar boven om te slapen (heel diep onder de wol met een kruik mee)

maxime

Mamvantwee

Mamvantwee

08-01-2010 om 13:13

Bij ons

Wij hebben een nieuwe cv en een nieuwe thermostaat en die draait een volledig weekprogramma af. Daarbij houdt-ie rekening met onze werkdagen en bedtijden enzo. Overdag als we thuis zijn, is het 19,4 graden. Als we niet thuis zijn, 15 graden. De verwarming warmt wel elke ochtend op, tussen 7 en 9 en gaat daarna naar de dagstand (thuis-zijn of werken). Vanaf half 10 gaat de nachtstand in, al gaan we pas later naar bed.

Ik zet de thermostaat ook op "niet-thuis" als we een dagje weggaan of op vakantie gaan. Scheelt ook weer in de stookkosten.

groet, Mamvantwee

19 overdag en 15 's nachts

Dat zijn hier de standaard temperaturen in de thermostaat. Als ik ga zitten overdag of 's avonds zet ik hem vaak op 20 graden (een enkele keer 21 eventjes). Hij gaat ook automatisch in de nachtstand, is handig hoef je daar niet aan te denken. De deuren zitten hier wel dicht met de radiatoren open boven op de slaapkamers, dus het is daar niet steenkoud maar ook zeker niet de temperatuur van de woonkamer. De laatste dagen is het 's morgens 16 graden in de woonkamer, dus heeft hij 's nachts nog niet bij hoeven verwarmen. Maar of dat dit weekend met die snijdende wind ook zo blijft, ik weet het niet en lig er ook niet wakker van eerlijk gezegd. Ik stook niet onnodig maar heb ook een gruwelijke hekel aan een te koude woonkamer.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-01-2010 om 14:32

Kosten

Wat de kosten betreft, merk ik het wel nu we een jaar deze nieuwe cv en thermostaat hebben. De rekening op jaarbasis is met 20% lager geworden dan daarvoor. Ik denk dat een groot deel toe te schrijven is aan de zuinige cv, maar ook de programmeerbare thermostaat helpt mee.

Overigens hou ik niet echt rekening met de kosten: ik zet met deze koude dagen ook wel een graadje erbij. Hij gaat idd bij het volgende programmapunt weer naar de normale stand terug.

groet, Mamvantwee

mopperkont

mopperkont

08-01-2010 om 14:38

Even wennen

Het duurt een dag ofzo(bij mij dan) en dan ben je aan de lagere temperatuur gewend en dan merk je er weinig meer van, en dan is het zelfs wel prettig. Bij ons is het ook 18 en 15 graden. Boven zelfs nog wat kouder op het moment (15 en 12). Ik draag wel wat warmere kleding binnen.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-01-2010 om 14:44

Maar die vriendin van moos went er niet aan

Die heeft het nog koud met 18 graden en meerdere lagen kleding. Het zal wel afhankelijk zijn van de persoon. Ikzelf zou met 15 graden in huis ook niet warm worden denk ik.

Mopperkont, wat heb je dan aan, meer dan anders bedoel ik?

groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

08-01-2010 om 15:07

Even rekenen...

Woont ze alleen?
Op de site van het Nibud staan richtbedragen voor stookkosten. Voor een eenpersoons huishouden komt dat gemiddeld neer op 33 euro per maand, dit is verbruik plus vastrecht, minus de teruggave van de belasting die we (blijkbaar) allemaal krijgen.

Met twee graden warmer komt ze dan op 14% hogere kosten uit, dat is 4,62 per maand. En dan nog alleen voor de koude weken, nog steeds uitgaande van gemiddeld verbruik. Is dat al teveel voor haar denk je? Ik zou zelf zo 50 euro doneren om haar de koude winter door te helpen...!

groet, Mamvantwee

Elektriciteit goedkoper per 1 jan

Misschien helpt dat je vriendin ook (tenzij ze de prijs heeft vastgezet). Gas is overigens wel iets duurder geworden.

amk

amk

08-01-2010 om 21:28

Je verbruikt nu zowiezo meer

omdat het koud is. Er is meer energie nodig om het op temperatuur te houden. Was net bij Netwerk of zo. Scheelt zo over deze afgelopen periode al 36 euro bij een appartement tot 100 euro bij een vrijstaand huis.

