Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraag voor manda (geluiddemping)

Manda, hier weet jij misschien meer van. Onze woonkamer klinkt hol, en dat is vervelend. En we hebben een muur die vraagt om een schilderij oid. Dus nu dacht ik: als je een houten frame hebt met daarop een afbeelding dan dempt dat wellicht, als je dan dat paneel aan de achterkant volstopt met iets. Stof ofzo, of glaswol (in theorie dan, want ik vind glaswol rotspul). Of piepschuim?

Is dat een goed idee, en zo ja, wat voor spul zou jij er dan achter doen?

Of moet ik een groot wandkleed zoeken om de boel op te fleuren (waar vind je trouwens een wandkleed? Nou ja, Google zal dan mijn vriendje wel weer zijn).

Bedankt voor je inbreng. En als iemand anders heldere ideeën heeft zijn die natuurlijk ook van harte welkom.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vilt

Wij hebben een heel grote woonkamer, met vide dus veel hoogte, geen gordijnen en een tegelvloer. Hoe hol wil je het hebben
Een groot vloerkleed scheelt al. Verder heb ik op canvas doeken vilt in allerlei kleuren geplakt. Zie voor voorbeeld: http://www.puurwol.nl/tegels/kleuren/muur.jpg. Dempt ook en ziet er leuk uit. Dan heb ik nog op een heel groot canvas doek repen vilt in elkaar gevlochten (waardoor dus relief ontstaat).
Via google is ook genoeg over wandkleden te vinden.

Galm

Ik ken het probleem, wij hadden dit ook eerst in onze woonkamer. Met een betonnen gietvloer, veel kale wanden en geen gordijnen heb je al snel galm. Ik kon bijvoorbeeld mijn man niet verstaan als hij boven iets zei (vanaf de vide) omdat het geluid alle kanten opging.

De wanden zijn nog steeds kaal, maar inmiddels hebben wij overal gordijnen hangen en ligt er een flink wollen vloerkleed in de zithoek. Dat scheelt ontzettend veel voor het geluid. Ik herinner me echter uit een andere draadje dat je geloof ik liever geen kleed op de vloer wilde? Nou ja, jouw idee van geluiddempende schilderijen aan de muur zal vast wel iets doen. Misschien ook wat extra kussens op de bank? Succes ermee in ieder geval!

Chris

Marlou H.

Marlou H.

14-02-2011 om 16:07

Zelfde gehad

Je kunt van die speciale geluiddempende platen kopen bij de bouwmarkt. Via internet kun je ook foto's op canvas laten afdrukken met daarachter een geluiddempende plaat. Verder kun je op een hoge kast ook wat van de platen leggen (zorgen dat de plaat 5-10 cm kleiner is zodat je hem niet ziet).

En dan de "gewone" dingen zoals gordijnen, vloerkleed, kussens.

Primavera

Primavera

14-02-2011 om 16:14

Ecoten

Hallo Temet,
Door mijn werk heb ik te maken met het optimiseren van de acoustiek in kamers. Een vloerkleed doet al heel veel en een goed gevulde open boekenkast ook.
De meest kosten/baten effectieve oplossing die ik ben tegen gekomen zijn panelen van Ecoten aan de muur. Ze kunnen ook bedrukt worden, maar je kunt ze natuurlijk ook achter een schilderij plaatsen.
Het zijn simpelweg panelen van een één of ander ecologisch phonoabsorberend en isolerend materiaal. Het wordt vaak gebruikt als isolatie materiaal voor verlaagde plafonds omdat het verder brandveilig is. Ik heb het niet in Nederland kunnen ontdekken, maar ze hebben daar vast wel iets dergelijks. Dus geen vilt of glaswol komen, maar gewoon industrieel isolatiemateriaal.
Voor het beste effect maakt trouwens wel uit waar ze op de muur worden gehangen en op welke hoogte. Over het algemeen werken twee kleinere iets meer naar de hoeken verplaatst beter dan één grote in het midden. Misschien moet je twee schilderijen ophangen
Groeten Primavera

www.quonda.it
www.noeco.org/shop/catalogo-1338/-/Pannelli-fonoassorbenti-per-controsoffittatura.aspx

