Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

katja

katja

06-07-2009 om 13:43

Vraag over was...

Was gister bij mijn zus, die had in 1 dag 6 vakantiewassen weggewerkt, alweer in de kast liggen dus. Wat blijkt nou; zij strijkt niks (en ik vond dat ze er niet frommelig uitzag!) kwestie van ophangen volgens haar. Mijn vraag; wie doet dit nog meer en wat is de beste manier, wasverz erbij, hoe lang centrifugeren (ik heb gewoon van die standaardwasprgrs) en hoe ophangen? Van knijpers bijv krijg je altijd van de lelijke plekken. Wie heeft tips?
Katja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

06-07-2009 om 14:17

Hangertjes

Heb je het je zus niet even gevraagd

Het antwoord is: hangertjes. Je hangt alles boven de gordel (bloezen, t-shirts, vestjes) sowieso aan hangertjes. Broeken hang ik gewoon over een rek (zonder knijpers), een nette broek gaat ook over een hangertje (in de plooi gevouwen en dan wel dubbel erover, dus die lijn zie je dan wel). Helemaal ideaal: van die broekhangers (a.h.w. hele grote horizontale knijpers waar de broek op de kop tussen hangt).

En: zo weinig mogelijk centrifugeren, want hoe natter je het ophangt, hoe strakker het opdroogt.

Bovenkleding was ik altijd op het wol/zijde-programma. Het is nooit 'echt vies', maar moet gewoon weer even opgefrist worden. En zo blijft het het mooist.

T-shirts en dergelijke moeten heter, anders worden ze niet schoon.

Wasverzachter gebruik ik nooit.

Margje

Linda99

Linda99

06-07-2009 om 14:20

Ik strijk eigenlijk ook nooit en toch krijg ik toch echt geen 6 wassen op een dag weggewerkt. En dan nog, ophangen....waar laat je dat allemaal?

Wat ik wel ooit als perfect tip hier op het forum las: was heel even in de droger en dan ophangen. Werkt perfect tegen kreukels.

Oh ja, wasverzachter gebuikt ik sowieso nooit.

margje van dijk

margje van dijk

06-07-2009 om 14:29

Ophangen neemt juist weinig plaats in

Ik hang die hangertjes achter elkaar aan een rekje dat boven het traphek hangt. Je kunt juist ontzettend veel meer kwijt dan alleen maar aan zo'n rekje

Ik heb geen droger en ik strijk nooit.
Manlief vindt de shirts wel eens nog net te kreukelig, maar dan mag hij fijn zelf strijken.

Margje

Vroegah

Met mijn oude machine lukte een flink aantal wassen op een dag ook.

Nu met mijn ultrazuinige A++ machine stijgt mijn frustratie per wasbeurt...3 a 4 uur per was! Snap dan ook werkelijk niet wat er milieuvriendelijk aan is...moet ook nog eens vaak na het wassen een emmer water er in mikken om extra te spoelen en centrifugeren omdat anders het wasmiddel (ik gebruik 1/2 - 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid...) er nog niet uitgespoeld is, waardoor ik weer overal jeuk krijg.

Jetske

Jetske

06-07-2009 om 16:40

3 a 4 uur?

Dat meen je toch niet? Is het dan wel zo zuinig? Hij verbruikt minder stroom, maar als hij dan 4x zo lang bezig is, gebruikt hij dan niet juist meer stroom? Of maak ik nu een denkfout?
Jetske

Ik denk

dat die machine 3 a 4 uur draait maar dan niet op vol vermogen of zo. Vaak stilstaan en lekker laten weken, ipv ronddraaien. Zo kan ik me wel voorstellen dat het zuiniger is.
Maar lijkt mij niks hoor!

Het is waardeloos

Waar ik vroeger met vroeg opstaan een zaterdagochtend met het wasgebeuren bezig was neemt het nu een heel weekeinde in beslag als ik wit-heet, licht-warm, rood-warm en blauw/zwart-warm in een weekeinde wil wassen.

Neem daarbij nog dat het wasmiddel er niet goed uitspoelt omdat ie zo waterzuinig is...volgens de fabrikant moet ik nooit meer dan een eetlepel wasmiddel nemen. Maar dan nog moet ik nog een hele toer naspoelen.

angel3

angel3

06-07-2009 om 16:56

Droger

ik strijk ook bijna niks. Als we strijken dan doet mijn man het en dan alleen bloesjes.
Ik kreeg van de week een zak kleding doorgeschoven van iemand en ALLES was gestreken! Ik wist niet wat me overkwam en dat voor een doorgeefzak.
Poeh ik ben echt lui
Ik mik veel in de droger en anders over de balustrade van de trap. Krijg je ook geen lelijke plekken van.
6 wassen zou mij ook wel lukken ervanuitgaande dat er 1 was handdoeken en 1 was beddegoed bijzit ha ha.

Uit de droger even gladstrijken, prima. Soms zijn shirts ietwat gekreukeld maar na een uurtje dragen is dat ook wel weer weg hoor....

Dirksmama

ik zou mijn wasmachine acuut op marktplaats zetten en een nieuwe kopen. Dit is toch niet leuk??
Alternatieve actie is klagen bij de fabrikant/winkel over je flutmachine. wat voormerk is het trouwens? En hoe oud?

Ingrid

Dirksmama

Zit er geen knop op waarmee je een korte versie van het programma kan draaien? Dat heeft onze AEG. Gewoon bont is ruim 2 uur, met voorwas 2,5 uur, kort is een uur, met voorwas anderhalf uur. Om en nabij. Standaard of kort scheelt in dit geval dus een uur. Kan niet bij ieder programma. Weet de energieklasse niet, maar zal ook iets in de A categorie zijn, hoewel vermoedelijk zonder plusjes
Overigens gooi ik hier zoveel mogelijk bij en door elkaar, dat scheelt in het aantal wassen. 3 a 4 uur per was is wel echt idioot lang trouwens.