Tango

Tango

08-01-2010 om 21:31

Mee eens

Koukleum, dat is inderdaad armoede.
Bij ons staat de thermostaat meestal op 19, maar ik zet hem vaak ook op 20. Het is ook maar net wat je aan het doen bent in huis. Ben je druk met het huishouden bezig, heb je het gauw warmer als wanneer je op de bank een boek leest.
Ik houd er niet van om bij iemand thuis te komen waar het koud is, mijn schoonzus heeft daar een handje van, die stookt echt niet warmer dan 18 graden. Koud dat het er was. Toen mijn schoonmoeder nog leefde klaagde die er altijd over, maar schoonzus dacht er niet over om de thermostaat wat hoger te zetten.
Ik bespaar ook liever op iets anders, dan op de temperatuur van ons huis.

mopperkont

mopperkont

08-01-2010 om 23:10

Zieke en bejaarde mensen

Tja, als je ziek of oud bent is het natuurlijk een ander verhaal. In een bejaardenhuis is het altijd om te stikken zo heet.
Ik draag ook geen vijf truien over elkaar hoor, maar ik loop natuurlijk ook niet in een t-shirt.

Primavera

Primavera

09-01-2010 om 09:03

Schildklier al eens gecheckt?

Is haar schildklier al eens gecheckt? Dat geeft namelijk ook zo'n "kapotte lichamelijke thermostaat" Ik herken namelijk heel goed het verhaal van het 's winters altijd koud hebben en je pas behaaglijk voelen als de mussen van het dak vallen en dan zijn waar ik woon de winters helemaal niets vergeleken bij in Nederland.
Sinds mijn medicatie goed ingesteld is heb ik veel minder last van koude. Al kan ik nog steeds erg goed tegen de hitte. De thermostaat staat hier overdag als we thuis zijn op 18, 's nachts op 15-16. Als ik lang stilzit door bijv. op de PC te werken sla ik wel een dikke maxi-shawl om me heen, die mijn schouders en rug bedekt, maar ik zit niet meer kou te lijden zoals voor de medicatie.
De bloedwaarden van wat als normale schildklier waarde wordt beschouwd is een aantal jaren gelden verlaagd, waardoor veel sub-klinische gevallen nu ook eindelijk behandeld worden, wat de levenskwaliteit van die gevallen een stuk beter maakt. Het kan daarom de moeite lonen om die waarden nog eens te laten checken en dan ook op te vragen bij de huisarts wat de precieze waarden precies zijn. Er zijn een groep mensen die namelijk pas jaren later erachter zijn gekomen dat de waarden die de huisarts afdeed als goed, eigenlijk al lang op een schildklierprobleem duiden. Mocht ze daarover twijfelen, meer informatie is te vinden op www.hypomaarniethappy.nl
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

09-01-2010 om 09:05

Emma

Misschien kun je de thermostaat gewoon een graadje (of half als dat mogelijk is) lager zetten. Het gaat er tenslotte toch om wat de temperatuur in huis werkelijk is, niet wat er op de thermostaat staat.

Julie

Julie

09-01-2010 om 09:42

Opwarmen kost meer energie dan warmhouden?

Dat is natuurlijk relatief en hangt volledig af van de periode die je moet overbruggen. Als het om 1 uur gaat laat je de verwarming natuurlijk gewoon aan. En als het om een paar uur gaat? Een nacht? Ik neem toch aan dat als je op vakantie gaat je de verwarming wel een stuk lager zet?

Mijn gevoel zegt dat 8 uur (de nacht) stoken tot 15 graden en 's morgens weer opwarmen tot 19 (zoals hier) minder energie kost dan de hele nacht tot 19.
Ook als ik overdag wegga zet ik hem lager, in deze periode van kou op 17. No way dat ik die verwarming laat loeien terwijl ik zelf niet thuis ben.

En gaskachel dan?

Weet iemand hoe het zit als je een gaskachel hebt? Wat ik zelf altijd doe is 's avonds als ik naar bed ga de kachel helemaal uitdraaien. 's Ochtends zet ik 'm als eerste dan weer aan en ga daarna douchen zodat de kamer al een beetje is opgewarmd. (Ik heb trouwens maar 1 gaskachel voor het hele huis, en heb 's nachts de kamerdeur open voor de kat.)

Gr. Poezie.

dynastie

dynastie

09-01-2010 om 13:36

Nibud

Ik weet niet precies waar het Nibud van uitgaat, maar in ons geval kloppen die gemiddelden toch echt niet. Wij zijn ook de hele dag 'thuis' (kantoor aan huis) en hadden een oude verwarming en toen was het Nibud toch echt veel, veel, veel te optimistisch in ons geval. Ik heb de indruk dat Nibud uitgaat van niet hele dagen thuis en een redelijk moderne verwarming, maar ik kan me vergissen.