Tja

ik heb de andere reacties even niet gelezen, maar je hebt meer aan een groot vloerkleed, gordijnen en een wollen grote poef oid. Wandkleed is een heel goed idee, ik vind het werk van http://www.annevandenheuvel.nl en Claudy Jongstra erg mooi, wel duur. Er zijn behoorlijk wat textielmensen die mooie wandkleden maken.

Temet

Temet

14-02-2011 om 17:34 Topicstarter

Dank

Dank allemaal voor de suggesties. Nee, ik wil geen vloerkleed! (had je goed onthouden, Chris). Zou in onze opstelling ook niet per se goed staan. Wandkleed dus, of iets panelerigs. Gordijnen hebben we al, ik kan die boekenkast nog iets voller proppen maar vrees dat dat onvoldoende helpt. Die canvasfoto's met geluidsdemping is misschien wat. Die wandkleden die Manda noemt ook, maar dat komt prijstechnisch een tikkie ongelukkig uit, vrees ik

Goeie tip trouwens om geluiddempend materiaal te verstoppen. Bovenop een kast zal niet gaan, maar mogelijk wel tegen de achterwand van sommige meubels. Daar had ik nou nooit aan gedacht.

Groeten,

Temet

A. Koestika

A. Koestika

15-02-2011 om 01:09

Stof en schots en scheef

De akoestiek kun je dempen met zachte, "scheve" en onregelmatige oppervlakken: alles dat van je kamer minder een rechte harde doos maakt, helpt. Een schuine wand bijv.

Stof of piepschuim ACHTER de schilderijen heeft geen zin. Het gaat om het oppervlak waar het geluid tegenaankaatst, de voorkant dus. Doeken en wandkleden aan de muur hangen, dat helpt meer. En er worden wel eens een soort grote kussens aan de muur gehangen, maar dat wil je thuis waarschijnlijk niet.

Wat ook helpt is om de muur te betimmeren met onregelmatige houten latjes, met onregelmatige openingen ertussen. Hoeft niet zo duur te zijn, maar waarschijnlijk heb je niet zo'n zin om zoiets in je woonkamer te doen. Platen met allemaal kleine gaatjes tegen plafond of muren kunnen ook helpen, maar daarvoor geldt hetzelfde.

Nu praktisch: gordijnen, een vloerkleed, wandkleden, zachte meubels, veel spullen in je kamer, kasten die de rechte muren doorbreken - dat soort dingen helpen. Visnetten aan het plafond zou ook een optie kunnen zijn

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2011 om 20:22

Wow manda (ot)

Heb even gekeken en ik vind met name het werk van Claudy Jongstra ontzettend mooi. Budgettechnisch is het onmogelijk, maar een mens mag dromen...
O ja, wandkleden zijn in de Berbercultuur doodnormaal en helemaal niet duur. Misschien gaat er binnenkort een kennis naar Marokko, Temet?
Groetjes
Massi

Trix

Trix

16-02-2011 om 11:05

Manda, claudy jongstra (ot)?

Is zij ook niet degene die de stof heeft geleverd voor de mantels van de Jedi in de nieuwste Star Wars films (1,2,3)? Zeer prestigieuze opdracht was dat meen ik mij te herinneren. Schitterende dingen maakt zij!

Trix

ja dat klopt geloof ik, ik ben verder geen sw fan dus geen idee hoe die mantels eruit zien.

Klopt trix

Ik zou willen dat ik zo creatief was met vilt. Ik vond laatst ook nog deze link: http://www.nytimes.com/slideshow/2010/05/12/garden/20100513-rugs-slideshow.html. Kwijl, zo mooi!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.