Groeten,

Temet

Minnie

Minnie

06-07-2009 om 19:22

Jee...

Mijn Miele draait 'n was in 1:25 of 59 minuten (afhankelijk van of ik lang of kort kies, en ook van de temperatuur.. bijna altijd laag bij mij). Ik kan dus makkelijk 3-4 wassen per dag draaien. En ik kan er ook zoveel kwijt op mijn droogmolen, en dan heb ik nog het traphek (2 wassen) en de droger (60 minuten per halve was).

Overigens strijk ik niks, en ik ben ook nog eens een heel slechte opvouwer. Het komt dus vaak voor dat ik iets enorm gekreukeld uit de kast haal en dan alsnog moet gaan strijken

Inge M

Inge M

06-07-2009 om 19:34

Ook nieuwe wasmachine

De verkoper vertelde dat het korte programma veel meer energie vraagt dan het lange programma. Dat had te maken met snelle opwarmtijd en energie dat dat kost.
Mijn eis bleef dat er een optie op zit voor een korte was (45 minuten). Mijn ervaring is dat wasgoed minder slijt door zo'n korte was. En ik ben graag snel klaar met een was, bij voorkeur binnen de tijd van de droger. Zo loopt alles in één keer door.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2009 om 21:45

6 wassen!

6 Wassen zijn een ware werkdag. Met dit mooie weer is het mogelijk. Buiten droogt de was bijna waar je bijstaat. Ik kom vaak niet verder dan 3-4 wassen per dag als ik uit mijn slof schiet. Het droogt helaas niet sneller dan een wasbeurt duurt dus ik moet genoeg ruimte vinden op de wasrekken en aan mijn hangertjes. Ik ben namelijk ook een hangerfiel, zonder hangers ben ik geen wasknijper voor de neus waard. Net als Margje hang ik praktisch alle bovenkleding op hangertjes te drogen. Dat doe ik op een niet erg fraaie plaats, aan de deurpost van de huiskamer, géén gezicht, maar wel praktisch. Strijken doe ik alleen als het echt moet. Broeken bijvoorbeeld vallen bij mij in de categorie 'het moet'. Ik hou niet van kreukelpijpen. Shirts zien er meestal netjes genoeg uit om zonder strijken te dragen en als er al een kreukeltje inzit is dat er na 5 minuten dragen wel weer uit. Manlief en kinderen valt het vaak niet eens op of ik strijk of niet dus daar steek ik als het even kan niet teveel energie in.

Marktplaats?

Tja, maar dan moet ik wel een machine vinden die net zo goed was als mijn oude Lavamat uit 1982.

Dus:
=bovenlader
=apart temperatuur en programma kiezen
=snel wassen
=lekker veel water gebruiken zodat al het wasmiddel er uit spoelt
=heel droog centrifugeren

Heb al een aantal importeurs gebeld met de vraag of ze dit kunnen leveren, ben er nog geen een tegengekomen...

En tot die tijd zet ik mijn Candy bovenlader toch maar niet op Marktplaats...

Dirksmama

de nordland al geprobeerd, ik zweer namelijk ook bij bovenladers. Maar zijn er tt niet echt veel meer in vergelijking tot de 'gewone' machines.
Ik kan extra spoelen, temp + programma los van elkaar en kort of lange was, 52 min. voor 40 graden en 59 min voor 60 gr. Anders 2.20 min. Kan ik niet op wachten met ons gezin, duurt mij te lang. Ik was hier met 6 personen zo'n 1 a 2 keer per dag. SOms een dag geen zin en volgende dag een wasje meer. Nu hangt alles buiten en strijk ik noppes (behalve een enkel blousje) normaal boven op het rek of komt uit de droger. Helaas op het rek moet ik veel meer strijken, t shirts ed. Dus geef mij de zomer maar.
Rymcke

Femke_

Femke_

07-07-2009 om 11:39

Dirksmama

Ook hier een bovenlader, van Siemens. Duurt iets meer dan een uur voor een 40 of 60gr was. Ook een knop voor extra water (duurt dan wel weer langer) en energiezuinig en dergelijke. Het langste programma duurt 2,5 uur maar dan heb je een voorwas, extra water en extra vlekken
Is wel weer een oudere machine...ik heb geen idee of Siemens ze nog steeds in het assortiment heeft.
Femke

Iris

Iris

08-07-2009 om 22:56

Besparingtip

Ik heb ook een bovenlader. Kun je ook tussendoor even stopzetten en er nog iets bij gooien bijv. Ook geen last van vieze rubberranden, ook weer handig.
Inderdaad, een kort programma kost veel energie vooral door opwarmen van het water. Mijn tip! Gooi zelf een emmer heet water in de wasmachine. Hoeft-ie niet lang op tte warmen en begint dan gelijk met wassen, eerder klaar en energiebesparend.

Katja

Katja

11-07-2009 om 10:16

Nou het werkt wel...

ik heb nu idd een paar wassen zonder te strijken opgeborgen, shirtjes etc aan hangers en fijn uitslaan, en dan strak opvouwen, ik zie echt nauwelijks verschil. Fijn, voorheen bleef het altijd zo lang liggen omdat ik zo de pest aan strijken heb en het ook niet goed kan (maakte vaak nog meer vouwen!)
Overigens wel grappig, over die 6 wassen van mijn zus, dat was maar een geintje, meer om aan te geven dat het veel was, maar iedereen hier bleef maar over die 6 wassen doorgaan, erg grappig. Mij zou het niet lukken hoor, haar ook niet denk ik haha.
Draadje dicht!
Katja

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.