Wij zijn overigens overgestapt op hout, het is niet alleen goedkoper, je hebt ook geen verrassingen bij de afrekening. Wij zijn er erg blij mee.

Klaartje

Klaartje

09-01-2010 om 14:52

Poezie gaskachels

Wijj hebben een redelijk groot huis en dat staat ook nog eens in de polder, dus aan alle kanten kan de kou\wind erbij. Wij hebben ook alleen gaskachels, dus vergelijkbaar met jou. Wij hebben beneden 4 kachels. 1 in de bijkeuken, die aansluit op de keuken(waar er natuurlijk ook 1 staat) en 2 in de woonkamer (waren vroeger 2 ruimtes en omdat het nu een Lvormige ruimte is staan ze er allebei nog) Volgens mij zou het met 1 kachel niet warm te stoken zijn, want die kan natuurlijk niet "om het hoekje" verwarmen. Normaal zet ik alles 's nachts uit en als het nodig is weer aan in de ruimte waar we zitten. Dus 's avonds pas in de kamer. Maar nu heb ik alles op klein staan. Het wordt anders zo koud in die ruimtes dat het lang duurt voor alles weer warm is. Ook in de bijkeuken brandt de kachel een klein beetje. Anders komt er zo'n koude vlaag in de keuken als er iemand binnen of buiten gaat, dat daar de kachel meteen weer aangaat. In de keuken gaat hij smorgens weer hoger als ik beneden kom en in de kamer 's avonds als we daar gaan zitten. Ook in de badkamer heb ik een klein gevelkacheltje en dat staat nu ook op klein, met de deur dicht anders gaat alles naar de koude overloop/gang en nu is de badkamer tenminste al een beetje warm als je gaat douchen, en dan zet je de kachel weer even open.
Ik denk dat alles van heel koud weer opwarmen een hoop meer gas kost.
Nu zit ik trouwens boven op 1 van de slaapkamers met een klein electrisch kacheltje, ik denk dat dat een hoop meer kost in energie. Maar niet teveel op de computer zitten op het moment, anders wordt het wel erg duur

Goh, wat warm!

Goh, wat stoken jullie je huis warm zeg! Ik zie temperaturen van 21-22 °C. Je zou me kunnen uitwringen als ik de thermostaat zo hoog zou zetten. Ik heb 'm meestal op 18 °C. Niet eens zo zeer vanwege milieu/stookkosten maar omdat ik het anders snel veel te warm krijg! Wie weet heb ik ook een schildklier probleem, maar dan andersom. Hoewel, het zit ook gewoon in de familie. Mijn moeder heeft het ook altijd warm en mijn oudste zoon stapt met dit weer ook doodleuk zonder muts en met zijn jas open naar buiten!

Wintervolk blijkbaar. Ik wordt niet blij als het in de zomer boven de 25 °C wordt...

Luchtvochtigheid

De luchtvochtigheid speelt ook mee. Gisteren was het in huis echt erg kil, ook al stond de thermostaat op 21. Vandaag heb ik overal natte handdoeken op de verwarming gelegd, is de luchtvochtigheid gestegen en voelt het een stuk aangenamer.
Wij hebben een erg droog huis, gisteren rond de 25-30!

mopperkont

mopperkont

09-01-2010 om 20:32

@poezie over gaskachel

Wanneer je maar 1 ruimte verwarmt is een gaskachel geen slechte keuze: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Gaskachels

Nasha 1st

Nasha 1st

09-01-2010 om 22:51

Brrr.....gaskachel

ik krijg het nog steeds koud als ik er aan denk....op de flat waar wij woonden, voor onze kindjes, hadden wij in de woonkamer een gaskachel. In de keuken hebben we er zelf een geinstalleerd, want ik was nogal een koukleumpje.....nou, in de woonkamer en keuken was het altijd heerlijk, maar zodra ik de gang inliep.....brr...en over de slaapkamer nog maar te zwijgen....was blij toen we naar een huis met CV gingen....

margje van dijk

margje van dijk

09-01-2010 om 23:14

Lekker juist

Wij hebben de houtkachel aan, zeker nu het zo hard waait, want die stralingswarmte is veel lekkerder dan de CV-warmte die er met dit weer wel uit lijkt te vliegen. Maar de consequentie daarvan is dat de thermostaat amper aanspringt, en het in alle andere ruimtes koud is. Maar ik vind dat juist helemaal niet 'brrr', ik vind het heerlijk om weer in de warme kamer terug te keren. Ik loop hele dagen met een wollen omslagdoek om in huis, ik word er helemaal kneuterig van.

