Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katja

Katja

02-01-2010 om 15:49

Vraag over tiramisu

Vraagje; wij maken vaak zelf tiramisu, hoe stijf moet het crememengsel zijn? Wij kloppen de eiwitten met een mixer, moet dat?
De laatste keer was de drank een beetje onderin de glaasjes gezakt.
Katja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

02-01-2010 om 16:18

Ik snap je vraag niet goed, wil je de eiwitten dan niet kloppen? De drank zit bij mij altijd in het mascarponemengsel en op de lange vingers, dus niet "los".

Wat wel belangrijk is dat je, als je alles bij elkaar doet, begint met het zwaarste en eindigt met het lichtste. Dus bij de mascarpone + eigelen klop je de slagroom en als laatste de eiwitten erbij.
Ik maak mijn TS altijd één dag van tevoren, dan is hij het lekkerst!

Pluk53

Pluk53

02-01-2010 om 17:04

Kwark

in "de zilveren lepel" wordt voor tiramisu helemaal geen drank gebruikt. Er zijn honderden grotere en kleinere variaties. Ikzelf gebruik ipv mascarpone kwark. Totaal anders, maar ook heel lekker, en niet zwaar ( maar wel amaretto )

Ise

Ise

02-01-2010 om 20:25

Iets heel anders

Mijn dochter heeft een paar maanden geleden met een flinke salmonella en de complicaties daarvan in het ziekenhuis gelegen, dus zijn we nu een extra voorzichtig met rauw ei. In de Allerhande kersteditie stond een lekker makkelijk recept voor snelle tiramisu. Ik stond er een beetje sceptisch tegenover, maar hij was zalig. Lekker makkelijk te maken, geen drank (voor de jongsten wel fijn) en geen rauw ei.

Jakiro

Jakiro

03-01-2010 om 13:06

Alleen eierdooier

Ik gebruik alleen eierdooier, die ik heel stijf klop en daarna door de mascarpone schep samen met de suiker.
Ik gebruik dus geen eiwit (en verlaag daarmee de kans op salmonella enorm).
Door het crememengsel komt bij mij geen drank, alleen op de lange vingers.
En inderdaad, 1 dag van te voren klaarmaken, dan istie het lekkerste.
Jakiro

Petr@

Petr@

03-01-2010 om 14:46

Jakiro

Zit salmonella alleen in het eiwit?

gr.
Petr@

Volgens de wageningen-universiteit

Die het toch kunnen weten:
"Op de buitenzijde van eieren zijn meerdere soorten Salmonella aanwezig. Bij S. enteritidis is de situatie wat ingewikkelder doordat het organisme ook aangetroffen is in het ei, in de dooier. Dit suggereert een verticale transmissie, d.w.z. dat de eidooier besmet wordt met het organisme voordat de schaal gevormd wordt. Dit is mogelijk wanneer de legkip geïnfecteerd is met S. enteritidis . Ook andere producten hebben uitbraken van S. enteritidis veroorzaakt."

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 16:36

Jakiro

Eidooier is het gele toch? Dat kan je vast niet stijfkloppen. Ik neem aan dat je het eiwit bedoelt?

Petr@

Petr@

03-01-2010 om 19:33

Eidooier + salmonella

In mijn versie van TS moet ik de eigelen au bain marie kloppen en ik dacht dus dat ik daardoor van de salmonella bacteriën afwas. Volgens Petr@man vermeerder ik ze juist daardoor, door de verhitting.
Van google word ik niets wijzer, misschien iemand hier?

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 20:05

Petr@

MEt au bain marie breng je de Salmonella in ieder geval niet om zeep, daar is de temperatuur te laag voor, dat is een ding dat zeker is. Of je ze bij die temperaturen ook sneller vermeerdert weet ik niet, maar de meeste Salmonella-bacteriën voelen zich vanaf een graad of 20 tot een graadje of 40 als een kip in het water. Maar ik heb geen idee hoe snel ze zich dan vermeerderen.

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 20:06

O petr@ (o.t.)

Wil je nog even kijken in het geocache draadje in gezellug van een aantal dagen terug....

Carmen

Carmen

03-01-2010 om 22:05

Puck

Die kip voelt zich daar vast niet lekker hoor

amk

amk

04-01-2010 om 09:10

Vermeerderen

nou in die korte tijd, gaan er wel een paar dood doordat de onderkant van de pan natuurlijk ruim boven de 40 graden is. En in die tijd hebben ze geen tijd om te vermeerderen. Ze vinden de omstandigheid niet zo fijn om te groeien. Je bent meestal zo'n 5 minuten bezig met de aubain marie. De vermeerderingstijd is zo'n 15 minuten.

Daarna is het zaak de handel snel te koelen en goed koel te bewaren (4-7 graden)(check je koelkast regelmatig, de meesten staan te hoog afgesteld) en snel te consumeren.

voor een salmonella infectie heb je een behoorlijke dosis nodig want ze vinden je maag ook al niet zo fijn.
De overgrote meerderheid van de bevolking kan het best hebben. Vooral zeer jonge kinderen en ouderen met vaak al een wat zwakker gestel kunnen er last van krijgen.

Amk, kleine correctie

Bij veel bacteriën heb je inderdaad een behoorlijke dosis nodig om ziek te worden, maar uitgerekend van Salmonella heb je aan een paar van die rotdingen al genoeg. Zie eerder aangehaalde site van de Wageningen-Universiteit: "Infectueuze dosis – Slechts 15-20 cellen; is afhankelijk van de leeftijd en de gezondheidstoestand van de gastheer en met welke stam de gastheer geïnfecteerd is."
Berucht zijn bijvoorbeeld de massaal gemaakte bavarois-achtigen voor bejaardenhuizen, verzorgingshuizen en dergelijke. Als je zelf bavarois maakt, is de kans tamelijk klein dat je ziek wordt van het rauwe ei dat erin gaat. Maar als je 1000 eieren verwerkt tot een grote massa bavarois, is de kans dat er een besmet ei in zit, veel groter en omdat de infectueuze dosis zo klein is, is dus ook de kans dat mensen ziek worden, veel groter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.