Ik ben net als sommige anderen in dit draadje een echte noorderling, onze thermostaat staat ook altijd op 18. Als die eens op 20 staat (bij kleumend bezoek of zo) dan puf ik van de hitte. 's Zomers kan ik ook niet goed tegen al te veel warmte. En als het koud is raak ik in mijn element omdat ik dan lekker warme kleren aan kan trekken en daarvan genieten. Tja, het is vast een afwijking.

Mijn kinderen zijn trouwens volslagen idioten. Op hun koude kamer zitten zij rustig hun huiswerk te maken en zetten dan ook nog even het raam open. Mijn middelste is vanmiddag naar scouting gefiets met zijn jas half open, geen muts, geen sjaal, geen handschoenen. Ik kon hoog of laag springen, hij wilde niet. En hij kwam gewoon weer terug, niet eens met bevroren ledematen. Het deert ze niet, ze lijken niet koud te worden. Al heb ik ze wel met enthousiaste drang in twee truien over elkaar weten te praten.

Hier dus ook een koud huis, maar wel met een lekkere stralingsbron in de woonkamer.

Ik zei hierboven dat het in andere ruimtes koud is omdat de CV niet aanspringt.

Maar die andere ruimtes zijn er maar een paar: de bijkeuken en de badkamer. Alle slaapkamers zijn koud. En ik zou ook niet lekker slapen op een verwarmde slaapkamer, al is het maar een paar graden. Die keren dat ik in het ziekenhuis moest slapen vond ik ook absolute slaapdieptepunten.

Ik kan me dus best vinden in de gaskachelvariant van Poezie.

Margje

Nasha 1st

Nasha 1st

09-01-2010 om 23:19

Brrrr nogmaals....

nee hoor, doe mij in de winter maar een lekker verwarmde slaapkamer....op het werk, daar moeten ze de kachel eens uitzetten.....pfffft....

Verhelderend+klaartje

Eigenlijk vind ik mezelf ('s winters) altijd wel zielig omdat we maar 1 gaskachel voor het hele huis hebben. (Ben echt een lente/zomermens) Maar als ik me voorstel dat ik op een verwarmde slaapkamer zou moeten slapen, trekt dat idee me dan ook weer niet aan. Vooral overdag is het wel vervelend als je vanuit de woonkamer naar de andere vertrekken moet, maar aan de andere kant is het andersom dan wel weer lekker. (Elluk foordeel heb se nadeel )
En Klaartje, als ik jouw verhaal lees lijkt me dat helemaal afzien. Of hebben jullie in het hele huis dubbele ramen? Dat is hier namelijk ook een "probleem". In de winter doe ik al vroeg de gordijnen dicht, dan blijft de warmte wat meer binnen. Overigens heb ik wel het goede voornemen voor dit jaar om bij de woningbouwvereniging dubbele ramen aan te vragen, scheelt allicht ook weer in de stookkosten.

Gr. Poezie.

Klaartje

Klaartje

10-01-2010 om 12:47

Poezie

Waarom vind je dat afzien, Poezie?? In de keuken is het lekker warm, in de bijkeuken is het iets minder warm en als ik nu in de kamer kom, is het ook helemaal niet koud hoor, alleen als je 's avonds daar wilt zitten zetten we de kachels iets hoger. Ik heb beneden overigens overal dubbel glas. Boven hebben we enkel glas, maar daar kom ik nu alleen om te slapen. En als ik er eens een keer een stofzuiger door moet halen, is het ook niet erg als het wat kouder is. En als ik het te koud vind, stofzuig ik toch gewoon niet
Toen de kinderen nog thuis woonden, hadden ze altijd een elektrisch kacheltje dat aan mocht om bijv. huiswerk te maken of om op hun kamer te zitten. Nu brandt er hier ook eentje, want de computer staat boven. Ik vind dat ik het helemaal zo slecht nog niet heb hoor. Het grote voordeel van een gaskachel vind ik dat als je het koud hebt, de kachel het zo warmgestookt krijgt. Bij cv duurt dat veel langer

Tinus_p

Tinus_p

10-01-2010 om 19:46

Warmhouden kost energie

Julie:
"Opwarmen kost meer energie dan warmhouden?"
Het is simpele natuurkunde: warmhouden kost altijd het meeste energie. dat is ook te begrijpen met de reductio ad absurdum; wat gebeurt er als je heel lang niet warmhoudt (zeg een hele maand); kost opwarmen dan nog steeds meer energie?
Dito voor het niet-verwarmen van kamers; als dat idd geen enrgie zou besparen, is de conclusie dat een groter huis geen extra energie kost.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.